Het auto- & motortopic

D

Deze zijn mijn zomerjassen. De zwarte is de KNOX Urbane Pro MK3 voor dames, heel luchtig dus voor warm weer. Voordeel is dat je er makkelijk een trui of zo overheen kan dragen. De Rev’it jas is een doorwaai jasje, vind ik voor langere ritten meer geschikt.

Een gave motor de Kawasaki! Wil je die misschien aanschaffen?

2 likes

Een doorwaai-jas is heerlijk in de zomer!
Ik heb deze https://www.mkcmoto.com/nl/richa-airsummer-dames-motorjas/?utm_source=google&utm_medium=organic-shopping&gad_source=1&gad_campaignid=22675265412&gbraid=0AAAAApVlsNddA3Rsey6FoFspY7N4a9335&gclid=Cj0KCQjwnJfEBhCzARIsAIMtfKIYI2GZJvbFhgKxfTqV_io593if1tK9a4b_nlLG96lzzYfrng_2KNkaAvK9EALw_wcB

3 likes

Misschien is het al besproken hier, ik kon het via de zoekfunctie niet vinden, maar wat zijn nou essentiële dingen om in je auto te hebben? Verbanddoos en gevarendriehoek + hesje, reserve olie en sproeivloeistof voor het geval dat, zo’n hamertje, startkabels, een zaklamp heb ik al (bedacht), maar wat nog meer?
En wat is handig maar niet essentieel? Daarbij kom ik niet veel verder dan kabeltjes en een zonnebril die er standaard in liggen, maar what else?

Heb mn eerst auto gekocht en kan hem als het goed is eind deze week op halen, dus ben een beetje aan het inventariseren. Morgen even rondje Action denk ik maar :sweat_smile:

1 like

Flesjes water, deken, houdbare snacks. Mocht je ooit ergens stranden.

1 like

Een deken, wat te eten(droge koeken die lang houdbaar zijn) en heb ook altijd een 6 pack water. Heb ook van die dettol doekjes voor vlekken (blijven lang vochtig) en vochtige doekjes om je op te frissen.
Een parkeerschijf en heb ook van die microvezeldoeken voor na een beurt bij de carwash

3 likes

Paraplu en boodschappentas.

2 likes

Aanvullend op wat al genoemd is: ik heb zelf nog een schadeformulier en een papieren wegenkaart (maar die ligt er al 15 jaar in en nog nooit nodig gehad).

@kika ja en dan ook een pen voor bij het schadeformulier :grimacing:

2 likes

Die heb ik altijd wel in mijn tas rondzwerven, maar eentje in het dashboardkastje gooien is idd geen slecht idee :smile:

1 like

Ik zou geen reserve olie doen, dat kan alleen maar problemen opleveren. Wel de olie goed in de gaten houden, vooral na warme dagen. En als het goed is, hangt aan een van de hendels bij het stuur een kaartje na een beurt. Daarop staat met welke olie de auto is gevuld. Die dus niet weggooien, als je olie nodig hebt heeft ieder tankstation dat, en weet jij welke je moet kopen!

Verder zou ik kijken naar een safekey/lifehammer om je autoruit in te kunnen tikken als je in het water terecht komt (die je hopelijk nooit gebruikt). Kies er 1 die ook een snijvlak heeft ingebouwd om je gordel door te snijden. En plaats m op een plek waar je er makkelijk bij kunt in geval van nood.

2 likes

Een brandblusser had ik nog niet zien langskomen. In Nederland niet verplicht, maar volgens mij in België voor Belgische auto’s en andere landen wel. En altijd handig om bij je te hebben voor het geval dat. En een verbanddoos is ook nuttig.

1 like

Ik heb ook altijd een toilettasje met wat pleisters, aspirines, dextro, vochtige doekjes etc in de auto liggen. Komt ook regelmatig wel van pas

2 likes

Schadeformulieren kunnen tegenwoordig online, vaak via de app van de autoverzekering! Heb je dus niet meer nodig in papieren versie.
Een oplaadkabel voor de mobiel is dan wel weer handig.

4 likes

Mobiel schademelden is alleen voor ongevallen in NL, volgens mij bestaat dat in Duitsland nog niet :upside_down_face:

1 like

Heel waarschijnlijk niet nee :sweat_smile: :joy:

Voor de mensen die hun auto niet gebruiken voor woon-werkverkeer en die dus bijv. ook geen lease-auto hebben van werk: hoeveel zijn jullie kwijt per maand/jaar? Ik neem de komende maanden een auto over van familie als een soort proef. Mocht ik het er niet uithalen, wordt ie verder verkocht.

Ik probeer nu een inschatting te maken van wat redelijk is:
Verzekering: ongeveer 100 per maand (all-risk)
Wegenbelasting: ongeveer 60 per maand
Benzine: ik ga uit van 1 tank, dus 90 per maand
Parkeervergunning: 10 per maand

Vergeet ik nog dingen, naast evt. sparen voor schade en keuringen en parkeren?

Bij mij kost het 50 euro voor wegenbelasting, 80 all-risk verzekering en ik zet 100 euro per maand aan de kant voor onderhoud/sparen. Hoeveel ik tank wisselt per maand, soms rij ik 200 km op en naar naar mn ouders en dan gaat het harder. Ik heb een Mini Cooper uit 2015.

3 likes

Word jij dan voor the time being ook kentekenhouder en zelf verzekeringnemer? Anders mag dat 99,99% zeker niet van de verzekering, tijdelijk hoofdbestuurder zijn van een auto die niet van jou is of de partner waarmee je samenwoont.

Ik ben 61 kwijt voor een all risk verzekering (korting via werk en redelijk wat schadevrije jaren), 40 voor belasting en tanken wisselt heel erg. De ene keer 1x per maand en dat kost dan zo’n € 70 maar ook wel eens 6 weken niet tanken of 3x. Onderhoud geen idee, heb deze auto sinds vorig jaar februari en de APK is nog goed tot komende februari. Ik heb een Micra uit 2019

1 like

Ja, wordt allemaal over gezet op mijn naam. Anders kan ik ook geen parkeervergunning krijgen.

Thanks voor jullie antwoorden!

1 like

Denk dat je wel realistisch hebt gerekend hoor
Misschien iets minder aan verzekering in realiteit maaar ligt ook aan je schadevrije jaren