Ik ben laatst van apotheek gewisseld en nu heb ik ook een ander merk pil gekregen, hopelijk krijg ik er niet te veel last van want vorige keer dat ik van merk wisselde kreeg ik best veel bijwerkingen
Inmiddels met de arts gesproken en voor de prikpil gekozen. Maar eenmaal de bijsluiter te hebben gelezen staat er dat alopecia (haatuitval) veel voorkomt. Ook andere bijwerkingen vind ik toch wel wat heftig en nu wil ik toch de microgynon 20 (die hadden we ook besproken) is het nu gek als ik bel en dat aangeef? Ik voel me dan zo’n zeikerd maar ik heb echt geen goed gevoel bij die prikpil.
Nee joh, je bent geen zeikerd. Gewoon aangeven dat je er naar aanleiding van het gesprek over nagedacht hebt!
Ik ben aan het overwegen om na 12 jaar pilgebruik over te stappen naar iets anders. Wil namelijk graag van m’n moodswings, afgevlakte gevoel, hoofdpijn (heb ik vrij veel) en verminderde libido af. Heb 8 jaar geleden een paar weken de Nuvaring gebruikt maar ben toen weer naar de pil (Yasmin) geswicht. Het liefst wil ik iets zonder hormonen waarmee menstruatie kan worden uitgesteld, maar de opties die er zijn zie ik niet zitten. Zit nu te overwegen om toch opnieuw de Nuvaring te proberen, mits het natuurlijk wel scheelt in hoe zwaar ‘ie is ten opzichte van de Yasmin pil. Weet iemand dat? Kan het zelf niet helemaal vinden namelijk. Of iemand die zelf ervaring heeft? M’n huisarts is uiteraard weer met vakantie, anders had ik gebeld haha.
Ik ga hem over 2 weken voor het eerst gebruiken (moet even m’n laatste strip van de pil af maken), dus kan er nog niks over zeggen qua ervaring. Maar ik wilde iets anders vanwege moodswings en toen kreeg ik de nuvaring aangeraden van de huisarts. Hij was er zelf heel erg enthousiast over dus ben heel benieuwd.
Hier heb je natuurlijk niks aan haha. Maar ik ga iig ook overstappen naar de nuvaring om dezelfde reden!
Oh dat klinkt positief! Heb hier 8 jaar geleden dus wel een keer met de huisarts over gesproken maar dat ging meer over het vergeten van de pil haha. Verder kan ik me er nog weinig van herinneren. Maar ben benieuwd of het werkt voor jou!
Ik lees al even mee, ik wil zelf binnenkort langs de HA gezien mijn spiraaltje er na 5 jaar uit moet, en ik er nog niet over uit ben wat ik nu wil qua anticonceptie. Ben wel tevreden over het spiraaltje maar vond het zetten erg pijnlijk en verwacht dat we binnen 5 jaar willen proberen om een kindje te krijgen.
Heb al wel even gekeken naar de andere opties, maar ben nogal huiverig voor de bijwerkingen. Vooral de eventuele gewichtstoename schrikt me nogal af. Toen ik puber was zat ik aan de diane-35 en toen ik daarmee stopte verloor ik 5 kg, twijfel alleen nog steeds of het nu door de pil komt of gewoon pubervet was wat ik verloor.
Iemand die na het switchen te maken kreeg met een gewichtstoename? Zo ja, na hoeveel weken/maanden was dat merkbaar?
Misschien handig? Ik heb zelf een slechte ervaring met de nuvaring (vooral mentaal) maar dat had ik ook met de pil dus ben denk ik niet de beste case om mee te vergelijken!
Sorry ik lees mijn bericht terug en vind het negatief overkomen, het kan ook echt een chille vorm zijn! Leonie van gewoonwateenstudentjesavondseet was bijv heel enthousiast bijna 10 jaar lang
Oh ik vind het niet negatief hoor! Alleen maar goed om meerdere kanten te bekijken. Ik las gisteren dit artikel en daar stond ook een stuk over trombose in. Daar leek het verschil tussen de pil en Nuvaring minder heftig dan in het stuk van de Correspondent. Lastig!
