Ik herken dat gevoel van hoe doen anderen dit ooit? Mijn dochtertje is bijna 2, maar nog steeds veel gebroken nachten wat niet helpt.
Daarnaast vind ik het continue aanstaan ook pittig, en daarnaast weinig hulp vanuit familie, maar voelt nu alsof het water tot de lippen staat. Ik denk vaak, na een slechte nacht of intense huilbui denk ik vaak “stel dat ik nu hoogzwanger of een baby had, hoe dan??”.
En merk ook dat 2 nog steeds heel erg de standaard is, en je ook door veel gepushed wordt voor een tweede “want zo leuk voor X om een broertje/zusje te hebben”.
Ik ken eigenlijk ook maar een stel dat uitgesproken heeft bewust voor een kindje te kiezen, en daar beiden ook echt achterstaat, dus weinig voorbeelden. Bij andere stelletjes wil de een wel/ander niet, of lukte het niet.
Een nieuwe buurvrouw heeft een zoontje van 6, en toen ze dat zei was mijn eerste gedachte “waarom geen tweede, was dat niet gelukt?”.
Heel stom dat ondanks ik zelf ook twijfel wel direct zo’n gedachte heb bij iemand anders.
Je bent ook best geconditioneerd met twee kinderen als ideaal natuurlijk. Vriendin van mij komt uit China en die vond het echt heel fijn om enigskind te zijn, veel aandacht van ouders, opa/oma, etc. Dus dat is dan wel weer fijn om te horen.
Maar ik heb zelf al geen grote familie, en mijn zus is bewust kinderloos, en zus van mijn vriend ook. Dus sowieso geen nichtjes en neefjes, ben dan bang dat dat toch wel eenzaam is? Gelukkig lijkt mijn dochtertje heel sociaal (voor hoe ver je dat kan zeggen op 2 jarige leeftijd), dus misschien helpt dat wel iets.