Het Beautytopic #4

Ik denk vooral goed voor jezelf zorgen en het wat tijd geven, als het echt enkel door de stress terug is. Hopelijk is de ergste stress snel voorbij en voel je je beter, dan zal je huid ook wel weer kalmeren.
Wat smeer je nu? Als dat al adapalene is, zou je bij de huisarts misschien kunnen vragen naar een crème die de adapalene combineert met een topical antibiotica. Dat schijnt goede resultaten te hebben voor veel mensen.

Ik val wel een klein beetje over je roaccutane opmerking. Ik weet niet over welke nieuwe informatie je het precies hebt, maar het is ondanks dat het inderdaad een heftig middel is gewoon veilig te gebruiken. En voor veel mensen absoluut een uitkomst en nodig. Snap dat jij het niet meer zou doen, da’s helemaal een persoonlijke afweging, maar het staat er zo stellig alsof het per definitie geen verstandige keuze kan zijn ofzo.

4 likes

OMG hoe kom ik hier aan? Ik had laatst een antibioticakuur en mijn rosacea verdween als sneeuw voor de zon. Ik ben al een tijdje bezig met laseren, maar dat werkte lang niet zo goed als dat kuurtje. Ik begreep dat rosacea ook door de Demodex mijt kan komen en dat dat dus met een soort antibiotica creme verholpen kan worden.

1 like

Metronidazol-creme of -gel is de eerste keus behandeling bij rosacea, moet wel op recept.

Bij acne geven we meestal Clindamycine- of Erytromycine-lotion, wel beste gecombineerd met Adapaleen, Tretinoine of Benzoylperoxide.

2 likes

@Zonnestraaltje @Eileen ik denk dat het gaat om adapaleen gecombineerd met benzoylperoxide, ipv met antibiotica, genaamd Effezel. Dat zou ik niet zo snel op een rosacea huid gebruiken, dit is echt meer voor acne.

Sinds 2019 is Ivermectine (Soolantra) eerste keus voor milde tot matige rosacea met ontstekingen. Deze werkt zowel tegen de inflammatie maar ook anti parasitair, dus tegen de Demodex.

Qua antibiotica mocht je daarmee willen starten zou ik doxy40mg (efracea) aanraden. Dit is een wat lagere dosis dan normaal, speciaal voor rosacea, waarmee bijwerkingen een stuk minder zijn en je deze een langere periode mag gebruiken.

Ben geen arts, maar heb wel veel artsen gesproken die deze medicamenten voorschrijven.

1 like

Als ik naar een Sephora relatief dichtbij over de grens met Duitsland wil gaan? Welke is dan het grootste/beste?

Volgens NHG is Doxy 100mg even veilig en effectief, dit mag je ook lang gebruiken. NHG zegt alleen bij veel bijwerkingen overwegen verlagen naar de 40mg. In mijn ervaring is de 40mg ook heel vaak niet leverbaar (is maar één fabriek die die maakt).

Welke richtlijn zegt dat van rosacea en Ivermectine eerste keuze? Onze NHG richtlijn is van 2020 met update 2022 en die zegt dat het nog onvoldoende onderzocht is.

2 likes

Als je naar het stroomschema van de NVDV kijkt wordt ivermectine aanbevolen en kan metrodinazol en azelaine zuur worden overwogen. Herriner me dat het toen een hele happening was.

Even op zijn boomers een foto van mijn laptop, deze richtlijn is wel uit 2019.

Maar nogmaals ik ben geen arts, maar de dermatologen die ik sprak hadden wel sterk de voorkeur voor ivermectine en doxy40 bij rosacea.

In het erge gevallen werd er ook een mini dosis isotretinoine voorgeschreven.

1 like

Ligt eraan waar in NL je woont denk ik. Die in Düsseldorf is groot, niet die in de Galeria Kaufhof maar in de Schadowstraße!

1 like

Regio Nijmegen! Dusseldorf is prima te doen inderdaad, of is Oberhausen dan groter?

2 likes

Hate to burst the glitterbubble, maar biologisch afbreekbare glitters bestaan niet. Het zijn allemaal microplastics. Laatst was er toevallig een interessante aflevering van keuringsdienst van waarde over.

9 likes

Plastic is ook biologisch afbreekbaar. Het duurt alleen iets van 400 jaar. Helaas valt dit dus onder het gevalletje greenwashing

De Europese Commissie heeft daadwerkelijk een resolutie aangenomen tegen microplastics hoor

1 like

op die link die je stuurt van het product staat onder het kopje recyceling letterlijk dat het van plastic is. Ik zou toch maar even die uitzending bekijken als je het echt wil weten https://kro-ncrv.nl/wat-is-glitter-precies

2 likes

Dat zou kunnen, maar als je bij de ingredienten kijkt zie je ook acrylaten, polymeren ed. In de uitzending zeggen ze ook, dat er ook ‘biologisch afbreekbaar’ glitter was van bvb papier of cellulose, maar dat er dan alsnog een plastic laagje op zat om het te laten glitteren.

2 likes

Die in Oberhausen is best groot. En verder zit er in Centro ook nog een DM, Douglas, Kiko, MAC, Pieper, Rituals, Body Shop. De Sephora shop in shop in Galleria Kaufhof Oberhausen is weg.

@Doperwtje ik was laatst in Centro en ik weet niet of je bijv voor rare beauty gaat maar daar hadden ze haast niets van op voorraad en kreeg het idee dat dit standaard zo was (maar dat is wellicht in Dusseldorf niet anders)

1 like

Heeft iemand een goed product om diepteverschil onder de ogen weg te werken? Het liefst zou ik een traangootfiller willen omdat de diepte onder m’n ogen echt minder is en je zo’n lijn ziet met schaduwen waardoor ik altijd vermoeid lijk. ‘Helaas’ durf ik dat (nog) niet. Gebruik wel een concealer maar niet het effect dat ik zou willen. Wellicht heeft iemand een goede tip?

1 like

Diepte is moeilijk weg te werken met concealer omdat je die schaduw altijd houdt. Een van de weinige dingen die je kunt doen is precies in de vouw/het diepste punt een lichtere concealer gebruiken en dan alleen een streepje zeg maar. Dan laat je het optisch wat naar voren komen.

1 like

Pff was ik al bang voor, benieuwd of ik die fillers ooit ga durven

1 like

Dankjewel voor de goede tips, en ook @Vuile_bitch en @tuthola
Ik kan maar over 3 maanden bij de dermatoloog terecht, vandaar hier mijn bericht. Misschien toch binnenkort nog eens naar de huisarts gaan.

@Eileen Ik smeer nu Differin creme, dus inderdaad adapalene. Goede tip.
Even de roaccutane opmerking verklaren: het is een heftig middel dat niet enkel fysieke, maar ook psychische bijwerkingen heeft (ik refereer hier naar: New warning over controversial acne drug Roaccutane linked to suicides | Daily Mail Online). Ik heb meermaals aan mijn toenmalige dermatoloog gevraagd naar de bijwerkingen en hij zei dat er geen waren. Als ik toen de risico’s had gekend, had ik het geen 2/3 keer genomen. Gelukkig had ik enkel fysieke bijwerkingen, maar achteraf gezien vond ik dat het niet waard. Ik bedoel dus vooral dat ik het zelf niet meer zou doen, niet dat het per definitie geen verstandige keuze is.

2 likes