Het auto- & motortopic

Ja, dat zag ik ook al. Gelukkig hebben we nog een auto voor echt lange afstanden en ik mag gratis opladen op mijn werk als ik een elektrische auto zou kiezen (er zijn nog geen palen in de buurt).

Ik mag binnenkort een proefdag met de Camden edition, dus ben heel benieuwd. Rijd nu een Fiat 500, maar ben op zoek naar iets stevigers.

1 like

Wat vind je van die fiat? En vooral wat vind je er minder aan?

1 like

Ja, ik las inderdaad ook al dat temperatuur best veel doet met de actieradius van de auto. Ik wil hem eigenlijk vooral voor woon- werkverkeer gebruiken en ik rijd 150 km per dag, maar ik kan dus gratis laden op m’n werk. Ik ga daardoor echt mega vooruit (betaal nu zo’n 600 euro aan benzine per maand), dus daar zit voor mij een groot voordeel. Voor de lange afstanden pak ik lekker de auto van m’n vriend. Laad jij ook weleens op langs de weg via dat Fastned? Is dat duur?

@anon41596379 Ik ben echt super blij met mijn Fiat 500 cabrio. Elke keer als ik naar de auto loop word ik er vrolijk van, tot nu toe is het een hele betrouwbare auto gebleken (heb in een jaar 30.000 km gereden en bij de apk kwam er niets naar voren al deed ik tegelijkertijd ook een grote beurt waar ze dingen gerepareerd hebben. Hij is redelijk klein, dus in de stad kan ik makkelijk parkeren en omdat ie niet zo zwaar is betaal ik maar 80 euro belasting per kwartaal. Oh en ook niet onbelangrijk, het is best een zuinige auto.

De reden dat ik nu voor iets anders aan het kijken ben is omdat het echt een stadsautootje is naar mijn mening. Af en toe snelweg trekt ie natuurlijk prima, maar nu ik meer dan 100 km per dag snelweg rijd ben ik wel op zoek naar iets stevigers en groters. Vanaf 120 km gaat ie ook wel echt trillen op de snelweg, dus dat voelt ook niet chill en hobbels en bobbels voel je ook wel haha. Als ik niet zoveel woon- werkverkeer zou rijden dan had ik 'm nog veel langer gehouden, ben er namelijk verder tevreden over en zeker als je vooral in dorpjes en centrum rijdt is ie echt prima en vooral heel mooi (al is dat natuurlijk subjectief).

2 likes

Welke motorinhoud en jaartal zit je te kijken?
Zelf heb 2.5 jaar een nieuwe gereden uit 2019, business uitvoering 160.
Reed prima, goede wegligging, voelt als goede veilige auto. Solide gebouwd en mooi afgewerkt, kon ook lang met een tank doen. Maar de 160 iets te sloom voor mijn doen. Volgende keer minstens 180. Dan is het ook een Mercedes motor en geen Renault.
Ik mis de snufjes, camera, Mercedes app met spraakbesturing, groot lang scherm etc tov huidige auto. Maar huidige auto rijd lekkerder en nu meer ruimte.
Ik vond het persoonlijk vrij lange auto maar krap van binnen. 4 personen eigenlijk niet te doen. Vooral als je lang bent. Met kinderstoelen ook niet te doen, passagierskant kon je niet zitten met een maxi cosy en base op de achterbank. Een van de redenen waarom ik hem ook niet meer heb.
Koffebrakruimte was wel goed.

2 likes

Niet met de Mini Cooper, wel met elektrische auto’s sinds kort en vind het echt geweldig!
Lekker stil en zolang je altijd een aantal laadpunten in de buurt hebt, is het prima (die bij ons in de straat is overdag meestal vrij en ik hoef niet iedere dag te laden, dus heb er nog nooit stress om gehad). En automaat is ook chill haha, ik zet hem daarnaast in de eco en de brake stand. Nog zuiniger.

Als je in z-Holland woont kun je ff kijken naar de Zuid Holland laadpas, dan betaal je in heel veel gemeenten geen starttarief wanneer je ergens anders dan je werk wil laden

Iemand ervaring met de auto parfum van rituals? Blijft die lang ruiken?

1 like

Ik heb ze ook! Ik vind ze de eerste paar dagen wat te sterk, maar daarna ruiken ze lekker en dat blijft inderdaad wel een poosje zo😊.

5 likes

Paar weken. En in een doosje zitten 2 stripjes.

