Het anticonceptietopic

Ik had dit eerst in WJEKW gezet, maar het pas beter hier.

Ik heb een tijd geleden een morning after pil moeten halen en sindsdien zijn er zo veel dingen veranderd aan mijn lijf en in mijn hoofd. Natuurlijk is het niet allemaal precies te herleiden en kunnen het andere oorzaken hebben. Ergens hoop ik dat het aan die pil ligt, want dat betekent dat het ook weer over gaat. Heb al ontzettende acne in mijn hals gehad (heb nog nooit zoiets meegemaakt), ben aangekomen maar val gelukkig weer af, mijn libido was kort naar 0, ik voelde me depressief enz enz. Dat is gelukkig nu allemaal minder, maar mijn haar valt nog steeds met bosjes uit (ligt natuurlijk sowieso aan de tijd van het jaar. Echt absurd, ik hou niks meer over zo en het is ook veel glans en kleur verloren?

Soms HAAT ik het om een vrouw te zijn. Alle anticonceptiemiddelen zijn kut voor me, maar ik wil ook geen kinderen. Ben zo blij dat er zoiets bestaat als een MAP, maar fucking klote dat ik dat heb moeten nemen. Voelt alsof ik gestraft word voor genieten van seks of zo. Heb nu een langeafstandsrelatie en ik mis seks enorm, maar ik kan nu tenminste niet zwanger raken. Vind ik ook weer een deprimerende gedachte.

Hier precies het zelfde verhaal. Ook niet aan de pil geweest ivm kinderwens en zwangerschap. Nu een nieuwe relatie. Spiraal daar twijfelde ik ook teveel over. Nu een lichtere pil (Mylan). Bevalt redelijk. Heb nog steeds wel af en toe migraine helaas.

Maar ik weet ook geen beter alternatief.

1 like

Ik kom hier even binnen vallen en heb niet alles gelezen dus sorry als het al ergens staat. Ik heb een mirena-spiraal waar ik heel tevreden over ben verder, het is alweer mijn 2e en ik heb deze nu denk ik 1,5 jaar. Het is alleen zo dat ik sinds mijn vriend na 6 maanden weggeweest te zijn terug is ik tijdens seks er last van heb, ik voel het zitten en het doet zeer. Ik ben dus bang dat hij niet helemaal goed meer zit ofzo, geen idee. Had dit eerder namelijk nooit. Ik weet ook niet of dit zomaar kan. Ik ga deze week naar de huisarts en wilde het eerst gewoon laten controleren maar ik denk er nu over hem eruit te laten halen, dit bederft namelijk echt mijn plezier in seks. Ik twijfel om over te gaan op de Microgynon 20. Ik had voor mijn spiraal altijd 30 maar had veel last van hoofdpijn. Nu las ik dat in 20 een mindere dosering van hormonen zit en dit dus beter zou kunnen zijn. Heeft iemand deze en hoe tevreden ben je erover? Of iemand een zelfde ervaring met spiraal? Is het mogelijk dat ze hem “goedzetten” zeg maar? Beetje rare vraag misschien maar we kunnen hierdoor bijna geen seks hebben omdat het zo veel pijn doet en dat vind ik echt heel rot.

Vroeger heb ik altijd de pil gebruikt maar ik had veel last van depressie en angstklachten. Uiteindelijk was ik met de pil gestopt en namen deze klachten wat af, ze zijn wel altijd nog aanwezig gebleven. Sinds vorige week ben ik weer begonnen met de pil omdat ik mijn spiraal heb laten verwijderen. Ik zit nu op dag 6 van de pil slikken en voel mij angstig, draaierig, misselijk en lig op bed te huilen omdat ik mij zo naar voel. Kan dit zo heftig na 6 dagen en nemen deze klachten nog af of is de pil gewoon niet weggelegd voor mij?

Volgens mij kan het wel even heftig zijn als je switcht. De pil bevat als ik het goed heb net een andere samenstelling van hormonen dan een spiraal. De pil heeft er 2, de spiraal geeft er 1 af, nogmaals als ik het goed heb begrepen maar heb me er afgelopen week wat in verdiept. Dus ik denk dat dit er helaas bij hoort omdat je opeens weer andere hormonen neemt en je lichaam daar aan moet wennen.

Als ik het niet goed zeg hoor ik dat ook graag hoor, misschien haal ik wat door elkaar.

