Ik heb nu een jaar een nuvaring en vind het echt een verademing. Snap niet dat het niet populairder is, je hebt er geen omkijken naar en heb ook helemaal geen bijwerkingen. Je kan het makkelijk eens proberen voor 1 tot 3 maanden.
In principe zijn de systemische bijwerkingen wel bijna gelijk met die van de combinatiepil. Dus als je slecht op de combinatiepil reageert is er zeker een kans dat de Nuvaring niet beter bevalt!
Maar is er dan de kans dat ik met een minipil wel verschil merk?
Ja, want dat is een progestageen-methode, dus minder beïnvloeding van je eigen cyclus.
Combinatiepil heeft oestrogeen plus progestageen, Nuvaring ook.
Mirena-spiraal (en Kyleena), Implanon, prikpil en mini-pil hebben allemaal alleen een progestageen.
Ik vind de mini-pil wel risky business als anticonceptiemethode, moet je echt niet slordig mee omgaan, anders is die echt niet betrouwbaar.
Ja dit weet ik en is ook waarom ik twijfel!
Ik twijfel ook zo erg welke anticonceptie ik wil, maar denk dat ik ook de minipil ga proberen. Ik moet toch al elke dag antidepressiva innemen, dus dan kan ik die pil ook op dat tijdstip doen
Ik ben 5 weken na mijn bevalling begonnen met de mini pil, maar heb sindsdien veel bloedingen. Schijnt een bijwerking te zijn in het begin maar had hier de vorige keer helemaal geen last van. Toen kreeg ik pas bloedingen op het einde toen ik geen borstvoeding meer gaf. Vind dat ook wel een nadeel, hopelijk trekt het nog weg. Baby is nu 3 maanden dus slik de pil nog niet zo lang.
Ik dacht dat alleen bij de oude generatie minipil was, niet bij cerazette
Weet niet precies welke je dan bedoelt?
Zover ik weet is Cerazette = Desogestrel de enige mini-pil op de markt in NL en hierbij is 12 uur later dan gebruikelijk innemen al riskant, dan moet je al 7 dagen condoom gebruiken.
Wellicht was het risico met oudere single progestagenen nog groter, want over bijv. Lynestrenol, wat we nog wel eens voorschrijven voor uitstel menstruatie, zeggen we er voortaan bij dat dit géén anticonceptie is. Maar ik heb niet meegemaakt dat dat ooit als mini-pil op de markt is geweest.
Ja dat ze mijn gyn toen in er eens naar vroeg. Zou het zelf niet echt als risky business omschrijven. Door zo halve berichten online dacht ik eerder haast dat als je t niet elke dag om exact t zelfde tijdstip zou nemen het al een probleem zou zijn, wat gewoon niet zo is. Anticonceptie nemen is nou eenmaal een verantwoordelijkheid.
Fijn dat jij het niet zo zou omschrijven, maar ik denk dat ik iets meer ervaring heb met vrouwen die bellen omdat ze de pil zijn vergeten dan jij. Als je onregelmatig werkt, of op vliegvakantie gaat met een tijdverschil, of een dag/nacht naar een festival gaat, dan heb je met de combinatiepil niet zo snel een probleem, maar met de mini-pil wel qua betrouwbaarheid en daar moet je je wel echt bewust van zijn. Als je iets om 8.00u ‘s ochtends vergeet is het vaak al de dag erna 8.00u als je er achter komt.
Ik weet dat we dezelfde gyn hebben en tegen mij zei ze ook dat het risky business was.
Daarom schreef ik het ook vanuit mijn zienswijze. Maar zo staat toch iig de context erbij.
@JustinBieber oh, bijzonder dat ze zichzelf zo vaak tegenspreekt.
Nja blijkbaar ook halve berichten via de gyn
Dacht net nog wel misschien dat ze t bij jouw levensstijl (qua vaak reizen enzo) riskanter zou vinden, dat begrijp ik dan wel. Je moet gewoon helder hebben waar je voor kiest en of het bij je (leven) past.
Zou niet weten waarom dat het persè riskanter maakt en is ook niet iets wat ze echt weet.
Oh, ik dacht ze trekt soms zo snel conclusies dan is dat het misschien. Maar dan blijft het een mysterie waarom ze zich zo tegenspreekt
Ugh ja ik gebruik ook de minipil (vanwege mn endometriose) en het gaat echt standaard mis rond avond- of nachtdiensten. Ik raak nog eens ongepland zwanger met dit ding. Heb volgens mij een keer geovuleerd aan deze pil door deze slordigheid.
Uit de bijsluiter van Cerazette zelf:
Tabletten dienen elke dag ongeveer op dezelfde tijd te worden ingenomen, zodat de periode tussen twee tabletten altijd 24 uur bedraagt
Dus daar zou ik me aan houden. Mijn pil heeft ook een heel schema bij vergeten (van niet genomen tot x uur te laat) met dan weer condoom de komende x dagen, vergeten pil wel/niet innemen, nieuwe strip starten: blij dat ik hem puur neem vanwege mijn endopijn want goeiedag hey
Ik ben vandaag ook begonnen met de minipil, benieuwd hoe het bevalt ben vooral een beetje bang voor stemmingswisselingen, dat had ik aan de normale pil wel namelijk.