3 likes

Ik heb die ook, al meerdere gehad. Ik heb nu wild fig en die ruik ik nu al wel 2 maanden. Wel uiteraard telkens minder geworden maar vandaag viel het me weer op dat ik er zo’n vlaag van rook

2 likes

Ik heb van Woodwick en die vind ik echt top! Blijft erg lang ruiken in de auto, heb de mijne sinds December, en nog steeds ruik ik ze :grin:

2 likes

@anon3219017 waar haal ik deze beide :slight_smile:

1 like

Ik zie wel op deze website dat ze nog niet leverbaar zijn :sweat_smile:

2 likes

Vind die van Rituals prima, best snel leeg wel. Ik heb er nu eentje van Lampe Berger, die is niet vloeibaar, maar een vast blokje in een houder; heb de indruk dat die langer houdt, maar je went zelf zo snel aan de geur!

1 like

Ja blijft lang ruiken kreeg zelfs een keer een compliment van de monteur dat de auto zo lekker rook hahaha

1 like

Wij gaan straks even langs wat autozaken om eens te kijken naar wat voor auto ons aanspreekt. Ik rij nu in een Peugeot 107 van 10 jaar oud met maar 40 duizend op de teller. Maar hij is klein en niet praktisch met de oog op de toekomst. We blijven hem er wel bij houden als het kan.

Maar we zijn aan het kijken of leasen wat voor ons is. En dan nog even afwegen wat voor soort.
We willen een auto waar we mee op vakantie kunnen en we hebben op dit moment 1 peuter van 3 jaar.
We maken verder weinig km voor werk. Ik werk thuis en mijn vriend moet vanaf deze zomer 20 km per dag rijden naar zijn werk.

Mocht iemand tips hebben hoor ik het graag.

2 likes

Als je weinig km rijdt dan kan een leaseauto misschien wel een goed idee zijn. Als je 50k aan km rijdt niet echt.

Als je lease gaat bekijken: vraag of er een schadeverzekering inzittenden bij zit (is voor de bestuurder) en bij welke maatschappij de verzekering wordt afgesloten incl. de voorwaarden. Vraag goed door naar de voorwaarden waarmee je onder een contract uit kunt en wat het dan kost. Houd er rekening mee dat het een registratie in de BKR is (niet negatief) die ervoor zorgt dat je bij een hypotheekaanvraag flink minder kunt lenen mocht je verhuisplannen hebben.

Soms hebben dealers of merken acties voor kortdurende leasecontracten tegen een gunstige prijs. Dan kun je proberen of het wat voor je is en zit je er niet meteen 5 jaar aan vast!

3 likes

Ik ben 2 jaar geleden ook overgestapt op private lease en heel erg over te spreken. Geen gedoe, altijd nieuwe auto (ook lekker). Uiteindelijk is het een verdien model waar je zelf geld op inlevert maar het gemak voert voor mij de boventoon.

Heb eerst voor 1 jaar geleast om te kijken of het wat voor me is. Zit nu 2 jaar vast aan de nieuwe.

Prijzen/voorwaarden verschillen enorm, zelfs regionaal bij hetzelfde landelijke autobedrijf, ivm bepaalde gekke regeltjes.

Zou eerst kijken welke type modellen jullie aanspreken. En idd heel goed doorvragen naar voorwaarden. Er bestaan div varianten, qua jaren (hoe langer; hoe goedkoper. Hoe korter (meer flexibiliteit) hoe duurder). Soms betaal je vast voor km, als je minder rijdt, krijg je het restant (via bepaalde verrekening) terug. Soms valt het bij/betalen mee, bij andere is het grof.

3 likes

Ik zie de laatste tijd zoveel lynk&co auto’s rijden, dus ging eens Googlen wat dat was. Zij werken met lease abonnementen die je per maand op kan zeggen. Misschien is dat wat? Wel hybride en suv, moet dan weer je ding zijn.

2 likes

Ik weet niet of je er nog wat aan hebt. Ik heb zelf al meerdere leasecontracten gehad via autocollectief van de Consumentenbond. Zij hebben goede deals met gunstige voorwaarden voor private lease. Mocht er nog geen keuze zijn gemaakt, dan is het zeker de moeite om daar nog te kijken.

1 like

Ik ken de auto’s. Mijn schoonzus heeft hem ook.
Leuke en mooie auto. Maar 500 in de maand is voor ons wel wat hoog. Wel groot voordeel dat je er altijd vanaf kunt !