Het auto- & motortopic

Even kort inhakend: de elektrische volvo xc40 kan ook caravans trekken!

Ik rijd ook elektrisch (peogot) - en in mijn omgeving veel mensen - en ook allemaal heel positief! Mijn vriend is ook net overgestapt & zijn auto vind ik ook heel fijn (cupra). We zijn er nu mee in de ardennen. Het laden doe ik met mijn auto bij openbare laadpalen voor 0.19 cent kw/h. Ik gooi hem nauwelijks aan de snellader; kan voor mijn huis & voor mijn werk laden dus voor mij prima. Mijn werk is 46km enkel en vind het qua range prima. Ik gebruik hem met name voor woonwerk verkeer. Ga er niet mee op verdere vakanties of iets

2 likes

Heeft iemand hier ervaring met de verlenging van een lease-contract (private lease)?

Ze hadden een mail gestuurd van; wat wil je binnenkort doen, evt nieuw of evt verlengen?

Ik had 24 mnd, zou nu 24 mnd erbij willen.

Volgens hen wordt dat als een “wijziging van het complete contract” opgevat. Ineens niet meer als verlenging…
Ik had initieel een gunstige prijs, maar die geldt niet meer (?). Dan een vaag verhaal over korting die minder wordt, naarmate een contract langer duurt (duh).

Kortom: mijn maandelijkse lease gaat met 50 euro omhoog. Nou dat is jammer, had gehoopt op een gelijk bedrag maar ok.

Maar ook; ik moet 600 euro bij betalen over de afgelopen 2 jaar (?). Kan/mag dit?

Dus had ik 2 jr geleden voor 48 mnd afgesloten, was ik overall veel goedkoper uit.
En nu moet ik zowel maandelijks meer uitgeven alsook terugwerkende kracht correctie

Hoe kun je spreken over een verlengings-voorstel als je in feite de condities van je 1e contract ook wijzigt met twk?

Waarom zou je 600 euro moeten bijbetalen, heb je teveel kilometers gereden?

1 like

Nee juist te weinig (en had daar ook al per jaar iets voor terug gekregen).

Volgens hen is dat de “herberekening van de korting”. Misschien was ik hierboven niet duidelijk maar zij zien het dus niet als:

1e 2 jaar contract 1, volgende 2 jaar (verlenging = ) contract 2.
Maar als ware een wijziging van contract 1.
Met terugwerkende kracht:

Auto’s zijn duurder geworden, importeurs/fabrikanten vragen er meer voor.
Plus korting van toen (4000 euro voor 2 jaar) was heel gunstig, maar die gaan ze opnieuw toepassen en dat op 4 jaar. En dan moet je als consument bijbetalen. Wat ergens (in hun gedachtengang) logisch is, want als je een absolute korting op 2 jaar naar 4 jaar doortrekt moet je altijd bijbetalen.
Maar dat mechanisme klopt wmb niet

Hoop dat het nu wat duidelijker is? Ja ik vind het zelf ook kul eerlijk gezegd

1 like

Ik denk dat je weinig hebt om iets mee te doen, anders dan laten stoppen en ergens een nieuw contract afsluiten. Verder overgeleverd aan hetgeen je leasemaatschappij je voorstelt. Of je zou goed de voorwaarden van destijds moeten doornemen, of daar misschien iets over verlenging/aanpassing bij verlenging staat. Maar de (2ehands) automarkt is wel echt koekoek geworden sinds corona. Dus ik denk dat je het elders misschien ook niet veel goedkoper zou gaan krijgen met een heel nieuw contract…

1 like

Tnx.
Ik heb contact opgenomen met Keurmerk private lease (waar ze bij aangesloten zijn) en die dame wilde wel even meekijken als ik alles op zou sturen. Ga vanavond nog even in de algemene vw duiken bij aangaan contract.

Klopt, ik kom bij een nieuwe auto (weliswaar ook nieuwer model) ongeveer op hetzelfde uit. Dus een ouder type zou dan toch goedkoper moeten zijn?

Ik heb ook geen probleem met de verhoging naar de toekomst toe. Het is en blijft contractsvrijheid maar de logica waarmee ze de correctie over afgelopen 2 jaar willen rechtvaardigen is krom. “We hebben je toen een korting gegeven en we dachten dat je 2 jr klant zou blijven. Nu je 4 jaar klant wordt, gaan we die korting in stukjes terugrekenen en moet jij ons bijbetalen” (?!) huh.

Noem het dan ook geen verlenging denk ik dan?

Als contracten met een nieuwe auto gelijkwaardig zijn, dan zou ik dat eerder overwegen, dan je auto houden. Zeker als ze dit soort contracten gaan aanbieden.

1 like

Ik vind het ook een vreemde vorm van klanten aan je willen binden?

Dus als ik 2 jaar geleden voor 4 jaar een contract had afgesloten, had ik bij aanvang een veel grotere korting gehad. En maandelijks nog goedkoper gereden. Ik had eigen redenen om dat op dat moment niet te willen. Prima, ik betaal voor die flexibiliteit, en jullie verdienen er meer aan.

En nu ik na 2 jaar besluit bij te tekenen, ga je de toegepaste (beperkte) korting “verhalen” op de klant, zodat ie moet bijbetalen?

