Het anticonceptietopic

Vorige week ben ik kort onder narcose geweest, omdat mijn amandelen zijn verwijderd. De verpleegster vertelde mij dat de pil minder goed kon werken, maar niet voor hoe lang.
Ik heb gister (dus na 8 dagen) seks gehad. Is het handig om een morning after pil in te nemen, of is er niet zo veel aan de hand?
Oja, ik zit in mijn derde week, mocht dat nog relevant zijn.

Ik ben heel tevreden over de app Flo!

En een vriendin van mij heeft bij de dokter een keer pilletjes gehaald die ze dan moest innemen waardoor haar ongesteldheid werd uitgesteld dus het kan zeker! Volgens mij heeft @Karl_Lagerfeld dit ook net gedaan :thinking:

Ja klopt! Ben ik nu nog mee bezig zelfs. Primolut slik ik. Merk overigens meteen weer de negatieve bijwerkingen van het nemen van hormonen. Schimmelinfectie en libido zakte meteen weer enorm :flushed:

CLUE! Fijnste app ooit.

1 like

@Dazed even hier omdat dit het juiste topic is, maar ik heb gister het bericht gekregen dat de Zoely er niet meer is en niet meer komt. Mn moeder (ik was zelf aan het werk) heeft toen de dokter gebeld en die hebben ‘de meest overeenkomende pil’ als vervanging voorgeschreven. Wist niet welke tot ik vandaag naar de apotheek ging. Wat blijkt; microgynon 20. Juist de pil waar ik ivm ‘klachten’ (emotioneel wrak) destijds mee gestopt ben en toen ben overgestapt. Dus vraag me heel erg af of dit echt gaat werken en waarom ik dan precies deze weer krijg… want ‘meest vergelijkbaar? De werkzame stoffen zijn echt totaaaal verschillend. maar ga het dan maar 3 maanden proberen en dan maar weer verder kijken.
Baal in ieder geval echt heeeel erg. Ging zo goed met deze pil en dan nu dit.

Ahh wat shit! Ik zag ergens op internet iets over eerste kwartaal 2020 dus had daar m’n hoop een beetje op gevestigd, maar toch niet dan. Zo balen. Ik heb nog tot oktober en denk eigenlijk dat ik het dan eens zonder ga proberen, ben ik wel benieuwd naar na 10 jaar hormonen. Wel raar hoor, dat dat dan de meest gelijksoortige zou zijn. Mijn apotheek gaf inderdaad aan dat er niks is wat er echt op lijkt en dat het gewoon weer een kwestie van proberen is. Maar als je liever een andere wil kan je ook gewoon tegen je HA zeggen dat je die microgynon niet wilt hè! Je bent nooit verplicht iets aan te nemen. Ik hoop echt dat je op termijn iets vindt wat goed voor je werkt! :heart:

Mijn pil is uit de productie gehaald, waardoor ik moet overstappen op een andere. Nu moet ik dus niet een stopweek houden, maar de strip afmaken en meteen overgaan naar de nieuwe strip. Ik dacht vannochtend dat ik de strip had afgemaakt en had toen de nieuwe genomen, maar er zat nog 1 in de vorige strip. Kan dit kwaad? (Ik neem weleens halve strips en zie vaak mensen zeggen dat je de hele strip altijd moet afmaken dat is meteen ook een vraag als je kennis hebt haha)

Sterilisatie of onthouding. De rest werkt met rubbers of hormonen. Er zijn anticonceptiemiddelen met minder hormonen dan de pil.

Is het een eenfase pil? Dan zit je wel safe.

Die halve strips hangt af van de soort pil. Een ‘gewone’ eenfasepil kan het weinig schelen. De belangrijke week is na je stopweek (van max 7 dagen). Dan moet je 7 dagen goed de pil slikken. Doe je dat, mag je 7 dagen de pil vergeten. Dan moet je wel weer 7 dagen de pil goed slikken daarna.

Het is alleen geen aanrader. Om de week ongesteld. Jeetje!

Een pessarium in combinatie met zaaddodende pasta? Ongeveer even betrouwbaar als een condoom, het lijkt mij ongeveer 10x zoveel gedoe als een condoom, maar ik heb geen persoonlijke ervaring.
Anders inderdaad sterilisatie van de man of vrouw, geheelonthouding of één van de riskantere methodes met dagen tellen en temperatuur-apps, maar dan moet je het niet heel erg vinden dat het een keer misgaat.

Ik heb net een pessarium gekocht omdat ik absoluut geen hormonen meer wil, mijn dokter mij een spiraaltje afraadt en condooms ook niet echt een optie zijn (lang verhaal). Dus als je wilt kan ik je wel laten weten hoe het meevalt!

Ik was ook mijn frustraties aan het uiten tegen een vriendin en haar zus had in dezelfde situatie gezeten en was zo op het pessarium uitgekomen. Super toevallig ook. Ik stuur je binnenkort een pb!

1 like

Veel minder vruchtbaar? Kun je minder vruchtbaar worden door de pil?

1 like

Ooh ik schoot al in de stress. Maar niet fijn voor jou natuurlijk:(.

Ik ga binnenkort 3 weken op vakantie. Ik heb het zo gepland dat ik de week voor en de week erna mij stopweek heb. Nu zit ik een beetje met het slikken op vakantie. Normaal slik ik de pil rond half 11 's avonds. Er is daar een tijdsverschil van 8 uur. Is het beter om de pil rond half 11 plaatselijke tijd te nemen of half 11 Nederlandse tijd?

Ik deed nl tijd, zo blijf je in het ritme en was anders ook bang dat er in het vliegtuig te veel tussen de eerste en de tweede kwam te zitten

1 like

Zijn er hier meiden die ervaring hebben met de Yaz 24+4? En hoeveel last qua bijwerkingen etc?

Mn zus slikt deze, op aanraden van dokter nadat ze cystes op haar baarmoeder had (geloof ik). Geen bijwerkingen bij haar in ieder geval!

1 like

Heb deze jaren geslikt, ik vond hem heeeel fijn. Vrijwel geen bijwerkingen, in het begin wel wat bloedverlies tussendoor en hoofdpijn maar na 1-2 maanden was dat wel voorbij.

1 like

Ik heb deze gebruikt. Ik heb wat moeite gehad met een pil te vinden die bij mij past en deze vond ik super. Niet veel last gehad van bijwerkingen en als bonus er een egale huid door gekregen. Nu wel overgestapt naar Dorine, zelfde werkzame stoffen maar iets hogere dosis omdat ik af en toe nog tussentijdse bloedingen kreeg.

1 like