Het anticonceptietopic

Kan bij jou totaal anders zijn hoor! Ik krijg ‘m misschien gewoon niet diep genoeg ingebracht. Had dit 8 jaar geleden ook al maar had de hoop dat het nu wel goed ging, maar helaas :frowning:

Ik ben maandag weer begonnen met de pil slikken na een (verkorte) stopweek. Nu kom ik er alleen zojuist achter dat ik gisteren vergeten ben EN dat ik geen nieuwe strip bij me heb; woensdag en donderdag zitten dus nog in m’n strip en ik ben zaterdagavond pas weer thuis. Dit is me echt nog nooit gebeurd in die 14 jaar, maar ok here we are
Ik zit dus in week 1, kan niet “gewoon” m’n strip afmaken en het is ook al 48 uur na m’n laatste pil.
Ik heb momenteel geen seks dus dat is het probleem gelukkig niet, vraag me alleen een beetje af wat verstandig is. Ik neig naar niks doen en dan over x aantal weken weer starten als ik menstrueer? Alsof ik opnieuw begin met de pil? Ik verwacht ook dan geen seks te hebben (thank you corona)

Heb net ook de huisarts gebeld en de assistente gaf aan dat ik ook nu woensdag + donderdag kan nemen en dan zaterdagavond vrijdag + zaterdag. Alleen neem ik m’n pil dus altijd in de ochtend en dat zou betekenen dat ik eigenlijk drie dagen niks slik (donderdag overdag, vrijdag en dan zaterdag tot de avond). Dus ik twijfel een beetje of dat een goeie aanpak is (voor de eerste week)
Of maakt dat niet uit omdat ik het momenteel toch niet slik ivm bescherming tijdens de seks?

1 like

Ja die heb ik gelezen maar dat kan toch niet in mijn situatie: ik zit in week 1 maar kan niet m’n strip afmaken. Ja kan wel maar dan eindigt week 1 na 4 dagen?
Of zie ik iets over het hoofd in dat schema?

Als ik het goed begrijp heb je dus nog een strip liggen met een paar pillen en begin je daarna met een ‘nieuwe’?
Dan kun je toch gewoon voor in totaal die 21 dagen de pil nemen?

Ik heb woensdag en donderdag nu nog liggen en kan zaterdagavond pas vrijdag en zaterdag nemen. Het gaat mij er dus om dat ik dan in week 1 zo’n 60 uur tussen twee pil-momenten heb zitten, namelijk vandaag (woensdag- en donderdagochtend slik ik dan) en zaterdagavond (vrijdag- en zaterdagochtend slik ik dan). Die nieuwe strip heb ik nu niet bij me en daar kan ik pas zaterdagavond mee starten dus vandaar dat ik het niet “gewoon” vind.
Maar goed, dat was ook mijn vraag hé: mocht het geen probleem zijn om in week 1 60 uur tussen twee pil-momenten te hebben zitten is mijn vraag beantwoord.
Ik snap wel dat dit met bescherming te maken heeft en ik acht de kans erg klein dat ik seks ga hebben komende maand oid, maar ik zou het graag zeker weten

Het schema loopt ook naar 2 of meer, dus dan heb je er meer uur tussenzitten
En het is inderdaad qua bescherming

1 like

Na een jaar ben ik weer begonnen aan de pil, maar eigenwijze ik deed dat midden in mijn cyclus. Ik zou seks gaan hebben met iemand dus ik was precies optijd en veilig na de 7 dagen (ik heb ook een condoom gebruikt, ik wil altijd double dutch), maar nu heb ik sinds ik eigenlijk ongesteld zou worden (als ik de pil niet zou slikken) bruin afscheiding. Mijn 1e pilstrip is nog niet klaar dus ik hoop echt dat dit na mijn eerst volgende menstruatie stopt. Ik las ook dat bruin afscheiding in de 1e maanden niet gek is, maar omdat ik dit voorheen nooit had vind ik het zooo irritant.

1 like

Ik ben zelf nu ook aan de tweede strip van de Yasmin pil en heb tot nu toe heel veel klachten :frowning: Ik ben weer aan de pil begonnen voor mijn acne, na bijna drie jaar hormonenvrij. Hiervoor had ik de diane pil en nooit hele erge klachten door gehad. Ik heb nu steeds terugkerende hoofdpijn (wat ik normaal nooit heb), misselijkheid en een soort van spierpijn op verschillende plekken… Het geeft mij daarnaast ook een heel angstig gevoel. Ik bel maandag de huisarts om iets anders te proberen en anders stop ik er weer mee. Ik lees overal dat je het iig drie maanden moet proberen, maar dit is het mij niet waard.

