Jetske Ultee: ”Een poeder met SPF klinkt ideaal: je hoeft dan geen extra laagje zonnebrand aan te brengen, maar je poedert gewoon wat zonbescherming bij. Werkt dat net zo goed als een zonnebrandcrème? Helaas niet. Wat voor mooie claims er ook op de verpakking staan. Ik heb namelijk even de proef op de som genomen en zo’n SPF-poeder getest. Hiervoor heb ik uv-foto’s gemaakt met een Visia. Met dit apparaat kun je zien hoe goed een poeder of crème met uv-filters je huid bedekt (en dus beschermt tegen de zon).
In de eerste afbeelding hieronder is er geen enkele vorm van zonbescherming gebruikt. Op de tweede foto is een poeder met SPF 30 aangebracht op de huid. Er is écht heel veel poeder gebruikt: Sophie uit mijn team heeft ongeveer 3 minuten gepoederd voordat deze foto genomen werd. Zoveel zou je normaal niet opdoen. Maar zelfs deze dikke laag biedt bij lange na niet genoeg bescherming tegen uv-straling. Kijk maar eens naar de laatste foto. Daar heeft ze een normale hoeveelheid van mijn Suncare SPF 30 aangebracht. Een enorm verschil met de tweede foto … Smeer dus toch maar liever een extra laagje zonnebrand over je make-up. Dan ben je écht veel beter beschermd dan met een poeder met SPF.”