Het auto- & motortopic

En km stand maakt natuurlijk ook veel uit

1 like

Ik heb schade opgelopen op de snelweg, hoorde opeens een knal en toen had ik forse blikschade, bleek later ook een lekke band te hebben. Had niets zien liggen maar wel echt honderden euro’s schade.

1 like

Shit wat balen!!! Ben je hiervoor verzekerd?

1 like

Tja all risk maar dan gaat mn premie echt van 40% korting naar 15% toeslag, dus dan wordt alles flink duurder. Mocht er iets gevonden worden, dan kan het zijn dat Rijkswaterstaat het vergoed (schijnt)

1 like

Ik heb vorige week voor het eerst schade gereden. Ik was bezig met vooruit inparkeren, stond er te dicht op en heb met mijn rechterflank de linkerbumper van een andere auto geraakt.
Ik heb een briefje onder de ruitenwisser gedaan en gisteravond ben ik daarheen gegaan om er over te praten/de boel af te handelen.

Door mijn hersenletsel kan ik deze situatie echt heel moeilijk overzien. Ik ben echt mega gespannen. Ben gisteren de hele ochtend bezig geweest met research doen waarbij ik contact heb gehad met mijn eigen autodealer en een foto van de bumper van de andere auto heb laten zien. Daar staan wat krasjes op, de vraag is hoe diep die zijn en of het met overspuiten alleen te fixen is (woorden van de dealer).
Ook heb ik 100 filmpjes over schadeformulieren gekeken en m uiteindelijk zelf al wat ingevuld (wel handig) en geprobeerd om mijn eigen voorwaarden uit te zoeken (vrije reparatiekeuze, eigen risico maar vooral wat een declaratie betekent voor mijn maandbedrag. Daar ben ik niet uitgekomen. Ik heb zelf ook schade namelijk, een kras en een deukje maar vooral geeft de bumper af op mijn flank en met een witte auto is dat een beetje skeer. Ik ben ook al eerder aan beide kanten tegen een stoeprandje aangereden waardoor ik een soort acne helemaal onderaan de zijkanten van mijn auto heb. Maar daarbij dacht ik boeie ik ben de auto (en mezelf) nog aan het inrijden zonde om dit nu te laten maken.

Het gesprek met die mensen was super fijn, de man bleek zelfs een bekende van vroeger te zijn en ben ook eerlijk geweest over mijn hersenletsel, dat ik hier veel spanning van heb en het bij mij wss niet zo snel zal gaan omdat het me veel energie kost. Dat was geen probleem. We hebben afgesproken dat zij naar een bekende garage gaan die hen/mij sowieso niet zal verneuken en als het onder de x euro is dat we het dan gewoon zonder verzekering afhandelen. Dus dat is heel positief! Na het gesprek was ik ook wel opgelucht alleen kon ik toen, en nu, de vervolgstappen heel slecht overzien.

Toch heb ik er vannacht weer zo slecht van geslapen. De vraag is namelijk wat ik met mijn eigen schade ga doen. Ik dacht eerst ik bel mijn verzekering wat deze schade (en die van hun) declareren met mijn polis zal doen maar die man vd tegenpartij zei dat dat niet altijd slim is omdat zij dan wel weten dat ik schade heb gereden. Ik heb sinds oktober mijn rijbewijs weer gehaald, eind nov mijn auto en 0 schadevrije jaren.

Zit iemand in deze materie en heeft diegene zin om met mij mee te denken? BVD!!!

Wat voor dekking heb je? Eigen schade moet je mogelijk sowieso uit eigen zak betalen.

Ah handig om er even bij te zetten. Ik ben All Risk verzekerd met 0 eigen risico, wel schade bij aangesloten bedrijf laten fixen.

Als je all risk verzekerd bent, zou ik het wel laten repareren. Ook omdat je nog geen schadevrije jaren hebt opgebouwd. Volgens mij is @mikselke hier goed in thuis!

1 like

@CarrieBradshaw expertise via je verzekering zou mijn voorkeur zijn want dat wordt door een fatsoenlijke voertuigexpert gedaan. Spuitkosten zijn al snel best fors! Als de kosten van je tegenpartij via je eigen verzekering lopen dan kun je wss net zo goed je eigen schade ook laten repareren tenzij beide schades echt heel minimaal zijn en dus weinig kosten om te laten maken.

Als het uiteindelijk via de verzekering zou gaan: wat ga je dan in 5 jaar aan extra premie betalen ivm terugval in schadevrije jaren? Als dat bedrag aan extra premie hoger is dan de betaalde schade loont het zich om die kosten aan je verzekering terug te betalen. Dan worden je schadevrije jaren namelijk hersteld. Vaak is dat niet gunstig maar als je nieuwe bestuurder bent kan het soms wél lonen.

Normaal gesproken boeit het je verzekeraar niet dat je schade hebt gereden maar jij/tegenpartij niks claimen overigens. Het boeit ze pas als het ze geld kost :crazy_face:. Dus je zou wel kunnen bellen als dat je angst zou zijn.

2 likes

Heeft iemand ervaring met lakschade met een leaseauto? Ik heb nu pas sinds recent een leaseauto.

