Ik heb inmiddels het gesprek met hem aangegaan waarin ik aangaf dat ik het een moeilijke situatie vind en er moeite heb met hoe hij tegen mij doet in discussies. In dit gesprek deed hij een aantal uitspraken waardoor ik zeker wist dat ik deze relatie moest beëindigen. Ik zal jullie deze uitspraken niet onthouden, ik quote: “Het valt me op dat juist de hoogopgeleide mensen de waarheid niet kunnen zien. Ik denk dat dit komt omdat zij tijdens hun opleiding hebben geleerd om volgens het systeem te denken en alles van hogerop direct te accepteren.” Ik heb dus gestudeerd en hij niet. Los van deze zaken kwam hij op mij als een intelligent persoon over (waarschijnlijk lastig voor te stellen nu).
Naast dat ik dus klaar met hem ben heeft hij sinds corona een zeer oppervlakkig contact met zijn familie en enkele vrienden, omdat daar is afgesproken elk onderwerp rondom een complot te vermijden. Over het verslechteren van deze contacten en ook het verliezen van mij als vriendin zei hij: “Ik wist dat ik mensen ging verliezen op dit pad”. Ik denk dat hij in zijn hoofd een heldhaftige kruistocht aan het voeren is.
Verder wenste hij mij nog succes voor de toekomst (als in: overleven als straks iedereen bij bosjes neervalt door de vaccinatie) en dat ik “er nog wel achter zal komen”. Ok. Wellicht komt hij er ook ooit achter.
Meerdere keren per dag denk ik nog aan deze uitspraken, hoe kom je erop? Hoe kan iemand zich zo blind staren op één bepaalde overtuiging? Dus nu ben ik single en ik ben eigenlijk wel opgelucht dat ik deze discussies niet meer hoef te voeren (en dat ik kon stoppen met de pil).