Ik heb namelijk n.a.v. mijn verhaal hierboven erover getwijfeld mijn spiraal te laten verwijderen maar zag een beetje op tegen de Mirena-crash waar ik over las. Ik ben eerst naar de huisarts geweest omdat ik dus dacht dat hij niet meer goed zat. Heb vandaag een echo gehad en hij zit nog helemaal goed, de pijn die ik heb komt dus ergens anders vandaan. Ben van de ene kant blij dat ik hem er niet zomaar uit heb laten halen want ik wil nog niet zonder anticonceptie maar zit wel te twijfelen over een koperspiraal aangezien deze zonder hormonen is. Ik ben altijd erg emo, huil snel om dingen etc en ik begin me ernstig af te vragen of dit hiermee te maken heeft.

1 like

Ik had een koperspiraal. Het is dus inderdaad wel even een klap voor mijn lichaam om ineens hormonen binnen te krijgen. De dokter had al bewust maar 20mg voorgeschreven om te kijken hoe dat ging. Ik hoop alleen dat dit gevoel snel weg gaat omdat ik in staat ben per direct te stoppen.

Stoppen met de pil/hormonen is juist iets waar ik zelf geen last van heb gehad en als erg prettig heb ervaren. Ik werd erna stukken minder emotioneel en angstig. Mogelijk is dit natuurlijk wel anders bij een mirena spiraal.

Oh dank je voor je info! Het lijkt mij inderdaad ook fijn om minder emotioneel en angstig/gestresst te zijn. Ik dacht eerst naja ik ben gewoon zo ofzo maar toen ik me er meer in ging verdiepen las ik meer verhalen en nu staat eigenlijk het wisselen naar anticonceptie zonder hormonen we meer aan.

Ik denk dat je idd even moet wennen, zou het misschien nog een paar dagen aankijken en anders toch even bellen met de huisarts.
Ik vind het best wel heftig wat die hormonen met je lichaam doen en dat je je dus zo anders kan voelen.

1 like

Heeft iemand ervaring met van pil wisselen vanwege stemmingswisselingen?

Ik ben nu aan m’n 5e strip bezig van de microgynon 30, maar ik heb dus sinds ik hem slik behoorlijke stemmingswisselingen. Kan echt van heel vrolijk naar heel kwaad gaan terwijl er niks bijzonders aan de hand is en ik heb dus gemiddeld 3x per week hele erge huilbuien. Ik heb dit zonder pil echt nooit. Ik vraag me alleen af of het heel veel zin heeft om nu naar de huisarts te gaan en om een andere te vragen want volgens mij heeft elke pil stemmingswisselingen als bijwerking…

Ik had dit ook inderdaad. Nu heb ik een spiraal en is het minder heftig. Kan zijn omdat de samenstelling net wat anders is. Qua pil kan je misschien een lichtere proberen? Ik heb begrepen dat er ook een Microgynon 20 is, weet niet of dat ervoor zorgt dat de stemmingswisselingen minder worden maar het zou kunnen. En ik zou denk ik zeker even met je huisarts bespreken. Er is ook hormoonvrije anticonceptie of verschillende soorten pillen etc. Je kan altijd aangeven hoe het nu voelt en zij kunnen dan ook met je meedenken of wisselen handig is. Wel vervelend zeg!

1 like

De dokter heeft mij op 20mg gezet omdat ik hier anders ook heel erg last van kan hebben. Ik ben er net een week mee begonnen dus ik kan er nog niet goed over oordelen. Maar mogelijk dat dit wel kan helpen voor jou!

1 like

Ik zit nu één pilstrip aan de micro 20 en ik heb al dagen last van licht bloedverlies. Elke keer als ik ga plassen en ik veeg af dan is het wat rodig. Dus niet echt in mn ondergoed te zien (sorry tmi) maar wel tijdens het vegen. Is dit normaal? Ik heb dit echt nog nooit gehad eigenlijk (toen ik vroeger aan de pil was niet en toen ik geen anticonceptie gebruikte, ik link het dus echt aan de pil).

Ik kon de dag erna prima werken (en werkte niet thuis)! Denk dat het zeker als je thuis zit en er een kruik bij kan houden goed te doen is.

1 like

Ik had na het zetten van mijn spiraal echt maar een uurtje last.

