Het bij 1 kind houden

thanks!

Bij mij zeggen ze altijd meteen ‘Oh wat een eenzaam kind zal dat worden’, ‘wat zielig’, ‘hoe ga je dat doen op vakantie?’ of nog erger ‘Dat zijn meestal helemaal geen leuke kinderen, die eenlingen’.

Echt sorry wat?? Vroeg ik een mening? Ik HEB nog niet eens een kind of een vriend, ik spreek gewoon mijn voorkeur uit. En dan verbaast worden als ik een snauw terug geef.

1 like

“Ik vind jou ook niet leuk en jij hebt broers en zussen, zegt dus blijkbaar helemaal niets :wave:” echt onzin dat enige kinderen geen leuke kinderen zijn. Ik zou ook terug snauwen.

16 likes

Hahaha oh dat is een heeeele goede comeback :joy:

1 like

Deze week 2 ouders gesproken die aangaven hoe leuk hun kinderen af en toe samen kunnen spelen, maar vooral heel erg ruziemaken. Dan denk ik dus; heeeeerlijk “maar 1” kind, wat uiteraard net zo goed zowel een aanslag op als een verrijking van je leven is. Zojuist sprak een buurman mij aan; tijd voor een 2e? Iets in die trant en ik zoek dus nog een leuke tegenreactie ipv wat ik mezelf nu hoor zeggen: alsjeblieft niet. Terwijl ik dat eigenlijk niet wil zeggen. :woman_shrugging:t3:

Ik belde gisteren met m’n vader en stiefmoeder en ik zei iets over dat ik blij was dat de opvang weer open was en dat mijn dochter wel een beetje diva-gedrag begon te vertonen de laatste weken doordat ze steeds alle aandacht kreeg van ons. Toen zei m’n stiefmoeder iets over dat het ook een ding was voor een enig kind.

Dan zegt ze dus eigenlijk niet van: wanneer komt er een tweede, maar het gedrag van je kind wordt wel op ‘enig kind zijn’ gegooid. Je hebt gelijk @Mhysa dat het niemands zaak is, maar bij dit soort opmerkingen wordt er eigenlijk alleen onderhuids iets gezegd en dat maakt het ook lastiger om te reageren. (Heb wel gewoon gezegd dat het daarom maar goed was dat ze weer naar de opvang kon, maar ja).

3 likes

Zo had ik er nog niet eens over nagedacht, maar inderdaad, dat zou betekenen dat alle eerste kinderen eerst verwend gedrag vertonen totdat ze een broertje of zusje krijgen.

Nou men 2de kind is de grootste Diva ooit ! Dus die theorie van je schoonmoeder klopt niet echt.

Nee dat wist ik al wel hoor! Ging me er ook meer om dat er dus eigenlijk werd gesuggereerd dat er toch wel een tweede kind moest komen, maar dan op een hele indirecte manier. Ik vind dat best lastige opmerkingen die ervan getuigen dat twee kinderen nog steeds de norm is.

1 like

Wij voelen m ook nog steeds niet… zie overal om me heen gevoelens voor een tweede ontstaan, maar ik ben super tevreden nu met wat we hebben eigenlijk?

Dacht vroeger ook altijd 2 enzo. Enige wat ik nog zou willen is zwanger zijn en dan niet in coronatijd. Maar dat zou nu de enige reden zijn, dus dat is geen geldige reden haha.

3 likes

Hahahahaha sorry, ik moest heel hard lachen aan je vergelijking met de kat :joy:

ik weet wel dat ik vroeger heel vaak in een flits m’n broertje voor een kat had vervangen als het had gekund dus misschien kun je jezelf daarmee troosten

2 likes

hoe oud is jullie kindje nu? Ik neig gevoelsmatig ook steeds meer naar “one and done”.

2 likes

Ons zoontje is nu 20 maanden en ik vind het echt heerlijk om te merken dat je meer ‘lucht’ krijgt, dat je vaker lang weg kan, dat je meer leuke dingen met hem kunt ondernemen, het idee om nog een keer een baby te hebben en zo beperkt te zijn in wat je allemaal kunt doen benauwt mij echt. Dat vind ik wel heel fijn aan een ouder wordend kindje.

