Het anticonceptietopic

Klopt, ik heb er ook nog eens extra goed naar gezocht. Vriendlief wilde namelijk officiele onderbouwing hebben haha. Ik ging echter pas zoeken nadat ik al een Daysy had aangeschaft. Very slim. Nu dus even bedenken hoe/wat, want dat mijn koperspiraal eruit gaat staat vast.

Hmm, lees nu dit over de Ballerine: https://twitter.com/Ellen_Laan/status/1353803229746896896 en de reacties op de Radar tweet: https://twitter.com/avrotrosradar/status/1353796493958914053

dus ik ga het zelf niet meer overwegen

1 like

Ik gebruik nu ongeveer 4 weken de pil en ik heb de hele dag zo tering veel honger. Ik heb van een paar dagen ingevuld wat ik heb gegeten op cronometer en blijkbaar eet ik dubbel zoveel kcal als ik nodig zou hebben. DUBBEL. Dat is niet een beetje extra, dat is gewoon 2 dagen in 1 dag.
Zijn er hier mensen die dit ook gehad hebben? En vertel me alsjeblieft dat dit gewoon weer over gaat.

Ik zou hem denk gewoon even proberen voor een paar weken/maanden. Gewoon die 3 strips die in het doosje zitten opmaken en kijken of je er iets van merkt. Ik had zelf bij deze inderdaad heel veel stemmingswisselingen, maar mijn twee beste vriendinnen en mijn zusje hebben nooit problemen gehad ermee en die hadden juist weer gedoe bij een andere soort. Je kan vantevoren gewoon niet echt weten hoe je er op gaat reageren helaas denk ik.

1 like

Dat is idd wel de ‘normale’ pil

1 like

Ik gebruik geloof ik ook die. Eerst jaren diane 35 gekregen, toen een jaar gestopt, toen om de ‘normale’ gevraagd en gaat goed

1 like

Zwangerschap/bevallen geeft pas een hoog tromboserisico :sweat_smile:

Nee maar zonder dollen, trombose risico is kut. Wees er alert op (vooral een dikke kuit) maar geniet van je zeer zeer lage kans op een zwangerschap en het kunnen overslaan van je menstruaties.

Ik kreeg een zeer laag libido van die pil dus ga na mijn mirena spiraal aan de Cerazette. Die heb ik eerder gebruikt en daar was ik tevreden over.

3 likes

Ik zou het idd wel even uitproberen maar ik had ook deze pil en ontzettend last van migraine, kon zowat de klok erop gelijk zetten eigenlijk. Nu heb ik al mijn 2e spiraal en er echt nog maar sporadisch last van. Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen hetzelfde. Dus mocht je het geprobeerd hebben een aantal maanden en merken dat je er meer last van krijgt zo ik teruggaan naar de huisarts en dit voorleggen en evt om een andere pil vragen.

1 like

Ik slik nu volgensmij Marvelon of Mercilon. Weet even niet uit m’n hoofd welke van de twee, maar die slik ik echt pas net dus geen idee of ik deze fijner vind dan de Microgynon. Ik zou trouwens het liefst helemaal geen pil slikken, maar overstappen naar een andere optie zoals een spiraal. Niet vanwege de bijwerkingen, maar ik ben niet de meest betrouwbare ‘pillenslikker’ en vergeet het nog wel eens. Maar onze huisarts is niet zo’n voorstander van een spiraal dus moet nog even moed verzamelen om er weer heen te gaan en het nog een keer te proberen.

1 like

Heb je migraine met aura?
In dat geval is het misschien een idee om te switchen van een combinatie pil naar een pil met alleen progesteron.
In NL is alleen de combinatie van migraine+roken een contra-indicatie voor gebruik van een combinatie pil (zoals microgynon 30), ivm verhoogd risico op een TIA/beroerte.

Echter in o.a. VK is aanwezigheid van migraine met aura een contra-indicatie voor gebruik van combinatie pil. Migraine - Complications - NHS
Ik kwam hier achter door een vriendin die arts is en in VK heeft gewerkt. Zij mocht geen combinatie pil voorschrijven aan patiënten met migraine met aura.

