Het anticonceptietopic

Een vraag, want heb dit zelf nog nooit gehad en wil even weten of dit “normaal” is (voel me net een Tina-meisje met deze vraag maar goed).

Ik slik al jaren de pil, ook heel vaak door. Denk dat ik zo’n 3/4 keer per jaar een stopweek heb. Al die jaren was het zo dat het bloedverlies begon en eindigde in die 7 daagse stopweek. Nu ben was vorige week dinsdag mijn 1e pilvrije dag. Die donderdag erop werd ik ongesteld en afgelopen dinsdag weer begonnen met de pil. Maar ik ben nu nog steeds bloed aan het verliezen? Niet veel, wel constant. Vind het vooral gek omdat ik normaal Max 5 dagen bloedverlies heb. Hopelijk weet iemand een antwoord!

Jezus ik ben 1 pil vergeten en heb een gigantische bloeding? Dat is toch niet normaal? Normaal is het dan spotting, maar ik liep gewoon echt door net.

Ik niet, maar het klinkt interessant! Hoe kom je hierbij?

Oja dat artikel zie ik nu ook. Hmm lees hier: https://ballerine.nl/forums/bericht/ervaringen/
gemixte ervaringen. Ik durf het zelf nog niet aan maar denk dat het wel een goede optie kan zijn voor anderen!

Ik ben nu een maandje aan de pil (mylan). Deze is lichter. Nu word ik ongesteld in de eerste maand in de stopweek(ik slikte door). Ik hoop dat dit niet elke keer zo is. Las in de bijsluiter wel dat dit voorkomt en je lichaam er aan moest wennen. Heb ook weer hoofdpijn. Hopelijk word dit ook minder :weary:.

Las wel dat de pil gewoon betrouwbaar bleef ook al heb je bloedingen. Maakte me al meteen weer zorgen :rofl:

Ik kom ook in dit topic ivm doorbraakbloedingen, maar heb net op internet gelezen dat dit de eerste 3 maanden bij een nieuwe pil normaal is.

Mijn vraag: ik slik de pil nu 3 strips door. Was m een paar keer vergeten, dus dan plak ik er steeds maar weer een maand aan vast. Nu krijg ik net een doorbraak bloeding en dat is voor mij de eerste keer. Normaal stop ik na 2 strips en ik heb dit nog nooit gehad. Nu zie ik net dag ik de pil zaterdag ben vergeten. Sinds zondag ben ik bezig met de 4e strip. Eigenlijk moet ik dus een stopweek inlassen zodat het bloeden stopt, maar omdat ik m vergeten was en dus eigenlijk weer in mijn eerste week zit kan dat nu even niet. Weet iemand of zo’n doorbraak bloeding ook vanzelf weer kan stoppen? Of blijft dit zo totdat ik een stopweek heb? :grimacing:

Jeetje niet verwacht weer te moeten nadenken over anticonceptie :confused: maar in mn vorige relatie waren we dus bezig met zwanger worden, ik was al 4/5 jaar niet aan de pil oid. Werd lastig zwanger. Nu is het over tussen ons en ben ik flink aan het daten met iemand (alleen met elkaar), dus hij zegt al de hele tijd ga nou aan de pil. Niet alleen voor zichzelf hoor, ik heb ook aangegeven seks met condoom echt een beetje een dealbreaker te vinden (niet bij one night stands uiteraard, maar nu wel), vind het zó sfeerverziekend. Maar goed tot 10 maanden geleden was ik nog zwanger dus dat is natuurlijk wel een dingetje (wat hij ook begrijpt).

Wilde eerst een spiraal (vanwege minst aantal hormonen), maar dat is toch iets wat je voor een langere periode doet, iig zo voelt dat voor mij. Niet dat ik nu met deze jongen over een half jaar zwanger wil worden :sweat_smile: maar toch. Dus nu toch maar aan de pil? Ben bang dat ik ga aankomen of moodswings ga krijgen. Daarnaast heb ik over 3 weken een afspraak bij de gyn staan omdat mn cyclus vreemd doet (hele korte cyclus, stolsels en korte menstruatie) dus ik wacht sowieso mn volgende menstruatie af ivm de duur.

