Het auto- & motortopic

Ik vind je vraag nogal lastig, je vraagt een auto waar in de toekomst een kinderwagen in past, maar je hebt nog geen kinderwagen (misschien krijg je geen kind in de looptijd van de lease, misschien krijg je een tweeling, misschien krijg je een gigantische Deense kinderwagen-tank van een familielid, misschien kopen jullie de supercompactste kinderwagen die bestaat, misschien blijken jullie fervent babydragers, misschien hebben jullie een speciale wagen nodig omdat je graag door de duinen wil hardlopen met baby etc etc etc), en je vraagt wat een fijne auto is, maar zonder details over wat de auto moet doen (ik vind mijn bmw een superfijne auto, maar misschien woon jij op het platteland en trek je regelmatig een paardentrailer, of misschien woon je in hartje stad en wil je vooral een heel klein inparkeerbaar bakkie of misschien rijd je 3000km/week op de snelweg en heb je vooral een zuinige stille auto nodig etc etc etc).

Als je twijfelt tussen een Ignis of een Clio zou ik in die beide eens gaan rijden, ik heb in beide nooit gezeten.

10 likes

Mensen reageren op wat ze lezen, het is niet dat zij al zien/weten dat er div andere reacties over het private leasen zijn geplaatst.
Denk goed bedoeld omdat het ook over sparen en gezinsuitbreiding ging etc

1 like

Ongevraagd advies is meestal goedbedoeld maar dan nog steeds wel ongevraagd. ‘Ik zie dat je vraagt naar tips voor leaseauto’s, maar ik zou graag iets anders met je delen over leasen, mag dat?’ Zo moeilijk hoeft het niet te zijn, al doen we dat over het algemeen heel weinig vind ik (en ja, daar maak ik me zelf ook schuldig aan).

2 likes

Ging mij meer om dat ze zich lijkt te ergeren dat er meerdere reacties komen, maar dat is toch ook wel logisch op een forum. Helaas dus ook de “onwenselijke”

Dat begrijp ik nu ook inderdaad. Maar ik had zo’n flexibel contact helaas niet.

Sorry voor het ongevraagde advies @anon4775214, ik begreep dat je ook zocht naar ervaringen met private lease en waar je op moet letten. Ik ken jouw situatie niet, maar omdat het mij nogal tegen is gevallen wilde ik het met je delen.

4 likes

Ik had met de zoekfunctie gecheckt of er een topic over auto’s was maar kon niks vinden, dus hoop dat het oké is dat ik dit hier vraag:

Mijn auto moet binnen nu en ongeveer 3 weken apk gekeurd worden, ik heb m nu een jaar en heb er in die tijd iets van 800/900 km mee gereden. Ik lees verschillende verhalen over wanneer een auto een grote of kleine beurt moet hebben, namelijk dat een grote beurt pas na 20.000 km hoeft, maar ook dat ieder jaar een kleine beurt wel verstandig is. Ik heb de afspraak voor apk al gemaakt, dat duurt maar een uurtje volgens de garage, wat ik super chill vind want dan kan ik erop wachten. Voel een beetje een drempel om weer terug te bellen en toch om een kleine beurt te vragen, omdat het al lastig was deze afspraak in te plannen (ze zijn druk en ik heb zelf ook weinig tijd), en als ik m langer kwijt zou zijn moet ik weer gaan neuzelen met een leenauto (garage zit op half uur rijden van mij). Heeft iemand misschien tips of ervaringen?

Ik rij ook heel weinig en ik doe om de zoveel jaar een kleine beurt. Zeker in het begin vond ik dat niet nodig, ik had hem toen nieuw gekocht. Als er iets mis is, komt dat er tijdens de APK ook wel uit.

1 like

Ik zou persoonlijk nu geen kleine beurt boeken, je hebt niet zo veel gereden en belangrijke dingen komen toch wel uit de apk. Ik zou dan eerder overwegen om vlak voor de winter nog een kleine beurt te doen als je dat graag zou willen.

2 likes

Bij apk wordt je auto op een aantal vaste punten gecheckt. Die punten gaan om de veiligheid, dus zaken als: banden, verlichting, ruitenwissers, gordels.