Het risico op een TIA/beroerte is licht verhoogd bij mensen met migraine, combinatie pil verhoogt dit risico ook nog eens licht.
Het gaat wel echt om hele kleine risico’s! Dus de kans is nog steeds heel erg klein dat je dit krijgt. Maar misschien wel iets om mee te nemen als je toch besluit om te switchen van anticonceptie.

1 like

Grote kans dat je huisarts verwijst naar de NHG richtlijn anticonceptie. Ik zie dat daar nu ook in staat dat ze afwijken van de WHO aanbeveling, die migraine met aura een absolute contra-indicatie vindt voor combinatie pil, en de NHG zegt dat het alleen een relatieve contra-indicatie is.

https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/anticonceptie#volledige-tekst

Altijd goed om het met je huisarts nog te bespreken!
Ik heb migraine met aura ontwikkeld in de periode dat ik al een aantal jaar microgynon 30 gebruikte. En omdat ik er maar een aantal keer per jaar last van heb, ben ik hiermee nooit naar de huisarts gegaan. Dus ik kwam hier ook pas heel erg laat achter toen mijn vriendin me daar op wees.

1 like

Ja zou ik wel doen hoor, het is toch jouw lijf (jouw lefuh haha) maar als jij graag een spiraal wil dan moet dat toch kunnen. ook al is hij geen voorstander en adviseren is natuurlijk goed maar uiteindelijk maak je zelf je keuze hoor. Vooral als je je daar zelf fijner bij voelt.

2 likes

Volgens mij kan dat gewoon altijd hoor, is er niks bewezen waarom het niet zou kunnen. Is toch al een ‘nepcyclus’, dus niet natuurlijk. Wellicht kan iemand het beter verwoorden haha

2 likes

image

2 likes

Ja het is ook gewoon reteonduidelijk, en waarom iedereen (medici/farmaceuten) zo moeilijk blijven doen met die stopweek is me een raadsel. Neem een stopweek wanneer je wil, pijnlijke borsten krijgen of ander ongemak, maar die hele stopweek is echt niet maandelijks nodig. We praten vrouwen een complex aan.

4 likes

Oh ja dat is zo irritant! De huisarts bleef bij mij maar zeggen ‘maximaal 1x doorslikken’. Want ‘het was wel veilig om meerdere maanden door te slikken maar stel je voor dat ze er over 10 jaar ineens achter komen dat het toch niet zo handig was’. Wat is dat voor onzin, dat kun je toch over praktisch alles zeggen ook.

2 likes

Neuh ik niet. Vergeet ook niet in welke levensfase mensen vaak met de pil beginnen, daar komt het vaak ook door.

3 likes

Inderdaad, veel meisjes beginnen hun pil te nemen tijdens de puberteit. In die periode is het superlogisch wat bij te komen en grotere borsten te krijgen.
Ik ben op mijn 20 begonnen met de pil, niets bijgekomen (zelfs wat afgevallen), nu na 8 jaar nemen gestopt en juist wat bijgekomen. Het kan alle kanten uit, maar grote verschillen hoeven het zeker niet te zijn.

1 like

Na het stoppen met de pil wil ik toch weer opnieuw beginnen. Ik belde de HA met de vraag of ik anders de minipil kon krijgen omdat ik minder hormonen wil. Moet ik a.s. donderdag op gesprek komen bij de arts om de opties door te nemen en om geinformeerd te worden over andere mogelijkheden😑 Ik ben bijna 24, weet dondersgoed welke mogelijkheden er zijn en wat alles inhoud en ik wil gewoon die minipil. Geen gezeik met een implanon en ik wil al helemaal geen spiraal of nuvaring. Voel me altijd echt een klein kind als ik daar ben want ik heb echt het idee dat ze denken dat ik niet helemaal goed snik ben ofzo.

Ik ben eergisteren na halfjaartje stoppen met de pil weer begonnen (toch wat fijner met de zomer in het vooruitzicht). Heb de eerste pil gepakt op de eerste dag dat mijn menstruatie begon. Maar toen stopte mijn menstruatie dus ook per direct. Best gek toch?
Het is nu dus 2 dagen later en er is gewoon niets, nada, noppes meer :woman_shrugging:t3: Iemand die dat ook heeft gehad? En nee ik kan niet zwanger zijn :rofl:

2 likes