Past dit niet beter in het “twijfel over kinderwens”-topic? In dit topic zitten veel meiden die, om wat voor reden dan ook, geen keus hebben in hun kinderwens, ikzelf incluis. Ik dacht dat dit niet de plek voor twijfelverhalen was, but correct me if I’m wrong.
Misschien heb je gelijk, sorry! Ik wist niet dat dat topic bestond.
Geen keuze hebben in je kinderwens is nog veel lastiger dan mijn situatie natuurlijk😘
Dankjewel! Dat is een hele fijne reactie
Kan het niet gewoon beide? ‘Het bij 1 kind houden’ suggereert dat het een keuze betreft, dan dat het noodgedwongen zo is. Ik vind het juist wel fijn om verhalen te horen van mensen die er voor kiezen, ipv dat ze geen keus hadden en het zo is. Of bedoel je dat niet?
@Shinshell wij hebben (om andere redenen) ook heel lang getwijfeld en twijfelen (ook door bepaalde redenen, zoals een fertiliteitstraject) nog steeds. Wij zijn ook gek op hoe de dynamiek nu is en bang dat te verstoren. Aan de andere kant ook weer ‘bang’ om spijt te krijgen over zoveel jaar. Al is het bij ons dus ook niet makkelijk om zwanger te raken, dus de keuze kan ook zeker nog voor ons gemaakt worden. Ons zoontje wordt bijna 4 en persoonlijk zie ik dus wel weer veel voordelen in een iets groter leeftijdsverschil, mocht er een tweede komen. Jouw kindje is 1,5, misschien jezelf en je partner nog iets meer tijd gunnen? En er ondertussen open gesprekken over voeren die beide voor en nadelen belichten? Zelf is de nee voor mij harder dan een ja, dus als de een meer neigt naar nee zou ik er wel echt goed over nadenken. Jullie twee zijn immers de basis van jullie gezin.
Ik persoonlijk vind het lastig om in dit topic twijfelverhalen te lezen. Voor mij is het hier een uitlaatklep voor mijn verdriet rondom mijn secundaire kinderloosheid (kind dat een sibling wil etc.) en de fijne momenten waarop het hebben van maar een kind juist een voordeel is. Dacht dat er ooit ook gezegd was dat dit topic daar voor was. Natuurlijk mogen de twijfelaars er ook zijn, maar of dit topic daar de juiste plaats voor is, weet ik niet. Maar nogmaals, correct me if I’m wrong.
Eerlijk gezegd vind ik de titel van dit topic eerder suggereren dat het is voor mensen die bewust kiezen voor 1 kind
Laatst postte iemand in het andere topic over twijfels bij een tweede kinderwens en toen werd ze teruggefloten naar dit topic.
Uiteindelijk vind ik dat we niet zo rigide om moeten gaan met wat we in welk topic posten en het een beetje fluïde laten zijn/een topic laten ontwikkelen of groeien tot iets, maar als je graag wil posten over ongewenste secundaire infertiliteit dan is het topic “als zwanger worden/blijven niet vanzelf gaat” toch ook een heel mooi topic? Het gaat daar volgensmij lang niet altijd alleen maar over zwanger willen worden en mensen die in een traject zitten, maar ook mensen die worstelen met dat het wellicht nooit gaat lukken of die bewust van een moeilijk traject afzien. Maargoed nogmaals ik vind het allemaal goed wie waar post.
Maar vanuit daar word je weer naar dit topic of twijfel over kinderwens verwezen Been there, done that.
Ik snap ook niet goed waarom je rigide hierover zou moeten willen zijn, tegelijkertijd maakt het ook heel duidelijk dat alles rondom kinderwens een heel gevoelig topic is.
Missen we dan gewoon niet nog een topic op dit forum? Nl als je er niet bewust voor kiest, maar als de keuze (om wat voor reden dan ook) voor je wordt gemaakt?
Maar waar dan als je twijfel hebt over een tweede kindje (of derde, vierde etc.)?
Ik vind het ook wel erg strikt worden allemaal
Ja, mee eens!
Ja eens wel. Hoe je het wendt of keert, je houdt het in dat geval bij 1 kind en daar draait het in dit topic om. 3e heb ik overigens nog niet ter sprake zien komen hier.
Wat mij betreft zijn alle redenen om het bij 1 kind te houden hier welkom. En zowel de twijfels / het verdriet om wat er niet gaat zijn, als het geluk om wat er wel is.
En om het dan toch te hebben over de voordelen van maar 1 kind. Wij zijn pas op vakantie geweest. Tegelijk met ons waren daar vooral veel gezinnen met 2 kinderen, en ik wás me daar toch blij dat wij er maar 1 hebben. De vrijheid om er de hele dag op uit te gaan, elkaar afwisselen in wie er met de peuter bezig was en wie lekker een boek kon lezen, op andere momenten juist met z’n tweeën de volle aandacht voor ons kind… Het ligt natuurlijk ook aan de leeftijd én aan het kind, maar ik had echt het idee dat wij een 1000x relaxtere vakantie hadden dan de ouders van meerdere kinderen.
Dan bied ik hierbij m’n excuses aan voor mijn opmerking.
Dat hoeft niet lijkt me. Ja mag gewoon je mening en gevoel delen. We zijn het alleen niet allemaal met je eens, maar dat is niet erg, toch?
Ik kan niet spreken voor degene aan wie je opmerking was gericht, maar ik kan me wel voorstellen dat je zo vanuit je eigen situatie reageerde. Het is gewoon heel fijn om verdrietige dingen te delen met mensen die in hetzelfde schuitje zitten en ik snap wel dat je een plek waar dat kan wil ‘beschermen’. Ik ben het wel eens met de stelling dat het hier gaat om het bij 1 kind houden om welke reden dan ook. Ik hoop dat je je niet al te rot voelt over bovenstaande uitwisseling en wel de ruimte voelt om mee te posten als dat je helpt!
jaaa dit gevoel had ik ook pas op vakantie! We waren op vakantie met vrienden met ook 1 kindje. Zo konden ze leuk spelen maar hebben we ook heel veel vrijheid gehad, was echt geweldig!
Ik vind deze opmerking alleen niet nodig ofzo? Dat is toch relatief? Het is gewoon fijn dat jij een relaxte vakantie hebt gehad
Ja natuurlijk is dat relatief, dat zeg ik toch ook? Dat het ligt aan de leeftijd, het kind, allerlei andere omstandigheden. Maar voor mijn gevoel had het dus ook te maken met dat wij maar 1 kind hebben in plaats van meerdere. Anders had ik het ook niet in dit topic gepost want dan was het gewoon ‘ik heb zo’n chille vakantie gehad, wat fijn’