1 like

Als ik het goed begrijp is het zo dat je nadat je stopt met de pil je vaak nog een aantal maanden tot een jaar moet “ontpillen” tot je weer een normale cyclus hebt. Na een spiraal is dit in principe niet zo en zou je meteen weer een normale cyclus kunnen hebben.

Ik heb jarenlang de pil geslikt, die ik bijna altijd door slikte overigens, heb en meteen daarna een mirena spiraal genomen. Sinds mijn spiraal ben ik helemaal niet meer ongesteld geworden. Ik heb dus al jaren geen normale cyclus gehad en heb überhaupt al 2 jaar niet meer gemenstrueerd (ook geen onttrekkingsbloeding of spotting, helemaal niks). Ik heb ook geen idee hoe mijn cyclus met de mirena is want die is er gewoon niet, niet merkbaar in ieder geval.

Stel nou dat ik nu mijn spiraal er uit zou halen, zou ik dan normaal gesproken direct weer een cyclus hebben? Of ga ik dan alsnog ontpillen omdat ik na het stoppen van de pil nooit echt hormoonvrij ben geweest (en meteen met de mirena ben begonnen) en mijn lichaam die kans nooit echt heeft gehad?

@visual ja dat kan prima hoor! Ik had er wel een beetje buikpijn van maar met paracetamol of ibuprofen was dat allemaal prima te onderdrukken. Zeker als je gewoon thuis mag werken in chillkleding denk ik niet dat je je er zorgen om hoeft te maken. Ik zou voor je afspraak wel vast 2 paracetamol slikken, ik vond het zetten zelf best pijnlijk en had er de uren erna ook vrij veel pijn van. Vergelijkbaar met een heftige menstruatie dus niks heel ernstigs maar dan is een beetje extra pijn stilling die je vast hebt opgebouwd wel prettig.

Ik zit te denken aan een spiraaltje maar heb ook migraine. Ik heb weleens gehad dat ik een nieuwe pil kreeg en direct na het innemen een aanval kreeg. Ook weleens bij m’n vorige pil gehad dat m’n migraine veel erger werden. En daar ben ik eigenlijk wel bang voor met een spiraaltje. Ook dat je minder controle hebt en je niet zomaar even kan stoppen als het niet meer fijn is. Heeft iemand tips voor een spiraaltje icm migraine?

Ik! Ik had met de pil altijd heel erge migraine. Ik had toen de Microgynon 30. Ik heb nu al mijn 2e spiraal en heb er echt veeeeeel minder last van. De keren dat ik er nu last van heb is meestal als er wat aan vooraf gaat zoals een huilbui ofzo. Voor mijn gevoel is het bij mij dus door de spiraal een stuk minder geworden. Ik denk omdat de verhoudingen in de hormonen anders liggen. Je kan idd niet zomaar stoppen, eruit halen kan altijd natuurlijk alleen is het dan in verhouding redelijk duur. Ik heb trouwens vorig jaar een aanvullende verzekering genomen, was in de maand maar een paar euro meer (merkte ik weinig van) en toen werd de spiraal vergoed door de zorgverzekeraar. Mocht dat nog iets zijn wat je aan het twijfelen maakt.

1 like

Ik heb ook migraine aanvallen en heb het idee dat het juist minder is geworden sinds ik ben overgestapt van pil naar spiraal :blush:

1 like

ik ben toch aan het overwegen een spiraaltje te nemen maar ik vind het grootste voordeel van de pil dat ik bijna nooit ongesteld wordt ivm langdurig doorslikken. dat zelf kunnen uitstellen kan je met een spiraaltje natuurlijk niet maar lees wel veel dat bij veel vrouwen de menstruatie gewoon al die tijd wegblijft. dus voor de spiralers onder ons, hoe is dat bij jullie? is je menstruatie echt weggebleven? of toch iedere maand ongesteld?

Ik vond dat echt de grootste leugen haha. Of ja, ik dacht dat het percentage vrouwen dat helemaal niet meer ongesteld zou worden hoger zou liggen.

Ik behoor helaas niet tot de gelukkigen. :weary: Maar ik ben wel heel licht ongesteld. Zelfs de kleinste tampon is nog te groot eigenlijk. Maar het duurt alsnog wel een kleine week…

1 like

ik ben sinds ik hem heb eigenlijk nooit meer echt ongesteld geweest. Heel soms heb ik een dag met een heel klein beetje bloedverlies maar dat zijn echt een paar druppels.

1 like