Het is even wennen, maar dat duurt niet lang, vind ik persoonlijk dan. Wij hebben zowel schakel als automaat en merk weinig verschil, alleen soms beetje saai inderdaad.
Klopt het dat een elektrische langere remweg heeft?
Verschilt per auto denk ik.
Wij hebben 2 auto’s een auto benzine en een recente elektrische en die laatste heeft een veel kortere remweg, als je hem goed intrapt sta ik direct stil
Ik heb geen ervaring met elektrisch maar wel met automaat, en daarvoor geldt als je van schakel komt vooral dat het slim is om je linkervoet even goed weg te zetten, uit de buurt van de pedalen, zodat je niet uit gewoonte de ‘koppeling’ in probeert te trappen en per ongeluk vol op de rem stampt. Verder is er weinig waar je extra op hoeft te letten, je hoeft vooral gewoon minder te doen. Zeker niet lastig dus! (:
Elektrisch vind ik wel anders rijden. Je trekt bijv. bij het verkeerslicht zó op en in de auto’s waarin ik reed stond je ook heel snel stil. Verder is het vooral veel stiller (heerlijk!) en wen je er snel aan denk ik. Zelfs mijn oude vader was binnen de kortste keren gewend aan een elektrische automaat dus ik kan wel zeggen dat jij als jong persoon daar wel aan gaat wennen!
Ik heb zelf een elektrische auto en zou niet anders meer willen. Rijd veel stiller, trekt sneller op en remt inderdaad sneller af zodat er energie terug gewonnen wordt. Daarnaast rijdt een automaat veel makkelijker dan een schakelauto, vooral in files.
Je zegt huren, bedoel je dan voor een vakantie of iets dergelijks? Dan zou ik wel even uitzoeken of op de bestemming elektrisch rijden ook al ingeburgerd is, ik heb me afgelopen week in Italië verbaasd dat ik letterlijk 1 oplaadpunt ergens heb gezien, ik had medelijden met de ene Tesla die ik zag rijden, die heeft weinig opties
Ik bedoel het rijden als je normaal schakel gewend bent. Het is maar voor een weekendje.
@Merel, het is voor een weekendje in Nederland. Dus dat moet goed komen.
Automaat rijden is echt heel makkelijk, het enige waar je voor moet oppassen is dat je niet met je linkerbeen per ongeluk vol op de rem gaat staan (omdat je uit reflex je koppelingspedaal wilt indrukken, die heb je niet).
Bij een automaat begint je auto ook al te rijden als je de rem loslaat (ookal druk je je gaspedaal nog niet in).
En verder is typisch EV dat je gaspedaal loslaten = remmen (in meer of mindere mate, ligt aan de auto, dat bespaart energie).
Meer dingen om even rekening mee te houden.
P = parkeerstand
D = drive / rijden
R = reverse / achteruit rijden
N = neutral / in z’n vrij
Duidelijke uitleg en info. Dankjewel. Ik ga gewoon de auto huren.
Heeft iemand hier ervaring met een elektrische mini cooper? Hoe bevalt dat? Ik ga zo naar de dealer, maar wil ook graag wat ervaring van kopers horen ipv alleen maar verkooppraatjes
Ik rijd een A-klasse sportversie. Ik vind het een heel fijne auto om in te rijden. Rijdt lekker soepel. Ik heb verder niet heel veel verstand van auto’s. Ik heb ook een mini gereden en die vond ik echt minder fijn rijden, veel minder soepel en meer ‘schokkerig’.
Ja, dat zag ik ook al. Gelukkig hebben we nog een auto voor echt lange afstanden en ik mag gratis opladen op mijn werk als ik een elektrische auto zou kiezen (er zijn nog geen palen in de buurt).
Ik mag binnenkort een proefdag met de Camden edition, dus ben heel benieuwd. Rijd nu een Fiat 500, maar ben op zoek naar iets stevigers.
