Het andere Youtubers-/bloggerstopic #9

Ik weet niet of ik nou hier of in politiek moet posten maar is het raar dat ik benieuwd ben naar hoe Anna Nooshin de situatie ervaart tussen Iran-VS? Zelfs in het bezit van van de NL’se nationaliteit kan de VS haar toegang tot het land weigeren, net als bij dit meisje:

https://www.instagram.com/p/B7HEI5WHs8h/?igshid=mu4tw85e7xk0 (preview werkt niet?)

Anna zit de helft van de tijd in de VS. Ze kan ook niet echt delen wat dat meisje doet omdat dat dan weer aandacht vestigt op haar. Volgens mij heeft dat meer invloed dan zou moeten.

Ik snap bij dat meisje trouwens ook niet zo goed wat de Nederlandse Staat zou kunnen doen? De VS trekt toch aan de teugels? En als ik uit moet gaan van dit artikel: https://nos.nl/l/2317240 dan is de VS ook aanstichter van deze flauwe kul. Snap dus ook niet waarom opeens iedereen met Iraanse achtergrond geweerd wordt.

1 like

Dus toch. Ik dacht mij vaag iets te herinneren, maar dacht dat dat over een algemene ‘muslum ban’ voor ook niet/moslims uit bepaalde gebieden ging. Ben echt super niet op de hoogte :sweat_smile:

Correct me if i’m wrong, maar dit is drama over niks. Deze vrouw is Iraans of iniedergeval haar ouders. Van die nationaliteit kan je geen afstand doen, dus ook de tweede generatie is automatisch Iraans. Met Iraans paspoort, als je het ooit gehad hebt of als je er geweest bent kom je sowieso de USA lastig in. Volgens mij staat dat los van het huidige conflict. Is iniedergeval ingewikkelder dan normaal en je kan er geen Esta mee aanvragen.

Als zij een goedgekeurde Esta heeft denk ik dat ze een vraag niet juist heeft ingevuld. Vind het zeer naief om te gooien met je rechtenstudie (alsof je beter bent of een andere behandeling moet krijgen omdat je rechten studeert) maar in je aanvraag geen seconde te beseffen dat je Iraans bent en dus wellicht even moet navragen of de ESTA weg de slimste is.

Edit: heb enkele zaken in mijn taal aangepast, omdat ik die toch wat naar vond. O.a. “Meisje”

De naïviteit van mensen richting de USA verbaast me altijd zo. Het is geen “eerlijk” land. Dan kan je drama maken als je oneerlijk behandeld wordt, maar ik zou er vooraf rekening mee houden dat het lastig wordt als je niet aan het standaard plaatje voldoet. Ik ga er iig standaard vanuit dat ik op het vliegveld daar een pittigere behandeling krijg dan normaal is.

12 likes

Het is dat ik mijn ticket al gekocht had, anders had ik tijdens het invullen een andere reisbestemming gekozen. Vind het zo’n inbreuk op je privacy en zo illustratief voor het willekeurige beleid van de USA.

100% agree. En same, al heb ik helemaal geen vrijwillige plannen om daar ooit heen te gaan dus scheelt weer.

Ik ben ook niet thuis in wat Esta is etc. Vind die hele rechtenstudie aanhalen ook niets toevoegen en vond het vooral vreemd dat ze die verantwoordelijkheid bij de NL’se staat legde. Jij wil naar Amerika, dan moet je bij hen zijn. Alsof NL de VS op het matje gaat roepen. En zelfs als NL dat zou doen, zie ik niet in hoeveel invloed we vanuit hier kunnen uitoefenen… :woman_shrugging:t5:

1 like

Oh, iemand zal vast wel weten waar ze dan op reageerde, maar ik dacht dat het om die muslum ban ging in ieder geval :sweat_smile:

Esta is een soort van toeristenvisum/reistoestemminf. Als je een makkelijk geval bent kun je zo zonder de hele visamolen door te moeten toegang tot de usa aanvragen. Je moet er een lang digitaal formulier voor invullen waarin wordt gevraagd naar je ouders, je beroep, je intenties, je achtergrond etc. Alleen mogen reizigers, inwoners en nationaliteitshouders van sommige landen dat per definitie niet. Iran is daar een van. Een esta garandeert overigens geen toegang, in de aanvraag wordt duidelijk aangegeven dat je alsnog op allerlei gronden geweigerd kan worden.

De vrouw in die instagrampost heeft dus onbewust/vanuit onwetendheid gelogen in haar aanvraag (ze had hem immers niet kunnen doen vanwege haar achtergrond) en is waarschijnlijk na ontdekking daarvan zo behandeld. Het is sneu, want ik kan me voorstellen dat je reis zo flink verziekt is. Maar het getuigt wel van hoe weinig research mensen doen voordat ze ergens heenreizen.