Misschien ligt het aan mij, maar de gekozen bewoordingen etc volg ik ook niet. En duurzaam is het ook niet, ik overweeg nu een nieuwe auto terwijl deze prima is

1 like

Nee, precies, die keuze voor flexibiliteit versus kosten zijn voor jou. Daarom zou ik dan nu ook gaan voor een gloednieuwe auto, in plaats van je eigen wat oudere auto.

1 like

Ik snap het wel als ze bijv. destijds een korting had die er voor 2 jaar anders uit zou zien. Als je dan en minder KM gebruikt en zij die nieuwe 2 jaar als wijziging contract zien en daar ineens een 4 jarig iets van maken zal je op een ander maandbedrag uitkomen. Ik zou dan zelf wss denken: laat dan maar! Vriendin van mij kreeg wel een aanbod om haar 1 jarige contract letterlijk 1 jaar te verlengen tegen verder alle gelijke bedragen, maar ik weet niet bij welke leasemaatschappij.

Maar als een nieuwe ongeveer net zo duur is zou ik dat anders lekker doen! Alleen dan wel hopen dat er voorraad is. Echt ellende met levertijden…

1 like

ik heb vrij weinig verstand van auto’s, maar 2,5 jaar geleden hebben wij een Ford Focus ST-Line gekocht bij een Ford dealer. Hij komt uit 2019, dus dat wij hem kochten was hij net 1 jaar oud. Er stonden daardoor ook niet heel veel kilometers op de teller, en hij was dus vrijwel nieuw. Nu is het zo dat de versnellingsbak stuk is, en wij die moeten laten repareren voor €3000,-. Garantie hebben we niet meer, maar ik wil morgen toch naar de dealer bellen om te vragen hoe dit kan gebeuren met zo een nieuwe auto. Ik denk dat het vrij weinig uithaalt, maar het gaat om een gigantisch bedrag. En zou het nou nog om een auto gaan uit 2011, is het te verwachten.
Misschien ben ik totaal onredelijk omdat ik nogal geschrokken ben van het bedrag, en is er hier iemand die er meer verstand van heeft en mij kan vertellen of dit “gewoon kan gebeuren” of dat dit wel vreemd is.

In principe is het niet conform dat je al zo snel een versnellingsbak zou moeten vervangen. Probleem is dat jij moet aantonen dat je de auto goed hebt gebruikt en onderhouden. Toen je de auto kocht was deze namelijk goed, je hebt de auto immers 2,5 jaar goed kunnen gebruiken. Heb je de auto bij een Ford dealer laten onderhouden? En wat is de km stand nu?

Ik vond namelijk 2 artikelen van de anwb die allebei zeiden dat je recht hebt op reparatie maar gelijk hebben en krijgen is helaas niet altijd hetzelfde. Als de verkoper namelijk stelt dat jij de auto niet goed hebt gebruikt moet jij tegenbewijs kunnen leveren en dat lijkt me lastig.

2 likes

Ah daar was ik al bang voor, dat wordt inderdaad een lastige situatie dan. Er staat nu ongeveer 80.000 km op de teller. We hebben de auto bij de garage van een familie lid laten onderhouden. Ik vraag mij alleen af hoe je een versnellingsbak sloopt? Misschien ben ik heel naïf en gebeurd zoiets al snel, maar we rijden en schakelen gewoon zoals het hoort. Maar ga dat maar eens bewijzen inderdaad

Bij zo’n jonge auto is dat in principe niet normaal, maar het kan wel gebeuren. Wel balen, wat een kostenpost :sweat:

Rijdt iemand hier in een Hyundai i20 (automaat) of Mitsubishi space star toevallig, en tevreden over?
Ik overweeg deze te gaan leasen (private lease)

Ik rij ook naar volle tevredenheid een i20 (geen automaat). Enige minpuntje is dat ie niet zo snel optrekt. Maar daar staat tegenover dat het een hele lichte en zuinige auto is.

1 like

Wie weet hier iemand die mij kan helpen.

Vanwege een nieuwe baan gaat de lease auto van mijn man weg. We willen nu een auto kopen. Hebben er een paar op het oog alleen horen van een aantal mensen dat we vooral geen import auto moeten kopen. We hebben er nu een op het oog, tweede eigenaar heeft hem vanuit Duitsland geïmporteerd en hier onderhouden.

Voorheen was het zo dat 1/3 van de geïmporteerde auto’s blijkbaar gesjoemeld werd met de kilometerstand, als ik een beetje nazoek zijn die regels aldaar nu veel strenger, maar kan iemand mij hier meer over vertellen / zouden jullie dit doen?

Ga je hem bij een dealer halen of gewoon bij iemand?

Ik heb 2 import auto’s gehad maar beide via een officiele dealer gekocht waarbij ik de volledige geschiedenis en bewijzen kon zien. Dat was mijn voorwaarde.

1 like

Ik heb zelf een auto uit Duitsland geïmporteerd! Was een schadeauto die in Duitsland total loss was verklaard. Volgens mij zijn veel imports schadeauto’s die in Nederland zijn opgeknapt.

1 like