Het complottheorieën topic

Misschien, maar het is wel een feit dat de boeren uiteindelijk wel voedsel of grondstoffen voor voedsel verbouwen, of dat nu voor ons is of voor de buren. Dat in onze supermarkt geen voedsel van regionale/Nederlandse boeren ligt ligt meer aan het feit dat we goedkoop voedsel uit het buitenland gewend zijn, en geen duurder voedsel van de Nederlandse boeren willen betalen. En wat denk je van melk, kaas, boter etc etc?

1 like

Grondstof voor ander voedsel verbouwen is ontzettend inefficiënt, en dan wordt het daaruit resulterende vlees en zuivel ook nog eens voornamelijk geëxporteerd.

Lijkt me dus niet een essentiële bezigheid en juist wenselijk als onze boeren beide minderen.

9 likes

Wie produceren dan ons voedsel? Het klopt hoor, dat in NL veel geproduceerd wordt voor andere afzetmarkten dan hier maar onder de streep klopt het toch gewoon dat boeren ons voedsel produceren?

3 likes

De export is sowieso een belangrijke inkomstenbron voor Nederland, maar dat lijkt allemaal even gemakkelijk vergeten. Daarbij, als zij stoppen en je verlegt alles naar het buitenland (lees: china en dat soort landen) dan verleg je simpelweg een probleem, is de controle op stikstof helemaal weg, en moet alles alsnog vanuit die landen (waarvan ik vermoed dat ze toch iets gemakkelijker met gifstoffen omgaan als wij, wat ook al een tegenargument is) weer naar Nederland geïmporteerd worden. Hoe? Met vervuilende schepen, vliegtuigen en vrachtwagens. Met andere woorden, je verlegt het probleem gewoon zodat wij onze handjes schoon hebben.

3 likes

Maar dit gebeurt dus al he, we importeren driekwart van ons voedsel. Het resterende kwart kunnen we dan zelf produceren, en de rest van de boeren kan weg. Het is ook niet zo dat we niet zonder die exportinkomsten kunnen, die maken maar een heel klein deel uit van het BBP (zie het artikel van de Correspondent dat ik hierboven in een eerdere reactie linkte). Ik snap niet wat je bedoelt met dat de controle op stikstof dan weg is? Andere (EU-)landen hebben daar net zo goed regels over, maar daar zal stikstof minder snel zorgen voor schade omdat de landbouw verspreid is over een groter gebied en de natuurgebieden groter zijn.

Uiteraard is het wel belangrijk dat er binnen de EU eerlijke concurrentie is tussen boeren (want interne markt) maar dat wordt grotendeels gegarandeerd door het gemeenschappelijk landbouwbeleid. In de hele EU moeten boeren duurzamer gaan produceren (zie Green Deal).

En ja, ook op wereldniveau uiteindelijk maar dat is heel ingewikkeld.

9 likes

Ik weet dat er al heel veel geïmporteerd wordt, en wat mij betreft mag dat echt wel minder. Zeker als je verhalen hoort dat avocado’s in het land van herkomst voor het gewone volk niet meer te betalen is omdat er zo veel geëxporteerd wordt. Dan zijn we gewoon verkeerd bezig.

Wat ik niet snap is dan mensen zo zonder enige vorm van medeleven kunnen zeggen ‘de rest van de boeren kan weg’. Als jij een eigen bedrijf hebt, waar je je hele leven keihard voor gewerkt hebt, en de regering zegt dat het maar opgedoekt moet worden omdat je niet aan een regel voldoet, zou jij dat dan ook doen? Want dat is het gewoon hè, er worden regels bedacht vanaf een bureau, maar we wordt niet nagedacht over de gevolgen voor de mensen achter het bedrijf die hin hele levenswerk naar de kl**** zien gaan.

EU landen ja, maar ik neem aan dat jij ook weet dat er nog veel meer uit landen geïmporteerd wordt waar ze het niet zo nauw nemen met stikstofregels en landbouwgiffen.

Ik ben het zeker met je eens dat alles duurzamer kan en moet, maar de boeren hebben op dat gebied echt al heel veel gedaan. En er zijn m.i. nog veel meer manieren om stikstof te verminderen dan altijd maar weer eerst naar de boeren te wijzen.

