Het bij 1 kind houden

Mijn kind is nu 1,5. Voor dat ze er was hadden we niet echt een kinderwens. We zijn er naïef ingestapt en zien wel of het leuk is. Beide zijn we helemaal opgeleefd door haar. Onze dynamiek is fijn. Iets in mijn zegt heel duidelijk klaar. Wil alle spullen verkopen. Maar tegelijk voel ik ook wat nou als het met nog een NOG leuker word. Ik twijfel dus heel erg.

Edit: heb geen fijne zwangerschap en bevalling gehad en wil ergens een tweede kans daarin. Maar een tweede zwangerschap is geen garantie op een fijne zwangerschap.

Zie wel heel erg op tegen nogmaals die baby tijd en slapeloze nachten etc.

4 likes

Precies zo is het bij ons ook.
Ook geen fijne zwangerschap, op 1 of 2 maanden na en dan gedachte: misschien is de 2e wel beter en kan ik genieten, wat dus natuurlijk niet zo hoeft te zijn.
Een kennis is nu zwanger met de 2e, haar dochter is 2 maanden jonger dan onze. En ze zit nu al van: ik ben zo moe en gestresst. En zij heeft een heel support system van opa’s, oma’s tantes/ooms etc. Dat hebben wij niet.

We hadden het deze maand niet zo nauw genomen met anticonceptie en héél even dacht ik: oh leuk, doe maar een tweede. Maar nu ben ik ongesteld en denk ik van: pfff nee doe maar niet. Het is goed zo. Onze dochter is heel leuk en ook het missende support system is een factor die meespeelt dat we geen tweede willen.

Denk dat ik binnenkort toch maar eens de babykleren ga verkopen. Eerst was t nog vsn: oooh zonde, dat kan m’n 2e gebruiken maar na deze maand denk ik: doe maar weg😅

6 likes

Wij hebben ook geen support system om ons heen. Is inderdaad met een extra kind wel moeilijker dan.

Haar spulletjes verkopen wil ik ook maar denk dan ook haar bedje is amper gebruikt, de maxi cosi gloednieuw. Het moet nog gebruikt worden door een kindje van mij.

2 likes

Ja, dat laatste herken ik :sweat_smile:

2 likes

…de winkel voor arme kindjes…? :flushed:

10 likes

Ja ik heb haar verteld dat als andere kindjes hun spulletjes niet naar de kringloop hadden gebracht ik vroeger niks had gehad om mee te spelen… dat we daarom spullen daarheen brengen die we niet meer gebruiken, daar heeft ze zelf arme kindjes van gemaakt…

4 likes

Okee, bijzonder wel. Je zou ook een andere benaming kunnen voorstellen als zij dit zo noemt.

Ik zou het persoonlijk bijvoorbeeld best vervelend vinden als mijn kinderen in de categorie ‘arme kindjes’ worden gestopt als iemand ze de kringloop uit ziet stappen met iets (voor hun) nieuws.

Er zijn veel redenen om daar spullen te kopen, en ook al kan je financiele situatie daar 1 van zijn, lijkt het me dat er betere bewoordingen zijn te vinden.

2 likes

Ja heel bijzonder dat een kind van 6 dit zelf bedenkt en tegen mij zegt terwijl niemand anders erbij is. :expressionless: Ik zal volgende keer het hele gesprek citeren wat erna kwam.

Ik haal vaak dingen bij de kringloop, kan niet wakker liggen wat een kind van 6 daarvan denkt eigenlijk.

3 likes

Het bijzondere ging niet over wat je kind bedacht en zei, maar okee.

1 like

Ik heb het idee dat je dit echt onnodig persoonlijk opvat, alsof iedereen nu naar jou en je kinderen kijkt en dan denkt ohhh arme mensen. Terwijl dit toch gewoon een kind is dat van een verhaal - van notabene iemand die zelf blijkbaar niet heel rijk is opgegroeid - over hoe fijn het is dat je daar ook met een klein budget leuke dingen kunt kopen heeft gemaakt dat het voor armere mensen is?

21 likes

Nee, dat denk ik niet. Het ging me over dat je het gewoon zou vinden dat een kind de kringloopwinkel zo noemt. Er zijn betere beschrijvingen voor te bedenken volgens mij. Maar goed, ik zal er ook niet van wakker liggen verder, het was iets wat me opviel en ik zal nu verder gaan met m’n leven :slight_smile:

1 like

We zijn op vakantie geweest met een stel met twee (drukke?) kinderen. Kort daarna een verjaardag met meerdere stellen met 2 of 3 kinderen. Ik ben echt wel genezen van alle kleine twijfel die er nog was. Ik was er al vrij zeker van dat ik een leukere moeder ben met 1 kind en nu al helemaal😅

15 likes

Ik was maandag bij muziek’les’ met mijn dochter en een van die moeders heeft een 3-jarig kind en een baby van 8 maanden en ze komen altijd samen. Zij zag er zó afgepeigerd uit met dikke wallen, verlopen mascara en rommelknot. Ze vertelde dat de oudste de kleine had wakker gemaakt tijdens de middagdut en de baby dus niet geslapen heeft (en moeder ook niet). Toen dacht ik: mij niet gezien dat ik er nog een wil.

