Het anticonceptietopic

Hallo ik weer

Ik heb zaterdag op zondag seks gehad, en ben zondag (gisterochtend dus) vergeten mn pil te nemen. Heb vanochtend wel gewoon de pil van maandag genomen. Die van zondag heb ik dus overgeslagen. Moet ik m alsnog nemen? Zit in de tweede week van de strip.

En een map eventueel he?

Ik ga er vanuit dat je de “gewone” pil gebruikt.
Vergeet je één, twee of drie pillen in de tweede week van de strip, dan is er niets aan de hand. Neem de laatste vergeten pil alsnog in en maak de strip gewoon af.
Dus wel nog de vergeten pil nemen en strip afmaken.

1 like

Even voor de pil gebruikers onder ons, Ik heb bijna elke maand een soort van doorbraak “bloeding” het is meer bruine afscheiding, en dat duurt ongeveer 3 dagen. Zal dat aan de dosering liggen? Ik had eerst het huismerk waarbij dat gebeurde, maar slik nu al een tijd microgynon 30 en nu na een jaar heb ik er ook last van.

Hellohello,

Vorige week ben ik overgestapt op een andere pil, aangezien de pil die ik altijd had uit de handel gaat.

Vorige week maandag belde ik de apotheek om te vragen of ik gewoon een paar nieuwe strips mocht ophalen (dit ging dus om de oude pil). Ze zij toen dat die er niet meer was en dat ik met de dokter moest overleggen welke ik kon krijgem.

De doktersassistente regelde dat ik donderdagochtend langs kom bij de dokter zodat die andere pillen met me kon bespreken.

Maar het probleem was dat ik tot die donderdag eigenlijk wel een pil moest slikken. Ik heb dus tot donderdag 5 pillen geslikt van de strip die ik nog had. Dat waren ook de eerste vijf pillen van de strip dan zegmaar. Want ik had net mn stopweek gehad

Ik kreeg dus een andere pil, maar had er nog wel 5 van die oude op. Ik moest vrijdag dus doorgaan met de nieuwe pil en daar dus ook gewoon 21 stuks van slikken. In totaal dus 26 pillen op dan.

Nu is mijn vraag; wanneer ben ik nu weer 100% veilig? Vorige week maandag was ik dus bij de apotheek en heb nu 6 pillen op van de nieuwe.

Hele late reactie maar ik ben nu net een paar dagen begonnen met de nuvaring. Ben jij er uiteindelijk ook voor gegaan?
Tot nu toe merk ik er weinig van (na bijna 5 jaar zonder hormonen)

Zijn de oude en nieuwe pil van dezelfde samenstelling of ben je overgegaan op een driefasenpil of een lichtere pil? In het eerste geval ben je nu gewoon veilig (en niet onveilig geweest). In het tweede geval hangt het van de soort pil af. Daar staat dan wel in de bijsluiter vanaf welk moment je veilig bent.

Sorry late reactie. Ik had eerst de cileste pil en daarin zit:

  • 250 microgram norgestimaat
  • 35 microgram ethinylestradiol
    In de pil die ik nu heb zit:
    ethinylestradiol/levonorgestrel 0.02/0,10mg
    Dat is dus echt compleet anders. Snap het ook niet zo goed als ik eerlijk ben. Volgens de dokter is er niet per se een verschil in sterkte, maar in de verschillende stoffen. Maar goed, denk dat ik de bijsluiter maar goed moet doorspitten!

Oke update!!! Dit staat in de bijsluiter

  • Overschakeling van een ander gecombineerd hormonaal anticonceptiemiddel, ring voor vaginaal gebruik of een anticonceptiepleister.
    Begin met dit middel op de dag na de laatste werkzame tablet van uw vorige pil (ofwel na verwijdering van de ring of pleister) of, op zijn laatst, op de dag na afloop van de tabletvrije periode (ring-vrij, pleister-vrij) of na de laatste niet-werkzame tablet van uw vorige pil.

Word hier ook niet veel wijzer van…

Als zowel de oude als de nieuwe pil geen drie fasenpillen zijn (en dat zijn het niet voor zover ik opmaak uit jouw verhaal) geeft de bijsluiter aan dat je dus idd gewoon kunt switchen.

Edit: en het maakt daarbij niet uit waar in de strip je switcht. Dus donderdag vijfde oude pil, vrijdag eerste nieuwe pil is prima. Je had alleen niet de hele strip hoeven opmaken maar na de 21e pil kunnen stoppen voor een stopweek. Maakt verder niet uit voor de veiligheid, kan alleen wat gerommel geven met doorbraakbloedingen.

Ik heb nu nog maar de helft van de nieuwe strip op, maar moet van de dokter dus 26 stuks slikken.
Best kut aangezien ik heel erg gehecht ben aan op zondag stoppen en maandag weer nieuwe

Hmm ok, dan idd maar de strip afmaken. Je kunt je stopweek later een keer verkorten geloof ik als je anders wilt uitkomen met de dagen. Maar daarvoor zou ik ook even de bijsluiter checken.

Weet iemand waarom huisartsen bijna standaard die Microgynon 30 voorschrijven als je voor anticonceptie komt?

