Het auto- & motortopic

C3, 208 en de Corsa met de 1.2 Puretech moet je écht vermijden! Hebben een natte distributieriem en ook al laat je deze vervangen of is dit net gedaan, het haalt het probleem ervan niet weg.

3 likes

Welk probleem doel je dan op?

De natte distributieriem, als je daar op zoekt online lees je dat dat een heel kwetsbare techniek is

Natte distributieriem waardoor deeltjes van die riem vermengen met je olie, waardoor je een hoog olieverbruik en uiteindelijk oliedruk problemen gaat krijgen.

Ik las het idd online. Wel lastig want er zijn heeeeel veel 208/2008/corsa’s/C3/C4 auto’s op de weg en markt en dat is precies ook wel het type auto en formaat wat we zoeken haha.

De garage gaf aan dat het met ons KM verbruik (3000-5000 per jaar) vermoedelijk niet zo’n probleem zou zijn. Dat het vooral is dat het statement van “ze gaan 175000km mee” niet klopt maar dus al rond de 80.000.
Alleen… voor wij nog 40.000km hebben gereden zijn we dus wel 10jr verder haha.

Maar we zijn er nog niet uit :sweat_smile:, C3 had ook een roestprobleem bleek die ze bijna allemaal hebben aan de binnenkant van de kofferbak. Althans van de 20 die hij er had staan hadden er 14 het en vind ook op internet dit probleem terug.

Moeilijk moeilijk :crazy_face:

1 like

Ik heb jaren lang een Opel corsa gehad uit 2010 denk ik. Tot 2 ton gereden. Eenmaal distributieriem moeten vervangen, maar ik rijd ook wel minimaal 20K per jaar mee. Voor de rest reguliere onderhoud wat prima te doen was. Ik vond zelf de auto qua achterbak iets aan de kleine kant. Ik moest de Joolz kinderwagen wel uitelkaar halen om het er goed in te krijgen. Sinds een jaar of 3 heb ik een Renault Clio (station) van mijn man overgenomen en die rijdt ook erg prettig. Distributieriem is bij aankoop vervangen en inmiddels zit ik op de 250k qua kilometers en moet het wel binnen een paar mnd gaan vervangen. Ik heb zelden problemen met deze auto gehad. Omdat het een station is een grote achterbak. Ik kan dus beide modellen aanraden. Zeker als je kleine afstanden gaan rijden.

Ik begrijp dat een garage dit zegt hoor, want het zijn gewoon enorme probleem bolides. Maar juist met veel korte stukjes ga je, ondanks de km’s in totaal, dit merken. Of rijd je dan wel ook gewoon lange ritten in deze 3000-5000 km?

Skoda fabia?

Ik kwam om te waarschuwen voor de natte distributieriem maar zie dat dit al is genoemd!
Ik zou zelf graag voor Japans gaan: Suzuki Swift, Toyota Yaris, Mazda 2 bijvoorbeeld.

1 like

Zou willen dat ik dit gelezen had voordat ik mijn auto kocht (208 uit 2012) :sweat_smile: Maar tot nu toe (2 maanden ongeveer) heel tevreden, hij heeft nog geen kuren vertoond. En hij rijdt wel echt heel lekker. Afhankelijk van je budget zou je ook naar een VW Polo kunnen kijken @Fishing , Duitse degelijkheid (alhoewel je dat ook van een Opel Corsa zou verwachten natuurlijk :sweat_smile:)

Dit is echt een long shot, maar heeft iemand hier een Mitsubishi Spacestar met een audio systeem zoals op de foto?

foto

Deze is kapot (dus kan ik ook geen radio meer aanzetten/bluetooth koppelen) en kan niet gemaakt worden, ik heb geen budget voor een nieuwe auto en m’n enige prio is eigenlijk radio. Ik kan alleen NERGENS een aux ingang vinden… alles op google heb ik al geprobeerd dus ik wil het bijna opgeven :joy: denk misschien heeft iemand hier nog de gouden tip.

2 likes

Soms zit het in zo’n ‘center console’, als die zo’n klep heeft. Maar ik weet niet of alle radio’s zo’n aux ingang hebben, en of het dan nog wel werkt. Heb je al in het boekje van je auto gekeken?

1 like

Ja dit scherm kan open geklapt worden, maar daar achter zit niks! Boekje heb ik helaas niet, ga binnenkort toch maar even in de garage vragen.

Ik denk dat Nefertiti bedoelt bij je armleuning in het midden, daar zit het bij mijn auto

1 like

Oh, haha! Heb geen armleuningen :smiling_face_with_tear:

Ja ik bedoelde dat tussen de voorstoelen haha. Soms zit het dan ook richting de achterbank. Boekje kun je vaak ook online wel vinden trouwens.

1 like

Iemand aanraders voor een goede carplay (geen inbouw)? Ik zie diverse aanbieders, maar welke zijn goed en niet Temu achtig?

Ik heb op aanraden van iemand anders wel “zo’n Temu-ding” en hij werkt helemaal prima.

1 like

Maar dit is alleen de verbinding tussen telefoon en een carplay scherm? Of niet.

Oh sorry ja, jij hebt een heel scherm nodig dus? Sorry verkeerd begrepen. :sweat_smile: