Het bij 1 kind houden

Herkenbare gedachten wel, nu zo met één kindje. Ons zoontje is 9 maanden en zoals we er nu instaan willen we het graag bij hem houden. We hebben het zó fijn met elkaar en hij is zo’n heerlijk, tevreden kind. Ik zal nooit nooit zeggen, want wie weet verandert dit nog… Vroeger wilde ik echt absoluut géén kind en die wens kwam er ineens toch. Dus wie weet komt de wens voor een tweede er ook, al denk ik het niet.

Het heeft best even geduurd voor ik zwanger mocht raken en ik wil mezelf dat niet nog een keer aan doen. Ben zo dankbaar voor wat we nu hebben. Ik voel dan ook de angst als ik nadenk over een tweede: straks is dat een tweeling of drieling of het is een ziek / beperkt kindje of heel moeilijk / huilerig o.i.d.? Ik ben zo bang wat we nu hebben, wat we zó fijn vinden, te “verpesten” ofzo. Lastig uitleggen. Ik ben zelf de jongste van 3 dus lekker vreemd om dit zo te voelen, haha.

Man en ik hebben beiden siblings en ik heb met mijn zus bijvoorbeeld echt een hele goede band, maar dat zal voor mij geen reden zijn voor een tweede omdat je dat niet kunt voorspellen.

Daarnaast vind ik moeder zijn behoorlijk all-consuming en kan ik me gewoon niet voorstellen hoe ik dat in vredesnaam moet doen met nóg een kindje erbij? Rationeel weet ik dat het kan want zoveel mensen doen het, maar ik weet bijna zeker dat ik daar zelf geen gelukkiger / beter mens (en moeder) van ga worden.

En milieu speelt voor mij ook wel mee.

Al met al is het gevoel nu heel sterk om het bij A te houden. Het is fijn en goed zo. :smiling_face_with_three_hearts:

6 likes

Bij mijn vriendinnengroep gaat het steeds vaker over kinderen en ik zei gisteren weer: ‘Ik wil er het liefst eentje of geen.’ en een aantal reageerden echt alsof ik een kindermishandelaar was… :face_with_raised_eyebrow:

Ik heb het er de laatste tijd ook steeds vaker over, dat ik misschien maar één kindje zou willen. Werkelijk iedereen reageert direct negatief. Dat dat zielig is, en vooral dat het altijd vervelende, verwende kinderen worden. Vind dat best vervelend, dat iedereen daar zo’n mening over heeft. Dat laat me dan ook weer twijfelen.

Vreselijke en loze opmerking. Of een kind verwend wordt ligt naar mijn mening enkel aan de opvoeding en niet aan het kind zelf.

@Cozycute precies. Of een kind verwend en vervelend is/wordt ligt mi aan de opvoeding cq. ouders.

Groetjes,
Een verwend en wellicht soms vervelend kind.

Nee zonder grappen, ik mocht en kreeg beduidend meer dan de klasgenoten met meerdere broers en zusjes. Of meerdere kinderen hebt verschil had gemaakt, denk het niet - eerder een andere financiële situatie die verschil zou maken. Zo mocht ook altijd een vriendin mee met dagjes weg, of op vakantie (vonden mijn ouders ook leuker voor mij). Alle sporten die ik wilde doen, i.p.v. maar 1 of 2 (als ik overal mn best maar voor deed). Mijn ouders waren sowieso best vrij in regels, die hadden eerder harde grenzen waar je niet overheen ging en manieren die verplicht waren. Maar dingen zoals maar 1 snoepje na school, niet vaak mogen logeren/spelen of een stipte bedtijd (als ik maar gewoon op tijd opstond) had ik niet zoals veel van mijn vriendinnen vroeger wel.

Denk dat alleen als kind zijn ook net zo zijn voordelen heeft en meerdere kinderen ook zo zijn nadelen kan hebben. Beide ook afhankelijk van de opvoeding.

Ik heb wel een tijdje gehad dat ik zeurde om een broertje of zusje. Soms vind ik het nu wel jammer dat ik geen broer/zus heb, als ik mijn vriend met zijn broers zie maar een goede band daarin is ook geen garantie. Dus of je het daarvoor moet doen.

1 like

Ja het is aaaltijd dat argument ‘Ja maar het is zo heerlijk als ze leuk samen spelen’. Maar dat moeten ze dan maar net doen. Mijn broertje en ik gedogen elkaar maar heel veel meer is het nooit geweest. Pas nu we midden 20 zijn doen we heel soms dingen samen maar ik heb hem eigenlijk zelden als een ‘toevoeging’ aan mijn leven gezien. Lullig misschien maar het is dus niet per definitie zo dat het met siblings altijd maar gezellig is.