5 likes

Same here. Mijn dochter wordt er 5. Heb hier al eerder gepost met al mijn bezwaren en redenen waarom ik het liever niet meer doe. Het houdt mij nog steeds bezig, vnl omdat de klok aan het tikken is (ben 33). En toch geniet ik zo van het gemakkelijk leven met 1 kind. Ze heeft al onze aandacht, we kunnen gemakkelijk elkaar aflossen in de zin van haar rondvoeren naar vanalles en nog wat (met 2 of meer kinderen is het toch meer geregel of sleep je ze overal mee naartoe) en ik vind het gewoon gezellig zo. Voor mijn vriend hoeft het sowieso niet meer en we hebben een flinke relatiecrisis gehad vorig jaar, dat is voor mij nog de grootste factor die mij tegenhoudt om het nog eens te doen.
2 was voor mij ook het ideaal maar ik denk dat het goed is zo. Als ik écht een 2e zou willen zou ik het wel voelen en dan vallen alle bezwaren sowieso weg. Ik probeer mij daar aan vast te houden, ook al schreeuwt de maatschappij dat je er minstens 2 moet hebben.

6 likes

Bedankt voor al jullie verhalen! Ik heb niemand in mijn omgeving die het bewust bij 1 wil houden, waardoor je soms aan jezelf gaat twijfelen dus deze plek is erg fijn.

@Reflect 2 of meer lijkt ook zo de “standaard”, die ik ook in mijn hoofd heb zitten. Maar als ik diep in mn hart kijk, weet ik niet of ik het wel aan kan een 2e.

Uit mijn centering pregnancy groepje zijn er nu alweer 2 zwanger (onze kindjes zijn net 1), waardoor je onbewust je eigen gevoel ook weer gaat heroverwegen.

4 likes

Ja herkenbaar. Onze knul wordt in mei 2 (OMG) en kreeg steeds vaker ‘grappend’ de vraag of ik écht nog steeds geen tweede wil. Had namelijk al heel snel aangegeven in m’n omgeving dat het er waarschijnlijk maar eentje blijft. Maar nu veel vriendinnen en kennissen in de fase van een 2e kindje zitten (zwanger of net bevallen) denken mensen blijkbaar dat ik nu toch overstag ga. Vind het geen vervelende vraag overigens, maar wel opvallend dat anderen dus blijkbaar zo bezig zijn in hun hoofd met ons gezin haha!

Maar nee. Ik vind het goed zoals het nu is. Zoontje is super makkelijk en we hebben nu nog heel veel vrijheid.

Mijn partner had eigenlijk wel nog een tweede gewild, maar hij respecteert mijn grenzen gelukkig heel erg en hij is nu ook echt happy. Dus ja… zeg nooit nooit. Maar ik weet toch echt vrij zeker dat ons gezin zo compleet is.

Of nou ja, misschien nog een keer een gezellig kat en een paar kippen er bij dan.

9 likes

11 maanden! ja same, zo voel ik het ook echt. Ook een beetje door m’n mentale load. Kan veel hebben, maar heb ook tijd voor mijzelf nodig.

Ik vond het gek genoeg nog gezelliger toen wij er een konijn bij kregen, haha !

Alle gekheid op een stokje, ik denk dat veel mensen een 2e nemen ‘omdat het zo hoort’ en er mss ook niet al te veel bij stilstaan en er gewoon voor gaan. Ik ben daar te rationeel voor. Ook bang dat mijn relatie er aan ten onder zou gaan en dan sta je daar met 2 kinderen waaronder een kleintje die nog lang veel aandacht nodig heeft. Nu denk ik van kijk, als het slecht afloopt, ze is al groot genoeg, het is te doen.

Exact wat jij zegt @Reflect zonder brandende wens of verlangen doe je het gewoon echt beter niet.

Ik ben ook zelf best wel snel overprikkeld, zeker als ze zo drukke momenten heeft. Dan denk ik : neen een 2e kan ik gewoon echt niet aan.

Ik hou er eigenlijk van dat ik zoveel vrijheid heb, kan doen wat ik wil, financieel geen zorgen, kan lekker shoppen wanneer ik wil. Met een 2e zouden we ook moeten inboeten door oa hoge crechekosten. Heb hard moeten werken voor mijn lijf en ben daar nu heel tevreden over. Nog eens dik worden staat niet hoog op mijn verlanglijstje :crazy_face:

Voel me wel schuldig tov mijn kind dat ze geen broer of zus zal hebben maar dat is geen reden om het te doen. Heb dan veel liever dat ze een mama en papa heeft waar ze een goede band mee heeft (wat ik zelf niet echt heb, ook niet met broer en zus en bij mijn partner net hetzelfde).

5 likes

Mijn opstandige peuter is echt mijn beste anticonceptie. Met de basisschool aan de horizon denk ik vaak “dit echt nooit meer, de fabriek is definitief dicht” :grimacing:

12 likes

Jij bent fulltime bij je zoontje toch? Ga je nu weer op zoek naar werk? Kijk je er naar uit?