Ja precies! Het hele idee dat het ideaal is om er maar 2 jaar ofzo tussen te hebben, ik snap daar niks van. ‘Ja dan kunnen ze samen spelen’ haha ok ja nadat jij eerst een paar jaar volledig naar de klote bent geweest, daarna een paar jaar scheidsrechter bent geweest, en hópelijk moeten ze elkaar daarna een beetje. Of ‘dan ben je uit de luiers’ ik vind luiers echt een van de minst heftige dingen van de babytijd? Ik zie er echt geen enkel voordeel aan.
Een leeftijdsverschil van minimaal 4 jaar is denk ik zoveel chiller. En ja kijk als je 41 bent moet je wel even snel beslissen. Maar ook het idee dat je op je 35e opgedroogd bent is zo hardnekkig en onzin. Ja uiteraard ben je op je 18e vruchtbaarder en zijn er meer risico’s naarmate je ouder wordt maar dat wordt allemaal ook echt heel zwaar gemaakt ten opzichte van wat de medische zorg allemaal kan tegenwoordig. En het geldt ook voor mensen voor wie de eerste zwangerschap wat hulp nodig had: die hulp is er op je 37e nog steeds en bovendien zijn er heel veel verhalen van mensen die bij de eerste een traject hebben gehad en daarna toch een oepsie kregen. (Uiteraard zijn er aandoeningen waarbij dit niet opgaat maar dit is even heel algemeen over dat angstige rondom wat later zwanger worden) In mijn vriendenkring was ik op mijn 32e bijna de eerste met een kind en kwam er bij veel vriendinnen op hun 37e of 38e nog een tweede.
Volgens mij is dit allemaal onderdeel van dezelfde controledrang en maakbaarheid die we allemaal meekrijgen uit de maatschappij. Ik vind het heerlijk om dat allemaal te laten gaan en ff te kijken hoe het loopt.
Edit: oh ja en waar ik ook vaak aan moet denken: het idee dat de babytijd even iets is waar je doorheen moet en wat je dus beter snel achter elkaar kan doen is echt iets wat je alleen denkt als je nog geen oudere kinderen hebt gehad, denk ik! Want ja die tijd is heel intens, maar daarna begint het opvoeden
ik vind een vierjarige op sommige manieren juist pittiger! En het worden ook nog pubers hahaha. Ik bedoel maar, het is niet iets wat na 4 jaar ineens super makkelijk is…