Ik kom dus net bij de huisarts vandaan en wilde voor het eerst in 7 jaar weer anticonceptie en ondanks dat ik megaveel research had gedaan vooraf, wilde de huisarts niet echt luisteren zeg maar. Ik heb ooit Diana 35 geslikt voor acne en daar moest ik toen mee stoppen vanwege alle ophef een paar jaar geleden. Toen kreeg ik die Microgynon 30 en dat ging toen helemaal niet lekker (hele erge stemmingswisselingen, veel hoofdpijn, doorbraakbloedingen, acne kwam 10x zo erg terug). Maar wat ik ook zei, hij bleef maar volhouden dat ik eerst maar eens die Microgynon moest proberen (vorige keer was in de pubertijd, dit is de lichtste pil, bij 99 van de 100 vrouwen is deze goed etc.).

Ik ga het wel gewoon proberen hoor, maar ik vroeg het me toch af. Er zijn zoveel verschillende opties qua anticonceptie en toch hamert die huisarts zo op die microgynon 30.

Oh wat vervelend! Ik slikte ook de Diane en moest ook stoppen en kreeg toen een ander waar ik helemaal niet lekker op ging. Ik woonde toen in het buitenland en ben toen gestopt en een paar jaar terug in NL naar de huisarts gegaan en weer om de Diane gevraagd. Die kreeg ik zonder problemen mee. Ligt misschien aan de huisarts? :woman_shrugging:t3:

Ik had zelf wat onderzoek gedaan en kreeg wel een ander voorgeschreven maar komt wellicht ook omdat ik migraine heb?

Stom dat je je niet echt gehoord voelt! Wat had je zelf in gedachten n.a.v. het online inlezen?

Misschien ben je dit zelf al tegengekomen tijdens je zoektocht hoor, maar hier staat wel kort waarom sommige orale anticonceptie voorkeur hebben boven anderen: https://m.nhg.org/actueel/nieuws/advies-diane-35-pil-niet-voor-te-schrijven-onveranderd?redirect-to-mobile=1

En ook aandoeningen/ziektes waarmee je bekend bent kunnen maken dat een huisarts een bepaald type anticonceptie liever wel of niet voorschrijft.

@Summer Oh wel fijn dat jij hem gelijk weer kreeg! Het vervelende bij onze huisartsenpraktijk is dat er 2 huisartsen zijn waarvan de een eigenlijk alles meegeeft waar je zelf mee komt en de ander dus heel moeilijk is met dingen voorschrijven. Ik dacht dat die 2e misschien fijner zou zijn omdat hij dan wat kritischer mee zou denken, maar het was niet echt een succes.

@Aloha Ik had eigenlijk een voorkeur voor een koperspiraal, maar daar was de huisarts helemaal geen voorstander van. ‘Ja maar als je de komende 5 jaar een kinderwens krijgt, moet hij er weer uit. Heel veel gedoe’ (heb ik voorlopig nog lang niet maar goed). En ik vond Zoely of Qlaira qua pil ook wel fijn klinken door lichaamseigen oestrogeen. Maar dat was ook niet echt een optie volgens hem.

Had het er net met m’n moeder over en die is schijnbaar ook niet zo’n fan van deze huisarts omdat hij niet echt luistert naar wat je zegt. Volgende keer toch maar naar die andere dan denk ik.

1 like

Hebben meer mensen weleens last van misselijkheid als je net met een nieuwe strip begonnen bent? Ik slik de mijne om 19:00 en heb standaard de eerste en tweede nacht dat ik heel erg misselijk wakker wordt snachts. Nog nooit moeten overgeven en altijd wel weer in slaap gevallen, maar het is zo’n naar gevoel…

1 like

Ben wel benieuwd kreeg je er een voorgeschreven die migraine kan voorkomen ? Ik kan niet tegen de standaard pil :sob:
Nu geen anticonceptie maar dat is eigenlijk ook niet wat ik wil.

Nee haha was het maar zo’n feest! Ik ga zelf naar de osteopaat en dat werkt voor mij goed, maar anticonceptie is sowieso niet top met migraine

1 like

‘Lichaamseigen’ oestrogeen is een mooi marketingtrucje van de farmaceuten, want nu kunnen ze weer lekker veel geld voor precies hetzelfde vragen. Uiteindelijk is het allemaal synthetisch, dat oestrogeen wordt niet geoogst uit levende vrouwen, dat wordt ergens in een lab gemaakt. De werking van estradiol is minder stabiel dan ethinylestradiol (daarom werd het heel lang ook niet gebruikt), en de bijwerkingenprofielen zijn ongeveer gelijk. Groot verschil zit hem vooral in de prijs, €0,37 per tablet vs €0,01 per tablet voor standaard/generieke anticonceptiva (bijna €100/jaar).
Als het werkt voor jou, prima, maar dat het niet de eerste keuze is om het allerduurste op de markt met een bewezen minder stabiele werking voor te schrijven lijkt me ook niet meer dan logisch.

Ah oké, dat wist ik niet, de huisarts heeft niet echt uitleg gegeven waarom hij die liever niet voorschreef, maar nu snap ik het inderdaad beter!

Ik blijf het wel echt lastig vinden die anticonceptie. Ik snap dat hij die pil voorschrijft, maar ik vond het echt vervelend dat hij alles waar ik vragen over had/bezorgd over was, bleef wegschuiven als onzin. Zou nog steeds het liefst een koperspiraal willen, maar ondanks dat ik gezegd heb dat ik niet de meest consequente ‘pillen-slikker’ ben (hele tijd Ritalin geslikt, vergat ik vaker dan dat ik het wel goed in nam), dat ik voorlopig echt nog geen kinderwens heb en ook vrijwel geen menstruatieklachten heb, was hij echt redelijk fel tegen een spiraal.