Wij zitten in een fertiliteitstraject en mijn vriend is tijdens het traject naast tegen corona ook ergens anders (noodzakelijk) voor gevaccineerd. Hij heeft voor de zekerheid met de GGD en gynaecoloog gebeld of dat geen kwaad kon en beiden zeiden dat net als bij het corona vaccin of elke andere ziekte zoals de griep of gooh corona om maar iets te noemen de zaadkwaliteit tijdelijk slechter kan zijn, bijvoorbeeld door koorts. Wat een vrij generieke bijwerking is van vaccinaties. Daarnaast heeft meer dan eens per 3 maanden zaadonderzoek door juist dit soort redenen 0 zin en bij goed zaad kan je zien dat de kwaliteit een keer wat lager uitvalt maar dan inderdaad na 3 maanden weer normaal is. Er werd juist enorm aangemoedigd om te vaccineren zodat a. Je het traject niet stil hoef te leggen bij een besmetting, b. Je geen artsen of patiënten besmet en c. Oh ja, als je zwanger bent en corona krijgt, minder kans op ernstig verloop.
Also. We hadden niks aan een zwangerschap gehad als hij dood was gegaan door tetanus. En niks aan een traject als hij heel ziek door tetanus was geworden. Net als met corona.
Ik kan echt kotsen van dit soort mensen.
Ps. Ik snap haar zorgen. Ik geloof zo dat de laborant zoiets heeft gezegd. Maar dan meer in de trant van: We zien dat de zaadkwaliteit wat slechter is dan als je het onderzoek na 3 maanden herhaalt. Dit is echt uit z’n verband getrokken en maakt vrouwen met een kinderwens onnodig onzeker.