Het auto- & motortopic

Thanks voor de tip! Ga ik doen

Ja dit mag niet. Je kunt niet iemand buiten je gezin regelmatig bestuurder maken. Ook geen ouder of ander familielid, alleen mensen die op hetzelfde adres wonen zoals een partner of volwassen kind. Althans ik ken geen enkele verzekering waarbij dit is toegestaan.

Daarbij maakt het niet uit of je een vergoeding ontvangt of niet. Het is gewoon niet toegestaan.

O echt? Is dat niet een regeling die alleen geldt voor lease auto’s? Zoiets staat me bij namelijk.

Ik heb het n.a.v. de opmerking van @Druppels gegoogled en het lijkt erop dat je inderdaad geen vergoeding mag vragen, maar uitlenen mag wel. Moet het nog wel even goed controleren bij mijn eigen verzekering.

Edit: ik lees ook het eea over een auto deel constructie. Ga er iig nog even goed voor zitten om het uit te pluizen. Dank voor de tips!

Aaah het lijkt erop dat het niet kan anders was ik heeel erg geinteresseerd!
Ik heb begin dit jaar mn rijbewijs gehaald en wil een autootje om de komende maanden in de rijden om lekker meters te maken, met het plan em in de winter weer weg te doen, omdat ik eigenlijk geen geld heb voor permanent een auto hebben (en het qua levensstijl ook niet écht nodig). En zelf kopen stokt de hele tijd omdat ik gewoon niet weet hoe eentje te kiezen en bang ben een onderhoudsramp te kopen :laughing:

Als het verzekeringstechnisch had gekund had ik zeeeeeker gewild! Dus helemaal geen gek voorstel!

Nee heeft niks met lease te maken. Je moet bij een verzekering van een vervoermiddel een regelmatig bestuurder opgeven. Dat is in principe de kentekenhouder maar mag bijv. een gezinsgenoot zijn zoals een partner of kind. Maar anders kun jij een auto kopen, verzekeren en welke persoon dan ook (die wellicht onverzekerbaar is, al 10 schades heeft gereden: weet jij veel) als regelmatig bestuurder opgeven. Dat kan en mag niet.

Wat jij omschrijft is geen uitlenen meer. Uitlenen is: een vriendin leent de auto voor een dagje. Niet om die voor langere tijd aan iemand te geven.

Of je een auto in een deelconstructie mag uitlenen zou ik zo niet weten. Lijkt me eigenlijk dat een verzekeraar daar, terecht, ook een mening over heeft want stel je leent die auto uit en iemand ubert ermee? Is zakelijk gebruik en dat is verboden.

Oke dank je! Ik ga eens informeren bij de verzekering of en hoe er een deelconstructie mogelijk is. Dank voor het meedenken allemaal, ik zit inderdaad niet te wachten op een onverzekerde constructie.

2 likes

Hee! Ik heb ook op mijn dm al een andere geïnteresseerde, maar als het dus verzekeringstechnisch kan en ik kom er niet uit met de ander, dan laat ik je dat weten.

2 likes

Maar er zijn toch ook zat mensen die hun auto op snappcar gooien?

Volgens mij gaat de verzekering via Snappcar. Zij hebben waarschijnlijk een zakelijke verzekering waar dit wel onder mogelijk is.

Zoiets alsnog nooit doen zonder bij je eigen verzekering te checken. Maar wat @FrozenFlame zegt zal snappcar wss wel een verzekering hebben maar voor mij zou het ook van belang zijn: wat dekt die? En kom ik alsnog niet in de shit met m’n eigen verzekering in het geval dat er iets voorvalt.

Maar dit is weer een heel ander ding dan waar naar gevraagd werd aanvankelijk.

2 likes

Mag de nieuwe bestuurder niet zelf een verzekering nemen voor die auto eigenlijk? Dan moet @death_by_sexy wel even 100% zich ervan vergewissen dat het écht écht écht verzekerd is (en blijft) maar dat zou het misschien wel kunnen oplossen als dat kan

Je moet eigenaar zijn/de auto op naam hebben. De constructie die bedacht is, is gewoon qua verzekering niet uit te voeren.

2 likes

Dit is niet te verzekeren. Je hebt of de verzekering van de auto of je eigen aansprakelijkheidsverzekering maar die dekken geen autoschades. Dus daarom moet de autoverzekering het goedkeuren

1 like

Ik kreeg net een kostenopgave voor een afspraak bij de garage, ik wil graag een kleine beurt en apk laten doen, en even de airco nakijken want volgens mij is die kapot. Blijkt dat ze gewoon 295 euro voor een kleine beurt rekenen, dat is toch bijzonder veel? Ik lees en hoor overal 100-150 euro voor een kleine beurt. Heb even gebeld en ze geven aan dat olie verversen kan voor 100 euro, en dat veel garages dat verkopen voor een kleine beurt, maar dat een kleine beurt toch echt die prijs is. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Paar maanden geleden heb ik 191 voor een apk + kleine beurt betaald. Kleine beurt stelt ook niet echt veel voor eigenlijk, olie verversen en wat vloeistoffen bijvullen, ze waren er ook zo mee klaar. Dus veel meer dan olie verversen is het niet want die vloeistoffen zou je ook zelf makkelijk kunnen doen. Dus als je per se bij deze garage wilt zou je alleen olie verversen kunnen laten doen? 295 voor alleen een kleine beurt zou ik nooit betalen.

Heb vorig jaar 255 voor apk en kleine beurt betaald, dus vind het niet absurd hoog klinken eigenlijk. Maar volgens mij kan het per garage verschillen wat er onder een kleine beurt valt dus zou dat sowieso even checken.

1 like

Thanks @Croky @Druppels Hij had het wel over het controleren van de remmen en nog een heel aantal andere dingen die ik even niet kan terughalen, maar hij noemde wel nog 4 of 5 andere dingen. Dus dan zal die prijs wel kloppen. Dat stelt me wel gerust, dan ga ik het toch gewoon doen. Ik rijd best veel, af en toe ook wat verder en ook vaak met 2 kleine kinderen in de auto dus vind het belangrijk dat alles in orde is.

Alsof ze de remmen, verlichting etc niet bij een apk checken?
Maar ja het zal best hoor dat er bij een kleine beurt nog wat andere checkpunten zitten die niet bij de apk zitten. Ik doe zelf ook meestal gewoon een kleine of grote beurt uit gemak. Alleen ik vind 295 dus wel te duur voor kleine.

Ik vond onze laatste kleine beurt (incl apk) erg duur. Ik heb rond de 250 betaald. Volgens mij is vooral de arbeid veel duurder geworden de afgelopen jaren. Je zou nog om een uitsplitsing van de kosten kunnen vragen. Laat je hem onderhouden bij je merkdealer? Die zijn vaak qua arbeid nog wat hoger dan een generieke garage.

3 likes

Voor de motorrijders, hebben jullie nog aanraders wat betreft zomerjassen? Ik heb alleen een lange parka voor de winter en die is nu echt te heet. Ik wil gewoon een kort jasje die er het liefste ook een beetje leuk uitziet.

Gisteren een proefrondje gereden op deze Kawasaki W650, echt een mega leuke motor!

6 likes