Het auto- & motortopic

Wanneer je een Toyota Yaris of een ford fiesta interessant vindt (zou ik in jouw geval wel vijfdeurs nemen), kun je misschien ook een Kia rio, Kia stonic, Kia ceed hatchbag (of XCeed) of Hyundai i30/ i20, Skoda fabia of Seat Ibiza aan je lijstje toevoegen.

Een hybrid hoef je niet op te laden en is in principe zuinig zonder stekker. Een plug in hybrid heeft wel een stekker en gaat de eerste X aantal kilometers elektrisch. Overigens is denk ik alleen de Kia (X)ceed plug in hybrid verkrijgbaar. Misschien even rekenen of je dat je extra investering waard vindt. De meeste auto’s hierboven kun je wel gewoon hybrid krijgen denk ik.

Wij hebben een fiesta, maar als tweede auto. Ik weet niet hoe groot je gezin is en hoe vaak je ‘m gaat gebruiken, maar ik vind het zelf echt te klein om als gezinsauto te gebruiken. Heb een kleuter en dreumes en als ze allebei mee zijn, moet ik m’n stoel heel dicht op het stuur doen anders heeft het kind achter me niet genoeg (been)ruimte. Ik heb toen een 13 jaar oude met weinig km gekocht voor 6000 euro, denk dat je voor dat bedrag wel een grotere auto kunt vinden? Succes. Lastige zoektocht altijd he…

Wij hebben sindskort een ford focus en moet zeggen dat bevalt heel goed. Ik vind hem zelf precies goed, niet te klein of te groot. Mijn kinderen zijn wel nog jong, weet niet of ik er anders naar zou kijken als het pubers zijn. Die van ons was 7000 euro tweedehands, en zag meerderen rond die prijs.

Mijn automonteur raad hybride af als je niet heel veel rijdt. Onderhoud is namelijk duurder en als je dan niet zoveel rijdt ben je naar verhouding teveel kwijt. Reparatie schijnt stuk duurder te zijn.

Ik heb nu een Hyundai i20 en had hiervoor een Kia Rio en dat zijn allebei hele fijne en vrij zuinige auto’s. Fijn formaat, goedkoop in onderhoud (over het algemeen dan, er zijn altijd uitzonderingen).

O met hoeveel ik rij heb ik geen rekening mee gehouden. Ik rijd per week 500 km zonder de boodschappen en uitjes enz mee te tellen. Moet denk ik eerst uitzoeken of dat veel of weinig is. :sweat_smile: Hmm duurder onderhoud niet aan gedacht, goeie om rekening mee te houden. Ik dacht al, waarom rijdt niet iedereen hybrid haha.
@chachaloco gaat om mij en mn partner en 1 baby + alle spullen zoals kinderwagen enz. Heb er nog 0 ervaring mee. Budget is op zich wel 15000 ongeveer voor een auto die nog minimaal 5 jaar meegaat.
Past in de i20 gemakkelijk een kinderwagen en bijv nog een krat boodschappen achterin?

Volgens mij moet je zeker 15 tot 20 duizend km per jaar rijden wil het zich lonen om hybride te rijden. En dan heb je ook nog verschillende met en zonder stekker.

In mijn i20 past de buggy niet achterin, die zet ik op de achterbank (heb maar 1 kind dus dan kan dat makkelijk). Krat boodschappen past wel prima achterin. Heb wel het gevoel dat de Rio een ruimere kofferbak had maar volgens Google is de inhoud hetzelfde

2 likes

Oh ja ik rijd denk ik 30.000. Goh ik heb er niet eens aan gedacht dat de kinderwagen ook op de achterbank past haha ik ging alleen vanuit moet in de kofferbak. Met 2 kinderen zal anders zijn maar indd niet op mij van toepassing haha.

In ieder geval heel erg bedankt allemaal voor het meedenken! Ik moet nog veel uitzoeken.

1 like

Wij hebben de hyundai i30 en daar past een kinderwagen achterin. Best ruime achterbak voor formaat auto. Voor vakanties een dakkoffer erbij en zooi voor kids en jezelf kan dan ook makkelijk mee. We zijn iig tevreden met de auto.

1 like

In onze Kia Rio past gene kinderwagen met bak. Dan moet de bak los op de achterbank bijv. Een kinderwagen met zitje past wel,
Maar dan geen kofferbak klep er op en dan past er niet veel meer bij. Zeker geen boodschappen krat.
(joolz hub als kinderwagen)

1 like

Een zuinige gezinsauto: Ford Focus 1.0 ecoboost. Ruim zat, rijdt goed, veel auto voor het geld, motoren zijn an sich wel oké.

Een reparatie aan het hybridepakket kan heel duur zijn, maar dat komt in de praktijk zelden voor. Het is duurder omdat zo’n hybride (net zoals elektrisch) vooral banden vreet. Het is niet alsof je meer vloeistoffen verbruikt en daarnaast verbruik je met een hybride of elektrische auto wel minder remblokken en remschijven.

