Haha en je hoeft ook al niet meer te schakelen, wordt haast een taxi zo
Wij zijn ons aan het verdiepen in elektrisch rijden, niet voor de “hoofd auto” maar de tweede auto (die ik voor m’n werk gebruik en de boodschappen enzo cv haha. We hebben nu een Kia rio, bijna 200.000 km op de teller en met straks 18 panelen lijkt ons dit een goed idee.
Hebben er hier mensen recent een elektrische auto gekozen? Ik vind ze bijzonder aan de prijs haha. Had op basis vd ANWB de Nissan leaf / Renault zoe / Peugeot 208 op het oog…
Wat is jullie ervaring? Ook met aanschaf van een laadpaal etc
Ja ik hoef gemiddeld maar 50km per dag. Maar benzine is ook duur haha, en de komende 2jr ook geen motorrijtuigenbelasting scheelt ook weer. Ergens denk ik dat ik dan in de maand goedkoper uit ben.
Maar is het qua comfort minder dan Bijv een benzine Peugeot 2008?
Ja, dit is wel de rede dat wij geen elektrische auto als “hoofd” (lease) auto willen. Ookal krijg je dan een klap extra budget… Mijn man rijdt ook regelmatig 300km per dag, en zegt ook: meeste klanten hebben geen paal… dan ga ik om 17u weg en moet ik nog ergens gaan laden, en dan nog 150km naar huis. Doeiiii. (& dat we een caravan hebben en dat niet echt een top combi is).
Maar goed, jij bent niet bijster enthousiast dus haha.
Haha ja ik mag niet eens harder dan 80 ri m’n werk. En kan in t weekend als ik eens verder zou gaan wel de andere auto pakken ja.
Maar de 2008 is qua auto dus wel fijn hihi?
Hier ook een Peugeot e-208 (lease).
Via mn werk heb ik een tankpas dus ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat laden precies kost, maar vind de auto zelf erg fijn. Rijdt supercomfortabel, je hebt natuurlijk de voordelen van een automaat. Ik heb er nooit gedoe mee, auto is heel betrouwbaar. En daarnaast is het natuurlijk fijn dat je tijdens het rijden minder uitstoot, ook fijn voor de lucht als je de bebouwde kom inrijdt.
En de actieradius vind ik ook wel prima eigenlijk. Maar ik rijd bijna nooit harder dan 100 op de snelweg. Alleen bij inhalen enz. We zijn er 2 weken geleden nog mee naar Berlijn geweest. Totale reistijd was dan rond de 8 uur incl. opladen van Berlijn tot omgeving Amsterdam. Doen het dan gewoon rustig aan, wat langer lunchen, kopje thee halen tijdens het snelladen. In de zomer hoef je minder vaak te laden want dan is de actieradius veel beter. We zijn er bijv. ook mee naar Zuid-Frankrijk geweest en op wintersport in de Alpen ging allemaal prima!
Het laden zelf lijkt me vooral irritant als je idd vanuit je werk het niet redt en dan langs de snelweg moet wachten. Die situatie heb ik niet omdat er laadpalen zijn op mijn werk en ik bij zuinig rijden heen en weer op 1 accu ook wel red.
En alleen nu als het echt koud is dan valt de radius een beetje tegen maar in de zomer is het echt prima. Maar als je van plan bent om alleen kleinere ritjes te maken, dan lijkt elektrisch me juist ideaal. Als je een paal aan huis hebt dan hoef je hem zelden ergens anders op te laden.
Ik heb een benzine 208 en daar ben ik ook heel tevreden over, fijne auto! Mijn zus krijgt nu een e-208 en daarvan is er nu een nieuwer model met een betere accu.
Sowieso vind ik het een fijn model qua formaat. Niet te groot, maar je kan toch een hoop meenemen (ik heb voor mijn werk vaak de hele auto vol om naar een andere vestiging te brengen). En de navigatie van Peugeot is duidelijk en up-to-date. Ben er meermaals mee op vakantie geweest en dan kent hij ook alle kleine zandweggetjes in Italië. Het geluid is goed en de stoelen zitten lekker. Ik ben wel fan!
Ik weet het niet precies, maar degene die ze had uitgekozen kan niet meer omdat er een ander model komt met een betere accu. Dat is alles wat ze heeft gezegd haha, die wordt over een paar maanden geleverd.
Thanks voor al jullie antwoorden! De 208 gaat iig door voor een proefrit!
Wij rijden elektrisch, maar wel een grote auto (is ook onze hoofdauto) en wij gaan gewoon met de vouwwagen op vakantie. Vriend van ons met een Tesla Y heeft ook een caravan waarmee hij op vakantie gaat (en daar net als ons enthousiast over is). Ik ben niet thuis in alle elektrische modellen en kosten, maar is een Volkswagen ID3 niet wat?
Ja er zijn echt weinig elektrische modellen die 1600kg trekken èn 7 persoons zijn (èn in het lease budget vallen, tesla valt wel af zegmaar haha). En we willen eigenlijk niet van de luxe af dat we in 1 ruk 1500km kunnen rijden . Dus we kiezen onze lease auto precies zo, dat we niet in 2025 al over moet op elektrisch
.
