Als ik het goed begrijp is het zo dat je nadat je stopt met de pil je vaak nog een aantal maanden tot een jaar moet “ontpillen” tot je weer een normale cyclus hebt. Na een spiraal is dit in principe niet zo en zou je meteen weer een normale cyclus kunnen hebben.
Ik heb jarenlang de pil geslikt, die ik bijna altijd door slikte overigens, heb en meteen daarna een mirena spiraal genomen. Sinds mijn spiraal ben ik helemaal niet meer ongesteld geworden. Ik heb dus al jaren geen normale cyclus gehad en heb überhaupt al 2 jaar niet meer gemenstrueerd (ook geen onttrekkingsbloeding of spotting, helemaal niks). Ik heb ook geen idee hoe mijn cyclus met de mirena is want die is er gewoon niet, niet merkbaar in ieder geval.
Stel nou dat ik nu mijn spiraal er uit zou halen, zou ik dan normaal gesproken direct weer een cyclus hebben? Of ga ik dan alsnog ontpillen omdat ik na het stoppen van de pil nooit echt hormoonvrij ben geweest (en meteen met de mirena ben begonnen) en mijn lichaam die kans nooit echt heeft gehad?
@visual ja dat kan prima hoor! Ik had er wel een beetje buikpijn van maar met paracetamol of ibuprofen was dat allemaal prima te onderdrukken. Zeker als je gewoon thuis mag werken in chillkleding denk ik niet dat je je er zorgen om hoeft te maken. Ik zou voor je afspraak wel vast 2 paracetamol slikken, ik vond het zetten zelf best pijnlijk en had er de uren erna ook vrij veel pijn van. Vergelijkbaar met een heftige menstruatie dus niks heel ernstigs maar dan is een beetje extra pijn stilling die je vast hebt opgebouwd wel prettig.