Het was echt de fijnste anticonceptie die ik ooit heb gehad, 0 stress over zwanger raken, heel veel vrijheid want voel me mentaal en fysiek goed, ik had ook bijna geen menstruatie meer… dus ik baal enorm. Al lijkt me zon buiten baarmoederlijke zwangerschap geen pretje hoor. Maar geen idee bij hoeveel van de participanten dat een bijwerking was.
Ja ik vraag me dan ook af hoeveel er meededen en dan het percentage daarvan want je gaat - denk ik - het niet tot een stop roepen bij 1 of 2. Uiteraard is buitenbaarmoedelijk ook niet gunstig als bijwerking maar damn, zeker omdat jij er zo duidelijk goed op ging is dit heel erg jammer ook voor jou op een hele andere manier.
Sterilisatie is wat dat betreft echt een verademing geweest voor mij.
Same here en toch had ik hoop voor deze pil met minder last te hebben van mijn hormonen. Daar zou ik 'm ook puur alleen voor nemen want dat is ook de enige reden dat ik cyclisch nog hormonen neem naast de pijnbestrijding van endometriose.
Wat jammer en rot voor de vrouwen die meededen, het klonk zo veelbelovend
Had zelf ook hoop gehad dat het zou kunnen helpen voor de endometriose hier
maar dit is wel een compleet logische reden om het vroegtijdig te doen stoppen. Want ook hier was iemand die meedeed en net als die in het nieuwsartikel er tevreden over waren. Weet dat er in India ook een pil op de markt is die ongeveer net zo’n gelijk inname schema kent (Saheli) maar geen idee of ze naar hier sturen eigenlijk want ken het vooral uit internationale fora daarover.
Ik had begin dit jaar een spiraaltje laten plaatsen, die er ergens daarna is uitgevallen. Hoe ik dat niet door heb gehad, nog steeds geen idee. Halverwege juni heb ik veel bloedverlies gehad (zie deze post), maar eind juni/begin juli was dat gelukkig weer helemaal voorbij.
Nu zit ik met 2 dingen;
- Wanneer zou ik weer een menstruatie kunnen verwachten? Ik heb echt geen idee waar ik nu in m’n cyclus zit, of die de afgelopen maanden normaal is verlopen etc. Ook met het oog op seks dus die achteraf gezien onbeschermd geweest kan zijn. Vanaf wanneer heeft het zin om een zwangerschapstest te doen?
- Ik moet dus nu wel iets nieuws qua anticonceptie. Zouden jullie nog een keer een spiraaltje doen? Ik vond het wel heel handig, geen omkijken meer naar, maar ik heb niet zo’n zin in nog een keer het kwijtraak avontuur…
Ik heb onlangs mijn kyleena spiraal laten vervangen, is de tweede. Ooit mee begonnen omdat ik van de pil veel hoofdpijn had, somber, emotioneel etc. Vorige kyleena nergens last van, ook niet net na plaatsing. Maar sinds die nieuwe veel hoofdpijn, buikpijn, soms zo duizelig dat ik bijna omval, somber als ik ongesteld ben. Herkent iemand dit dat je bij een nieuwe spiraal ineens klachten hebt die je met de vorige nooit had?
Hoe bevalt de kyleena qua stemming? Sinds kort weer aan de pil maar heb het idee dat het mijn stemming weer negatief beïnvloed.
Zou sowieso al switchen naar Kyleena maar overweeg om nu al te stoppen met de pil.
Deze vraag geldt ook voor anderen trouwens! Vreselijk dat geen enkele anticonceptievorm echt heel fijn is.
Mijn vorige kyleena beviel qua stemming heel goed, maar die laatste echt totaal niet. Voelde me rondom menstruatie heel somber, verdrietig en onzeker. En een hoop andere klachten. Heb hem er bij de controle uit laten halen
Ah shit! Ik ga het gewoon proberen maar ben een beetje bang dat als dit ook ruk is ik een probleem heb. Enige wat dan over zou blijven is een koperspiraal.
Ik wou heel graag de Yasmin proberen maar die mag ik niet omdat ik migraine heb gehad (en momenteel nog rook).
Voor de vrouwen van 35 of ouder; durven jullie wel gewoon een combinatiepil te blijven slikken (ondanks het hogere tromboserisico)? Ik voldoe zelf aan best wat contra-indicaties voor de pil, waaronder dat ik een aantal keer migraine met aura heb gehad en hypertensie heb (tenminste, wegens medicatie is m’n bloeddruk oké). Het scheelt dat ik niet rook en geen overgewicht (meer) heb. Ik durf het vanwege de contra-indicaties dus niet aan, maar vraag me af of ik niet een beetje overdrijf. M’n huisarts vindt het een persoonlijke afweging, die vindt geloof ik dat ik het prima weer kan slikken.
Ik ben een tijdje geleden naar de dokter geweest omdat ik had gelezen over hogere risico’s met de pil na je 35e, maar mijn huisarts zei dat het risico op trombose alleen verhoogd is in de eerste periode dat je de pil slikt, dus als je het dan niet krijgt, is het oké. Maar ik slik ‘m al sinds m’n vijftiende zonder pauze, dus dat is misschien een andere situatie dan bij jou. Ze zei in elk geval dat ik ‘m prima kan blijven slikken als het nog steeds goed bevalt.
Wat goed dat je naar de dokter bent geweest, dat is wel een geruststellend antwoord dan. Het punt bij mij is dat ik nu meer dan 1,5 jaar geleden gestopt ben en overweeg om weer te starten, maar na een stopperiode is het risico het eerste jaar dus weer verhoogd.
Maar met migraine met aura is dat wel een ander verhaal toch. @Elanor ik ben hierom overgestapt naar de minipil en die vind ik eigenlijk veel fijner want ik bloed nooit meer.
Zeker, maar de vraag was of vrouwen van 35 jaar en ouder de pil durven te blijven slikken ondanks het verhoogde risico op trombose. In het geval van @Elanor zou ik hierover overleggen met de huisarts, er zijn vast goede alternatieven.
Fijn dat dat voor jou een optie was en goed werkt! Voor mij ligt het iets anders, dat had ik er misschien bij moeten zeggen, maar ik wil de pil vooral tegen acne. De gewone combinatiepil schijnt daar ook voor te werken. De minipil juist niet.
Ik ben 1,5 maand geleden begonnen met de zoely pil. Dit vooral vanwege zware pms klachten (ook mentaal). Ik ben bijna 39, rook niet, maar heb wel licht overgewicht (afgaande op bmi). Het trombose risico vind ik lastig, maar ik voel me mentaal wel veel beter.
@Peachpuff ik ben benieuwd hoe lang die eerste periode duurt dat het risico hoger is? Heeft de huisarts dat gezegd?
Het is alweer een tijdje geleden, dus ik weet het niet 100% zeker, maar ik dacht de eerste paar maanden.
Volgens mij is het risico het eerste jaar het hoogst, daarna neemt het af, maar nog steeds wel licht verhoogd. Ben ook 35 geworden maar ik laat het gewoon zo doorgaan, wil geen spiraal, dus de combinatiepil lijkt me dan toch de beste optie.