Wat vind je van die fiat? En vooral wat vind je er minder aan?
Ja, ik las inderdaad ook al dat temperatuur best veel doet met de actieradius van de auto. Ik wil hem eigenlijk vooral voor woon- werkverkeer gebruiken en ik rijd 150 km per dag, maar ik kan dus gratis laden op m’n werk. Ik ga daardoor echt mega vooruit (betaal nu zo’n 600 euro aan benzine per maand), dus daar zit voor mij een groot voordeel. Voor de lange afstanden pak ik lekker de auto van m’n vriend. Laad jij ook weleens op langs de weg via dat Fastned? Is dat duur?
@anon41596379 Ik ben echt super blij met mijn Fiat 500 cabrio. Elke keer als ik naar de auto loop word ik er vrolijk van, tot nu toe is het een hele betrouwbare auto gebleken (heb in een jaar 30.000 km gereden en bij de apk kwam er niets naar voren al deed ik tegelijkertijd ook een grote beurt waar ze dingen gerepareerd hebben. Hij is redelijk klein, dus in de stad kan ik makkelijk parkeren en omdat ie niet zo zwaar is betaal ik maar 80 euro belasting per kwartaal. Oh en ook niet onbelangrijk, het is best een zuinige auto.
De reden dat ik nu voor iets anders aan het kijken ben is omdat het echt een stadsautootje is naar mijn mening. Af en toe snelweg trekt ie natuurlijk prima, maar nu ik meer dan 100 km per dag snelweg rijd ben ik wel op zoek naar iets stevigers en groters. Vanaf 120 km gaat ie ook wel echt trillen op de snelweg, dus dat voelt ook niet chill en hobbels en bobbels voel je ook wel haha. Als ik niet zoveel woon- werkverkeer zou rijden dan had ik 'm nog veel langer gehouden, ben er namelijk verder tevreden over en zeker als je vooral in dorpjes en centrum rijdt is ie echt prima en vooral heel mooi (al is dat natuurlijk subjectief).
Welke motorinhoud en jaartal zit je te kijken?
Zelf heb 2.5 jaar een nieuwe gereden uit 2019, business uitvoering 160.
Reed prima, goede wegligging, voelt als goede veilige auto. Solide gebouwd en mooi afgewerkt, kon ook lang met een tank doen. Maar de 160 iets te sloom voor mijn doen. Volgende keer minstens 180. Dan is het ook een Mercedes motor en geen Renault.
Ik mis de snufjes, camera, Mercedes app met spraakbesturing, groot lang scherm etc tov huidige auto. Maar huidige auto rijd lekkerder en nu meer ruimte.
Ik vond het persoonlijk vrij lange auto maar krap van binnen. 4 personen eigenlijk niet te doen. Vooral als je lang bent. Met kinderstoelen ook niet te doen, passagierskant kon je niet zitten met een maxi cosy en base op de achterbank. Een van de redenen waarom ik hem ook niet meer heb.
Koffebrakruimte was wel goed.
Niet met de Mini Cooper, wel met elektrische auto’s sinds kort en vind het echt geweldig!
Lekker stil en zolang je altijd een aantal laadpunten in de buurt hebt, is het prima (die bij ons in de straat is overdag meestal vrij en ik hoef niet iedere dag te laden, dus heb er nog nooit stress om gehad). En automaat is ook chill haha, ik zet hem daarnaast in de eco en de brake stand. Nog zuiniger.
Als je in z-Holland woont kun je ff kijken naar de Zuid Holland laadpas, dan betaal je in heel veel gemeenten geen starttarief wanneer je ergens anders dan je werk wil laden
Iemand ervaring met de auto parfum van rituals? Blijft die lang ruiken?
Ik heb ze ook! Ik vind ze de eerste paar dagen wat te sterk, maar daarna ruiken ze lekker en dat blijft inderdaad wel een poosje zo😊.
Paar weken. En in een doosje zitten 2 stripjes.