Het complottheorieën topic

Waarom neig je ernaar het te geloven? Er staan veel onzin en ‘alternatieve feiten’ in die allang zijn ontkracht. Je kunt dat zelf nazoeken bij betrouwbare bronnen. Hierboven heb ik een keer een link gedeeld naar een lijst met vragen en antwoorden over stikstof van NRC, die is heel nuttig. Ook Trouw heeft veel goede, heldere artikelen waarin het stikstofprobleem wordt uitgelegd.

Die tweede alinea snap ik niet, want het beleid is helemaal niet om alleen voor Nederland te gaan produceren. Alleen wat minder vlees en zuivel uitvoeren.

19 likes

Ik wil eigenlijk niet op uiterlijk beoordelen maar zou zij ook zoveel bereik hebben gehad als ze er niet zo uit had gezien :thinking:

7 likes

Got zij had laatst ook allemaal stories over dat een man pas een echte man is als hij zijn vrouw/vriendin niet de pil laat slikken… Eens kijken of ik die nog terug kan vinden

2 likes

Ooh ja die zag ik ook idd. En ze zit nu ongevaccineerd in de VS naar eigen zeggen via een of andere regeling omdat ze humanitaire hulp (lol) zou bieden daar als jurist

3 likes

De eerste alinea staat bol van de onzin, maar ik vind vooral die tweede alinea helemaal kut. Een beetje stellen dat ‘de gedachte om geen voedsel meer te exporteren’ (helemaal niet aan de orde trouwens) egoïstisch is, alsof ze het uit een soort goedheid van hun hart doen, terwijl juist door het op de wereldmarkt dumpen van zwaar gesubsidieerde Europese landbouwproducten lokale boeren in armere delen van de wereld kapot geconcurreerd zijn en mensen gedwongen worden om voedsel te importeren…

15 likes

Tim Douwsma heeft ook na corona een nieuw projectje gevonden zo te zien

17 likes

Ik vind dit soort vragen altijd zo apart, verwacht je dan een heel betoog van iemand hier die alle argumenten gaat weerleggen voor je ofzo? Er is best wel een hoop informatie over te vinden toch.

8 likes

Ik denk op de manier waarop ze het zeggen komt het geloofwaardig over. Daarnaast zeggen ze bronnen/onderzoeksresultaten te hebben, waardoor het al sneller als waar over komt.
(Goedgelovig ben ik sowieso snel, ik trap snel in leugens als ik die hoor en vind het lastig om hierin zelf mijn onderzoek te doen, wordt overrompeld door informatie en weet nooit zo goed hoe te zoeken).

Dank voor je reactie, ik ga je bronnen nog even een keer bekijken.

@Baymax dankjewel.

@Evenveel dat snap ik en ik twijfelde ook om dit te posten. Ik hoop zeker niet dat iemand zich verplicht voelt om mij te beantwoorden en dit alleen doen als ze dit willen. Ik ben zelf heel slecht in research doen en heb hier vaak een zetje voor nodig en ik merk dat hier veel vrouwen zitten met kennis hierover (klimaat) en hoopte een zetje te krijgen. Die ik ook kreeg.

7 likes

Het eerste ‘feit’ over stikstof is al niet waar: “Stikstof is onmisbaar voor de natuur, planten hebben het nodig. Maar te véél stikstof in de bodem is wél een probleem. Planten die van stikstof houden (zoals brandnetels, bramen en gras), groeien daardoor veel sneller en overwoekeren de planten die minder stikstof nodig hebben (bijvoorbeeld heide, maar ook zeldzame planten in natuurgebieden). Daardoor verdwijnen niet alleen planten, maar ook de insecten en vlinders die van die planten leven. Te veel stikstof zorgt dus voor minder plant- en diersoorten: de biodiversiteit neemt af, de natuur ‘verarmt’. Het evenwicht in de natuur (ecosysteem) raakt verstoord. In sloten, plassen en meren zorgt te veel stikstof voor veel algengroei, waardoor er minder zuurstof in het water zit en er geen waterplanten en vissen in kunnen leven. (…) De bodem kan door te veel stikstof ook verzuren: daardoor verdwijnen de planten die niet tegen een zure omgeving kunnen. Bovendien kan een zure bodem minder goed mineralen als calcium en magnesium vasthouden. Dat zijn belangrijke voedingsstoffen voor planten. Een zure bodem bevat ook minder kalk, wat uiteindelijk een probleem kan zijn voor de vogels die daar leven. Uit onderzoek onder koolmezen is bijvoorbeeld gebleken dat die in bepaalde gebieden zwakke botten hebben doordat er te weinig kalk in hun voedsel zit.” (Milieudefensie, Stikstof - alles wat je moet weten | Milieu Centraal)
Er is zeker een verschil tussen ammoniak en stikstofoxiden, maar het is allebei schadelijk voor de natuur en de gezondheid. Ammoniak slaat vooral in de directe omgeving neer, wat een probleem wordt als intensieve veehouderij en natuurgebieden dichtbij elkaar liggen, zoals in een dichtbevolkt land als Nederland. Sowieso is het wel lekker makkelijk om te wijzen van ‘ja maar NOx is een giftig gas en dat produceren wij niet!!’ terwijl dit plaatje denk ik wel genoeg zegt:

Het tweede punt is irrelevant, er ligt een uitspraak van de Raad van State dat de eerdere regelgeving op het gebied van stikstof niet geschikt is en dat met deze regels niet voldaan wordt aan de Europese regelgeving op het gebied van bescherming en instandhouding van de natuur (Raad van State: Nederlandse aanpak stikstof deugt niet).

Jan Willem Erisman is voorstander van reductie van stikstofuitstoot door extensivering van de landbouw (Samenvatting), dus ik snap niet helemaal waarom ze hem aanhalen? Hij zegt wel dat met een goede gebiedsgerichte aanpak en het vooral opkopen van piekbelasters emissiereductie van 50% waarschijnlijk niet nodig is, maar zegt ook “Hierbij gaan we ervan uit dat alle andere sectoren die bijdragen aan de overschrijding hun deel ook reduceren tot nul, dus verkeer, industrie, bouw, energie, maar ook buitenland” (Ontspannen Nederland, Samenvatting).
Ook erkent hij dat er gebieden zullen zijn waar de stikstofuitstoot met 66% naar beneden zal moeten, wat volgens zijn berekeningen vooral zou moeten door het uitkopen van piekbelasters in bepaalde gebieden. Daar was de overheid zelf ook al achter: “De onderzoeksmethode is simpel: veehouderijen die het meeste stikstof uitstoten en waarvan de dieren het minste geld kosten, worden het eerst opgekocht. In de berekening van Financiën blijkt de stikstofcrisis op te lossen door de 10 procent grootste uitstoters uit de landbouw op te kopen” en “Vooral opkoop van bedrijven dicht bij kwetsbare natuurgebieden in Gelderland zou volgens de berekeningen zeer effectief zijn om stikstofuitstoot te verminderen.” (NRC, Ministerie Financiën: stikstofcrisis kan voor de helft goedkoper worden opgelost - NRC)

Punt vier is zo dom, daar ga ik niet eens verder op in.

Punt vijf vind ik wel grappig, want Erisman, die ze bij punt drie nog zo blij aanhalen, is helemaal niet ontevreden over de modellen van het RIVM: “Het stikstofbeleid moet met modellen en metingen sámen onderbouwd worden. Met alleen meten kun je niet alle stikstofuitstoot in kaart brengen, gezien de enorme hoeveelheid bronnen en de ruimtelijke variatie daarin. Metingen zijn wel essentieel om de modellen goed te evalueren. Dat is ook gebeurd: metingen hebben afdoende aangetoond dat het model correcte uitkomsten geeft.” (Universiteit Leiden, Jan Willem Erisman over de stikstofcrisis: ‘Het meetmodel werkt, maar de minister haalt er te hoge reductiedoelen uit’ - Universiteit Leiden).
Het rapport Dwingelderveld (https://edepot.wur.nl/328849) is overigens amper een rapport te noemen, het is een masterscriptie uit 2012 waarin de steekproef uit maar vijf boeren bestond. Relevante kritiek op dit ‘rapport’: https://open.overheid.nl/repository/ronl-9212a191-e964-4534-bec6-18e408e525a7/1/pdf/beantwoording-kamervragen-over-het-rapport-nitrogen-deposition-and-ammonia-concentrations-in-the-dwingelderveld-as-affected-by-surrounding-dairy-farms.pdf.
Daarnaast wordt ook niet alle ammoniak door de lucht verplaatst: “Een deel van de stikstof belandt rechtstreeks in de grond, bijvoorbeeld door het uitrijden van mest of als dieren in de wei staan. Als de bemesting meer is dan de planten op kunnen nemen, kan de stikstof makkelijk uitspoelen. Het wordt dan meegevoerd naar het grond- of oppervlaktewater.” (Milieudefensie, Stikstof - alles wat je moet weten | Milieu Centraal).

