Het bij 1 kind houden

Ja, dat klopt zeker! Ik denk dat ik meer op zoek ben naar bijvoorbeeld iemand die haar/zijn verhaal doet bij bijvoorbeeld ik ken iemand die podcast. Er zijn heel veel podcasts over zwanger worden/zijn, eerste kind etc. maar niet echt daarna.

2 likes

Ik heb soms een heel sterke wens voor een tweede maar ook heel vaak totaal niet. Ik vind het doodeng, we hebben het nu zo makkelijk en na een paar verschrikkelijke maanden was het al goed. Maar wat als die verschrikkelijke tijd geen maanden maar jaren is? Wat als het de fantastische dynamiek die we nu hebben compleet verpest. Maar ook praktische zaken als de slaapkamer en de auto.
Anyway, ik ben er zelf nog lang niet over uit en mijn man staat inmiddels wel open voor een gesprek. Maar ook tussen ons is het nog een precair onderwerp.

Maar echt de hoeveelheid mensen die er over vragen of er zelfs op doordrammen. Vooral mijn schoonmoeder heeft er een handje van. Mijn man wil vooral niet vanwege die eerste drie maanden. Mijn schoonmoeder zegt dan ‘ach joh jij hebt het nu zo makkelijk, bij mij duurde het twee jaar voor je makkelijker werd en toen kwam de volgende baby al’. Ja dat is toch je eigen schuld (van de volgende baby), waarom moet mijn man dat dan ook doen. Zij is echt al aan het plannen voor alle kleinkinderen die ze krijgt, terwijl haar ene kind dan een duur ivf-traject in moet en de andere niet eens kinderen wil.
Maar ook gewoon ooms en tantes die het belachelijk vinden omdat we zo’n makkelijk kind hebben.

Waarom zou je er überhaupt een mening over hebben, het is tussen ons twee.

5 likes

Alsof dat een garantie is dat de tweede ook makkelijk is. Spoiler bij ons: nee dat is een diva. En eens met je opmerking het is gewoon tussen jullie twee toch. Dat bemoei met anderen is nog zo hard aanwezig bij de oudste generatie, heel vermoeiend.

3 likes

Dat klopt! Maar ik heb zelf het idee dat huidige generatie wat meer open staat tot geen kinderen willen of 1 kindje. Die lijken toch wat beter te begrijpen.

3 likes

Vooral dat “het is zielig” vind ik zon kul-opmerking.
Die eerste 3 maanden vond ik ook heel heel pittig. En nu gaat het zo goed.
Straks bij een 2e gaat het misschien helemaal niet zo makkelijk, slaapt het slecht.
Ik denk dan echt: moeten we die gok wagen :’)

3 likes

Ik heb besloten vanaf nu alleen maar te antwoorden met: “Hoezo, vind je deze niet goed genoeg?”

30 likes

Ik zou eerder voorstellen: waar bemoei je je mee?

1 like

Ik overweeg ook nog: “Een tweede, in deze economie?” Maar dat bekt eigenlijk lekkerder in het Engels :smile:

3 likes

Tegen mij begon laatst ook iemand over zielig, en dat een kind het dan alleen moet dragen als je komt te overlijden enzo… ever heard of this concept: friends?

3 likes

Haha deze heb ik ook al een paar keer gebruikt inderdaad.

Het valt me ook op dat mijn eigen ouders er nooit naar vragen. Die weten niet eens van ons verschil in wens. En dat is ook hoe het hoort, ik vind het ook gewoon een ongemakkelijk onderwerp. Maar het is allemaal zo vanzelfsprekend dat je er minstens twee wilt.