2 likes

Ik luister nu een podcast (“De Tweede”) over het standaardgezin (ouders + twee kinderen) waarin wordt ingegaan op hoe de dynamiek tussen broers en zussen eigenlijk is en dat het ook best vaak een tijd minder gezellig kan zijn + Hoe hard het werken voor ouders is. Ook kijken volwassen siblings terug op broer/zus zijn. Best wel boeiend omdat die ervaringen best tegen het maatschappelijk ideaal (een kind moet een broertje/zusje, want anders is het zielig) in gaat.

3 likes

Jaa die luister ik ook, mega interessant! Vind Jair Stijn ook altijd heel fijn om naar te luisteren. Het sterkt mijn mening heel erg haha want zij bevestigen mijn idee ervan iedere keer.

1 like

Haha wauw, wat zijn mensen kut. Ik snap dit echt niet! Ga het hier gewoon nog een keer zeggen; ik ben een heel gelukkig enig kind :smiley: en het is NIET zielig.

4 likes

Dat doet me echt heel goed om te lezen! :biggrin:

2 likes

Misschien wordt mijn dochter meer verwend dan kinderen met broertjes en zusjes, geen idee, zolang ze zich niet verwend gedráágt gaat het nog prima.

Ik word er zo moe van. Wat een slap gelul van sommige mensen.

3 likes

Ik snap die verwachting van andere mensen nou nooit.
Iedereen is anders, iedereen is uniek en heeft zo eigen voorkeuren
Waarom is dan dat plaatje van een tweede kind zo perfect??

Omdat dat de standaard is waar zij mee opgroeiden vroeger? Toen kwam het minder vaak voor dat men het bij 1 kind hield, denk ik. Gokje hoor.

Ik ben zelf enig kind en zou dit voor mijn zoontje ook zoals bij jou willen: een relatief groot leeftijdsverschil waardoor je eigenlijk twee ‘enige kinderen’ hebt met voldoende aandacht voor elk kind op jonge leeftijd. Op latere leeftijd maakt dat leeftijdsverschil dan echt niet zoveel meer uit.
Als kind heb ik nooit een broer of zus gemist maar nu als volwassene zou ik het wel heel fijn vinden, zeker als ik bij vriendinnen zie hoe de band is met hun broer of zus…

1 like

Mijn zus is 5 jaar ouder en mijn broer 10 jaar ouder en het zijn echt mijn beste vrienden in het leven. Ik ben zo dankbaar dat ik hen om me heen heb. Maar ik weet ook wel dat dat voor de jongste anders is. M’n zus en broer hebben pas sinds kort wat meer een band met elkaar.


Over dit onderwerp. Mijn vriend wil maar 1 kind en dat vond ik echt niet oké maar door dit hele topic bijgehouden te hebben heb ik er eigenlijk wel vrede mee :).

7 likes

Ik heb 3 kinderen in korte tijd achter elkaar gekregen, en ik durf nu wel te zeggen dat ik er spijt van heb. Niet van de kinderen op zich natuurlijk, maar ik had ze liever allemaal in 1 kind if that makes sense. Het was allemaal zoveel makkelijker, rustiger en gemoedelijker met 1 kind. Nu is alles druk, geen tijd meer voor mezelf en partner, oppas regelen is veel lastiger, huishouden etc. Heb het gevoel dat ik mezelf helemaal kwijt ben met 3 kinderen. Misschien is het een fase, maar ik droom van 1 kind nu.

9 likes

Dit kan ik me echt ontzettend goed voorstellen en ik vind het heel knap dat je dit durft te zeggen. Met één kind (die van ons is er net) heb ik dat gevoel soms al, dat je nergens aan toe komt, laat staan met drie. Hoe oud zijn die van jou nu?

1 like

Ik heb hem nog niet geluisterd, maar iemand raadde deze podcast/aflevering aan en misschien heeft iemand in dit topic er iets aan (de podcast serie gaat over de verhoudingen tussen eerste en tweede kinderen en deze specifieke aflevering over geen tweede kind krijgen):

3 likes

Haha ik kwam hier nét om dit te posten. Zit hem nu te luisteren! Is echt heel mooi gemaakt :slight_smile: vind het prachtig.

1 like

Snap ik heel goed en ik vind het superstoer dat je daar ‘gewoon’ voor uit durft te komen :heart:

1 like