Maar goed, voor deze 2e auto maakt dat allemaal niet uit. De Id3 is volgens mij vanaf 42.000€ ofzo. We hopen, na subsidie en inruilen huidige auto net onder de 30 te blijven
Maar met kinderen kun je toch sowieso niet doorrijden? En ‘s nachts rijden is dat laden nou ook niet hetgeen wat het langst duurt. Maar goed ik ben heel pro pro pro elektrisch rijden dus snap nooit welke bezwaren mensen zien en heb ook gemerkt dat als mensen eenmaal elektrisch rijden (met een goede actieradius) dat ze nergens klachten over hebben.
Ja ID3 is dan te duur inderdaad, Renault Zoe is al genoemd, je hebt ook nog de MG4, die kan ook wel ver. Fiat 500 elektrisch vind je te klein denk ik?
Haha ja hoor, wij rijden idd ‘s nachts, kunnen beide Goed slapen in de auto. Dus 4u rijden - wissel. Liefst met motor aan zodat ze doortukken … kan niet met die 5min tanken natuurlijk, I know. En dat tot ze wakker zijn, dan heb je er al 12u op zitten.
Maar goed, de enige die een caravan kan trekken op dit moment is de Tesla volgens mij… dus zolang dat niet “verbeterd” is het niet echt een optie… plus dus dat er geen 7 persoons opties zijn. Ik hoop dat dat de komende 5jr verbeterd. Want dan zijn we wss verplicht tot elektrisch
Ja zo gaat het bij ons ook hoor, maar dan is de wissel en de stop 15-20 min i.p.v. 5 dus dat is echt geen moeite.
In principe kan elke elektrische auto met trekhaak een caravan trekken.
Misschien flink sparen of het lease budget ophogen en dan t.z.t. de Volkswagen Buzz voor die 7 personen haha.
Deze wil ik zo graag hè haha, geweldig. Echt een mooi lelijk ding.
Ik vind elektrisch rijden echt heel fijn, en als we ooit veel meer ruimte nodig hebben, wil ik echt overstappen naar deze
Ja interessant, ik ken echt niemand die nu elektrisch rijdt die er niet tevreden mee is. Wat zijn de klachten die jij hoort?
De kosten voor laden zijn nog steeds goedkoper dan benzine, tenzij je altijd aan de snelladers hangt, maar veel mensen kunnen daarnaast thuis of aan een paaltje aan de weg laden.
Kosten voor aanschaf zijn zeker hoog, en ik ken veel mensen die het via lease kunnen rijden, wat helpt natuurlijk. Ik hoop wel dat er steeds meer tweedehands op de markt gaat komen.
En de meeste auto’s tot 40.000 hebben zo’n 350-400 actieradius, de MG4 die ik eerder noemde met 34k zelfs 450 km.
Sorry dat ik de klachten allemaal probeer te weerleggen maar zoals ik al zei ben ik helemaal fan en ik kan er uren over praten haha.
Online vind ik echt alleen de tesla die 1600kg kan trekken. Ja of je moet weer naar een kleinere caravan - maar dat zie ik met (hopelijk uiteindelijk) 3 of 4 kinderen ook niet zitten.
En 20m extra qua laden, ja maar als de actieradius maar 200km is (met 1600kg achter je, dit haal ik van Google. Tesla + caravan + Max 80km/u), dan is dat toch 8/9x20 min… dat is toch bijna 3u. En dan moet je wel tolwegen rijden ivm super chargers, we rijden nu ook wel eens tolvrij, dat kost ook weer paar honderd euro extra per vakantie.
En leasebudget mogen wij niet verhogen haha. Dat doet de baas - of niet … we mogen wel een paar tientjes boven ons budget gaan op eigen kosten, maar als je dan weggaat moet je dat aftikken.
Ik hoor ook alleen maar gedoe over elektrisch rijden op langere afstanden. Moet zeggen dat ik die zelf ook heb, wij leenden ooit de elektrische auto (tesla) om iets op te halen. Het zou op 30km kunnen, zonder opladen. En toen kwamen we in de file. Schakelt dat ding de airco uit want dichtstbijzijnde laadpaal was te ver weg. Hartje zomer haha.
Maar dit is 8jr geleden dus niet te vergelijken met nu hihi. Collega van mij gaat nu bewust over op hybride. Want wij hebben geen laadpaal op werk (onderwijs). Dus dan moet ze na werk soms nog ergens gaan laden, en komt te laat bij kdv etc.
@Dr.Watson heerlijk als mensen ergens uren over kunnen praten haha! En ik ben daar ook gevoelig voor dus ga gerust door😎
Ja dit zijn de verschillen in zomer en snelheid van die MG4.
Je hebt nu een dure energieprijs denk ik dan? Kun je niet beter aan een openbaar paaltje laden dan? Dat is meestal zo’n 35 cent per kwh. Qua kosten ga ik er vanuit dat ik uiteindelijk net zo veel betaal als benzine, hoewel het voor ons nu nog goedkoper is.
Ik heb dus zelf al overal en nergens heen gereden, regelmatig ook in de winter naar Italië en dan doe ik er ‘slechts’ een uur langer over dan m’n schoonouders met benzineauto. Maar ik vind dat echt verwaarloosbaar. Zeker omdat ik zonder uitstoot rijdt.
Haha nou dat deed mijn benzine auto ook, want anders kon hij oververhit raken. Echt kut is dat in de zomer.