Het bij 1 kind houden

Ooh echt! Dat kan natuurlijk, maar dat heb ik zelf niet. Ik lees ook veel dingen die mensen van te voren niet per se hadden kunnen zien aankomen.

Waar ik zelf vooral bang voor ben zijn meer de iets uitzonderlijke situaties, bijv: je krijgt een kind met een beperking, of een lichamelijke aandoening, of een tweeling (/drieling), mijn vriend of ik krijgt een burn-out, gaan scheiden daardoor, een van ons krijgt een ongeluk of raakt arbeidsongeschikt, één van onze kinderen krijgt zware psychische klachten… Kan van alles bedenken :sweat_smile:
Had ik de eerste keer niet toen ik zwanger was, toen zag ik alleen maar een positief toekomstbeeld.

Ik heb zelf autisme weet ik sinds kort, en ik ben ook bang om een kind te krijgen dat een hele zware vorm autisme erft, dus niet goed kunnen praten, gedragsproblemen etc… Bij mij en mijn dochter valt het allemaal nog wel mee.
Ik weet ook dat zowel mijn vriend als ik niet de meeste energie hebben. In een goed scenario zouden wij een 2e kind wel aankunnen en leuk vinden, maar als er meerdere dingen tegenzitten, dan weet ik niet of wij dat gaan redden.

In hoeverre zie je het dan van te voren aankomen of je spijt gaat krijgen? Vooral als je iemand bent die gewoon gezond en energiek is. Dan kunnen er alsnog dingen gebeuren die je niet voorziet.

4 likes

Al die dingen die je noemt die met jullie zelf te maken hebben kunnen altijd gebeuren, of je nu 1 kind hebt of 4 kinderen. Dus ik denk niet dat je die aan elkaar moet koppelen. Je kunt ook nu onder een auto komen en in een rolstoel belanden, tja: ook dan moet je verder met je leven.

Ik denk dat er veel waarde zit in blij en gelukkig zijn met wat je hebt. Als ik je nu zo hoor heb je het goed op de rit en ben je blij met je kind en hebben jullie niet per se behoefte aan nog een kind. Dan is dat toch gewoon oké? Andere mensen maken andere afwegingen, maar het is niet aan jou om daar iets van te vinden of je te verhouden tot die keus. Je leeft alleen je eigen leven

18 likes

Er is een verschil tussen spijt en tijdelijk afzien en verlangen naar hoe het was. Als je van tevoren al weet dat je alleen een tweede kind wilt onder specifieke condities die je niet kunt controleren is de kans op spijt als het niet precies loopt zoals jij hoopt vrij groot. Dat lees ik ook vaak in regretful parents verhalen, dat je weet dat de situatie niet ideaal is, hoopt dat het meevalt en het vervolgens vies tegenvalt. Bijna alles wat je noemt kan nu ook gebeuren, maar daar heb je niet van tevoren zo over getwijfeld omdat je onbewust vermoedde dat je de draagkracht had. Ik denk dat de mensen die jij noemt daarom ook niet zo lijken te twijfelen over de tweede: het is een gegeven dat het met twee harder werken wordt dan met een en je kwetsbaarder bent voor tegenslag. Als je denkt dat je dat kunt dragen is het veel makkelijker om je blik op de toekomst te richten en te gaan.

9 likes

Ik vind dat “zielig” ook echt zo’n dooddoener. Is ook allang in onderzoek aangetoond dat dat niet zo is. Je ziet juist vaak goede cognitieve ontwikkelingen. Mijn kind komt al sinds hij 4 maanden is bij de opvang met andere kindjes in aanraking. Ik weet zeker dat hij meer social skills leert dan kinderen met broertjes en zusjes die nooit naar voor de basisschool naar de opvang zijn gegaan bijvoorbeeld. Verschilt gewoon echt per situatie hoe een kind zich ontwikkelt. Niet hoeveel broertjes of zusjes iemand heeft.

https://www.oudersvannu.nl/voor-ouders/onderzoek-wijst-uit-enig-kind-is-niet-slechter-af~79998da

3 likes

Mijn vriend is enigskind en heeft altijd juist zo’n grote sociale kring gehad omdat hij op clubjes zat en daar vrienden maakte, zoals scouting of sport. En die spreekt hij nu nog steeds. Echt chosen family. Zit ik dan met mijn ingewikkelde dynamiek en band met mijn sibling, mezelf continu verantwoordelijk te voelen ‘want het is toch familie’

12 likes

Wat leuk! En inderdaad, een sibling hebben kan juist ook als iets ingewikkelds voelen.

Ik hoop echt dat het steeds sociaal geaccepteerder wordt om het bij 1 kind te houden. Over het algemeen heb ik lak aan wat mensen vinden, maar ik merk toch dat ik soms een intern conflict heb. Dan vraag ik me af of ik er wel goed aan doe om het bij 1 te houden en of een broertje of zusje niet toch leuk zou zijn.