Pas op een later moment kwam ik erachter dat ik ergens tegenaan/tegen iets ben aangereden. Ik baal natuurlijk gezien ik hem pas net heb. Is het dan verstandiger dat ik dan zelf hiervoor naar de garage ga en iets regel? Of naar Duitsland kan ook eventueel gezien ik vlakbij de grens woon.

Deze auto was van iemand anders en waarschijnlijk kan ik in juni zelf een auto uitzoeken. Maar ik heb geen zin om dadelijk heel veel moeten te betalen als dat via de leasemaatschappij loopt.

Dat ligt denk ik aan wat er in je leasecontract staat. Vaak is het volgens mij zo dat de leasemaatschappij de schade vergoed (het is immers hun auto en niet die van jou) maar kan er wel een eigen risico of vergoeding worden berekend aan jou. Maar ik zou dus je voorwaarden even doornemen, staat er ongetwijfeld in.

Het lijkt me niet verstandig om dit buiten de maatschappij om te doen overigens.

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord!! Ik heb door jouw bericht besloten dat ik morgen toch de verzekering maar even ga bellen. Ik weet niet zo goed of de schade fors is, ik heb dus een bumperslide op mn rechter deur, een deukje (beetje zo groot als een ontbijtbord) en wat krasjes daaromheen. Tegenpartij heeft wat schade bij de bumper, de vraag is of het weggespoten kan worden of dat er meer nodig is om het weg te krijgen. Zij wil haar auto namelijk gaan verkopen dus wil wel dat er echt niks te zien is.

Dat terugbetalen bedoel je daarmee dat je een jaar na dato toch nog het uitgekeerde bedrag terug mag betalen aan de verzekering en dat je noclaim dan weer terug komt?

HEEL erg bedankt!!!

En in Duitsland zijn reparatiekosten zoals spuitwerk juist duurder ben ik recent achtergekomen :upside_down_face::upside_down_face:. Gewoon netjes via de leasemaatschappij doen. Jammer maar helaas

Als je een noclaim beschermer hebt dan blijf je sowieso op dezelfde trede van de bonus malus ladder en heeft de kosten terugbetalen ‘geen zin’ omdat je dus geen extra premie gaat betalen. Je valt dan wel terug in schadevrije jaren maar dat merk je alleen als je van verzekeraar zou veranderen. Maar als je tevreden bent maakt dat dus niet uit.

Schade voor eigen rekening nemen is bij mijn werkgever inderdaad tot max 12 maanden na afwikkeling van de schade.

Wij rijden al jaren (privé) lease. Nooit schade gereden tot onze laatste auto, al 3x schade gereden! In het contract staat bij ons dat we zelf niets mogen laten doen, dus altijd naar de dealer waar we via het contract zijn aangesloten. En als je het niet meldt en bij de eind keuring wordt de schade opgemerkt, betaal je alsnog.

We hebben van de 3x schade 1 keer een deel van de eigen risico moeten betalen (€200 ofzo) en de 2e keer wel gemeld, en de 3e schade heeft hij bij de 2e schade samengevoegd :laughing: en konden we de dealer zo betalen in plaats van eigen risico.

@mikselke: jammer ik had echt verwacht dat het in Duitsland goedkoper zou zijn haha!

Dan meld ik het netjes zodra ik het leasecontract binnen heb en sowieso als ik een andere auto krijg. Ik schaam mij gewoon dat ik nu al zo snel schade heb. Maar dan laat ik het aan de leasemaatschappij over. Het is niet anders!

1 like

Ik heb recent een nieuwe auto gekocht, een automaat. Ik heb altijd schakelauto’s gehad dus het is nog beetje wennen. Nu begrijp ik de P-stand niet helemaal. Er zit namelijk ook een gewone handrem op die je kan aantrekken. De dealer zei dat ‘P’ voor parkeren is en je de handrem enkel op een heuvel oid gebruikt. Maar ik lees dus ook dat als je de P stand gebruikt, dit de versnellingsbak blokkeert en dat als iemand er dan tegen aan rijdt je kans hebt op schade omdat die pin die het blokkeert dan kapot kan gaan oid? Dus ik snap nu niet wat de juiste manier is om te parkeren😂 weet iemand hier iets meer over? Ik doe nu in P en ook de handrem er maar op…

1 like

In de P kan ie idd niet rollen, maar ze adviseren wel je handrem ook te gebruiken, zodat dat P-blokkeer-systeem het niet “alleen hoeft te doen”, anders slijt dat sneller.

Heel veel automaten “moeten” trouwens in de P als je eruit wilt, mijn auto gaat iig op alarm als ie niet in P staat. :sweat_smile:

Dus volgens mij doe je het gewoon goed hoor.

2 likes

De handrem heb je in een automaat eigenlijk alleen nodig tijdens de hellingproef, maar het helpt je versnellingsbak ook als je parkeert heuvel op. In principe is de p-stand voldoende in plat Nederland, maar het is goed om je handrem te blijven gebruiken, voor als je net met je neus omhoog staat.

3 likes

@TanteBetje @Krabsalade thanks duidelijk!