Het auto- & motortopic

Door de wasstraat gaan met van die draaiende sponzen e.d.
Ik had een keer enorm agressieve aangekoekte vogelpoep op mijn auto die ik er gewoon niet afkreeg (ook niet met autoshampoo, dat bestaat), maar uiteindelijk is het met de wasstraat wel gelukt :joy:

Oh en moraal van dit verhaal: parkeer niet een week lang onder een boom vol spreeuwen terwijl je op vakantie gaat.

4 likes

Haha je lak gaat er echt niet af met een hogedrukspuit hoor, gelukkig niet.

4 likes

Hij is al door de wasstraat gegaan, het zijn echt ingetrokken vlekken die er niet uit gaan dus niet van die stukken/brokken kak die er met een hogedruk meteen af vliegen zeg maar :sweat_smile: Maar een hogedrukspuit is volgens mij nog niet geprobeerd, is nog wel een poging waard. En anders toch maar een autoshampoo want dat is de enige tip die ik overal lees.

Sommig vuil zoals vogelpoep kan in je lak vreten als het er lang op blijft zitten, dat krijg je er alleen uit door je auto te (laten) poetsen helaas

Mijn partner heeft net een Renault Clio ‘bezichtigd’ (van een particulier). Op het dashboard brandt er continu een oranje sleutelsymbool. De verkoper zegt dat dit normaal is bij dit type auto en alleen betekent dat er onderhoud zoals olie etc gedaan moest worden.

Idk ik ben altijd huiverig voor dit soort dingen en vind t beetje eng ben bang dat je snel wordt opgelicht, vooral door een particulier. 2 jonge mannen die het verkochten.
Mrja anderzijds APK letterlijk vorige week gedaan en was gewoon goed gekeurd dus kan weinig mee mis zijn toch?? Of wel.

1 like

Heb je het al gegoogled wat het lampje betekend?

Is het deze?

1 like

Ja dat lampje inderdaad! Dat hebben we gelezen. Maar hij hoort ook geluiden dat dit dus normaal is bij deze auto en alleen maar over onderhoud gaat en na een aantal km automatisch weer aan gaat zeg maar.

2 likes

Apk zegt vrij weinig over het daadwerkelijke onderhoud. Uiteindelijk is hij alleen ‘veilig’ genoeg verklaard om op de weg te rijden. Ik zou vragen of je het onderhoudsboekje kan inzien (een goed onderhouden benzine auto heeft minstens 1x per jaar een beurt gehad en je kan zo ook zien wat ze hebben uitgevoerd) en in het instructieboekje even kijken wat het icoontje betekent (online kan je die iconen vaak ook wel vinden) + checken of het onderhoudsboekje overeen komt met wat de fabriek voorschrijft qua onderhoud (dit kan je ook vinden in het instructieboekje)

3 likes

Wellicht dat dat dan bij een renault clio is, maar wij hebben een renault modus en daar is dat niet bij. Ik zou denk ik morgen even een renault garage bellen en navragen of dit inderdaad het geval is bij dit type auto.

3 likes

Ik denk dat je er wel vanuit kunt gaan dat het voor geen enkele auto normaal is dat er continu meldingen branden

18 likes

Ik rij zelf een Renault Clio uit 2019 en als de sleutel continue brand moet ik naar de garage voor onderhoud/een beurt. Zie je de sleutel alleen bij het starten kort in beeld dan is het een controle of alle lampjes het op het dashboard doen. Ik zou me wel afvragen waarom de verkopers het onderhoud niet laten uitvoeren. Is er iets wat veel geld kost om te repareren bijvoorbeeld en ze het daarom niet zelf doen en dus van de auto af willen.

4 likes

De auto kan ook stuk gaan nadat je wegrijdt bij de APK, ik zou deze laten staan eerlijk gezegd

3 likes

Eens! Ik heb er ook een Renault Clio. Als dat oranje lampje buiten extreme kou eventjes brandt is er toch iets aan de hand.

2 likes

Thanks iedereen! Hebben het idd niet gedaan en nu een andere auto gevonden :slight_smile:

Ben er ook blij mee dat dat hem niet is geworden want hij vertelde me zoooveel dingen over die afspraak bij die verkoper wat echt gigantische red flags waren!

2 likes

Dit kun je niet zeggen zonder te delen wat het is geworden he :smirk::smirk:

1 like

Volkswagen golf!

4 likes

Ik ben aan het orienteren voor mijn eerste auto. Mijn voorkeur gaat uit naar een automaat maar het is zo lastig! (Tussen de 2 en 3000 is mn budget, kom dat uit bij Peugeot 206 of hyundai atos) Maar als ik wat voorbij zie komen doe ik vaak een kentekencheck en als ik dan al die aandachtspunten zie die er in de afgelopen jaren zijn geconstateerd wil ik alweer afhaken. Het lijkt alleen alsof dat echt met elke auto wel het geval is? Waar letten jullie vaak op en laten jullie het daar vanaf hangen? Ben echt een leek hierin :rofl:

Het mooiste zou zijn als ik van een oma een auto overkoop die weinig KM op de teller heeft staan (ik zie ze ook echt wel voorbij komen) maar dan krijg ik van mijn omgeving weer een preek dat je het niet particulier moet doen maar echt iets bij een autodealder moet kopen.

1 like

Ik weet niet of het nu nog zo is, maar toen ik in 2021 keek naar een tweedehands zei de dealer dat er weinig aanbod was en veel vraag. Voor een eerste auto heb je een prima budget, maar dat is wel een bedrag waarbij je naar wat oudere modellen kijkt. Dus de kans dat er een keer iets stuk gaat is gewoon aanwezig. Bij een garage kopen is fijn, maar die prijzen zijn wel weer wat hoger. Dus dat is iets om rekening mee te houden. Als je van een particulier koopt is het een pre als er een goed bijgehouden onderhoudsboekje bij zit. En ik vond het ook wel fijn als er grote/dure onderdelen waren vervangen, dan was de kans minder groot dat ik die zelf zou krijgen.

1 like

Waar koop je een dakkoffer (niet online). Echt geen idee…

Ik heb ze bij de Wit in Schijndel gezien.

1 like