Ik vind dus dat overlijden van een ouder wel een hele belangrijke, maar dat komt puur door mijn eigen ervaring (trauma). Ik verloor mijn moeder toen ik 8 was, mijn zusje was toen 4. Zij is de enige die écht begrijpt wat ik soms denk en voel en zij is van mijn familie ook de enige met wie ik echt over mijn moeder kan praten. Ik kan me niet voorstellen hoe het zou zijn geweest als ik haar niet had. Ergens ben ik zo bang dat de geschiedenis zich zal herhalen (told you: trauma) en dat ons zoontje daar dan alleen mee zou moeten dealen. Tegelijkertijd weet ik ook dat het de slechtste reden zou zijn om een tweede kindje te willen. Maar dit spookt altijd wel ergens in m’n hoofd…

5 likes

Begrijpelijk en zelf kom ik ook uit zo’n situatie (maar dan m’n vader verloren). We (broers en ik) waren niet zo jong als jouw maar niemand begreep wat wij doormaakte, want iedereen had nog een happy Family. Broers hebben daarom ook bewust beide elk 2 kinderen. Ondanks dat m’n zoontje veel nichtjes en neven heeft met een goede band ben ik stiekem toch blij dat hij nu ook een zusje heeft. Maar als dat niet zou zijn gelukt ook prima.

1 like

Ja ik begrijp dat dus wel. Tegelijkertijd heb je natuurlijk ook geen garantie dat ze het zo goed met elkaar kunnen vinden dat ze bij elkaar terecht kunnen… lastig blijft het

1 like

Wat verdrietig. Dat anders rouwen is absoluut waar. Ik ben trots op mijn vader hoe hij alles praktisch voor ons gedaan, gezorgd en geregeld heeft, maar op het gebied van rouwen snappen we elkaar volledig niet. Dat heb ik dus wel met mijn zusje. Maar het zegt natuurlijk niets en met die angst zou ik ook liever nooit de keuze voor een tweede maken. Dat moet vanuit dezelfde liefde en overtuiging komen als bij ons zoontje. We’ll see.

4 likes

Heb mijn verhaal al eerder gepost maar ik heb dezelfde ervaring en was een grote reden voor mij om voor een tweede kindje te gaan. Heb verder niet heel veel stilgestaan en afgewogen eerlijk gezegd waarom ik het dan niet zou doen, maar ik denk eigenlijk dat de meeste mensen dat niet echt doen (je weet toch niet wat je te wachten staat)

Edit: en waarom is het dan zo’n slechte reden?

1 like

Ik vind het hele topic best vaak verzanden in ‘en daarom hebben we toch een tweede kind en daar ben ik heel blij mee’.

21 likes

Ik zit hier de laatste tijd ook steeds vaker over na te denken. Ons kind is nu 1 en dat vind ik sowieso nog veel te vroeg om evt een tweede te krijgen. Maar ook hij is best makkelijk en alsnog vind ik het niet perse makkelijk. Hoe is dat wel niet als je er twee zou hebben?
En ook de bevalling zou ik enorm tegenop zien door de bevalling van mijn zoontje. Het is gewoon niet vanzelfsprekend dat het allemaal goed gaat en dat weet je natuurlijk wel. Maar als je zelf dan in zo’n situatie hebt gezeten die best wel spannend was, denk je van ga ik dat risico nog eens lopen?

2 likes

Helemaal eens met wat je zegt. Zulke berichten (naast natuurlijk opmerkingen in real life in deze trant) maken onderanderen dat mijn man en ik een schuldgevoel hebben met vlagen naar onze zoon omdat hij alleen blijft. Wat natuurlijk compleet kul is want hij heeft een heerlijk en fijn leven bij ons. Ik vind het heel belangrijk en fijn dat iedereen zijn eigen keuze kan maken maar toch steken dit soort dingen, specifiek in dit topic.

9 likes

Geen zure trut hoor, fijn hoe je het verwoord! Ik vind dit ook niet de plek voor dit soort uitspraken. Het kan inderdaad mijn schuldgevoel weer eens aanwakkeren richting mijn dochter.

4 likes

Ik ben alleen thuis en ook mijn dochter zal alleen blijven. Ik heb mezelf nooit zielig gevonden en ook het verlies van mijn ouders hoef ik niet alleen te doen. Ik heb namelijk genoeg lieve mensen om mij geen die mij zullen steunen en helpen. Daar heb ik geen broers of zussen voor nodig. Ik merk dat het me een beetje irriteert sorry.

19 likes