Ik ben wel eens benieuwd. Wie maakt hier gebruik van de daysy ?
Ik lees hier steeds meer over namelijk. Zowel positief als negatieve dingen.
Laatst heeft iemand op insta er ook wat over gedeeld.
Zij ging het ook uitproberen(geen samenwerking).
Het lijkt me heerlijk om geen hormonen meer te slikken. Maar hoe betrouwbaar is zoiets ? Daysy zelf zegt dat ze heel erg betrouwbaar zijn. Betrouwbaarder als de pil.
Maar ik vraag me echt af of dit een veilige optie is ?
Nee hun eigen gepubliceerde data klopt voor geen kant. Het onderzoek wordt volledig onderuit gehaald Published analysis of contraceptive effectiveness of Daysy and DaysyView app is fatally flawed en edit: het originele artikel is ook teruggetrokken omdat er grote fouten in zaten.
Zij claimen dus een effectiviteit van 99.4%, dat is vergelijkbaar met perfect gebruik van de pil. Daar schijnt dus niets van te kloppen. Ik zou het niet doen, vergelijkbare methoden hebben een jaarlijks zwangerschapsrisico van 6% (Pearl index, dus hoeveel mensen van de 100 in een jaar zwanger raken).
Ik heb vandaag een andere huisarts gesproken die aangaf dat wat betreft hormonen de Nuvaring een mindere dosis afgeeft omdat hij ‘al op z’n plek zit’ ipv dat je het doorslikt. Daarnaast gaf hij aan dat mijn pil, de Yasmin, verder ongeveer in dezelfde categorie valt als de Nuvaring qua samenstelling. Ook wat betreft trombose risico is dat met die categorie pil gelijk aan de Nuvaring. Ik weet dus niet of het me heel erg gaat helpen omdat de ‘zwaarte’ ongeveer gelijk ligt, maar wellicht omdat er minder hormonen worden afgegeven en er ook minder pieken zijn zoals bij de pil, doet het toch iets. Kan altijd ook nog aan een lichtere pil gaan, maar in het verleden kreeg ik daar nog wel eens puistjes en doorbraakbloedingen van. Ga het de komende maanden maar eens proberen, wie weet!
Als je je menstruatie uit wilt stellen wanneer je een koperspiraal hebt kun je evt. ook bij je huisarts vragen om primolut. Daarmee kun je je menstruatie uitstellen als je op vakantie gaat oid. Maar de pil slikken met koperspiraal kan ook gewoon kwaad volgens mij.
Volgens mij is dat niet zo gek, ik heb het ook wel eens gehad als ik na een lange pauze weer begon met de pil.
Kan zijn dat je bij je volgende menstruatie wat meer bloed of slijm verliest omdat het nu je lichaam niet direct verlaat.
Geen kwaad haha! Iets te snel getypt. Als je onregelmatig ongesteld bent zijn die pilletjes idd ruk, dan is pil was een betere oplossing.
Er zit een andere vorm hormonen in de nuvaring dan in Yasmin, maar Nuvaring is wel wat lichter. Misschien heb Je hier wat aan
Het percentage dat niet meer ongesteld wordt met een hormoonspiraal is ook weer niet zo hoog toch?
Vond dat wel een tegenvaller haha. Ik behoor dus ook niet tot die groep helaas
Oh wat top dit, dankjewel! Scheelt inderdaad wel als ik het zo lees, nu hopen dat ik het ook ga merken.
Nou ik gebruik die Nuvaring nu ruim een week en heb ‘m zojuist in de prullenbak gegooid. De eerste paar dagen bleef ‘ie prima zitten maar sinds zondag blijft hij uitzakken. Zelfs met die applicator zakt ie direct naar beneden. Heb gewoon helemaal buikpijn van dat gepor tegen m’n baarmoeder elke paar uur. Veel te veel gedoe, ik ga wel weer aan de pil
Oh bah, klinkt naar! Die van mij moet er vanaf zondag in want moest nog een pilstrip afmaken. Heb er niet echt veel vertrouwen in als ik dit lees.