Het auto- & motortopic

Thanks @Bailey @George en @Amarens voor jullie reacties. Helaas nog steeds wisselende verhalen dus haha, of iig, @Amarens ik lees uit jouw bericht dat je wel een kleine beurt zou doen dus, begrijp ik dat goed?
Het gaat overigens om een auto van 9 jaar oud, hij heeft nu rond de 87.000 gelopen.

1 like

Nee, ik bedoelde vooral te zeggen dat het niet uit de apk naar voren hoeft te komen als er onderhoud nodig is aan de auto.

Een beurt doe je volgens mij standaard om de 15000/20000 km. En dan de ene x een kleine en de andere x een grote. Rij je niet zoveel, dan staat er volgens mij een bepaald tijdsbestek voor. Denk dat je dat wel kunt vinden in het boekje van de auto. En het komt natuurlijk niet op een maand, maar ik zou niet jaren rondrijden zonder beurt. Ik zou even nagaan wanneer de laatste beurt is geweest en op basis daarvan je beslissing maken.

2 likes

Ik heb een leaseauto en daarbij is het voorschrift om óf elk jaar, óf elke 15.000 km een beurt te laten doen (afhankelijk van wat er eerst komt), en dan om de beurt een kleine en een grote. Maar dat wordt betaald, dus dan is het ook een ander verhaal. Met zo weinig kilometers denk ik dat je je niet zo veel zorgen hoeft te maken, zeker niet als de APK ook goed is. Misschien wel een tip (niet leuk voor je portemonnee, maar met zo weinig kilometer per jaar ook weer geen ramp): tank euro 98 als je zo weinig rijdt, dat is een stuk beter voor je auto.

1 like

Volgens mij is het zo dat je vaak wel korting krijgt op je beurt/apk als je deze combineert. Dus misschien dat het dan nog iets voordeliger is. Verder wordt bij oudere auto’s wel elk jaar een beurt aangeraden (of als je veel rijdt bij x aantal kilometers. Dat kan dus eerder dan een jaar zijn). Bij APK wordt zoals @Amarens al zegt gecontroleerd of de auto voldoet aan de wettelijke veiligheidseisen (spiegels, gordels etc). Een echte controle van vloeistoffen of andere eventuele (komende) gebreken wordt niet bekeken.

1 like

Ik krijg zo dadelijk mijn elektrische auto geleverd,ben zo benieuwd! Moet me nog gaan verdiepen-ietwat laat -in o.a. laadpassen e.d. Is jullie ervaring dat tarief erg kan schelen of valt het mee?

Volgens mij valt het verschil in prijs wel mee per laadpas, het is meer de paal die verschil kan maken. Ik weet wel dat het handig is om meerdere passen te hebben. En hoewel ik ze niet graag steun wordt die van Shell wel op heel veel plekken geaccepteerd.

1 like

Woon je in Zuid-Holland of kom je er vaak? Dan is deze pas voordelig, betaal je bij veel palen in deze provincie geen starttarief:

2 likes

Nee helaas… In limburg.

1 like

Oké ik ben bijna toe aan een nieuwe auto, maar even een vraag omtrent de cruise control. Heeft dit echt een meerwaarde? Ik heb het nog nooit gehad dus nog nooit gemist. Maar is t een meerwaarde of ga je dit eens in de 6 maanden een keer gebruiken.

Ik gebruik het eigenlijk alleen bij trajectcontrole (dan is het wel mega chill). Maar verder gebruik ik het nooit en ik rijd gemiddeld 750 km per week. Ik ken ook wel mensen die altijd met cruise control rijden, dus het is ook maar net wat je fijn vindt. Ik zou ook prima zonder kunnen, maar het is wel lekker dat mijn auto het heeft.

1 like

Ik zweer echt bij adaptive cruise control, maar hiervoor had ik dat niet en dat was ook prima haha. Denk als je veel in files rijdt, dat het wel echt een meerwaarde heeft

2 likes

Ik gebruik het heel veel en het rijdt ook wel echt zuiniger. Ik heb het zelfs in mn auto laten zetten, zat er niet op in eerste instantie. Ik wil niet meer zonder.

3 likes

Ik gebruik altijd cruisecontrol, zou ook echt niet meer zonder willen. Vind het ook rustiger rijder, hoef me geen zorgen te maken of ik te hard of te langzaam rij.

2 likes

Ik gebruik het echt aaaltiijd en vind het zoveel fijner rijden! Ik rijd automaat (elektrisch) en rijdt zo chill dan. Vind mensen die niet op cruise control rijden op snelweg ook irritant als ze constant wat in snelheid wisselen.

5 likes

Een van de vereisten bij m’n laatste auto was cruise controle. Adaptive geen ervaring mee maar ik zit ook relatief veel op de snelweg en vind het een must voor mezelf.

1 like

Mijn vriend heeft een auto met adaptive cruise control en ik zelf zonder adaptive. Als je geen adaptive cruise control kent is cruise control echt heeeeel fijn. Maar als je kunt kiezen voor adaptive: DOEN.

Whyyyyy

1 like

Haha jij zegt gewoon nee tegen luxe :stuck_out_tongue:

Aah ik vind deze juist tegenvallen haha. Maar misschien heb jij een betere.
Maar hoe meer m’n auto zelf rijdt, hoe beter haha

1 like

Onze nieuwe auto stuurt zelfs als adaptive cruise control aanstaat. De eerste keer dacht ik waarom wordt er aan het stuur getrokken. Met uittesten stuurt die auto gewoon de hele weg. Handen moet je wel aan het stuur houden.

Als je veel file rijdt dan zou ik adaptive cruise control wel overwegen. Is super chill dat je zelf dan niet elke keer hoeft af te remmen en op te trekken.

1 like