Het auto- & motortopic

Het eerste wat mij te binnen schiet is: wanneer wil je de auto hebben? Levertijden zijn insane nu, wij hebben onze (private) lease auto in juni besteld, verwachte levertijd: mei 2023. Bijna 11 maand dus (bij Peugeot) Wellicht heeft Suzuki voorraadmodellen als je geen speciale opties wil, dan kun je wellicht sneller een auto rijden.

Betreft kinderwagen: hoeveel liter is de kofferbak van de Renault? Vrienden van ons reden een Renault Clio, kinderwagen paste erin maar weinig extra ruimte over in de kofferbak voor wat boodschappen etc. Misschien kun je het aantal liters van de Suzuki ermee vergelijken?

En wat wij hebben gedaan is vooral veel filmpjes op YouTube over de desbetreffende auto kijken om er een goed beeld van te krijgen. Naast uiteraard een proefrit!

1 like

Begrijpelijk! Daar is het wel een ideale oplossing voor. Zoals hierboven ook al gezegd is zijn er misschien modellen op voorraad. Dat scheelt al aanzienlijk in levertijd

1 like

Dit wist je vast al, maar een leaseauto heeft ook mega veel invloed op een eventuele hypotheek als je ooit een huis wil kopen! Kan zo een ton schelen…

1 like

Ik weet niet voor hoe lang je een leasecontract zou willen afsluiten, maar besef je wel goed dat bijvoorbeeld 60 maanden heel lang is. De reden dat ik dit zeg is dat ik zelf destijds ook voor privatelease heb gekozen, omdat ik mijn spaargeld nodig had voor het inrichten/de borg van mijn huurwoning. En ik dacht toen, ach ik ga toch nooit een huis kopen bijv. dus over de BKR registratie maak ik mij niet druk. Achteraf heb ik best veel spijt van deze keuze.

Het leven kan zo anders lopen. Bij mij kwam bijvoorbeeld covid en een andere baan tussendoor, waardoor ik ipv 30.000 km nog geen 10.000 km per jaar reed. En voor meer km moet je (veel) extra betalen, maar voor minder kilometers krijg je geen cent terug. Uiteindelijk ging ik toch een huis kopen en viel ik gelukkig nog net voor de strengere belasting van het private lease contract. Maar het heeft wel voor veel (extra) stress gezorgd.

Je zit vast niet op mijn advies te wachten en als je echt niet zonder auto kunt en je hebt geen spaargeld dan begrijp ik dat dit heel aantrekkelijk is. Maar besef alsjeblieft goed dat het een forse financiële verplichting is, waar je jaren aan vast zit. Ik heb soms best krom moeten liggen om die betaalverplichting te voldoen, terwijl ik ook van te voren had berekend hoe gunstig het zou zijn tov een auto kopen en het in principe ook prima zou gaan qua lasten.

1 like

Dat klinkt als een goede voorwaarde inderdaad. Je zou als je toch langs autodealers gaat ook eens kunnen informeren wat zij voor leasecontract kunnen aanbieden, dit was bij mij voordeliger dan online. Soms niet perse qua prijs, maar dan krijg je bijvoorbeeld “gratis” een extra pakket.

Ik zou zeker proefritten gaan maken. En ook goed nagaan hoeveel ruimte je echt nodig hebt. Het zou ook zonde zijn om nu al heel veel te gaan betalen, omdat er over x jaar een kinderwagen in moet passen. En zoals hierboven al wordt genoemd, dat past met een beetje passen en meten ook in een Citroën C1.

1 like

@anon4775214 check goed waar de verzekering van zo’n lease-auto loopt. Check of die aangesloten is bii het verbond van verzekeraars en of er een schadeverzekering inzittenden/inzittendenverzekering bij zit (die is voor de bestuurder, ondanks de naam). Als die er niet bij zit niet doen. En lees de voorwaarden ervan goed door, wordt inkomensterugval door een ongeluk gedekt, worden kosten van rechtsbijstand na een ongeluk vergoed etc.

Oké maar heb je dat echt nu nodig, een achterbank die kan schuiven? Als je geen geld hebt om nu te sparen voor een prima tweedehands auto, kan je dan sparen met een private lease contract? Kan je ook een paar maanden zonder auto om wat geld opzij te zetten?

4 likes

Hier sluit ik me wel bij aan. Je moet daarnaast ook nog tanken en na afloop van je contract sta je alsnog zonder auto. Dus als het nu niet lukt om te sparen met een oud tweedehandsje (waar je, gok ik, geen 350 pm aan kwijt bent?) hoe ga je dat dan bolwerken met een lease? Zeker als je het ook hebt over gezinsuitbreiding etc. wat ook een prijzige aangelegenheid is.

4 likes

Ik heb zelf mijn auto via de consumentenbond afgesloten. Wellicht heb je dit al gezien, maar zij bieden diverse auto’s waarbij de voorwaarden gunstig zijn (zoals in alle tips hierboven). Daarnaast heb je bij sommige de mogelijkheid om maandelijks op te zeggen, 12 maanden te leasen of een vooruitbetaling te doen.