Wat een gedoe zeg! Weet iemand of er inmiddels alweer lichtere pillen zijn dan 5 jaar geleden? Ik ga morgen de huisarts bellen maar ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Heb de pil geslikt van m’n 14e tot m’n 22e, ben daarna drie jaar gestopt en nu recentelijk weer begonnen. Was destijds gestopt omdat ik me heel vlak voelde qua emoties en geen libido had toen ik aan de pil was. Nu ik weer ben begonnen ervaar ik dit weer en ik vind het echt niet leuk. Maar zonder pil had ik flinke moodswings en had ik bijna het gevoel dat ik iedere week wel een ander persoon was? Menstruatie was na drie jaar ook nog steeds onregelmatig en ik merkte dat ik na iedere menstruatie een week tot 10 dagen heel somber, op het depressieve af was.

Ik wil eigenlijk weer stoppen met de pil omdat ik dat vlakke niet prettig vind, maar het andere uiterste aan emoties zit ik ook niet op te wachten. Echter heb ik wel een scharrel en ben ik niet zo’n fan van enkel condooms gebruiken als anticonceptie. Een spiraaltje wil ik niet. Iemand een gouden tip of ervaringen over andere anticonceptie? Zelf weet ik het nu gewoon even niet, voelt een beetje alsof ik moet kiezen tussen twee kwaden qua wel/niet aan de pil.

1 like

Ik slik nu ongeveer een jaar de gewone merkloze ‘microgynon’ 20, nadat mn andere pil steeds slecht of niet leverbaar was. Die kon ik vrijwel oneindig doorslikken, maar bij deze heb ik steeds na 1,5 a 2 maand (denk dus ongeveer 2 strips) dat ik wel echt een beetje ga spotten/doorbraakbloeding krijg. Is dit normaal of iets om mee naar de huisarts te gaan?

Lastig probleem zeg! Je zegt dat je geen spiraaltje wil, mag ik vragen wat daar de reden voor is? Een alternatief voor jou is misschien nog de Nuvaring, die heeft exact dezelfde hormonen als de pil (en werkt ook erg vergelijkbaar), maar lagere dosering dus mogelijk ook minder klachten?

Vanaf mijn 13e slik ik de pil, eerst begon ik met de Ethinylestradiol/ Levonorgestrel wat jaren goed is gegaan. Soms stopte ik een paar maanden en dan begon ik weer voor langere tijd. Rond mijn 20e kreeg ik enorme doorbraakbloedingen en ben toen op aanraden van de HA overgestapt op de microgynon 30. Niet veel later stopte ik weer tijdelijk tot ik een partner kreeg. Heb toen direct de microgynon gekregen en na 1,5 jaar kreeg ik plots de Ethinylestradiol/ Levonorgestrel opgestuurd voor een maand. Door enorme moodswings ben ik toen weer gestopt waarna mijn haar direct begon uit te vallen. Toen ben ik na 2 maanden toch weer begonnen en nu zijn we alweer een jaar later. Begin op dag 14 van mijn pilstrip met vies bruin (sorry tmi) spotting en soms een volledige doorbraak. Weet nu echt even niet meer hoe of wat? Het liefst stop ik voor langere tijd want ben al weer geruime tijd single en er staat niemand op de planning. Vind t zo lastig want wil niet weer tijdelijk stoppen om weer vervolgens te beginnen

In principe is Ethinylestradiol/ Levonorgestrel hetzelfde als microgynon, maar de dosis kan wel verschillen (dus microgynon 20 is bijv. ethinylestradiol/levonorgestrel 0.02/0.1mg). Als je doorbraakbloedingen krijgt in je eerste strip nog, kan het zijn dat de pil te licht is voor je, dan kan het dat je huisarts een zwaardere voorschrijft. Ik zou toch even met de huisarts overleggen als je niet “gewoon” wil stoppen eigenlijk en dit steeds terugkomt!

1 like

Dankjewel, de pil die ik slik is al wel licht [Desogestrel/Ethinylestradiol 150/20 microgram] en de Nuvaring ken ik wel qua naam maar nooit verder informatie over opgezocht, ga me er eens in verdiepen! Spiraaltje staat me vooral mentaal heel erg tegen, dat zoiets dan jaren in je lichaam zit en daarnaast lijkt me het laten zetten echt een hel. Zou dan het liefst een koperspiraaltje willen zonder hormonen, maar de angst dat zo’n ding toch niet helemaal goed zit of dat je er lang last van blijft houden speelt ook mee.

