Het auto- & motortopic

Hoi allemaal, dit is een raar aanbod maar goed ik probeer het gewoon.

Ik twijfel om mijn autootje weg te doen en misschien twijfelt iemand anders wel om een auto aan te schaffen, of heeft iemand tijdelijk een koekblikje nodig. Ik zoek dus iemand die mijn oude wagentje een half jaar of jaar wil lenen zodat we beiden kunnen kijken hoe het leven is met/zonder auto.

Het is een betrouwbaar autootje, hij rijdt top en de APK is net verlengd. Het is wel een oudje zonder snufjes dus vooral geschikt als eerste autootje. Ik zoek iemand die de onkosten wil dekken (denk aan wegenbelasting, verzekering, onderhoud en pechhulp) maar hoef er verder geen geld voor. Er zit overigens geen parkeervergunning op.

Mocht iemand hier meer info willen (merk, kenteken, foto’s, een keer facetimen) laat het weten.

Echt best een gekke post dit en heb er even over getwijfeld maar ach ik heb ook al meerdere mensen van het forum tijdens vakanties in mijn huis laten slapen en dat is altijd supergoed gegaan dus wie weet (ik ben dus geen gekkie, ik kan je 5+ forum-referenties geven haha)

6 likes

Ik zou wel even nagaan hoe dit zit met je verzekering, die is volgens mij niet geldig als je een vergoeding ontvangt voor het uitlenen van je auto.

Thanks voor de tip! Ga ik doen

Ja dit mag niet. Je kunt niet iemand buiten je gezin regelmatig bestuurder maken. Ook geen ouder of ander familielid, alleen mensen die op hetzelfde adres wonen zoals een partner of volwassen kind. Althans ik ken geen enkele verzekering waarbij dit is toegestaan.

Daarbij maakt het niet uit of je een vergoeding ontvangt of niet. Het is gewoon niet toegestaan.

O echt? Is dat niet een regeling die alleen geldt voor lease auto’s? Zoiets staat me bij namelijk.

Ik heb het n.a.v. de opmerking van @Druppels gegoogled en het lijkt erop dat je inderdaad geen vergoeding mag vragen, maar uitlenen mag wel. Moet het nog wel even goed controleren bij mijn eigen verzekering.

Edit: ik lees ook het eea over een auto deel constructie. Ga er iig nog even goed voor zitten om het uit te pluizen. Dank voor de tips!

Aaah het lijkt erop dat het niet kan anders was ik heeel erg geinteresseerd!
Ik heb begin dit jaar mn rijbewijs gehaald en wil een autootje om de komende maanden in de rijden om lekker meters te maken, met het plan em in de winter weer weg te doen, omdat ik eigenlijk geen geld heb voor permanent een auto hebben (en het qua levensstijl ook niet écht nodig). En zelf kopen stokt de hele tijd omdat ik gewoon niet weet hoe eentje te kiezen en bang ben een onderhoudsramp te kopen :laughing:

Als het verzekeringstechnisch had gekund had ik zeeeeeker gewild! Dus helemaal geen gek voorstel!

Nee heeft niks met lease te maken. Je moet bij een verzekering van een vervoermiddel een regelmatig bestuurder opgeven. Dat is in principe de kentekenhouder maar mag bijv. een gezinsgenoot zijn zoals een partner of kind. Maar anders kun jij een auto kopen, verzekeren en welke persoon dan ook (die wellicht onverzekerbaar is, al 10 schades heeft gereden: weet jij veel) als regelmatig bestuurder opgeven. Dat kan en mag niet.

Wat jij omschrijft is geen uitlenen meer. Uitlenen is: een vriendin leent de auto voor een dagje. Niet om die voor langere tijd aan iemand te geven.

Of je een auto in een deelconstructie mag uitlenen zou ik zo niet weten. Lijkt me eigenlijk dat een verzekeraar daar, terecht, ook een mening over heeft want stel je leent die auto uit en iemand ubert ermee? Is zakelijk gebruik en dat is verboden.

Oke dank je! Ik ga eens informeren bij de verzekering of en hoe er een deelconstructie mogelijk is. Dank voor het meedenken allemaal, ik zit inderdaad niet te wachten op een onverzekerde constructie.

Hee! Ik heb ook op mijn dm al een andere geïnteresseerde, maar als het dus verzekeringstechnisch kan en ik kom er niet uit met de ander, dan laat ik je dat weten.

2 likes

Maar er zijn toch ook zat mensen die hun auto op snappcar gooien?

Volgens mij gaat de verzekering via Snappcar. Zij hebben waarschijnlijk een zakelijke verzekering waar dit wel onder mogelijk is.

Zoiets alsnog nooit doen zonder bij je eigen verzekering te checken. Maar wat @FrozenFlame zegt zal snappcar wss wel een verzekering hebben maar voor mij zou het ook van belang zijn: wat dekt die? En kom ik alsnog niet in de shit met m’n eigen verzekering in het geval dat er iets voorvalt.

Maar dit is weer een heel ander ding dan waar naar gevraagd werd aanvankelijk.

2 likes

Mag de nieuwe bestuurder niet zelf een verzekering nemen voor die auto eigenlijk? Dan moet @death_by_sexy wel even 100% zich ervan vergewissen dat het écht écht écht verzekerd is (en blijft) maar dat zou het misschien wel kunnen oplossen als dat kan

Je moet eigenaar zijn/de auto op naam hebben. De constructie die bedacht is, is gewoon qua verzekering niet uit te voeren.

2 likes

Dit is niet te verzekeren. Je hebt of de verzekering van de auto of je eigen aansprakelijkheidsverzekering maar die dekken geen autoschades. Dus daarom moet de autoverzekering het goedkeuren

1 like