Consumentenbond Autolease-collectief: Keuze uit private lease auto’s van 14 merken!

1 like

Dan heb je hopelijk wat aan mijn eerste bericht want echt die verzekering moet goed zijn. Ben daar aub kritisch op. Vraag het me desnoods om te checken als je ergens een offerte hebt opgevraagd. En let op dat je leasemaatschappij een keurmerk heeft/bij iets legitiems is aangesloten.

2 likes

Soms is dit wel het geval begreep ik

1 like

Ik vind je vraag nogal lastig, je vraagt een auto waar in de toekomst een kinderwagen in past, maar je hebt nog geen kinderwagen (misschien krijg je geen kind in de looptijd van de lease, misschien krijg je een tweeling, misschien krijg je een gigantische Deense kinderwagen-tank van een familielid, misschien kopen jullie de supercompactste kinderwagen die bestaat, misschien blijken jullie fervent babydragers, misschien hebben jullie een speciale wagen nodig omdat je graag door de duinen wil hardlopen met baby etc etc etc), en je vraagt wat een fijne auto is, maar zonder details over wat de auto moet doen (ik vind mijn bmw een superfijne auto, maar misschien woon jij op het platteland en trek je regelmatig een paardentrailer, of misschien woon je in hartje stad en wil je vooral een heel klein inparkeerbaar bakkie of misschien rijd je 3000km/week op de snelweg en heb je vooral een zuinige stille auto nodig etc etc etc).

Als je twijfelt tussen een Ignis of een Clio zou ik in die beide eens gaan rijden, ik heb in beide nooit gezeten.

10 likes

Mensen reageren op wat ze lezen, het is niet dat zij al zien/weten dat er div andere reacties over het private leasen zijn geplaatst.
Denk goed bedoeld omdat het ook over sparen en gezinsuitbreiding ging etc

1 like

Ongevraagd advies is meestal goedbedoeld maar dan nog steeds wel ongevraagd. ‘Ik zie dat je vraagt naar tips voor leaseauto’s, maar ik zou graag iets anders met je delen over leasen, mag dat?’ Zo moeilijk hoeft het niet te zijn, al doen we dat over het algemeen heel weinig vind ik (en ja, daar maak ik me zelf ook schuldig aan).

2 likes

Ging mij meer om dat ze zich lijkt te ergeren dat er meerdere reacties komen, maar dat is toch ook wel logisch op een forum. Helaas dus ook de “onwenselijke”

Dat begrijp ik nu ook inderdaad. Maar ik had zo’n flexibel contact helaas niet.

Sorry voor het ongevraagde advies @anon4775214, ik begreep dat je ook zocht naar ervaringen met private lease en waar je op moet letten. Ik ken jouw situatie niet, maar omdat het mij nogal tegen is gevallen wilde ik het met je delen.

4 likes

Ik had met de zoekfunctie gecheckt of er een topic over auto’s was maar kon niks vinden, dus hoop dat het oké is dat ik dit hier vraag:

Mijn auto moet binnen nu en ongeveer 3 weken apk gekeurd worden, ik heb m nu een jaar en heb er in die tijd iets van 800/900 km mee gereden. Ik lees verschillende verhalen over wanneer een auto een grote of kleine beurt moet hebben, namelijk dat een grote beurt pas na 20.000 km hoeft, maar ook dat ieder jaar een kleine beurt wel verstandig is. Ik heb de afspraak voor apk al gemaakt, dat duurt maar een uurtje volgens de garage, wat ik super chill vind want dan kan ik erop wachten. Voel een beetje een drempel om weer terug te bellen en toch om een kleine beurt te vragen, omdat het al lastig was deze afspraak in te plannen (ze zijn druk en ik heb zelf ook weinig tijd), en als ik m langer kwijt zou zijn moet ik weer gaan neuzelen met een leenauto (garage zit op half uur rijden van mij). Heeft iemand misschien tips of ervaringen?

Ik rij ook heel weinig en ik doe om de zoveel jaar een kleine beurt. Zeker in het begin vond ik dat niet nodig, ik had hem toen nieuw gekocht. Als er iets mis is, komt dat er tijdens de APK ook wel uit.

1 like

Ik zou persoonlijk nu geen kleine beurt boeken, je hebt niet zo veel gereden en belangrijke dingen komen toch wel uit de apk. Ik zou dan eerder overwegen om vlak voor de winter nog een kleine beurt te doen als je dat graag zou willen.

2 likes

Bij apk wordt je auto op een aantal vaste punten gecheckt. Die punten gaan om de veiligheid, dus zaken als: banden, verlichting, ruitenwissers, gordels.

Of er motorisch onderhoud nodig is of je - weet ik veel - koppakking lekt ofzo komt niet uit de apk.

1 like