Het anticonceptietopic

Ik heb trouwens veel baat gehad bij een 3fase pil! Misschien iets om een keer te bekijken en te bespreken.

3 likes

Oh klinkt goed! Heb jij die met of zonder stopweek?

Ik had met stopweek. Trigynon om precies te zijn. Daarvoor heb ik 6 verschillende gewone pillen gebruikt maar die waren het gewoon niet voor mij. Volgens mij heeft de minipil ook een soort ander hormoon.

2 likes

Ja ik doe het goed op een vierfasen pil (Qlaira) alleen die en Zoely hebben elk een ander oestrogeen. Rest van alle combinatiepreparaten (van pil, ring, tot pleister) hebben altijd ethinylestradiol.

Minipil kent alleen het progestageen desogestrel en kan dus los op die manier maar kent ook een combinatievariant.

3 likes

Vorig jaar heb ik 3 maanden geen bloedingen gehad in mijn stopweek. Daarna kwam alles wel weer op gang.
Deze week weer geen bloeding gehad.

De huisarts wimpelde mij de vorige keer af met dat ik ook gewoon vaker een stopweek in moet lassen, minstens 1 in 3 maanden. Dat was per mail, want ik mocht hiervoor niet langskomen.
Echter slik ik de pil nooit langer dan 1 strip extra door en dat ook alleen maar in de zomervakantie.

Weet niet zo goed of ik mij nu zorgen moet maken of niet?

Nee, hoef je je geen zorgen over te maken. Als je lang aan de pil bent dan kan de bedekking van je baarmoederslijmvlies heel dun worden, dat kan leiden tot spotting, maar ook dat je geen afstoting van slijmvlies meer krijgt in de stopweek.

Het kan geen kwaad en de pil werkt gewoon. Als je het wel vervelend vindt is de enige oplossing meestal om een tijdje te stoppen en je baarmoederslijmvlies zich onder je eigen hormooncyclus weer op te laten bouwen. Je weet alleen niet hoe lang het duurt voor je je eigen cyclus terug hebt als je nu stopt met de pil.

3 likes

Hoelang duurt het normaal voordat je bijwerkingen van de pil kunt gaan krijgen?

Samenvatting

Ik heb gepraat als brugman, maar ik kreeg van de assistente alleen maar terug dat ik het eerst maar eens moet proberen en dan over 3 maanden terug moet komen. Ik ben dus toch de Microgynon 20 gaan slikken en ik zit nu op dag 9 denk ik. Sinds dag 5 ongeveer heb ik weer meer acne, onderhuidse ontstekingen op m’n kin, meer hoofdpijn en ik voelde me gisteren verschrikkelijk neerslachtig.

Exact hetzelfde als waar ik last van had met de Microgynon 30. Ik wil gewoon niet het doosje opmaken want dat betekent dat ik nog 2,5 maand met die kutpil verder moet. Maar als ik maandagochtend de huisarts bel, gaat de assistente 100% zeker zeggen dat ik dit niet na een week al kan hebben en dat ik het echt 3 maanden een kans moet geven.

Ik wil gewoon een vierde generatie pil en ik begrijp echt dat dat niet de eerste keuze is van een huisarts, maar ik word geen leuker mens van deze pil en ik vind het echt heel vervelend dat er gewoon compleet niet geluisterd wordt naar wat ik zeg.

Sorry voor m’n gespam alweer maar ik moest het even kwijt :sweat_smile:

3 likes

Ik vind het echt kwalijk hoe je naar huis bent gestuurd met iets dat je achteraf niet had gewild. Terwijl je met een super duidelijke vraag bij de huisarts kwam, die hiervoor juist ook is. Ik zou gewoon bellen naar de huisarts en zeggen dat je langs wil komen voor de vierde generatie pil. Is toch niet aan een assistente om te bepalen wat jij in je lichaam stopt.

6 likes

Ik had het een x in een paar dagen.

mijn bijwerkingen

Kreeg toen een heel onrust gevoel en heel random nare negatieve gevoelens over dingen. Bijvoorbeeld een trui die ik breide haha als ik die zag kreeg ik zo’n knoop in m’n maag, die toen heel ver in een kast geduwd haha. Kon me ook nergens meer op concentreren, is na een paar maanden wel wat minder geworden maar het was nooit een match.

