Het Beautytopic #4

Ja m’n huid is een beetje gevoelig en heel licht. Bij aanraking snel rood en verder veel acne littekens in m’n gezicht waardoor m’n huid rood lijkt. Zij denkt dat die roodheid komt door rosacea. Maar m’n huid reageert bijvoorbeeld niet op pittig eten, alcohol, zon etc en ik heb niet de typische rosacea roodheid :sweat_smile:
Doorverwijzing naar de dermatoloog is wel een goeie. Dankje!

@TantePollewop ik zag het inderdaad. Bestel jij dat via iherb? Zag het ook op Amazon staan

Ik heb het inderdaad wel eens via iHerb besteld, ging helemaal goed!

1 like

Ik geloof je honderd procent, maar mijn (lichte) rosacea heeft ook nooit gereageerd op kou of pittig eten oid. Bleef altijd gelijk. Was wel altijd rood.

3 likes

Wat vinden jullie de beste spf voor over make up heen?

1 like

De anthelios spray van la roche posay. Sowieso eentje in sprayvorm.

3 likes

Heb je ook last van mee eters? Dus echte blackbeads en whiteheads? Als je rosacea van acne wilt onderscheiden is dit wel een makkelijke manier, dus als het acne is dan heb je ook mee eters en bij rosacea niet.

De antibiotica voor rosacea kan ook gebruikt worden voor acne, vaak is dit een lichtere dosering maar dit is wel tijdelijk als je stopt komt het vaak terug. Ik zou kijken naar een duurzamere oplossing zoals een tretinoine en adapaleen. Je kan ook benzoylperoxide in de apotheek of Etos kopen en dit op de plekken smeren. Als het werkt de weet je dat je te maken hebt met acne en niet met rosacea.

1 like

Rosacea komt inderdaad in verschillende vormen, heb zelf de acne-rosacea variant. Heb ooit juist andersom gehad, dat mijn dermatoloog alleen acne had vastgesteld en ik echt super heftig op alles reageerde, bleek ik ook rosacea te hebben :sweat_smile:

Veel rosacea zalfjes en medicatie werkt ook gewoon voor acne, zoals voorgeschreven azelainezuur. @pluk, dit werkt dus niet? en doet je huidtherapeut naast peelings ook een goede dieptereiniging? Ik loop nu zo’n vier jaar voor mijn acne bij de huidtherapeut, en ik ben van om de 4 weken nu naar 8 weken gegaan en het lijkt nu pas eindelijk onder controle te zijn.

Verder eens met het advies om een doorverwijzing naar een dermatoloog te vragen.

3 likes

En @PizzaFunghi heel erg bedankt voor het meedenken :blush:

Tot nu toe heb ik ivermectine en metronidazol geprobeerd via de huisarts. Ik merkte daarbij wel een klein verschil in m’n huid inderdaad, maar het is niet genoeg om de puisten helemaal of zo goed als te stoppen. De huid therapeut doet inderdaad een dieptereiniging en daarna een peeling. Ook daarvan merk ik de eerste paar weken het effect, maar het komt altijd terug. Met name rondom m’n menstruatie eigenlijk. Ik heb ook last van mee eters inderdaad. Ik heb adapaleen besteld en ga komende tijd kijken of dat beter werkt, zo niet dan vraag ik alsnog een verwijzing naar de dermatoloog. Heel erg bedankt allemaal!

1 like

Heeft iemand hier ervaringen met de producten van nybf? Het ziet er wel goed uit op de site maar kan er niet zo veel reviews over vinden.

1 like