Het complottheorieën topic

Een algemeen bericht over kanker. Wij, medici, denken vaak dat wij het ziektebeeld, behandelingen en prognose goed hebben uitgelegd. Maar dat is toch in heel wat gevallen niet zo. Een begrip wat vaak mis gaat is “uitgezaaide ziekte” wordt opgevat als “oh ik heb long, borst, lever en botkanker tegelijk,”. Geldt ook bij behandelingen. De oncoloog heeft vaak een roze bril op en kan blij zijn als iemand heel goed reageert op bv immunotherapie. Goed in de bewoordingen van de arts is “oh wat fijn tumor wordt kleiner, wat fijn dat er regressie is (maar dat is tijdelijk)” maar de patiënt/familie kan het opvatten als “het gaat weg of ik word beter”. Denk dat daar echt nog heel winst in te behalen is.

15 likes

Dit herken ik heel erg. Ik had bij kanker altijd een heel zwart/wit idee, ofwel je geneest na behandeling ofwel de kanker is niet weg dus uiteindelijk ga je eraan dood. Toen mijn vader gediagnosticeerd werd met longkanker was na zijn behandeling de tumor niet weg maar wel gestopt met groeien en ingekapseld. Ik heb dit heel lang gezien als een doodvonnis en kon dit niet zien als iets positiefs terwijl dit eigenlijk een hele goede uitkomst is (zeker gezien zijn slechte prognose). Er is nog een heel grijs gebied tussen genezing en overlijden waar je weinig over hoort.

2 likes

Wilde net iets soortgelijks gaan typen. Ik denk dat er inderdaad nog veel verbeterd moet worden aan de communicatie tussen arts en patiënt/familie. Ik heb in mijn omgeving best veel schrijnende gevallen van miscommunicatie gezien op dit gebied. Hier moet echt meer aandacht aan besteed worden. Voor kwetsbare groepen (oudere mensen, mensen met een zwakke beheersing van het Nederlands), maar ook voor anderen. Eigenlijk zijn alle (ex-)patiënten en hun naasten op een bepaalde manier mentaal kwetsbaar.

3 likes

Het was vroeger een goede vriend van haar, die vriendschap is overgewaaid, maar ze is nog wel goede vrienden met zijn zusje.

Ik was toentertijd niet zo invested in dit verhaal, omdat het met mij niet zo goed ging, dit is dus echt qlles wat ik ervan weet.
Hoorde eerst dat zijn behandeling ging stoppen en afwachten was en een maand of 2 later dat de kanker weg was. Dus het zou heel goed kunnen dar het pseudo progressie was bij immunotherapie (@Ovenschaal & @ibnzo )

1 like

Is een heel mooi boek over verschenen, Tussenland.
Er komen steeds meer mensen in ‘tussenland’, omdat we steeds meer therapieën hebben en steeds beter ziekte kunnen remmen bij mensen die niet meer genezen kunnen worden. En dat ‘tussenland’ duurt vaak veel langer dan vroeger, en eigenlijk houden we daar te weinig rekening mee, wat voor problemen er allemaal bij zo’n stadium komen kijken.

13 likes

Dankjewel voor deze tip! Lijkt me een heel interessant boek

1 like

Om deze reden luister ik altijd mee met de gesprekken die mijn ouders met de oncoloog hebben (via telefoon). En ik maak dan aantekeningen. Omdat mijn ouders altijd iets anders horen dan wat de oncoloog zegt, of het anders interpreteren (terwijl de oncoloog altijd heel eerlijk en duidelijk is). Dat is bijna niet te voorkomen omdat ze daar gewoon vol hoop zitten en ze zijn mentaal niet klaar voor de boodschap die ze krijgen.

13 likes

Heel goed. Ik laat de patiënt en/of familie ook even samenvatten wat ik heb besproken. Om toch even te verifiëren of het goed is overgekomen.

11 likes

Merk dat ik me echt zo fucking boos zit te maken om al die moederhart dozen die nu gewoon pro-Rusland zijn. Die Sietske Bergsma die vrolijk twittert ‘wat had Rusland anders kunnen doen dan dit?’ Dan spoor je toch gewoon niet. Echt flikker op met je huiliehuilie de overheid neemt onze kinderen in door ze te vaccineren, terwijl je het dus wel steunt dat Oekraïense kinderen platgebombardeerd worden en er nu kinderen geboren worden in de metro. Het is zo ziek, ik kan er gewoon niet bij

22 likes

Baudet noemde vandaag ook The Great reset irt Rusland-Oekraine. Hoe kan je zo in je eigen wereld leven met 0 empathie.

Edit - 14 januari zelfs ook al op twitter.

3 likes

Het is niet eens meer een kwestie van empathie, maar gewoon pure kwaadaardigheid. Ik vind het echt walgelijk

9 likes

Hoe kan hij op 14 januari nou weten wat er ging gebeuren?

4 likes

En die hackers…heeft ie ook contact met Anonymous dan. Complottheoriën over een complotdenker…wat is het leven ingewikkeld tegenwoordig :exploding_head:
Maar goed dat het uitgezocht wordt idd. Zal alleen wel weer heeeel erg lang gaan duren.

4 likes

Zie de tweet onder zijn tweet. Hij reageert op een nieuwsbericht dat de VS informatie heeft over een false flag operation in Oost Oekraine, ter legitimatie van een inval.

Hackers wordt ook al wekenlang voor gewaarschuwd, zie NCSC. Op 14 januari waren er al grote cyberaanvallen waargenomen.

2 likes

Jammer dat deze niet bestaat als reactie poppetje :nauseated_face:

2 likes

Ik ken een paar (full) wappies in mijn omgeving en die persoon zei dat het WEF afgelopen 2 zomers bijeenkomsten heeft georganiseerd om te oefenen hoe om te gaan met een grootschalige cyberattack. Dit heet Cyberpolygon en een van de belangrijkste spreker was de minister president van Rusland.

Wat dit verder betekend, geen idee :woman_shrugging:. Maar hij was er heilig van overtuigd dat het WEF juist trainde hoe zo’n aanval te doen.

Oh interessesant, heb ik nog niet voorbij zien komen. Net zoiets als ‘Event 201’ in oktober 2019 waarbij oa het WEF en de Bill en Melinda Gates Foundation oefenden voor een wereldwijde pandemie.
Als het echt allemaal opzet is mogen ze wel iets minder opzichtig te werk gaan :upside_down_face:

Edit: dit artikel over Event 201 is echt droog. Dat einde haha

https://pnws.be/event-201-wegzetten-als-complottheorie-is-ook-dom/

1 like

Ik weet niet precies waarom, maar ik vind jouw profielfoto echt goed passen in dit topic.

Wat denken jullie… gaat dit in de toekomst gebeuren?

• Ja, is onderdeel van The Great Reset
  • Ja, is volkomen logisch en voor ieders bestwil
  • Neeeeeejoh hahaha

0 stemmers

3 likes

Ik durf nergens meer ‘nooit’ voor te zeggen!

3 likes