Wel echt heel raar en stom dat het zo is gegaan bij je huisarts. Ik zou voet bij stuk blijven houden en je niet af laten schepen.

1 like

Nou mijn anticonceptie probleem is opgelost inmiddels :partying_face:

Had maandag de assistente gebeld en specifiek gevraagd naar een afspraak bij de huisarts die altijd heel makkelijk is met medicatie voorschrijven (en daardoor ook nooit plek heeft waardoor ze je standaard bij de andere zetten als je er niet om vraagt). Had ook gewoon gezegd dat het voor anticonceptie was en ze vroeg gelukkig niet verder. Gelukkig was er vanmorgen een plekje.

Die huisarts was het er mee eens dat het een beetje vreemd was dat ik de Microgynon 20 had gekregen. Toen noemde hij wat andere opties, zei ik dat ik graag een vierde generatie pil wilde (Yasmin, Yaz 24+4 of eventueel Qlaira of Zoely). Die laatste twee schreef hij liever niet voor omdat ze nogal vaak met leveringsproblemen zitten bij de apotheek, maar Yaz 24+4 vond hij een hele goede optie omdat het wat lichter dan de Yasmin was en doordat deze geen stopweek heeft dus (hopelijk) beter voor stemmingswisselingen ook.

Lesje voor mezelf voor de volgende keer: als ik iets nodig heb en zelf ‘weet’ wat ik wil specifiek om deze huisarts vragen dus.

10 likes

Wat fijn dat deze huisarts wel naar jouw behoeften heeft geluisterd! En echt heel goed dat je op je strepen bent gaan staan en niet die drie maanden hebt afgewacht :clap:t2::clap:t2::clap:t2::clap:t2:

1 like

Hoera wat fijn dat het goed afgelopen is! Zelf slik ik Qlaira en is soms best gedonder mee want moeten ze speciaal voor mij bestellen inderdaad maar het is het voor mij waard. Hopelijk heb je er een prettige ervaring op :slight_smile:

2 likes

@Vlek even adhv je bericht in een ander topic: heb je nu ook een andere pil?
Ik kwam hier laatst ook achter maar die minipil leek me nou ook niet super

Late quote maar ik ging even dit topic doorspitten, maar wel kut om te lezen dit! Ik slik ook al 15 jaar de micro30 maar omdat ik ook sporadisch last heb van oogmigraine ben ik nu de minipil aan het overwegen. Maar heb écht geen zin in deze nare bijwerkingen terwijl ik nu nergens last van heb; ik vind de micro30 echt een fijne pil. Dus weet ff niet wat wijsheid is… misschien wachten tot ik de 35 ben gepasseerd?

@Bird haha same, gelijk dit topic bijgelezen

2 likes

Nee ik heb nu een spiraal. Ik weet niet meer precies waarom ik daarvoor gegaan destijds eigenlijk, want een andere pil was misschien ook wel een optie.

Haha toevallig. Bij mij is t ook sporadisch dus denk dat ik het ook nog maar even uitstel. Hoezo 35, omdat het risico dan nog hoger wordt?

Nou ik had mezelf uiteindelijk aan augustus / september gegeven om het nog aan te kijken en als het dan nog steeds ruk was, dan zou ik stoppen.
Maar het ging sindsdien gelukkig steeds beter en ik gebruik de minipil nu steeds probleemloos! Ik hoop dat dat zo blijft :grin:

3 likes

Het is in een ander topic laatst ook gegaan over migraine en de pil en toen stuurde iemand wat bronnen waaruit bleek dat het eigenlijk niet bewezen is dat het het risico op oa een hersenbloeding hoger is door die combinatie. Ik doe het zelf ook al 15 jaar zo en n=1 natuurlijk maar er heeft nog nooit een arts gezegd dat het onverstandig is

Dit gaat wel om migraine met aura. Ik heb die bronnen ook gelezen maar snapte niet helemaal wat er precies stond

Maar op Thuisarts staat bijvoorbeeld ook: ‘Vrouwen die een migraine aura hebben, kunnen beter geen voorbehoedmiddel met bepaalde vrouwelijke hormonen (oestrogenen) gebruiken.’

@Bird ja 35+ en roken geeft ook meer risico inderdaad

Ja ik heb ook migraine met aura inderdaad. Maar er is eigenlijk ook zo weinig over migraine bekend…