Een koperspiraal gaat je probleem niet oplossen denk ik aangezien je aangeeft zónder pil ook last te hebben van moodswings? Je hebt dus eigenlijk iets nodig waarmee je eigen cyclus stil word gelegd maar met zo min mogelijk hormonen. Want daar wordt je weer vlak van. De koperspiraal is puur alleen anticonceptie en je behoudt je eigen cyclus, plus dat pijn en vloeien tijdens de menstruatie over het algemeen hebiger wordt.

Uiteindelijk wordt het wellicht een kwestie van kiezen tussen twee kwaden…

1 like

Ja daar heb je gelijk in, om de een of andere reden was ik even vergeten dat als ik voor een koperspiraal zou gaan ik weer zou moeten dealen met mijn eigen hormonen haha. Zonder pil zijn mijn moodswings echt vele malen erger, met pil heb ik ze bijna niet.

Ik ga me nog even inlezen over de Nuvaring [en toch ook hormoonspiraaltjes…] en dan binnenkort een afspraak hierover maken bij de dokter, misschien dat die nog een idee heeft wat zou kunnen werken voor mij.

Mirenaspiraal heeft ook echt weinig hormonen. Ik was mega labiel van de pil maar met mirena gaat het top! En al 13 jaar geen druppel bloed meer verloren :clap:t3:

Ik heb dus een mirena en heb dat jarenlang überhaupt nooit overwogen omdat het plaatsen me echt de hel leek en dat bloeden in het begin zo’n gedoe.

En ja het plaatsen deed even flink pijn en ik was meeega zenuwachtig ervoor, maar het is tegelijkertijd zo snel voorbij. In die zin viel het me alles mee. En die 5 jaar geen omkijken naar zijn heerlijk (ik vond de pil stressvol omdat ik die heel soms vergat en/of dat ik s nachts wakker werd en moest checken of ik m wel had genomen).
Heb in het begin wel weken gebloed, maar dat waren soms maar een paar druppels per dag, dus dat was goed te doen met inlegkruisjes.
En nee het is niet voor iedereen een goede oplossing natuurlijk, maar ik vond het zelf eigenlijk wel zonde dat ik er niet jaren eerder al eentje had genomen!

@the.rebel.club @littlenumbers dankjulliewel! Mirenaspiraal gaat op mijn ‘mogelijke optie’ lijstje, want geen omkijken meer naar, weinig hormonen en [hopelijk] geen bloed verliezen klinkt echt super chill. Pijn van het zetten zie ik wel tegenop, maar het is vooral die speculum.

Speculum

Toen ik met de pil stopte, ben ik naar de huisarts geweest omdat ik na vier maanden nog steeds niet ongesteld was geworden en ik echt flink gestresst was ondertussen. De huisarts wou dus snel inwendig onderzoek doen en wou daarvoor een speculum gebruiken. Dat ding paste niet. Huisarts heeft daarna, na toestemming, vingers gebruikt om te onderzoeken. Ik heb daarna een paar weken wel een rotgevoel gehad daarover, niet over de huisarts zelf overigens maar wel over de manier waarop het onderzoek moest plaatsvinden. Wat ook meespeelde daarin was dat mijn toenmalige vriend mij totaal geen steun bood in zowel de stress van niet ongesteld worden als mijn gevoelens tegenover het onderzoek.

Heel verhaal maar daarom zie ik er mentaal zo tegenop om een spiraaltje te nemen.

Ow da’s vervelend zeg! Kan me voorstellen dat dat een nare ervaring voor je is geweest. Het nadeel van de huisartsenpraktijk is dat ze vaak maar 1 maar speculum hebben (waar wij in het ziekenhuis 4-5 verschillende vormen en maten hebben) en alleen een normale onderzoeksbank hebben (waar de gynaecologische stoel veel meer ruimte geeft en beter zicht voor de arts). Ik zou je daarom aanraden om, als je een spiraal wil, dit via de gynaecoloog te laten doen, omdat de kans veel groter is dat het daar beter/makkelijker/sneller gaat. Succes met je keuze!

1 like

Ik kan me dit goed voorstellen. Wat ik hier volgens mij weleens heb gelezen, is dat sommigen daarom elke zoveel weken een test doen. Gewoon voor de zekerheid/bevestiging/controle. Misschien is dat een idee? En misschien went het na een tijdje, of als je een reeks testen hebt die allemaal negatief zijn bijvoorbeeld. Dan bouwt het vertrouwen op denk ik.