Het auto- & motortopic

Iemand een aanrader voor een dashcam?

Ik heb er een van Nordval. Opzich wel tevreden mee. Beelden en geluid zijn goed, in het donker is het beeld wel verminderd, maar ik weet niet hoe die kwaliteit is tov andere merken.

3 likes

Dankje!

2 likes

Er is bij mij een stukje lak van de auto af van ong 2 a 3 cm. Kan je dat zelf herstellen met een lakstift/spuitbus? Hoeft niet helemaal perfect te worden dat je er niks meer van ziet, gaat mij er meer om dat het niet gaat roesten. Of moet je zoiets echt bij de garage laten doen?

1 like

Ik zit inmiddels toch te overwegen om mijn eerste auto te kopen. Wel twijfel ik heel erg tussen kopen of leasen. Ik heb in principe de middelen om te kopen (zeg max 7.000 euro voor een klein tweedehands bakje), maar het idee van private lease voelt ook wel prettig.

Weet gewoon echt niet waar ik goed aan doe en vind het als iemand zonder enige verstand van auto’s ook best intimiderend :sweat_smile:

Als iemand algemene tips of adviezen heeft? Ik verwacht vooral korte afstanden te rijden. Een paar keer per jaar wel dagen van 300 km als ik vrienden aan de andere kant van het land opzoek. Werk kan met goed weer ook op de fiets, tenzij ik ergens verder in de regio moet zijn.

Ik zou via de website van de anwb kijken naar welke tweedehands auto’s betrouwbaar, zuinig en relatief goedkoop in onderhoud zijn en verder aan je eisen voldoen, dus waarvan geen veelvoorkomende gebreken bekend zijn en waarvan onderdelen makkelijk te krijgen zijn etc.

En ik zou kopen met Bovag garantie. Mijn fiat panda voor 4500 euro gekocht en na iets minder dan een jaar bleek er van alles mis en is er voor 4000 euro aan reparaties uitgevoerd 🫣 gratis ivm Bovag garantie! Beetje dubbel verhaal want het was op een bepaalde manier dus een kat in de zak, tegelijkertijd heb ik nu praktisch een nieuwe auto :joy:

En verder raad ik een fiat panda aan haha, ik vind m’n fiat panda uit 2012 echt een top auto qua verbruik, comfort en ruimte.

3 likes

Over het algemeen zijn Japanse en Koreaanse auto’s aardig betrouwbaar. Ik zou dan gaan voor een Toyota Aygo (of Citroen C1/Peugeot 108: zelfde binnenkant, andere buitenkant), Hyundai i10 of Kia Picanto. Of een Toyota Yaris, Hyundai i20 of Kia Rio als je een slag groter wil. Mijn Peugeot 107 (al wel een oudje) kost me maandelijks +/- € 40 aan verzekering en wegenbelasting. Ligt wel aan je schadevrije jaren en soort verzekering uiteraard.

1 like

Geen schadevrije jaren helaas, want überhaupt nog geen jaar een rijbewijs.

Ik denk dat ik gewoon ga kopen! Toyota hoor ik veel goede dingen over idd. Heb nog even met mijn neef gebeld (garagehouder + autohandelaar) en die zweert weer bij Ford en Volkswagen en zou wel een goede auto voor me kunnen vinden voor max 6000. Nouja, even goed rondkijken dus :sweat_smile:

1 like

Wat heb je uiteindelijk gekocht?

Mijn koekblik uit 2007 heeft de APK niet overleefd en ben op zoek naar iets nieuws.
Heb een C1 op het oog uit 2017, km stand 70.000 en ze vragen 6500 euro.

Voor mij is het ook voor korte afstanden met hier en daar een uitschieter. Boeit me ook verder niet wat voor kleur oid.

Ik ben toevallig vandaag wezen kijken en de knoop doorgehakt. Het wordt een Mitsubishi uit 2020 met iets van 80.000 km. Vond het vooral belangrijk dat hij klein was, maar ook niet té klein aangezien ik nogal groot ben.

3 likes

Oh die is vrij nieuw dan, wat betaal je daar dan voor als ik vragen mag?

7.500. Ik zie dat ik hierboven nog een max van 6.000 had genoemd, maar dat had ik al opgerekt naar 7.000 en nu dus toch nog wat duurder :clown_face:

Maar dat is een combinatie van toch een wat ruimer model willen en niet te lang willen zoeken. Dus ik vind het prima!

1 like

Welk model heb je nu? Een Colt?

Space star!

1 like

Helaas heb ik vorige week een flink auto ongeluk gehad waarbij onze auto (Kia rio) Total loss is verklaard…
Het is onze tweede auto, maar omdat ik wel op pad ga zelf met de kinderen én een kinderwagen willen we niet kleiner dan de Kia Rio qua formaat.

We hebben nu op het lijstje in de zoekopdracht:
Peugeot 208
Opel corsa
Citroën C3
Seat Ibiza
Kia Stonic

Iemand nog aanvullingen van dit formaat?
We zoeken een beetje rond de 10.000€, met <80.000km
Bizar, auto’s zijn zo duur geworden laatste jaren :sweat_smile:, voor die 10.000€ hadden we 13jr geleden een gloed nieuwe Kia Rio :smiling_face_with_tear:.

2 likes

Ik heb heel graag gereden met de kia stonic, was ook wat ruimer dan de auto’s die je noemt. Andere merken met vergelijkbare wagens zijn direct wat duurder. Misschien een FIat 500x of die nieuwe panda’s?

1 like

Als ik wat meer geld te besteden zou hebben, zou ik de iets oudere Peugeot 308 hatchback (uit 2017/2018 zoiets) willen hebben. Die heeft mijn vriend een tijdje voor werk gehad en dat vond ik echt een super fijne auto.

2 likes

Hyundai i20 is vergelijkbaar qua grootte (ik ga overstappen van de Rio naar deze op advies van mn autogarage). En schijnen ook goeie betrouwbare autos te zijn.

4 likes

Fiat Punto. Niet heel groot, maar ook zeker niet klein. En super betrouwbaar. Ben echt heel blij met de mijne.

1 like

Een Ford Focus? Daar past een kinderwagen in

2 likes