Is dit een grap? Als je iets niet moet kopen is het wel een ecoboost, daar wordt door iedereen met een beetje verstand van auto’s over gewaarschuwd. Ecoboost heeft een natte distributieriem, deze scheuren snel en dan is je hele motor naar de galemiesen. Geldt ook voor de puretech motoren van Peugeot, Citroën en Opel. Met een hele grote boog omheen lopen.

3 likes

Dit is wel heel kort door de bocht. Niet alle Ecoboost motoren hebben een natte riem. Er zijn ook 1.0’s met ketting. Volgens mij zelfs vanaf 2018 al.

Ik denk dat je bedoelt dat er deeltjes van de riem voor de zeef gaan zitten. De motor krijgt dan geen olie en slijt in. Dat is wat er gebeurd. Alle delen draaien dan met te weinig olie en dat zorgt voor dikke ellende. Ik zou een auto met een puretech 1.2 dan ook zeker mijden, tenzij je het durft te wagen met een nieuwe zeef en riem. Maar hoe dan ook ga je een keer dit probleem krijgen.

Ik zou een Focus best durven te adviseren, wellicht dan voor de ‘zekerheid’ met 1.6 ecoboost :). Of je koopt een ST. Maar een nieuwere met 1.0 is prima te doen! En geeft je veel meer ruimte dan de kinderwagen op de achterbank van een auto leggen.

1 like

Ja met die nieuwere versies zijn ze daar vanaf gestapt, maar gezien ze een goedkope auto zoekt, verwacht ik niet dat ze rond de 10.000 of meer wil uitgeven aan een auto van minder dan 7 jaar oud. Als je naar een goedkope ford ecoboost kijkt dan kom je automatisch bij de probleemgevallen.

1 like

Ik zoek rond de 15000 euro, in mijn omgeving vinden mensen dit al weinig voor een auto. Iedereen ook Mercedes of Audi, dus vandaar dat ik hier om hulp vraag haha

1 like

Haha ik heb een paar weken geleden een auto voor 15000 euro gekocht en werkelijk iedereen verklaarde mij voor gek (suzuki Swift sport). Kan de discussies niet meer aan over neem nou gewoon een oude Toyota zonder opties :crazy_face: ik wil perse een auto die niet saai is, met Apple CarPlay, Hill hold, stoelverwarming, die makkelijk neerkomt in het verkeer, absoluut geen 1.0 3 cilinder. Zou zeggen voor dat geldt heb je echt veel keus, goedkoop is onder de 5000.

2 likes

Goed dat je dit zegt, ik zat te kijken naar een Peugeot 208, maar dan zal ik zeker voor een nieuwer model zonder puretech motor gaan. Ik wist wel dat er iets was met de distributieriem, maar kende niet het volledige verhaal.

1 like

Het helpt denk ik vooral om een concreet eisenlijstje te maken, zoals @Marqant ook heeft gedaan. Dat maakt het ook makkelijker om je te adviseren.

1 like

Volgens mij is Peugeot veel langer doorgegaan met de beruchte natte riem. Volgens mij pas dit jaar gestopt…? Of je moet een hybride of electrisch nemen. Staan sowieso niet echt bekend als de meest betrouwbare auto zo’n Franse/Stellantis auto natuurlijk. Ik heb wel serieus een 208 overwogen want ik vind het wel heel leuke auto’s om te zien en voldeed aan al mijn eisen. Dan wel een nieuwe 208 GT (sportieve versie) als private lease, want dan was betrouwbaarheid niet echt mijn probleem. Alleen de levertijd was heel lang en ik moest een nieuwe, dus toch voor een andere occasion gegaan.

Ik ga er eens induiken, ik dacht 2025 modellen te hebben gezien met een andere motor, maar dat weet ik niet zeker. Bij mijn vorige baan heb ik 3 jaar zo’n nieuwe 208 gereden en daar was ik echt super tevreden over, vandaar dat ik er weer een overweeg nu ik zelf een auto ga aanschaffen. Wellicht kan ik ook wel iets met een garage afspreken over een nieuwe zeef en riem bij aflevering. De kans is groot dat ik niet heel lang in deze auto ga rijden, dus als ik de komende twee jaar goed zit is het prima.

Mochten jullie nog andere ideeën hebben, ik ben dus op zoek naar een tof middelgroot model auto. Mijn budget is ca 15k en hier in België liggen de prijzen iets lager dan in Nederland. Ik rijd best sportief en wil wel wat comfortabele opties zoals CarPlay, cruise control etc. Het liefste zou ik een Mini Cooper aanschaffen, maar ik hoor zoveel verhalen over dure onderdelen dat dat me een beetje afschrikt. Mijn woon-werkverkeer is 200km enkele reis en dat rijd ik wekelijks, dus ik wil wel een fijne auto hebben. Categorie aygo, 108 etc. vind ik te klein.