Heel irritant, want die twijfel komt volgens mij vooral voort uit wat de maatschappij van ons verwacht, en niet omdat ik zelf heel graag een tweede kind wil. Ik heb mezelf daarom voorgenomen om het pas te overwegen op het moment dat ik écht zelf voel dat ik naar nog een kind verlang, en niet om praktische redenen of omdat het zo hoort. Dat vind ik namelijk überhaupt de enige goede reden om aan kinderen te beginnen.

12 likes

Hahaha, nou uit eigen ervaring weet ik dat ik als kind veel ruzie had, maar ook wel echt veel samen heb gespeeld. Juist op vakantie vermaakten wij elkaar als kinderen wel echt.

2 likes

Zijn hier meer mensen die lichtelijk teleurgesteld zijn als een vriendin zwanger is van de tweede of ben ik raar? :joy: Toevallig nu een vriendin waarvan ik nooit had verwacht dat er nog een tweede zou komen. Nu mijn dochter wat ouder is ben ik echt de vreemde eend in de bijt. Er blijven zo weinig mensen over die nog een beetje flexibel zijn en spontane plannen kunnen maken.

14 likes

Ja ik :person_raising_hand: Ik voel me ook echt verraden als een vriendin met 1 kind zwanger is. En dat vind ik dan weer gemeen van mezelf, omdat ik haar natuurlijk haar kinderwens gun.

5 likes

Super herkenbaar! Ik had het laatst nog met de buurvrouw, met wie ik helemaal niet close ben. Maar nu zijn we de enige in de buurt met 1 kind. Daarvoor nog met een vriendin. Voelde me bij beiden ook een tikje verraden en teleurgesteld. Ik snap niet zo goed waar dat gevoel vandaan komt, want ik gun het ze van harte.

2 likes

@Madonna @Billy ja verraden, dat is het hahaha. Alsof je een pact met iemand hebt dat dan verbroken wordt, totaal idioot natuurlijk. Ik merk ook dat ik de laatste tijd beter kan optrekken met mijn (bewust) kindvrije vrienden omdat er meer aansluiting met hen is dan met iemand die jaren achter elkaar doorbrengt in de baby fase.

4 likes

Hoe oud is jouw kind nu? Ik herken dit nog niet, maar kan me voorstellen dat dat nog wel komt. Ben wel de enige met 1 kind in mijn omgeving. Mijn kind is 3 en ik merk nu dat ik steeds meer vrijheid terug krijg en daar enorm van oplaad.

3 likes

Ze is 5 jaar, inmiddels is de omgeving bezig met tweede en derde kinderen en dan begint het echt op te vallen. Zo fijn die vrijheid en oplaadtijd voor jezelf hè!

7 likes

Het lastige hieraan vind ik altijd de opmerking naar mij toe: “ja maar jij hebt er maar 1”

Als het erover gaat dat het zo zwaar is en blablabla. Alsof 1 kind niet zwaar kan zijn. :smiling_face_with_tear:

3 likes

Ja maar het is toch ook zo? Ok laat ik voor mezelf spreken, ik heb er om die reden ook ‘maar’ 1. Minder zwaar dan 2/3 of meer maar ik ben wel moeder en heb een kind.

Wil niet zeggen dat ook dat niet zwaar kan zijn inderdaad. Maar ja ik heb er inderdaad maar 1 en ja heel bewust!

3 likes

Zo’n opmerking is voor mij vaak weer een soort bevestiging waarom ik er ‘maar’ 1 ‘heb’.

7 likes

Ik vind die eeuwige strijd in mijn hoofd zo vervelend. Ikk verlang zo vaak naar zwanger raken/zijn. Heb heimwee naar mijn zwangerschap en bevalling en kraamperiode. Maar ik wil dat kind wat er extra bij komt echt niet. En toch blijft er dan een soort verlangen naar staan. Vind dat zo ingewikkeld, want ik wil dit toch niet??

10 likes

Wat mij heeft geholpen bij deze innerlijke strijd: accepteren dat ik het nooit 100% niet zal willen. De verhouding wel/geen tweede kind willen is bij mij ongeveer 20/80. Dus genoeg om wel echt te zeggen “dit gaan we niet doen”. Maar die 20% zal er ook altijd zijn! Bij mij uit zich dat vooral in fantasieën over hoe een nieuwe kraamtijd eruit zou zien en wat voor zus mijn kind zou zijn. Eerst raakte ik steeds in de war als ik dat soort gedachtes had, ging ik mijn hele keuze heroverwegen om toch steeds weer op hetzelfde uit te komen. Nu denk ik “oh ja, die 20% is er weer even” en brengt het me niet meer zo van m’n stuk.

29 likes

Heel herkenbaar. En ik wil ook wel een baby maar verder niet🥲

2 likes

Same! Heb het nu mijn dochter bijna 6 is en naar groep 3 gaat weer extra heftig. Maar ik verlang gewoon naar dat ze nog klein is / blijft. Veel meer dan het idee van 2 kinderen

6 likes