41 likes
  • slaat post op voor toekomstige discussies met schoonfamilie. *
10 likes

Wauw, heel erg bedankt. Heel duidelijk zo! Had niet gehoeven maar wordt heel erg gewaardeerd! Ik sla hem ook op en ga even de tijd nemen om de bronnen te bekijken en via die weg ook mijn eigen bronnen te zoeken. Bedankt voor je tijd en moeite.:smiling_face_with_three_hearts:

@anon53137221 ik heb jouw eerdere berichten ook terug gelezen en daar heb ik ook veel aan! Thanks!

9 likes

:see_no_evil:

Dat heb ik nou met Sander Schimmelpenninck.

Edit paar dagen later: ik bedoelde dit sarcastisch :grin:dacht zullen wel reacties op komen maar helaas niet haha. Vond de opmerking over Eva’s uiterlijk raar.

1 like

Ja, we zitten in de Truman Show.

2 likes

Bekijk Nieuwsuur Ophef: The Great Reset op The Great Reset gemist? Start met kijken op NPO Start

Interessant!

7 likes

De romeo’s hebben het 's nachts neergelegd om boeren zwart te maken, zag ik net op twitter. Echt hou op hoor, stel clowns.

3 likes

huh wat doen zij nou

huh wat doen zij nou in NL?

9 likes

Mijn vriend gelooft steeds meer complottheorieën en ik denk niet dat ik er nog langer tegen kan om met hem samen te zijn. Discussies zijn onmogelijk omdat mijn argumenten toch niet tellen aangezien deze afkomstig zijn uit “mainstream media” en de wetenschap die volgens hem corrupt is. Ik had gehoopt dat het meer op de achtergrond zou komen te staan aangezien Corona grotendeels voorbij is maar werkelijk elk onderwerp past in het complot: zonnebrand veroorzaakt huidkanker, de overheid koopt de grond op van de boeren zodat “ze” een voedselschaarste kunnen creëren en ons uiteindelijk alleen nog maar insecten laten eten. Uiteraard is de oorlog in Oekraïne enkel gecreëerd zodat ons eten duurder kon worden en de klimaatcrisis verzonnen. Als ik aangeef het hier niet mee eens te zijn noemt hij mij naïef en zegt hij dat ik mijn ogen nog wel zal openen.

Ik heb de relatie tot nu toe niet verbroken omdat ik niet iemand wilde afschrijven omdat diegene een andere mening heeft dan mij, maar dit is echt niet te doen. Zouden jullie het kunnen/willen om een relatie met iemand te hebben die gelooft in complottheorieën?

Sorry als mijn verhaal niet helemaal in dit topic past.

18 likes

Jeetje, wat zal dit zwaar zijn voor je. Ik denk dat je vooral zelf moet bedenken of je nog met je vriend samen wil zijn als hij dit soort dingen gelooft/aanhangt en dat dat niet niet afhangen van wat wij hier vinden. Bovendien denk ik dat je wel weet welk antwoord hier op zal komen.

2 likes

Wat een moeilijke situatie. Ik zou zelf ook niet samen willen zijn met iemand die in dit soort complotten geloofd maar ik snap ook wel dat je het niet alleen om deze reden wil uitmaken.

Kleine kans dit, maar misschien kun je hem de laatste Youtubeserie van Nieuwsuur laten zien? Daar wordt allerlei nepnieuws van de afgelopen tijd gedebunked, en dat kun je via hun bronnen dan ook zelf weer checken als je hen niet geloofd.

4 likes

Wat vervelend! Hoe is het begonnen? Was hij voor corona al zo ook?

Ik zou er denk ook niet tegen kunnen. Ik vind complottheorieën soms interessant, vind het leuk om erover te discussiëren en sommige dingen geloof ik ook nog wel. Maar het lijkt me geen doen om samen te zijn met iemand die werkelijk alles als een complot bestempeld. Heel vermoeiend lijkt het me?

Maar wat hierboven ook wordt gezegd inderdaad; het is jouw relatie en je moet doen waar jij je fijn bij voelt. Als het voor jou klaar is, is het klaar. En als je wel met hem verder wil is dat ook oké. Laat het niet afhangen van wat anderen vinden en doe waar jij gelukkig van wordt.

3 likes