Ik ken het boek niet maar als ik google zie ik steeds dezelfde naam terugkomen van één vrouw. Het valt mij op dat ik niet op (vooraanstaande) medisch-wetenschappelijke websites, instituten of personen uit kom maar steeds hetzelfde type 'nieuws’kanaal (complot achtige berichten). Ik weet verder niks over orgaandonatie en hersendood zijn, laat staan de combi maar alleen al omdat ik er maar via 1 type kanaal iets over kan vinden vraag ik me af hoe betrouwbaar deze informatie is.
Tsja, tijdens het dieptepunt van de corona pandemie waren er ook mensen die in ziekenhuizen werkten en op instagram verkondigden dat er ‘in werkelijkheid’ geen enkele corona patient op de IC lag.
Ik weet er niet superveel van, maar je familie mag altijd veto’en toch? Als je in het geval van hersendood niet zou willen doneren omdat je dan inderdaad geopereerd wordt terwijl je lichaam het nog wel ‘doet’ (volgens mij is dat wel echt waar inderdaad), maar wel wanneer je ‘fysiek overleden’ bent, zou je jezelf in principe ook weer aan kunnen melden als donor en je familie vragen om te veto’en mocht die specifieke situatie van hersendood verklaard worden zich voordoen?
Edit: verder heb ik na een snel rondje googlen dezelfde bedenkingen als @Feather inderdaad
Ik heb de inleiding bekeken daarnet, maar ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen om de denkfouten en onjuiste aannames en klinkklare onzin aan te wijzen, het is in dit korte stukje al te veel en ik zie dat er nog 14 hoofdstukken achteraan komen.
Ik zie nu je tweede post:
Als het hersendoodprotocol volledig en juist is doorlopen (en ik twijfel er in Nederland echt niet aan dat dat helemaal keurig gebeurt voordat je naar de operatiekamer gaat, ik ben daar zelf wel eens bij betrokken geweest), is er geen kans op herstel van bewustzijn, je brein kan dan niet meer ademen, de meest basale prikkel die het moet kunnen geven om de rest van het lijf in stand te kunnen houden.
Ik geloof direct dat er verhalen zijn van mensen die te horen hebben gekregen ‘ik denk dat uw geliefde hersendood is’, en die vervolgens bij testen niet hersendood blijken te zijn en (deels) herstellen. Dat voelt voor de familie natuurlijk alsof ze opgestaan zijn uit de hersendood, maar feitelijk zijn ze dat nooit geweest (want testen niet ‘gehaald’ en dus nooit hersendood geweest). Er zijn geen verhalen van mensen die het volledige hersendoodprotocol keurig doorlopen hebben en dan toch wakker worden, die bestaan niet.
Maar als je (zoals zij in de inleiding) in twijfel trekt dat je bewustzijn zich in je hersenen bevindt en dat zelfs het volledig afsterven van je hersenen niet betekent dat je niet wakker kan worden, omdat je niet kan uitsluiten dat je bewustzijn zich eigenlijk in je grote teen bevindt, dan zul je ook niet geloven dat hersendood dood is, want die hersens zijn dan ondergeschikt aan die grote teen, dan kun je nooit geloven dat je hersendood kan zijn en dan zou ik de registratie op nee laten staan.
Een collega van mij was een tijdje een soort van aan het daten met iemand die in David Icke geloofde enzo. Toen ze daar achter kwam is ze snel gestopt met daten, en ik vond dat zo egoïstisch. Al die mooie verhalen die ik nu moest missen
O ja want vliegen via Schiphol is ook de enige manier waarop je op vakantie kunt gaan.
Ah ja, want op vakantie gaan is een recht dat nu van je afgenomen wordt.
Waar vind je dit soort complotdenkers? Ik wil ook enrertainment haha.
Omg ja is dat die guy die gelooft dat aliens de wereld besturen en zo? Misschien heb ik dezelfde persoon gedate als je collega, haha.
Ik weet niet waarom ik het mezelf aandoe, maar ik verloor mezelf weer eens in LinkedIn-reacties op berichten over het stikstofbeleid. En daar zitten weer pareltjes tussen. Bijvoorbeeld:
- Nederlandse boeren moeten weg om een markt te creëren voor megastallen in Oost-Europa
- Het gaat niet om stikstof, maar de landbouwgrond is nodig voor woningen. Variant daarop: Nederland moet binnen Europa één grote stad worden en daar moet het platteland voor wijken
- Onteigenen: ‘You own nothing and be happy’ (in 2 stappen van stikstofverbindingen naar The Great Reset)
- Een vergelijking met WOII kan natuurlijk ook niet ontbreken: straks moeten we weer bloembollen eten namelijk
- Samengevat: word wakker mensen
Jammer dat je op LinkedIn deze niet kunt uitdelen
Ja, driekwart zelfs komt uit het buitenland, en daarnaast gaat ook nog eens driekwart van onze eigen zuivel en vlees naar buurlanden (bron: Landbouw is níét belangrijk voor de Nederlandse economie (en nog 3 mythes over de landbouw ontkracht) - De Correspondent).