Heeft er iemand weleens klachten gehad van een ander merk pil, en wat heb je toen gedaan? Iemand hier op het forum attenteerde me erop dat mijn pigmentsnor (maar sinds gister ook pigmentvlekken op m’n wang nooo) weleens zouden kunnen komen door een ander merk pil. Ga ik dan naar de huisarts, of naar de apotheek? Het is dus geen andere samenstelling van de pil, alleen een ander merk

Nee echt een bruine rand van de zon! Wordt verder helemaal niet snel bruin dus dit is echt lelijk haha. Als je googelet op ‘melasma’ of pigmentsnor/hormonen dan vind je wel voorbeelden, blijkt sterk in verband te staan met je hormoonhuishouding!

1 like

Ik krijg nu de zoely, ik had er nog nooit van gehoord, maar ben benieuwd. Het is toch gewoon een kwestie van uitproberen en kijken wat bij je past.
Alleen doordat ik net mijn strip niet had afgemaakt (ik was echt zo klaar met de bijwerkingen) zijn mijn emoties wel all over the place, kan dit niet aanbevelen :joy:

Ik heb de Zoely jaren naar tevredenheid gehad, tot ie ineens heel lang niet leverbaar was. Toen noodgedwongen weer overgestapt naar de ‘microgynon’ 20. Weet niet of ik zin heb om weer over te stappen, maar wel goed om te weten dat ie er weer is

Blehh ik ben sinds kort begonnen met de minipil (in de hoop dat het m’n migraine vermindert) maar ik heb nu al een paar dagen heftige krampen en bloedingen. Op het internet lees ik ook veel ervaringen van vrouwen dat het hun libido verlaagt. Iemand hier positieve ervaringen met de minipil? Ik zal wel even een paar maanden doorzetten maar ben op dit moment helemaal klaar met anticonceptie. Waarom moeten wij vrouwen altijd al die kutbijwerkingen doorstaan. :weary:

(gebruik trouwens minipil omdat ik van de gewone snel last krijg van melasma)

Ik ben een jaar geleden gestopt met de pil en het beviel eigenlijk wel goed, maar ik ga toch binnenkort maar weer beginnen want mn relatie is uit en hallo ik heb needs en wil ook wel weer daten ooit

Maar ik vind het ook wel weer stom van mezelf dat ik zo mijn principes opzij zet. Heb alleen echt geen zin om steeds te stressen of er niet toch iets mis is gegaan en ik dan per ongeluk zwanger ben van een rando

1 like

Ik ben nu dus sinds juni aan de zoely, ik vind het heel chill dat ik er nauwelijks “ongesteld” door wordt en ook verder geen hoofdpijn, maar ik heb alleen een hele erge opgeblazen buik sinds ik er mee ben begonnen 🥲 Ik ga nu proberen meer te bewegen (werk vanuit huis dus dat schiet er nog weleens in) en wat beter op mijn voeding letten, want ik wil nu wel wat langer aan de pil blijven.

Ik slik een lichte pil(Mylan). En ik hèb echt zelden meer migraine. Dit had ik met de standaard pil erg vaak.

De eerste 8 maanden had ik wel snel een doorbraak bloeding. Maar dit is nu ook over en kan de pil nu zo af en toe doorslikken. Ben best tevreden :blush:

1 like

:sweat_smile: Pff, ik wil dus een koperspiraaltje (uitgezocht, is de beste keuze voor mij), moet ik alsnog eerst langs de huisarts voor een afspraak om alle mogelijkheden te bespreken. Zijn blijkbaar de regels. Lekker bureaucratisch ook weer. Ik heb er nog nooit 1 gehad, maar de pil wil ik sowieso niet, vond dat voor mij echt troep. Ik heb dit gesprek trouwens al eerder gehad met dezelfde huisarts.

Ik ben al lang aan het nadenken over weer aan de pil gaan. Nu heb ik bedacht dat ik de Evra pleisterpil wil. Ik wil er niet elke dag aan hoeven denken en dit is een wekelijkse sticker die je 3x per maand moet plakken voor de stopweek begint. Lijkt me ideaal qua gemak en ik heb er een goed gevoel over na het lezen van de reviews. Geen gedoe met per se naar een arts moeten om in te brengen, een klein beetje (gevoel van) controle hopelijk door de stopweek die ik kan inlassen. Maar ook wel gevoel van veilig zijn, mocht ik ziek worden.

Ik vind het gemak van deze vorm van AC zo chill, echt raar dat ik er nooit andere mensen over hoor. Mensen die ervaring hebben of het overwegen?

Toevallig is vandaag mijn menstruatie begonnen. Lekker op tijd. Heb de huisarts gebeld ervoor maar moet eerst op consult donderdag, maar hopelijk krijg ik hem gewoon mee en dan denk ik dat ik er zondag of maandag mee begin. Zal kijken of ik reviews kan plaatsen.

Update: de pil doorslikken lijkt het aantal migraineaanvallen echt te verminderen. Superfijn! Heb alleen al 2,5 maand non-stop lichte bloedverlies en om de dag nare buikkrampen. Ben er he-le-maal klaar mee en ga daarom nu switchen van minipil naar de gewone. Op hoop van zegen!

4 likes