@HvO ik vond de esta vooral intens omdat er voorafgaand een scherm oppopt waarin staat dat je eigenlijk al je recht op privacy opgeeft bij het invullen. Doen we dat in nl ook? Vind dat best ingrijpend.

3 likes

Als je kijk op haar profiel zie je dat ze 79, 38 en 24 weken geleden af en aan in Miami was. Denk dat ze wel weet hoe ze moet aanvragen maar ben bang dat ze gewoon de dupe is van het kinderachtige spel van de VS. Of het papierwerk is er 3x ‘toevallig’ doorheen geglipt? Maar dat lijkt me heeeeeel sterk.

En thanks voor de uitleg!

5 likes

Als ze haar Iraanse nationaliteit heeft verzwegen in haar ESTA heeft ze inderdaad gewoon gelogen. Dom natuurlijk, maar ik ben benieuwd hoe ze daar dan alsnog achter komen?

Extra controle denk ik? Of dat het nu ineens iemand in het oog sprong. Lijkt me ook niet gek als ze vanwege de huidige spanningen kritischer kijken. Denk eerlijk gezegd dat ze eerder gewoon geluk heeft gehad.

Ik heb ook gehoord van iemand die zoiets heeft meegemaakt dat het heel naar en vernederend is. (Dit proces moet je bijv. ook door als je ooit bepaalde psychische klachten hebt gehad en er bijv. medicijnen voor slikt waardoor je het ook niet kunt verzwijgen.) Alsof je een bedreiging voor een hele staat bent omdat je uit een bepaald land komt of ooit een keer pech hebt gehad met je gezondheid. (Want zo wordt je dan behandeld tot het tegendeel is bewezen.)
Kan er wel een hele lange post wijden aan hoe boos dit me maakt maar goed, denk dat ik hier niemand hoef te overtuigen dat het echt te ver gaat.

9 likes

Er staat bij dat esta aanvraag gebeuren geloof ik bij de laaste vragen of je uit een van die landen die de vs heeft aangevallen en nu als vijand ziet komt.
Ik denk dat zij misschien gedacht heeft van Nee ik ben hier geboren. Maar volgens mij kom je voor de vs gewoon uit dat land als je zon achternaam hebt. Maakt niet uit hoeveelste generatie je bent .

1 like

Een esta is 2 jaar geldig, dus dat zou er dan 1 keer tussendoor moeten glippen.

Ik weet verder niet precies wat Anna in Amerika doet. Zo langs ze daar niet probeert om aan de bak te komen of op een andere manier geld verdient, dan is er niet zo snel iets aan de hand denk ik.

Tot nu dan. Nu staat alles en iedereen onde hoogspanning.

1 like

Je kan volgens mij geen afstand doen van de Iraanse nationaliteit. Een paspoort is een reisdocument, geen nationaliteitsdocument. Zelfs al heb je alleen een Nederlands paspoort, ben je nooit in Iran geweest en heb je nul feeling met het land, heb je alsnog de Iraanse nationaliteit, omdat je ouders de Iraanse nationaliteit hebben. Zeer oneerlijk, maar wel realiteit. Je mag overigens wel beide nationaliteiten (Nederlands/Iraans) hebben. In dit geval heeft ze er zelfs nog gewoond.

@grace @Flamoes Kan me niet voorstellen hoe intimiderend dat moet zijn. In vind hun douane op het vliegveld al zwaar intimiderend en dan hoef je je nog niet eens te verantwoorden/verdedigen. Vind het ook zulke wanpraktijken. Kan me niet voorstellen dat dit soort methodieken bewezen effectief zijn in het buiten houden van bedreigingen. Al helemaal niet dat ze in verhouding staan met het doel.

4 likes

Iraanse nationaliteit is 1 van de 2 of 3 nationaliteiten waar koe geen afstand van kan doen!

Edit: oh zie nu pas dat ik even verder had moeten lezen haha

Oh excuseer, ik weet het door kennissen toevallig van Iran en Griekenland.

Ik snap wel dat dit meisje baalt, maar de ophef die ze maakt snap ik iets minder. En die studie erbij benoemen is ook zoiets. Natuurlijk is het kut als je tickets koopt en je verheugt op een vakantie etc, maar in haar situatie zou ik blij zijn dat ze je op Schiphol vast in je nekvel grijpen en niet pas in Amerika. Dat gebeurt nl ook wel eens, heb je er net een vlucht van 9-10 uur opzitten en mag je meteen weer terug.

3 likes

Jemig wat een karige “nacho’s”

Snap niet dat ze het überhaupt in de oven doet met die drie stukjes geraspte kaas
1 like

Maar wel leuk om het een met Bugles te maken. Dat heb ik nog nooit gedaan haha!

1 like

Haha bedoelde je drie stukjes geraspte kaas bij de bugles? Want net voordat ze die drie stukjes eroverheen strooide was er geknipt in het beeld en zat er al een laagje over

Wow zag ik niet aankomen! (Niet sarcastisch trouwens)

1 like