Ik erger me echt gruwelijk aan deze framing. Volgens het NRC komt dit uit de koker van Caroline van der Plas, niet verrassend natuurlijk:
Hun PR (van de agrogiganten – Louis) is soms verfijnd, soms confronterend. Mensen moeten ervan doordrongen worden dat ze zonder landbouw geen voedsel meer hebben. Een oud ideetje van een nu bekend politicus. In 2017 organiseerde het bedrijfsblad Vooruit van De Heus een gesprek over het imago van de sector, waarin Caroline van der Plas (toen van de varkenshouderbond NVV) de aanpak lanceerde: „Wij maken uw voedsel.”
De bedrijven van Quote 500-families die het boerenprotest aanwakkeren - NRC
Misschien, maar het is wel een feit dat de boeren uiteindelijk wel voedsel of grondstoffen voor voedsel verbouwen, of dat nu voor ons is of voor de buren. Dat in onze supermarkt geen voedsel van regionale/Nederlandse boeren ligt ligt meer aan het feit dat we goedkoop voedsel uit het buitenland gewend zijn, en geen duurder voedsel van de Nederlandse boeren willen betalen. En wat denk je van melk, kaas, boter etc etc?
Grondstof voor ander voedsel verbouwen is ontzettend inefficiënt, en dan wordt het daaruit resulterende vlees en zuivel ook nog eens voornamelijk geëxporteerd.
Lijkt me dus niet een essentiële bezigheid en juist wenselijk als onze boeren beide minderen.
Wie produceren dan ons voedsel? Het klopt hoor, dat in NL veel geproduceerd wordt voor andere afzetmarkten dan hier maar onder de streep klopt het toch gewoon dat boeren ons voedsel produceren?
De export is sowieso een belangrijke inkomstenbron voor Nederland, maar dat lijkt allemaal even gemakkelijk vergeten. Daarbij, als zij stoppen en je verlegt alles naar het buitenland (lees: china en dat soort landen) dan verleg je simpelweg een probleem, is de controle op stikstof helemaal weg, en moet alles alsnog vanuit die landen (waarvan ik vermoed dat ze toch iets gemakkelijker met gifstoffen omgaan als wij, wat ook al een tegenargument is) weer naar Nederland geïmporteerd worden. Hoe? Met vervuilende schepen, vliegtuigen en vrachtwagens. Met andere woorden, je verlegt het probleem gewoon zodat wij onze handjes schoon hebben.
Maar dit gebeurt dus al he, we importeren driekwart van ons voedsel. Het resterende kwart kunnen we dan zelf produceren, en de rest van de boeren kan weg. Het is ook niet zo dat we niet zonder die exportinkomsten kunnen, die maken maar een heel klein deel uit van het BBP (zie het artikel van de Correspondent dat ik hierboven in een eerdere reactie linkte). Ik snap niet wat je bedoelt met dat de controle op stikstof dan weg is? Andere (EU-)landen hebben daar net zo goed regels over, maar daar zal stikstof minder snel zorgen voor schade omdat de landbouw verspreid is over een groter gebied en de natuurgebieden groter zijn.
Uiteraard is het wel belangrijk dat er binnen de EU eerlijke concurrentie is tussen boeren (want interne markt) maar dat wordt grotendeels gegarandeerd door het gemeenschappelijk landbouwbeleid. In de hele EU moeten boeren duurzamer gaan produceren (zie Green Deal).
En ja, ook op wereldniveau uiteindelijk maar dat is heel ingewikkeld.
Ik weet dat er al heel veel geïmporteerd wordt, en wat mij betreft mag dat echt wel minder. Zeker als je verhalen hoort dat avocado’s in het land van herkomst voor het gewone volk niet meer te betalen is omdat er zo veel geëxporteerd wordt. Dan zijn we gewoon verkeerd bezig.
Wat ik niet snap is dan mensen zo zonder enige vorm van medeleven kunnen zeggen ‘de rest van de boeren kan weg’. Als jij een eigen bedrijf hebt, waar je je hele leven keihard voor gewerkt hebt, en de regering zegt dat het maar opgedoekt moet worden omdat je niet aan een regel voldoet, zou jij dat dan ook doen? Want dat is het gewoon hè, er worden regels bedacht vanaf een bureau, maar we wordt niet nagedacht over de gevolgen voor de mensen achter het bedrijf die hin hele levenswerk naar de kl**** zien gaan.
EU landen ja, maar ik neem aan dat jij ook weet dat er nog veel meer uit landen geïmporteerd wordt waar ze het niet zo nauw nemen met stikstofregels en landbouwgiffen.
Ik ben het zeker met je eens dat alles duurzamer kan en moet, maar de boeren hebben op dat gebied echt al heel veel gedaan. En er zijn m.i. nog veel meer manieren om stikstof te verminderen dan altijd maar weer eerst naar de boeren te wijzen.
Zogenaamde wolken in de zogenaamde lucht
Wauw, gewoon wauw. Geen woorden hiervoor
Haha ik heb ooit een rondleiding gehad bij het KNMI en daar zeiden ze dat ze best regelmatig brieven kregen met klachten over het weer omdat mensen dachten dat ze daar het weer konden regelen.