Of er motorisch onderhoud nodig is of je - weet ik veel - koppakking lekt ofzo komt niet uit de apk.

1 like

Thanks @Bailey @George en @Amarens voor jullie reacties. Helaas nog steeds wisselende verhalen dus haha, of iig, @Amarens ik lees uit jouw bericht dat je wel een kleine beurt zou doen dus, begrijp ik dat goed?
Het gaat overigens om een auto van 9 jaar oud, hij heeft nu rond de 87.000 gelopen.

1 like

Nee, ik bedoelde vooral te zeggen dat het niet uit de apk naar voren hoeft te komen als er onderhoud nodig is aan de auto.

Een beurt doe je volgens mij standaard om de 15000/20000 km. En dan de ene x een kleine en de andere x een grote. Rij je niet zoveel, dan staat er volgens mij een bepaald tijdsbestek voor. Denk dat je dat wel kunt vinden in het boekje van de auto. En het komt natuurlijk niet op een maand, maar ik zou niet jaren rondrijden zonder beurt. Ik zou even nagaan wanneer de laatste beurt is geweest en op basis daarvan je beslissing maken.

2 likes

Ik heb een leaseauto en daarbij is het voorschrift om óf elk jaar, óf elke 15.000 km een beurt te laten doen (afhankelijk van wat er eerst komt), en dan om de beurt een kleine en een grote. Maar dat wordt betaald, dus dan is het ook een ander verhaal. Met zo weinig kilometers denk ik dat je je niet zo veel zorgen hoeft te maken, zeker niet als de APK ook goed is. Misschien wel een tip (niet leuk voor je portemonnee, maar met zo weinig kilometer per jaar ook weer geen ramp): tank euro 98 als je zo weinig rijdt, dat is een stuk beter voor je auto.

1 like

Volgens mij is het zo dat je vaak wel korting krijgt op je beurt/apk als je deze combineert. Dus misschien dat het dan nog iets voordeliger is. Verder wordt bij oudere auto’s wel elk jaar een beurt aangeraden (of als je veel rijdt bij x aantal kilometers. Dat kan dus eerder dan een jaar zijn). Bij APK wordt zoals @Amarens al zegt gecontroleerd of de auto voldoet aan de wettelijke veiligheidseisen (spiegels, gordels etc). Een echte controle van vloeistoffen of andere eventuele (komende) gebreken wordt niet bekeken.

1 like

Ik krijg zo dadelijk mijn elektrische auto geleverd,ben zo benieuwd! Moet me nog gaan verdiepen-ietwat laat -in o.a. laadpassen e.d. Is jullie ervaring dat tarief erg kan schelen of valt het mee?

Volgens mij valt het verschil in prijs wel mee per laadpas, het is meer de paal die verschil kan maken. Ik weet wel dat het handig is om meerdere passen te hebben. En hoewel ik ze niet graag steun wordt die van Shell wel op heel veel plekken geaccepteerd.

1 like

Woon je in Zuid-Holland of kom je er vaak? Dan is deze pas voordelig, betaal je bij veel palen in deze provincie geen starttarief:

2 likes

Nee helaas… In limburg.

1 like

Oké ik ben bijna toe aan een nieuwe auto, maar even een vraag omtrent de cruise control. Heeft dit echt een meerwaarde? Ik heb het nog nooit gehad dus nog nooit gemist. Maar is t een meerwaarde of ga je dit eens in de 6 maanden een keer gebruiken.

Ik gebruik het eigenlijk alleen bij trajectcontrole (dan is het wel mega chill). Maar verder gebruik ik het nooit en ik rijd gemiddeld 750 km per week. Ik ken ook wel mensen die altijd met cruise control rijden, dus het is ook maar net wat je fijn vindt. Ik zou ook prima zonder kunnen, maar het is wel lekker dat mijn auto het heeft.

1 like

Ik zweer echt bij adaptive cruise control, maar hiervoor had ik dat niet en dat was ook prima haha. Denk als je veel in files rijdt, dat het wel echt een meerwaarde heeft

2 likes