Ik heb al bijna tien jaar mijn eerste auto (een driedeurs Citroen C1 uit 2007), maar ik ben zwanger dus het wordt nu langzaam wel echt tijd voor een nieuwe auto. Ik vind het enorm zonde om veel geld aan een auto uit te geven en de looks maken me ook heel weinig uit. Ik vind het belangrijk dat het een zuinige auto is en een goede investering waar we een tijd mee vooruit kunnen, maar we weten beiden echt niks van auto’s dus ook wel moeilijk waar te beginnen. De mensen die een gezin hebben met een baby of kleine kindjes, wat vinden jullie fijn aan de auto die jullie hebben? Is de extra ruimte in de kofferbak van een station fijner of juist de hoge instap van een SUV? Eigenlijk wil ik maar max 15.000 betalen, maar weet niet of dat haalbaar is als je ook een auto wilt die maar max. 80.000km ofzo op de teller heeft.
Ik heb zelf twee kinderen en een auto die een maatje groter is dan de C1 en dat kan ook prima gaan. Ja, de kinderwagenbak kon bij de tweede niet mee maar dan namen we de draagzak of alleen het onderstel mee, dat is voor een half jaar wat beholpen maar daarna niet meer. Ik zou het trouwens niet aanraden, een kleine auto, maar ik bedoel dat je niet per se direct zo’n grote gezinsauto hoeft.
Maar ik zou wel naar laadruimte kijken ja, hoge of lage instap maakt mij niet uit maar plek voor de kinderwagen en andere spullen is wel heel fijn. Desnoods neem je de kinderwagen mee tijdens de proefrit haha.
Het meest irritante vond ik de noodzaak om de kinderwagen helemaal uit elkaar halen om deze in de achterbak te krijgen. Dat was mijn ervaring in de Opel corso, Volkswagen polo. Daarna uiteindelijk een Renault Clio station gekocht en sindsdien meer dan genoeg ruimte achterin. Rijdt heerlijk. Zit nu al >220.000 km met heel weinig gebreken tot nu toe. Okay het is niet een mooie auto, maar gemak gaat toch voor met kinderen. Mijn man heeft een Peugeot 308 station en die is ruimer/breder en zou je evt ook kunnen overwegen in een ouder model mogelijk wel rond je budget. Ik had mijn auto overigens van de Renault dealer die ex-lease auto’s verkoopt. Die verkeren vaak in een goede staat. Bij mij was de bijrijderstoel en achterbank helemaal niet gebruikt.
Edit als je later een draaibare kinderstoel wil, moet je nu al goed nadenken over het ruimte achteren. Niet in elke auto is er voldoende ruimte om de autostoel te draaien.
Wij hebben een Hyundai i30. Grote kinderwagen past in de kofferbak zonder uit elkaar te halen. Ook een draaibare stoel op de achterbank (moet je niet te lang zijn, dat wel). We hebben nu een dakkoffer erbij sinds we 2 kinderen hebben, want op vakantie paste het net niet met koffers erbij. Maar je kan wel goed stapelen achter in de kofferbak.
Ik heb vorige week mijn eerste auto gekocht die ik donderdag op ga halen en ik vind het zooo spannend!
Het is zo’n 60 km rijden van de garage naar mijn huis. Ga tussendoor even stoppen om te eten bij m’n moeder. Vind t echt zo spannend om alleen te rijden, al is de weg wel bekend. Ik ken de hele auto niet, überhaupt sinds ik mijn rijbewijs heb ik nog niet alleen gereden. Welk licht moet wanneer aan, wat moet ik doen als de pleuris uitbreekt (auto ineens stil staat oid). Ik weet er gewoon niks van. Is dit herkenbaar ? Heeft iemand tips?
Super leuk! Kan me goed voorstellen dat je het spannend vindt. Kun je eerst naar een rustige plek zoals een parkeerplaats of industrieterrein rijden om daar even te oefenen en te wennen aan de auto?
Leuk! Naast de tips van @Riley kun je vast online ergens een instructieboekje van je auto vinden als je specifieke dingen wilt weten. Verder ook even het nummer van je pechhulp opzoeken vooraf. Als er wat is kun je die altijd bellen.
Een garage geeft vaak ook nog wat uitleg over de auto zelf als je hem komt ophalen. Bijvoorbeeld over hoe de verlichting moet. En dat kan je natuurlijk ook vragen. Misschien geeft dat ook wat rust
Gefeliciteerd met je eerste autoaankoop!
Misschien zijn er op YouTube filmpjes te vinden van je auto waarin iemand laat zien hoe de dashboard eruit ziet en hoe alles aan gaat? Maar het meeste spreekt wel voor zich denk ik.
Ook handig om op te zoeken is hoe je tankklep open gaat en hoe je motorkap open gaat.
Veel kan je ook gewoon Googlen tegenwoordig.
Succes met het rijden donderdag.
Mijn tip, heb er onlangs weer ‘plezier’ van gehad, print je verzekeringspapieren uit en arceer de belangrijke tekefoonnummers, waaronder het nummer van de alarmcentrale/pechhulpdienst en bewaar dit in je auto!
Als je in paniek ook nog eens in je e-mail archief contactgegevens moet opzoeken ben je niet blij
Dan kan je dat toch nog makkelijker gewoon als contact opslaan in je telefoon?