1 like

Ik kwam op Twitter deze pareltjes tegen:

9 likes

Zogenaamde wolken in de zogenaamde lucht :joy::sob:

15 likes

Wauw, gewoon wauw. Geen woorden hiervoor :exploding_head:

4 likes

Haha ik heb ooit een rondleiding gehad bij het KNMI en daar zeiden ze dat ze best regelmatig brieven kregen met klachten over het weer omdat mensen dachten dat ze daar het weer konden regelen. :upside_down_face:

15 likes

Voor iedereen benieuwd naar het filmpje hahahaha heeft die vrouw nog nooit eerder naar wolken gekeken?

3 likes

Haha, ja ik dacht ik haal de naam even weg, maar dat is de tweet idd.

1 like

Ik hoop vooral kinderen :joy:

3 likes

Laat ze maar eens de vervuilende industrie en de luchtvaart/auto’s aanpakken. Wat dacht je van vluchten van slechts een half uurtje, terwijl de bestemming ook prima met het OV te doen is.

Maak het OV nog milieuvriendelijker en breidt het uit, zodat je bijvoorbeeld in het Noorden en Oosten geen 2,5 uur onderweg bent in plaats van een uur met de auto.

Maak het OV goedkoper zodat mensen meer geneigd zijn het OV te pakken, nu is de auto meestal goedkoper.

Als ik in een uur betaalbaar en met een goede verbinding op mn werk zou kunnen komen dan zou ik dat met beide handen aanpakken, en met mij meerderen. Nu ben ik met het OV 2 uur onderweg, moet ik 2 keer overstappen en zou ik om half 6 's morgens de deur uit moeten om pas rond 19 uur 's avonds weer thuis te zijn, in plaats van 2 keer 3 kwartiertjes rijden. Daar valt door de overheid nog heel wat te winnen.

3 likes

Stikstof slaat plaatselijk neer en heeft dus plaatselijk gevolgen voor de natuur, dus het verleggen ervan is juist de bedoeling want elders kan zoiets al snel beter opgevangen en verspreid worden dan hier.

En niemand pleit ervoor dat alle boeren hier voor 100% moeten stoppen.

4 likes

Het is niet per definitie zo dat importeren vervuilender is dan zelf produceren (hangt af van hoe vervuilend en efficiënt het productieproces is). Maar in gevallen dat het wel zo is, is het niet of of maar en en. Dus en minder importeren en minder in Nederland produceren. Zou zelfs kunnen dat we in Nederland ook na een sterke reductie van de veestapel nog genoeg voor eigen gebruik kunnen produceren. Het stikstofprobleem is sowieso gerelateerd aan veeteelt en niet aan teelt van gewassen, dus avocado’s zijn niet echt relevant in deze discussie. Hoe dan ook staan eventuele schadelijke effecten van importeren (zal voornamelijk gaan om CO2-uitstoot) los van de schadelijke effecten van stikstofneerslag hier in Nederland doordat we een veel te grote landbouwsector hebben.

Daar is wel over nagedacht maar de effecten voor de individuele boer zijn geen goed argument om het stikstofprobleem niet aan te pakken. Een gezonde natuur en leefomgeving is in het algemeen belang en uiteindelijk ook in het belang van de boer. Boeren willen wel duurzamer boeren, dus als er nu beloningen en financiële prikkels komen om dat te doen is dat ook winst voor de boeren die overblijven. Natuurlijk is het voor individuele boeren die moeten stoppen ontzettend vervelend maar het is niet alsof we ze in de goot laten belanden. Sommige boeren zullen uit zichzelf stoppen omdat ze oud zijn en geen opvolger hebben. Voor het overige zijn het echt niet allemaal gezellige boerenfamilies maar ook gewoon industriële boerenbedrijven die voor maximale winst gaan. Uiteraard moeten de boeren die moeten stoppen wel eerlijk gecompenseerd worden.

Tot slot: dat andere landen het slechter doen qua stikstof (is dat zo? In de EU in ieder geval niet want daar doen wij het toch echt het slechtst) is ook geen reden om de problemen in Nederland niet aan te pakken.

Je mag van mij best tegen de stikstofplannen zijn maar zeg dan dat je natuurbescherming, biodiversiteit en schone lucht niet belangrijk vindt. Dat is tenminste eerlijk.

23 likes

Hoe heet ook alweer die 'nieuws’site waar allemaal onzin over complotten op staat?

2 likes

huh ik snap letterlijk niet wat hier vreemd aan is?
het zijn gewoon… wolken?
niks vreemd aan ook?
of zie ik iets niet ( :sheep:)

2 likes

Welke bedoel je? Ninefornews, Niburu, BLCKBX zijn wel de populairste geloof ik

Nee de Nederlandse, volgens mij bedoelde ik De Dagelijkse Standaard.

2 likes