Het auto- & motortopic

Als je een wat luxere auto wilt maar toch een beetje voor een leuk budget dan zou ik toch voor een Fransoos gaan, veel auto voor relatief weinig geld. Wij rijden echt al jaren Frans en Italiaans, zijn echt de fijnste auto’s, niet alleen qua luxe maar ook comfort. 1 keer een Ford Focus gekocht en dat was juist dikke ellende. Dat Franse auto’s slecht zijn is al lang achterhaald.

2 likes

Sowieso worden er tegenwoordig geen slechte auto’s meer gemaakt. Er is altijd wel wat op te merken en het is maar net met wie je praat.
Hier altijf probleemloos gereden met franse auto’s en sinds dit jaar een Hyundai en die heeft me al € 2500 gekost terwijl de aanschaf ook al op 10k zat :smiling_face_with_tear: Koop nooit weer een dure auto, zegt geen reet.

3 likes

Er zit zeker nog wel kwaliteitsverschil, sommige auto’s staan bekend om bepaalde problematiek. Maar als je een occasion koopt, moet je vooral letten op hoeveel km is er gereden, wat is al recent vervangen/onderhouden. Wat is de gemiddelde levensduur/gereden km’s van bepaalde onderdelen.

Je kan een auto kopen wat verder een prima auto is, maar dure onderdelen net aan onderhoud onderhevig zijn. Dan gaat het je op korte termijn flink wat geld kosten

1 like

En een Toyota Yaris, Mitsubishi Colt, Honda Jazz, Daihatsu Sirion? Niet de mooiste auto’s misschien, maar over het algemeen zijn Aziatische merken wel betrouwbaar. Grappig dat het op dit forum vaak over N=1 en anekdotisch bewijs gaat, maar bij auto’s is het “Ik heb een Renault Clio en daar heb ik nooit problemen mee!” Dat kan, maar aan Franse auto’s mankeert over het algemeen wel meer.

Vereisten zijn sowieso apple carplay en cruise control, dus deze vallen sowieso af. Ben nu welgeteld 1 yaris tegengekomen (in een straal van 75 km want ik ga niet naar Groningen vanuit het zuiden bijv). Ik ga vrijdag kijken bij een garage waar een aantal micra’s staan die op papier lijken te voldoen.

1 like

Succes! Lastig als de spoeling nogal dun is.

1 like

Maar durf je niet zonder Apple Carplay te kijken hoe dat bevalt? Ik heb dat ook niet, maar heb even goed een goede koppeling met iPhone en goede navigatie, alleen niet via Google Maps dan. Als ik bij m’n vader in zijn auto rijdt of op vakantie in huurauto’s met Apple Carplay dan “mis” ik alleen Whatsapp zonder Apple Carplay eigenlijk, maar dat vind ik echt achterlijk, dat die berichten überhaupt op een scherm doorkomen wanneer je aan het rijden bent. Dus mis ik niks?

2 likes

@mikselke en een mini? Liggen lekker stevig op de weg. Zijn meestal wel goed te krijgen en ook apple carplay.

Ik heb voor de auto die ik nu via het werk heb ook geen carplay gehad maar ik gebruik spotify heel veel. En constant google maps/flitsmeister. Die ingebouwde autonavi vind ik niet echt een vervanging voor die dingen en wil in de auto eigenlijk zo min mogelijk schermen hebben. Whatsapp kijk ik nooit op eigenlijk haha.

Voorheen had ik dan wel zo’n soort bluetooth connectie ding dat via een leeg FM kanaal ging maar dat werkte nooit fatsoenlijk…

@Karl_Lagerfeld het budget is max 12,5 hahaha dus mini, I could never :sob:

Denk uit 2014/2015 dat dat wel te doen is voor dat budget eigenlijk! Maar lees nu dat je wat jonger zoekt

1 like

Op gaspedaal zijn er 4, maar idd jongste uit 2016 en hoerenver rijden :rofl::smiling_face_with_tear:

3 likes

Oh ja met zo’n kabeltje is wel heel old school, dat moest in mijn Micra uit 1998 idd ook, haha, maar in mijn auto uit 2015 verbindt ie gewoon direct met bluetooth, dus zonder kabeltje, en Spotify en Flitsmeister of podcast-apps gaan gewoon “vanzelf” naar het autoscherm, dus ik denk dat dat in andere merken en modellen ook prima functioneert tegenwoordig, alleen heb je dan niet die Apple-interface.

Als je een auto kunt vinden die aan al je eisen voldoet is dat natuurlijk het fijnste, maar ik zou bij weinig resultaat toch eens onderzoeken hoe het met bluetooth werkt in eventuele geschikte modellen zonder Apple Carplay.

2 likes

@mikselke kijk je ook naar auto’s uit Duitsland? Die zijn ook vaak veel luxer uitgerust alleen moet je dan nog wel importkosten betalen natuurlijk.

En een Opel corsa? Ik rijd in een corsa uit 2016 en die van mij heeft ook Apple carplay en cruise control. Ik reed hiervoor in een Twingo en ondanks dat een corsa nog steeds een kleine auto is, merk ik heel veel verschil met op de snelweg rijden

Nou, als je geen Franse auto wilt dan hoef je ook geen Nissan te kopen want ik weet eigenlijk wel 100% zeker dat daar Renault motoren in zitten. Heel veel merken werken samen, zeker op het gebied van motoren, er zijn zelfs Mercedessen met een Renault-moter (en/of ontwikkeld samen met Renault). Er zijn ook niet-Franse merken die met een Peugeot-moter rijden. Daarom is de hele stelling dat een Franse auto slechter is gewoon helemaal onterecht @Peachpuff

Edit: even nagevraagd bij mijn vriend de wandelende auto-encyclopedie: Micra is 100% Frans.

2 likes

Mijn Peugeot heeft ook een Toyota-motor, dus het klopt inderdaad dat je niet (meer) enkel op het merk kan afgaan. Maar goed, jij blijft bij jouw standpunt, ik bij dat van mij :smile:

Het is toch de nissan micra geworden :grimacing:. Hij was heeeeel mooi van binnen, voelde stabiel en luxueus en alles klopte er wel aan (1e eigenaar, dealer onderhouden, distributieketting ipv riem). Krijgt nog een beurt en dan kan ik ‘m over een week of 2 ophalen.

11 likes

Ik heb m’n eerste auto gekocht, super blij mee! Nu wil ik graag muziek/podcast (en eventueel bellen, maar minder belangrijk) afspelen over de speakers in de auto. Er zit alleen geen USB of bluetooth in de auto, wel een AUX-ingang. Ik zie dat er kabeltjes met aan de ene kant AUX en andere kant Iphone-oplader te koop zijn. Weet iemand of de muziek automatisch over de auto wordt afgespeeld als je zo’n kabel inplugt? Zag ook dat er adapters in de aansteker te koop zijn met Bluetooth, kan dat ook nog een optie zijn?

1 like

Uit een vorige auto weet ik dat je eerst nog wel het knopje aux moest indrukken bij de radio voordat de muziek dan afspeelde maar dan wekte het wel met zo’n kabeltje.

3 likes

Dan ga ik het eerst eens proberen met zo’n kabeltje! Dank voor je reactie! :blush:

2 likes