wat een humorloze reacties op shaaars grapje, nou moe. is ook niet gezond hoor, humorloosheid. dan zit je pas echt in de problemen als je het mij vraagt.
mensen, RELATIVEER pls.
De discussie gaat van dutjes doen naar discriminatie, laten we het lekker houden op de youtube scene in plaats van een discussie uitmelken
Ik snap nu opzich wel wat je bedoelt. Wellicht belangrijk om te weten: ik vond het grapje zelf niet denigrerend. Enzo is mijn type niet, vind hem naar saai. Maar het is een succesvolle spontane jongen, met leuke vrienden, een goedlopend bedrijf, een eigen huisje, flinke auto. En dat is eigenlijk ook mijn associatie met de standaard basic white guy. Een saaie maar degelijke knul. Vandaar dat het grapje in mijn ogen wel door de beugel kon, omdat het imo ook echt niet negatief is om doorsnee te zijn. Deze grap over welke gemarginaliseerde groep dan ooit had ik zelf niet gemaakt, omdat het dan kwetsend wordt.
Maar ik ga er inderdaad graag over verder in de wp als je dat interessant vindt.
Nou echt hoor. Kerst is weer voorbij dus vrede op aarde schijnbaar ook ofzo?
Wordt ineens in veel topics om het kleinste iets zo’n ontzettend groot ding gemaakt, man man man…
Nou dan hier ff iets anders. Ik smolt zo erg van Jipp haar laatste video. Wat heeft zij lieve kindjes en een lieve vent haha. Allemaal een kusje van de jongste willen en dat dansen. Ik vond het zó schattig!
Haha een grapje? Sorry maar het werkt gewoon twee kanten op. En hoezo mag een wit persoon zich niet gediscrimineerd voelen? Wie bepaalt dat?
Ik vind het inderdaad niet verenigbaar met jou posts in het WP topic omdat je daar zo ontzettend fel bent en het dus blijkbaar vanaf 1 kant bekijkt.
Vind t echt te makkelijk om te zeggen dat witte mensen zich niet gediscrimineerd mogen voelen. Dat slaat nergens op.
Ik wil ook ff mijn mening delen!! Ik vind Enzo echt verre van een basic white boy.
In mijn omgeving is een basic white boy een jongen die in standaard h&m of jack&jones kleding loopt en naar standaard muziek luistert zoals top40 of techno.
Enzo draagt high end merkkleding en schoenen, streetwear kleding (hoe noem je dit? snapt iemand wat ik bedoel?), en merchandise shirts van rappers. Oh en zijn eigen merchandise ook natuurlijk. En hij luistert niet naar standaard muziek maar best veel naar hiphop en rap. (mwah klein beetje standaard wel tegenwoordig)
En de activiteiten die hij onderneemt iedere week zijn ook verre van saai! Hij maakt er wel wat van. En zonder dat het nep, en overdreven #spon is. Oprecht een vrolijke, leuke jongen die een ontzettend groot hart heeft. Hij is echt niet meer die gekke vlogger die rare stunts uithaalt waar hij vroeger bekend mee is geworden.
Maar goed, dat laatste heeft niks te maken met basic white boy. Alleen mijn visie van zo iemand is wel anders dan dat Enzo is
Trouwens… Ik heb nog nooit van de term “basic black …” gehoord? Als er ergens negatieve stereotypen benoemd worden zoals “angry black woman” dan heb ik dit nog nooit gehoord i.c.m. met het woord basic?
Ik zeg nergens dat witte mensen zich niet gediscrimineerd mogen voelen. Zou dat ook nooit zomaar zeggen omdat ik dat een verhaal met enorme nuance vind (vind wel dat je enigzins licht geraakt bent als je je door deze opmerking gediscrimineerd voelt. Kom dan maar eens een weekje ruilen). Het enige wat ik zeg is dat ik een grapje maak over een witte man en daarbij aangeef dat ie een doorsnee witte man is. Ik zie gewoon niet in wat daar fout aan is. En ik heb hierboven al wel twee keer uitgelegd waarom ik dat niet fout vindt: omdat ik een term gebruik die niet negatief is. Sterker nog het is er een met saaie maar wel positieve associatie (Je kan het ervaren als negatief als je zelf dacht dat je heel bijzonder was en iemand dat tegen je zegt, maar verder is er toch niks negatiefs aan “basic white”?)
Wat bedoel je hiermee?
Zijn er hier mensen die true crime docu’s/youtube kanalen kijken en youtubers aanraden?
‘Basic black guy’ dat lijkt me niet oké, nou dan andersom ook niet.
Kleur doet er niet toe, dat lijkt me een prima uitgangspunt.
Met ‘basic guy’ zou een punt ook te benoemen zijn, toch?
Ja ik ben inderdaad licht geraakt omdat ik het echt vaker voorbij zie komen op het forum. Ik vind bijvoorbeeld “tatta” ook echt niet kunnen. Ja daar kunnen de meningen over verschillen maar zo voel ik dat.
Het kan inderdaad zijn dat je met je “grapje” niks bedoelde. Maar denk jij dat blanke mensen met dreadlocks & cornrows er iets negatiefs mee bedoelen?
Dat zegt toch niks over hoe t bij een ander aan kan komen?
Love dit.
Ik denk dat veel witte mensen het gewoon niet zo fijn vinden om aangesproken te worden op hun racistische gedrag of denkbeelden. Dus als ze dan de kans zien om het een keer om te draaien, ze dat maar al te graag doen. Want er hangt simpelweg geen negatieve connotatie aan ‘basic white guy’ maar het is wel een mooie stok om mee te slaan (als je niet zo goed snapt uiteraard).
Dat staat niet ter discussie. Het staat ter discussie dat alles racisme is.
Wat een onzin dit
Mee eens. Dit is ook waarom ik laatst de discussie met Shaaar en iemand anders aan ging. Het is raar dat de ene groep op alles aangesproken mag worden want wit, blank of hoe je het ook wilt noemen. De andere groep mag wel alles zeggen want witte/blanke mensen hebben het al goed genoeg en dus mogen ze van alles genoemd worden.
En het is ook niet zo omdat jij iets niet erg vindt @Shaaar dat iedereen het daar maar mee eens moet zijn. Ik vind in dit geval dat de mods gewoon moeten modereren op dit soort woorden. Gewoon lekker neutraal houden zodat niemand zich rot hoeft te voelen over huidkleur of afkomst.
maar dit is toch ook niet meer dan een ingewikkelde grafische weergave van “we mogen tegenwoordig niks meer zeggen/doen!!!”
Kleur doet er wel toe. Ik vind zeggen dat kleur er niet toe doet zo enorm wereldvreemd. Ja idealiter doet kleur er niet toe. In de werkelijkheid is kleur zeer bepalend. Het bepaalt of je een eerlijke kans krijgt, of je gevaar loopt, of je op je hoede moet zijn. Zeggen dat kleur er niet toe doet is het negeren van de status quo en als witte persoon kan je dat prima doen, maar besef wel dat je de situatie dan voor alle anderen verergert simpelweg omdat je negeert hoe het daadwerkelijk zit.
En ja als kleur er niet toe doet is mijn grap mega ongepast. Fact is: kleur doet er wel toe. Kleur zorgt ervoor dat zaken positief of negatief belicht worden.
@Noor dit ga ik gewoon hard zeggen. Ik weet niet of je echt zo ignorant bent of een grapje maakt. Maar blijf in deze context vooral blanke mensen zeggen. Dat helpt doorgaans wel bij het bepalen of ik serieus in discussie moet gaan of iets gewoon pure stupiditeit is.