Ja, puur de telefoonnummers wel, maar de rest van de verzekeringsinformatie heb ik uitgeprint in een snelhechter.
Niet iedere verzekeraar heeft een heel goed bereikbare schadeservice en als je ter plekke een schadeformulier moet invullen is het fijn info op papier te hebben.
Qua pechhulp kun je vooraf even kijken wat er via je eigen verzekering geregeld is en anders dit afsluiten via de ANWB(Wegenwacht). Die hebben een telefoonnummer om pech te melden maar ook een app die makkelijk werkt.
Kan me voorstellen dat dit een fijne geruststelling is, maar je moet er natuurlijk in beginsel vanuit gaan dat je niet tijdens je eerste ritje al stil komt te staan. Maak jezelf niet gek, snap dat het spannend is hoor maar je kent de weg en je hebt niet voor niks je rijbewijs dus je mag ook vertrouwen op je eigen rijkunsten!
Bedankt allemaal! Super lief. @Adamas @Lemonade @Beutyschooldropout
@Riley ik ga inderdaad eerst even met de vader van een vriedin van mij rondjes rijden in de buurt. Zodat ik inderdaad even kan wennen en mocht ik iets niet weten hij even met me mee kan kijken.
@Croky dankjewel! zo’n Youtube filmpje heb ik niet gevonden, gat in de markt wel haha
@Takkie bedankt, daar heb je ook helemaal gelijk in. Maak mezelf vooral gek. Heb continu de angst dat er iets gaat gebeuren en ik dan verloren ben. Dat komt denk ik ook omdat diegene die ik dan zou bellen (bij een groot ongeluk maar ook als de auto niet zou starten oid voor tips) er niet meer is en ik me in dat opzicht dus oprecht wat verloren voel. Maar dit is echt op eigen benen leren staan. Maarrrrr ik moet zeggen dat dit topic wel erg handig is haha.
Ik ben nu aan het kijken naar een allrisk verzekering (mijn auto is nog maar 4 jaar oud), ik wil inzittenden meeverzekeren en pechhulp er bij.
ik merk dat ik het wel fijn vind om qua verzekering alles bij 1 verzekeraar te hebben maar aan de andere kant merk ik dat ik bij de ANWB het beste gevoel heb qua betrouwbaarheid tov bijvoorbeeld Allianz Pechhulp. ANWB is qua verzekering zelf een stuk duurder. Wat zijn jullie ervaringen? (meest recente post daarover is al even geleden vandaar dat ik het nogmaals vraag)
Waarom zou je per se verzekering en pechhulp bij elkaar willen? Zou gewoon een verzekering afsluiten bij de verzekeraar die het goedkoopst is en qua service biedt wat je zoekt.
Pechhulp heb ik pas ter plekke gedaan toen ik het nodig had, betaal je wel een x bedrag eenmalig extra omdat je ze meteen nodig hebt. Anderzijds had ik anders minstens 8 jaar voor jan lul betaald en dat was een stuk duurder dan dat eenmalige bedrag. Dat ging om de ANWB trouwens en daar heb ik nu dus wel een doorlopend abonnement sindsdien.
ik heb ANWB pechhulp + een losse verzekering, bevalt me prima. Zie geen toegevoegde waarde van beide bij 1 partij.
Ik heb pechhulp bij Interpolis erbij verzekerd en dat was stukken goedkoper dan los ANWB (3,59 per maand maar personeelskorting). Dat zal per verzekeraar verschillen.
De ‘inzittendenverzekering’ is niet voor je inzittenden (die vallen onder de WAM dekking) maar voor jou als bestuurder. Maar heel verstandig om die er bij te nemen anders heb jij als bestuurder namelijk helemaal niks in het geval dat je een aanrijding met letsel hebt en jij bent zelf aansprakelijk.
Neem je all risk kijk dan goed naar evt. eigen risico, is er verplichte schadesturing (zo ja en je gebruikt die niet is er vaak extra eigen risico), is er een aanschafwaarderegeling (meestal wel).
Ik heb een erg gekleurde mening wat betreft verzekeraars door beroepsdeformatie maar als je tips wil mag je me dm’en . Mijn ervaring met ANWB (of unigarant, dat is de dochter van) is wel prima.
Js het goed gegaan? Welke auto heb je gekocht?
Ja!! Een witte Toyota Aygo uit 2020. Ik ben uiteindelijk voor de Allianz autoverzekering gegaan. Was liever voor Univé of Fbto oid gegaan maar dat scheelde mij 35 euro per maand. Dat verschil vind ik te groot.
Het rijden ging ook prima! Hij rijdt lekker, is natuurlijk mooi compact en ik heb een achteruitrijcamera. Ik heb een beperking op mijn rechterbeen waardoor langere afstanden dezelfde snelheid houden af en toe moeilijk kan zijn dus wil er op termijn miss nog cruise control in laten zetten. Ik heb de auto zaterdag opgehaald en toen ik in de avond terugreed hadden we in mijn omgeving last van een kleine storm dus dat was direct een vuurdoop haha. Was niet heel fijn rijden. Maar so far so good! Lief dat je t vraagt Heb jij ook een eigen auto?
Waarom geen Allianz? Ik ben al twee keer perfect door hen geholpen na schade (niet door mijn toedoen).