Het bij 1 kind houden

Ooh nee ik vind dit ook geen reden om een tweede te nemen hoor 🫣 het zou wat zijn; daarvoor zet je dan een extra mens op aarde, en nog zoveel onzekerheden dat siblings dit met elkaar of voor jou als ouder willen doen.

Maar ik vind het wel lastig als ik mijn kind hiermee belast ofzo. Denk idd wel dat zoals @Hazelnoot dat als je toch een tweede wilt, dan is dat wel een voordeel. Ik hoop het met mijn voorzorgsmaatregelen dus goed op te kunnen vangen, maar was wel benieuwd naar jullie mening hierover.

2 likes

Ik zie dit ook bij een oude buurvrouw. De vrijgezelle dochter (van 50+) is gaan mantelzorgen en bij haar in gaan wonen, want de rest van haar kinderen (6 stuks) heeft het druk met gezin, belangrijke banen of te ver weg wonen. Heb ze ook nog nooit op bezoek gezien.

11 likes

Wij hebben ook heel bewust maar een kind en ik vind dat helemaal niet zielig. Ja we spelen daardoor ook meer echt samen met hem en dat kost ons dan misschien meer moeite dan iemand met meerdere kids die de kinderen dan samen kan laten spelen thuis? Maar verder zien we alleen maar voordelen. Mijn zoon is nu 5 en we vragen wel eens of hij een broer of zus wil maar zijn antwoord is steevast neen. Dus ik denk dat kinderen hier ook echt niet zomaar een trauma van oplopen van enig kind te zijn :see_no_evil:

2 likes

Als ik zie hoe sommige ouders met meerdere kinderen vooral bezig zijn met vrede stichten tussen hun kinderen vraag ik me af of dat nou echt rustiger voor jezelf is. De meeste onrust hier in huis is er ook wanneer mijn enige kind met de twee buurtkinderen (broertje/zusje) speelt. Ik weiger hun onderlinge ruzies op te lossen en zeg alleen maar dat ze het zelf moeten oplossen, en dat het anders klaar is met spelen haha. Werkt meestal wel.

Maar ik heb het met z’n drieën spelen pas een halt toegeroepen. Mijn dochter is bevriend met het buurjongetje, en vaak komt zijn zusje dan ook mee. Wat dus gedoe geeft. Ik heb nu gezegd dat als ik alleen thuis ben, er maar één ander kind mag komen spelen. Ze zoeken zelf maar uit wie dat wordt, maar ik wil er geen drie meer. Ik kies bewust voor 1 kind, krijg ik alsnog dat onderlinge gedoe, dank u vriendelijk.

Onze dochter heeft 99% van de tijd ook geen behoefte aan een broertje of zusje. Een hele enkele keer noemt ze het eens, maar het leeftijdsverschil zou ondertussen ook zo groot zijn dat er niet echt sprake meer zou zijn van samen opgroeien. Dat snapt ze nu ook wel, en het is ook goed zo.

2 likes

Ik werd vorige week weer eens lastig gevallen door iemand over waarom ik geen 2e kind nam en het zielig is. En ik vond het achteraf zo vervelend. Want dan ga ik dingen zeggen als dat ik daar geen energie voor over heb of geld ofzo, maar eigenlijk is het gewoon ik heb daar geen behoefte aan. Het voelt voor mij echt onvoorstelbaar om alles nog een keer mee te moeten maken, ik heb daar helemaal geen zin in.

15 likes

Ik begrijp echt niet dat mensen daar zo tactloos hun mening over moeten geven. Echt onbegrijpelijk. Het thema kinderen krijgen is zo iets persoonlijks.

Vragen of iemand na het eerste kind nog een kind zou willen, tot daar aantoe.

Maar per se moeten vermelden dat het niet goed of zielig zou zijn….

De uitdrukking ‘een kind nemen’ kan ik trouwens ook niet meer horen.

1 like

De laatste aflevering van de Vlaamse podcast Alles goed? gaat over enig kind zijn. Ik vond de uitleg van de expert in het tweede deel niet super interessant, maar ze haalde wel wat onderzoeken aan die net aantonen dat het zeker niet zielig is, dat ze bv. gemiddeld gelukkiger en minstens even sociaal zijn.

Dus misschien moeten we voortaan maar vragen “oei heb je 2+ kinderen? Wat zielig!”

10 likes

een vriendin met 2 kids zei pas tegen mij dat ze nu eindelijk een gezin is :sob: ik bracht er nog tegenin dat er gezinnen zijn in vele vormen en dat ik met man en dochter ook een gezin ben maar dat was volgens haar niet écht een gezin. Heb het “gesprek” maar afgekapt.

5 likes

Wtf?! Of ze is een hater of echt stupid

3 likes

Hier kan ik echt zo kwaad om worden he! Prima dat je meerdere kinderen wil, maar zeg gewoon niet van die ontiegelijk domme dingen als het ff anders is dan jouw ideaalplaatje.

11 likes

Wtf, ik was vroeger alleen met mijn moeder en wij waren samen een heel klein fijn gezinnetje. Echt zo’n mega debiele opmerking dit.

28 likes

Wat klinkt dit lief :heart: en het is ook gewoon zo inderdaad. Een forummer noemde mij laatst ook een gezin, mijn dochter en ik samen, dat vond ik ook zo lief! Het is waar maar dat was nog nooit eerder zo tegen mij gezegd.

32 likes

Ik denk dat een van de beste dingen aan 1 kind hebben toch wel het niet continu moeten oplossen van conflicten is.
Waar ik niet mee rekening had gehouden was dat ik blijkbaar wel imaginaire ruzies tussen mijn kind en haar pop moet oplossen :joy:
“Mama mijn baby heeft mij geslagen”
“Oh baby dat is niet lief. Zullen we sorry zeggen en afspreken het niet meer te doen?”
“Nee dat wilt baby niet! Ze blijft maar pijn doen! Ik zal ze even time out geven!”

20 likes

Hahaha zo herkenbaar, mijn kind stond laatst ‘s nachts naast m’n bed want “de knuffels stoppen niet met kletsen en als ik zeg dat ze moeten stoppen dan doen ze dat niet!!!”

9 likes

“Oh mama ik vind het echt lastig dat ik baby in bed probeer te leggen maar ze stopt maar niet met babbelen!”
JA IK OOK!! :joy::joy:

4 likes

Tering er ging heel soms nog wel een gedachte door me heen à la “misschien is één kind nog wel leuk” maar ga weer naar bewust kinderloos want hier zou ik echt geeeeen geduld voor hebben zeg mijn hemel
Sterkte voor jullie!!

7 likes

Hahaha dat snap ik, langs de ene kant is het wel met je ogen draaien van “waaar ben ik mee bezig”, maar tegelijkertijd ook lach inhouden want “oh nee arm kind, wat erg dat je een probleem voor jezelf hebt gecreëerd”.

3 likes

Ja ik zier er de humor ook zeker van in hoor maar ik zou gewoon niet voor mezelf in staan als ik werd wakker gemaakt midden in de nacht met zo’n verhaal als bij @ixxi hahahah

3 likes

Ik weet niet zo goed waar ik het moet posten. Toch maar hier. Zijn er ook ook forummers waarbij jij en je partner er niet hetzelfde over dachten/denken? Over een tweede kindje? Dus de één wil wel en de ander niet. Ben benieuwd hiernaar.

Ja ik.

Ik wil(de) wel, mn partner niet

2 likes