De MAP is uberhaupt alleen betrouwbaar als de bevruchting nog niét heeft plaatsgevonden. Dus stel je neemt 'm 24 uur na je laatste gemeenschap, dan werkt hij alleen nog als de zaadcel de eicel nog niet heeft gevonden. Maar inderdaad: bel voor de zekerheid je huisarts.
Heeft er hier iemand ervaring met het helemaal niet gebruiken van anticonceptie naar een koperspiraal?
Ja, alleen niet de beste ervaring
Ik kreeg grote stolsels in mijn menstruatie en mijn lijf heeft de spiraal er zelf uit gewerkt na 5 weken. Deed best wel pijn.
Maar heb ook vriendinnen die het wel fijn vinden hoor!
Oh dat klinkt heel vervelend! Daarna niet weer laten plaatsen denk ik?
Dankjewel voor het delen
Ik ben sinds vorige week gestart met de pil. Nu ben ik vorige week donderdag naar de huisarts geweest, duidelijk aangegeven dat ik de maandag ongesteld was.
Zij gaf aan als ik m donderdagavond direct slik ik direct beschermd ben.
Nu lees ik ineens overal online dat je pas beschermd bent op de 1e dag van je menstruatie?! En ik zat al op dag 4 voordat ik ging slikken en heb dat weekend seks gehad.
Ik ben helemaal in de stress… ik ga morgen even bellen met de huisarts om even dubbel te checken bij dr.
Sorry wilde dit vooral kwijt. Zou het zo naar vinden als ik zwanger zou zijn oid omdat we kennen elkaar pas net en hebben duidelijk uitgesproken dat we een duurzame relatie willen voordat er kinderen komen etc etc
Wat staat er in de bijsluiter van je pil?
Net de MAP gehaald. Baal hier echt van want inderdaad de bijsluiter zegt ook niet beschermd. Ik ga morgen wel even de huisarts bellen hierover.
Ik heb nog nooit anticonceptie gebruikt (afgezien van condooms), maar ik wil er nu wel mee beginnen. Ik zit een beetje te twijfelen tussen de prikpil, pil of (koper)spiraal. Mijn voorkeur gaat uit naar een (koper)spiraal, maar ik ben wel bang geworden door alle horrorverhalen erover.
Binnenkort maar even langs de huisarts gaan.
Elke anticonceptie heeft zijn horrorverhalen dus daar zou ik me niet zo’n zorgen over maken. De een vindt de spiraal fantastisch en de ander vreselijk. Kijk waar jij je het prettigst bij voelt en wat bij je past. Als het een niet bevalt, kun je altijd overstappen naar een andere anticonceptie.
Hebben jullie iedere stopweek dezelfde klachten/dezelfde heftigheid etc.?
Ik merk dat ik ieder jaar/1,5 jaar wissel van startdag/klachten/heftigheid en iedere keer als ik zo’n wisseling start schrik ik toch weer een beetje.
Nee, bij mij wisselt het ook wel eigenlijk.
Zowel de klachten als de startdag.
Daarover gesproken, ik dacht dat het kon maar nu twijfel ik.
Ik wil de dag dat ik de laatste pil slik opschuiven.
Nu had ik 2 strips doorgeslikt en daarna nog een halve week (reserve strip), om vervolgens te stoppen. Dan wil ik na 7 dagen weer beginnen (dus donderdag laatste pil, vrijdag erop weer de eerste).
Kan dit en ben ik dan al die tijd gewoon beschermd tegen zwangerschap?
Ik ben weer begonnen met de anticonceptiepil in hoop minder verdrietig te zijn en trauma dat omhoog komt voor de menstruatie/na de eisprong. Kijk niet echt uit naar de bijwerkingen als pijnlijke borsten en had net weer lang dik haar.
Ik wilde (om verschillende redenen) weer terug aan de anticonceptiepil, maar ik wilde geen microgynon (vanwege acne, hoofdpijn, stemmingswisselingen etc). Dus ik naar de huisarts en het hele verhaal uitgelegd. Ging daarna zo:
Huisarts: het klinkt alsof je op de hoogte bent van alle opties naast de pil?
Ik: ja zeker
Huisarts: prima dan ga ik verder geen andere opties uitleggen. Ik schrijf een pil voor met een ander oestrogeen. 3 maanden proberen en als het niet bevalt graag terugkomen.
Dus ik naar de apotheek:
Apotheek: ik zie dat je de anticonceptiepil komt halen, een lichte variant
Ik: ja ik zou een andere krijgen als die ik heb geprobeerd al
Apotheek: ja een lichtere variant
Ik: ja maar wel met een ander oestrogeen toch?
Apotheek: nee, zelfde oestrogeen maar dan lichter
Ik: ja maar de huisarts zei… (hele verhaal)
Apotheek: ga eerst deze maar 3 maanden proberen
Ik baal er echt van. Waar gaat dit nou ‘mis’? Ik wilde niet als een betweter overkomen bij de huisarts en precies vragen welke ze dan voorschreef en ik dacht dat het wel goed zou komen doordat ze zei dat ze er een zou voorschrijven met een ander oestrogeen. Maar nu loop ik weer precies met de pil naar buiten die ik dus niet wil.
Maar ik neem aan dat de apotheek niet een compleet andere pil kan/mag/gaat geven als die de huisarts voorschrijft toch?
Dit mag je zeker vragen hoor, is helemaal niet betweterig. De apotheek mag niet zomaar iets anders geven dan de huisarts voorschrijft (alleen een ander merk met dezelfde werkzame stoffen) dus denk dat je dan toch bij je huisarts moet zijn.
Jaa gewoon ff je huisarts bellen. En doosje van deze ongeopend laten zodat je niet hoeft te betalen
Ja ik heb de huisarts net gebeld en de assistente zegt dat het wel gewoon allemaal klopt met het recept wat de huisarts heeft uitgeschreven en dat de 20 echt heel veel lichter is dan de 30. En dat ik eerst deze moet proberen
Ik kreeg geen andere dus. Ben eigenlijk wel echt behoorlijk geïrriteerd hierover.
Bellen dat je dan een afpraak wilt dat dit niet is die je wilt. Zou echt op je strepen staan dat je een andere wilt. Misschien handig om zelf een alternatief alvast uit te zoeken
Zover ik weet hebben alle “een-fase-pillen” als oestrogeen ethinylestradiol, het progestageen varieert juist!
Wat heb heb je exact gekregen?
Ja ik haal volgensmij oestrogeen en progestageen door elkaar denk ik (ik dacht echt dat ze oestrogeen zei, maar misschien heb ik niet goed geluisterd dan). Ik heb Ethinylestradiol/Levenorgestrel 0,02/0,1 mg nu. En eerder had ik 0,03/0,1mg van dezelfde geloof ik.
Ik kreeg klachten van die vorige, maar dus ook doorbraakbloedingen en heb hem iets van een jaar geslikt. Dat heb ik ook gewoon gezegd vanmorgen dus het is dan toch een beetje vreemd dat ik een lichtere van dezelfde heb gekregen?
Ja dit is dus gewoon de generieke Microgynon 20, vind het ook onlogisch!