Het auto- & motortopic

Ik weet niet hoe groot de auto van je vriend is, maar met een kleine auto zoals een Up heb je al veel meer ruimte om bijvoorbeeld te draaien. Dan heb je de piepers ook niet zo snel nodig.

2 likes

En je went er ook snel aan als je de piepers niet hebt, dan ben je gewoon wat voorzichtiger met parkeren bijv. Maar ik heb mijn Peugeot 108 van 6 jaar oud met 100k op de teller, met airco en zonder parkeersensoren laatst voor 5000k verkocht. Dus het is nog steeds duur denk ik

1 like

En sowieso zijn occasions duurder geworden de laatste tijd. (Meer vraag door coronacrisis en tekort aan grondstoffen dus minder nieuwe auto’s gebouwd.)

Ik kocht 3 jaar geleden mijn auto voor 5000 euro. Heb een ongeluk gehad en auto is total loss. Als ik zo’n zelfde auto uit het zelfde bouwjaar, zelfde kmstand en zelfde specs opnieuw wil kopen, betaal ik nu 6000 terwijl die nu 3 jaar ouder is dan toen.

Ik denk dat je voor 2000 sowieso geen parkeersensoren krijgt, op een hogere kmstand uitkomt en ook echt een ouder bouwjaar. Toyota Starlets staan erom bekend dat ze onverwoestbaar zijn. Maar is wel een heel basic auto, dus misschien niet wat je zoekt. Maar die zou je wel in die prijscategorie moeten kunnen vinden.

1 like

En sowieso zijn occasions duurder geworden de laatste tijd. (Meer vraag door coronacrisis en tekort aan grondstoffen dus minder nieuwe auto’s gebouwd.)

Ja bizar he. Ik wil een nieuwe baan waarvoor ik veel km’s moet rijden (180 km per dag ongeveer) dus was aan het kijken voor een elektrische occasion, maar het is echt achterlijk duur. En nieuw zijn auto’s ook zoveel duurder geworden. Als ik een review op youtube kijk van een bepaald model kostte dat model in 2020 30.499 wordt er gezegd en nu heeft datzelfde type auto een vanafprijs van 34.999. Gekkigheid.

1 like

Bedankt voor de tip! Ik lees er inderdaad vaker over. Sommigen zeggen zelfs dat je rekening moet houden met 2/3e van wat de fabrikant je belooft…
Welk model heb jij als ik vragen mag? Ik keek nu naar opel corsa, peugeot 208 enz

Ik heb pas geleden een Opel gekocht voor €3450,- die aan alles voldoet wat jij zegt, ik heb alleen geen piepjes bij achteruit rijden. Maar ik weet niet hoeveel waarde je daaraan hecht?

2 likes

Ik zou niet zonder mijn piepjes kunnen. Misschien dat je ze er nog extra op kan laten zetten? Dan hoef je niet meteen een luxere/nieuwere auto.

1 like

@DeFourneau ja ik zou zeker niet zoeken op een auto met sensoren. Ik heb vorig jaar een auto zonder gekocht en los sensoren in laten bouwen. Ik was (geloof ik) 300 euro kwijt voor het inbouwen en heb nu zelfs een fancy schermpje die (naast het piepen) aangeeft hoeveel meter ik af sta van het voorwerp

4 likes

Mag ik vragen voor welk merk dit was? Ik zit er ook aan te denken dit in te laten bouwen.

Wat is voor jou redelijke km stand/ vanaf welk bouwjaar?

1 like

Het was voor een citroen c1 uit 2019!

1 like

Oh dat is wel een verschil! Wist niet dat dat kon. Bedankt voor de tip.

Ja, ik ben in de auto van mijn vriend (Renault kadjar trouwens) eigenlijk ook nog een beeldscherm gewend, maar dát beschouw ik wel echt als een extraatje :sweat_smile:. Ik kijk daar ook niet altijd naar. Maar goed, budget omhoog zal alsnog wel nodig zijn.

Km-stand moet beter niet te ver boven de 100.000 zijn dacht ik? @Quinn

Niet te ver boven de ton hangt helemaal van de auto af en hoeveel je ermee gaat rijden. Ik kocht mijn eerste met 180 op de teller, die heb ik na een jaar weggedaan toen mijn vriend een grotere auto kocht. Die kocht hij met 160 en daar staat nu 230 op (ik heb hem voor woon/werk gebruikt en dat is zo’n 600 km per week). Die auto rijdt nog steeds prima, maar je kan natuurlijk ook pech hebben.

Voor de motorrijders onder ons, ik heb momenteel alleen een winterjas en ik wil een zomerjas erbij. Hebben jullie nog aanraders? Ik denk nu aan een leren jasje.

1 like

Motogirl Valerie, leer, level 2 protectie op de schouders, ellebogen en rug, heeft een langere achterkant en is er in leuke kleurtjes

1 like

Gaaf is die zeg! Ik heb een Honda Hornet uit 1999.

9 likes

Een ktm duke 390! Dit is ook niet mijn eigen foto overigens haha.

8 likes

Een Kawasaki z650! M’n eerste motor.

10 likes

‘Zijn volledige naam is Ducati 959 Panigale Corse. Roepnaam Pim.’

Classic. Staat het ook zo op de geboortekaartjes?

2 likes

Mijn tip is om goed na te denken over private lease. Naast de voordelen (je rijdt in een nieuwe auto, je weet wat de kosten elke maand zijn, als er iets kapot is wordt het gerepareerd zonder extra kosten) vind ik dat er ook best nadelen aan zitten. Bijvoorbeeld bij schade heb je een eigen risico en je bent verplicht om dit te laten maken. Als je op dag 1 je koplamp kapot rijdt en op dag 2 een kras op je deur maakt dan is dit 2x schade en dus ook 2x eigen risico.

Daarnaast betaal je over de gehele looptijd eigenlijk gewoon (bijna) de auto zelf af, maar aan het einde van de rit lever je de auto in en heb je helemaal niks. Ik weet natuurlijk niet hoe je situatie is en hoe dringend je nu meteen een auto nodig hebt. Maar anders zou je bijvoorbeeld het maandelijkse leasebedrag vast opzij kunnen zetten, zodat je eventueel spaart voor een eigen auto en ook weet of je dit bedrag goed kunt missen.

Mocht je uiteindelijk toch voor private lease gaan dan zou ik goed kijken naar de voorwaarden. Wat is je eigen risico? Heb je recht op vervangend vervoer? Kun je van het contract af als je bijvoorbeeld je baan verliest en geen inkomsten hebt? En kun je het maandelijkse bedrag nog steeds missen als er straks bijvoorbeeld een kindje is? Overigens kijkt de verstrekker van het leasecontract ook naar je draagkracht en doen ze een kredietcheck. En het leasen zorgt voor een BKR registratie.

2 likes

Ik sluit me bij @Blauwbeertje aan! Soms kan een goede tweedehands auto veel voordeliger uitpakken. Verder zijn er ook erg lange levertijden op auto’s momenteel. Hangt uiteraard af van het merk, model en leasemaatschappij, maar een collega van mij moet op een Hyundai i20 meer dan 8 maanden wachten. Dus dat is ook nog het overdenken waard, een tweedehands heb je vrijwel gelijk.

1 like