Ik ben er dus net achtergekomen dat als je migraine met aura’s hebt, het wordt afgeraden om de combinatiepil te slikken. Ik wil dit binnenkort met de huisarts bespreken.
Hebben meer van jullie dit gehad en welke anticonceptie gebruiken jullie? Ik neig naar iets niet-invasiefs zoals de mini-pil, omdat ik voordelen ondervind van hormonale anticonceptie (regulatie stemming, lichtere menstruatie weinig pms klachten) en ik het wel vervelend vind om ermee te stoppen, maar niet zit te wachten op een spiraal/implantaat.
Ik ben hier ook benieuwd naar. Ik slik denk ik al 18+ jaar de mycro30 en baal echt dat ik hier eigenlijk mee moet stoppen. Ik denk dat de minipil het dichtst in de buurt komt, maar die moet je écht elke keer dezelfde tijd innemen
Ik ben wel benieuwd hoe m’n huisarts hierop gaat reageren want toen ik jaren terug (denk 8 jaar) belde omdat ik voor ‘t eerst zo’n aanval had hij (nog) niet wist wat oogmigraine was ![]()
Herkent iemand dit? Ik zit aan de pil, maar ik word standaard 7 dagen voor mijn stopweek ongesteld. Of in ieder geval doorbraakbloedingen. Ik ben inmiddels van pil geswitcht maar ik heb het nog steeds. Verder heb ik eigenlijk niet perse heel veel klachten anders die passend zijn bij normale menstruatie (gevoelige borsten, wat mood swings), maar die beginnen dus al terwijl ik nog volle bak in mijn pillenstrip zit. Het is ook niet iets wat 1 - 2x voor gekomen is, maar echt iets waar ik denk al meer dan een jaar mee loop
Edit: ik ga dit uiteraard gewoon verder oppakken met de huisarts, maar ik was benieuwd of het voor mensen herkenbaar is
Maar oogmigraine is niet hetzelfde als migraine met aura he!
Ik heb dit al heel vaak gezegd heb ik het idee, maar als andere dingen zijn uitgesloten (uitstrijkje, SOA-test) dan is het enige wat helpt een tijd met de pil stoppen, minimaal 1x je eigen cyclus helemaal doorlopen (let op: dit kan dus lang duren afhankelijk van wanneer je weer ovuleert na jarenlang aan de pil), zodat je lichaam weer een keer sterk en “vers” baarmoederslijmvlies opbouwt zonder onderdrukking door de pil en dan kun je meestal weer prima verder met de pil.
Doorbraakbloedingen bij langdurig gebruik van de pil zijn vrij normaal, zoek op pil-atrofie.
Oh dat dacht ik, maar ik bedoel dit in ieder geval (aan 1 oog)

Huisarts had er toen nog nooit van gehoord
Haha ik denk dat iedere huisarts wel eens een oogmigraine acuut heeft ingestuurd naar de oogarts met verdenking netvliesloslating en dat het dan dit was. Het komt minder voor, je moet er een paar “gezien” hebben om het verhaal van de patient ermee te matchen, want er valt niks te testen/onderzoeken. En verrassend genoeg kunnen mensen echt heel slecht uitleggen wat ze zelf merken/zien/voelen. ![]()
Maar er is dus wel een verschil tussen oogmigraine (oculaire migraine, migraine ophthalmique) en migraine met visueel aura.
En om het helemaal complex te maken is er ook nog zoiets als migraine sans migraine, dus migraine zonder migraine.
Die versie heb ik volgens mijn HA. Alleen de verschijnselen (blinde vlek) op random momenten, (ik probeer het wel bij te houden qua cyclus/lichamelijke staat) en niet de hoofdpijn. Geen idee wat het bij mij triggert.
Ik heb dit ook jaren gehad! Wel de aura (zoals in het plaatje idd) en de dag erna super moe en wollig in m’n hoofd, maar geen hoofdpijn aanvallen
Ik zou niet meer weten welke pil het destijds was, maar toen ik met de pil begon (zo’n 17 jaar geleden) ging het goed. Alleen toen kwam er ‘van dezelfde pil’ een merkloos / goedkopere variant die ik dan kreeg. Zou aan samenstelling precies hetzelfde moeten zijn, maar was na veel onderzoek de boosdoener van mijn ‘plotseling opgekomen’ chronische hoofdpijn. Toen ik stopte was het ook vrij snel gedaan met m’n hoofdpijn waar ik destijds 2 jaar mee rond gelopen had.
Ik ben daarna eigenlijk aan de nuvaring gegaan, dat zou qua hormonen ook echt minimaal zijn omdat het plaatselijk al hormonen afgeeft. Eigenlijk was ik over het concept enorm te spreken, alleen bij mij zorgde dat snel voor schimmelinfecties. Maar mogelijk bied dit een uitkomst?
‘helaas’ bleef voor m’n gevoel als laatste optie dan toch de Mirena over en ondanks dat ik dat toen echt liever niet had. Is dit tot nu toe wel het beste voor mij.
Ja dit heb ik dus ook. Voel me daarna de rest van de dag wel echt gaar. Ben hier verder nooit mee naar de HA geweest, omdat het na innemen pcm wel weggaat en ik het niet heel vaak heb, maar over de jaren is het wel iets toegenomen.
Ik ben een week geleden begonnen met de nuvaring op de eerste dag van m’n menstruatie zoals ook het beste is volgens de bijsluiter alleen nu is die menstruatie dus ineens helemaal verdwenen direct na het inbrengen ? Is dit normaal en hoe kan dat haha vraag is me af, aangezien het al gestart was.
Wanneer had je dan verwacht dat ie weg zou zijn? Lijkt me vrij normaal dat je menstruatie na een week weg is?
Nee direct nadat ik de nuvaring heb ingebracht is er geen menstruatie meer geweest, het stopte direct. Niks meer qua bloedverlies op die ene dag na dat ik hem heb ingebracht
Dat is wel apart dan, maar niet erg.