5 likes

Fijn dat dit topic nog bestaat! Dochter is inmiddels 6 en er gaat nevernooit meer een tweede komen. Maar toch blijft het met vlagen lastig en verdrietig dat ze alleen is.

4 likes

Merkte je dat naarmate ze ouder werd, je meer of minder ging twijfelen over je keuze voor 1 kind? (even ervan uitgaande dat dit voor jullie een keuze is geweest)

2 likes

Het was helaas niet onze keuze. Dat maakte het juist zo lastig. Merk wel dat ik zelf steeds meer van de babywereld af kom te staan, omdat ik nu echt een “groot” kind heb. Maar dat een vriendin met oudste kind in dezelfde klas als die van mij nu achter de kinderwagen loopt waar nummer 3 in ligt, steekt soms wel. Omdat ik graag zou weten hoe ons gezin eruit zou hebben kunnen zien.

7 likes

Ik hoop dat @Mrs het niet erg vindt dat ik antwoord geef op jouw vraag (ik probeer het te formuleren zonder gevoelloos over te komen, want ik begrijp natuurlijk dat het heel anders is als er geen keuze mogelijk is).

Bij ons is het wel zo dat naarmate mijn dochter steeds ouder wordt ik alleen maar meer merk dat het hoofdstuk baby is afgesloten. Bij kleine kinderen ben ik vaak blij dat ik die fase al gehad heb (luiers, peuterbuien etc). Er is nu (mijn dochter is 5) veel zelfstandigheid, meer vrijheid, geen slapeloze nachten etc. Ik ben zo blij met mijn gezinsleven nu, dat ik me echt niet voor kan stellen dat daar een baby bij zou komen. De twijfel is bij mij helemaal verdwenen, bij mijn man is die er volgens mij soms nog wel.

9 likes

Enigszins in het verlengde van jouw laatste opmerking: de laatste tijd valt het me op in wat voor bochten ouders met twee (of meer) kinderen zich moeten wringen. De oudste moet bijv. naar zwemles/andere sport/opgehaald van school, nr 2 moet mee en valt overal vanaf/sloopt de boel/loopt weg terwijl de ouder bezig is met het oudste kind. Na zo’n scenario weer eens meegemaakt te hebben ben ik elke keer weer blij met ons overzichtelijke leven met één, inmiddels al wat ouder, kind.

Onze dochter is beste matties met de buurjongen die even oud is. Maar buurjongen heeft nog een zusje van een paar jaar jonger. Die krijgen wij er nu vaak gratis bij als buurjongen hier komt spelen. Dat vind ik dan ook wel lastig, dan merk ik hoe zeer ons huis ondertussen afgestemd is op een ouder kind en dat ik alweer kwijt ben hoe zo’n jongere leeftijd ook alweer werkt.

Het enige wat ik lastig blijf vinden: als wij wegvallen, is onze dochter alleen. Evt. mantelzorg zal op haar neerkomen. Dan heeft ze niemand meer die zo vertrouwd is als je eigen familie is, met wie je over vroeger kunt praten… Aan de andere kant weet ik heel goed dat een broer/zus daar geen garantie voor is. Onze dochter gaat weten dat dit haar situatie is, en dat ze haar vangnet anders moet inrichten. Dat gaat haar vast lukken, en daar zijn wij ook wel alert op. Wat dat betreft hoop ik op een levenslange vriendschap met de buurjongen.

7 likes

Wat je vertelt over dat buurmeisje zou ik ook vervelend vinden, beetje raar dat die dan gewoon meekomt? Op zo’n kleintje moet je echt anders letten dan op die groteren.

Bij ons is het ook een bevestiging dat ons zoontje écht geen broer of zus wil haha. Die zegt vaak: hier is het lekker rustig hè :slightly_smiling_face: vooral als hij bij mensen is die veel kinderen hebben, hij houdt daar gewoon echt niet van

2 likes

We hebben dat uiteindelijk wel besproken met de buren, we hebben een goede band met ze. Er speelt daar ook e.e.a. waardoor het voor hen heel fijn is als zij het huis soms even leeg hebben. Dat maakt het nog steeds niet altijd even prettig voor ons, maar het is oke. Onze dochter zit soms de halve dag daar, dat is voor ons dan weer rustig. En soms stuur ik haar ook gewoon naar huis, haha. De band is zo dat dit ook gewoon kan.

4 likes