Het auto- & motortopic

Die zou ik persoonlijk ook niet kiezen :no_mouth: maar die is iig wel bij het verbond aangesloten! Dus sowieso beter dan promovendum. Verzekeringen zijn een hele persoonlijke keuze eigenlijk? Zo extreem veel keuze ook.

En @Lovepink ik zou denk ik ook nog all risk doen, zeker als je bijv. ergens een verzekering kunt afsluiten met 3 jaar aanschafwaarderegeling.

1 like

Mijn vorige was een twingo uit 2018 (stuk goedkoper natuurlijk) met allrisk bij Allianz. Maar met schade door mij veroorzaakt zou m’n premie echt flink omhoog gaan en schadevrije jaren kwijt. Dus toen heb ik het afgekocht. Daar ben ik nu ook ‘bang’ voor, dat het niet rendabel is om all risk te nemen.

Ik zit nu te kijken naar unive (via Independer, maar echt independent is dat niet hè)

@Bridgetogantry @mikselke

1 like

Ja het gaat mij om specifieke hulp bij een onderdeel schade waarvan ik zou zeggen: nope, not for me en zou het mijn naasten niet aanraden. Maar dat ziet niet toe op het casco, dat is veel zwart-witter. En met jouw wagen/motorpark kan ik me voorstellen dat je ook niet zomaar overal terecht kunt hihi.

Wat ikzelf prettig vind, maar dat is omdat ik zelf geen spaarder ben en weet dat ik zelf ook schade kan rijden, is dus toch all risk. Maar dat doe ik zelf alleen voor de eerste 3 jaar waarin ik aanschafwaarde vergoed krijg. Stel ik slip zelf eens tegen de vangrail/boom oid en die auto is TTL, krijg je 99% van de gevallen bij WA+ niks betaald. Ik heb niet zomaar dat bedrag liggen om dan zelf een nieuwe auto te kopen en voor het geld dat je dan nog voor de restanten krijgt koop je ook niks gelijkwaardigs.

Over wat je vertelt van die schade: sluit een no claim beschermer af. Terugval in schadevrije jaren heb je altijd, maar dan blijf je iig op dezelfde kortingstrede staan bij de verzekeraar waar je op dat moment zit.

Uiteindelijk hoop je bij verzekeringen eigenlijk dat je gewoon je leven lang betaalt en nooit schade hoeft te claimen. Maar zeker bij een autoverzekering zit die kans er gewoon wel in dat je het ooit nodig zult hebben.

1 like

Ik heb bij Alliance Direct een WA plus afgesloten bij mijn auto (wel veel ouder). Ik zou tot 6-8 jaar een all risk afsluiten als je het kunt betalen. Dat is de auto wel waard. Ik ben blij met mijn WA+, heb steenslag/ruitschade uitstekend opgelost gekregen. Ik check ieder jaar of ik een goedkopere partij kan vinden voor mijn combinatie van schadevrij/auto/locatie en ik kom altijd weer bij Allianz uit.

1 like

Hoe verschilt elektrische rijden van diesel? Ik bedoel niet qua kosten of milieu. Ik bedoel letterlijk het rijden.

Heb al even niet gereden en wil een elektrische auto huren.

Ben alleen een schakel gewend. Hoe lastig is het dan?

Het is even wennen, maar dat duurt niet lang, vind ik persoonlijk dan. Wij hebben zowel schakel als automaat en merk weinig verschil, alleen soms beetje saai inderdaad.

1 like

Klopt het dat een elektrische langere remweg heeft?

1 like

Verschilt per auto denk ik.
Wij hebben 2 auto’s een auto benzine en een recente elektrische en die laatste heeft een veel kortere remweg, als je hem goed intrapt sta ik direct stil

1 like

Ik heb geen ervaring met elektrisch maar wel met automaat, en daarvoor geldt als je van schakel komt vooral dat het slim is om je linkervoet even goed weg te zetten, uit de buurt van de pedalen, zodat je niet uit gewoonte de ‘koppeling’ in probeert te trappen en per ongeluk vol op de rem stampt. Verder is er weinig waar je extra op hoeft te letten, je hoeft vooral gewoon minder te doen. Zeker niet lastig dus! (:

4 likes

Elektrisch vind ik wel anders rijden. Je trekt bijv. bij het verkeerslicht zó op en in de auto’s waarin ik reed stond je ook heel snel stil. Verder is het vooral veel stiller (heerlijk!) en wen je er snel aan denk ik. Zelfs mijn oude vader was binnen de kortste keren gewend aan een elektrische automaat dus ik kan wel zeggen dat jij als jong persoon daar wel aan gaat wennen!

1 like

Ik heb zelf een elektrische auto en zou niet anders meer willen. Rijd veel stiller, trekt sneller op en remt inderdaad sneller af zodat er energie terug gewonnen wordt. Daarnaast rijdt een automaat veel makkelijker dan een schakelauto, vooral in files.

Je zegt huren, bedoel je dan voor een vakantie of iets dergelijks? Dan zou ik wel even uitzoeken of op de bestemming elektrisch rijden ook al ingeburgerd is, ik heb me afgelopen week in Italië verbaasd dat ik letterlijk 1 oplaadpunt ergens heb gezien, ik had medelijden met de ene Tesla die ik zag rijden, die heeft weinig opties :stuck_out_tongue:

1 like

Ik bedoel het rijden als je normaal schakel gewend bent. Het is maar voor een weekendje.

@Merel, het is voor een weekendje in Nederland. Dus dat moet goed komen.

1 like

Automaat rijden is echt heel makkelijk, het enige waar je voor moet oppassen is dat je niet met je linkerbeen per ongeluk vol op de rem gaat staan (omdat je uit reflex je koppelingspedaal wilt indrukken, die heb je niet).
Bij een automaat begint je auto ook al te rijden als je de rem loslaat (ookal druk je je gaspedaal nog niet in).
En verder is typisch EV dat je gaspedaal loslaten = remmen (in meer of mindere mate, ligt aan de auto, dat bespaart energie).
Meer dingen om even rekening mee te houden.

P = parkeerstand
D = drive / rijden
R = reverse / achteruit rijden
N = neutral / in z’n vrij

1 like

Duidelijke uitleg en info. Dankjewel. Ik ga gewoon de auto huren.

1 like

Heeft iemand hier ervaring met een elektrische mini cooper? Hoe bevalt dat? Ik ga zo naar de dealer, maar wil ook graag wat ervaring van kopers horen ipv alleen maar verkooppraatjes :sweat_smile:

1 like

Ik rijd een A-klasse sportversie. Ik vind het een heel fijne auto om in te rijden. Rijdt lekker soepel. Ik heb verder niet heel veel verstand van auto’s. Ik heb ook een mini gereden en die vond ik echt minder fijn rijden, veel minder soepel en meer ‘schokkerig’.

Ja, dat zag ik ook al. Gelukkig hebben we nog een auto voor echt lange afstanden en ik mag gratis opladen op mijn werk als ik een elektrische auto zou kiezen (er zijn nog geen palen in de buurt).

Ik mag binnenkort een proefdag met de Camden edition, dus ben heel benieuwd. Rijd nu een Fiat 500, maar ben op zoek naar iets stevigers.

1 like