Het complottheorieën topic

Jeetje, wat lastig voor je zeg!

Ik moet eerlijk zeggen dat ikzelf geen relatie met zo iemand zou kunnen hebben. Zo’n argwanende denkwijze sijpelt denk ik in veel dagelijkse dingen door, waardoor ik me continu zou ergeren aan mijn partner. Ik vind het ook iets kinderachtigs hebben en daarmee onaantrekkelijk in een partner.

Denk je dat er nog een gesprek mogelijk is om het wat in te dammen? Prima dat hij dit blijkbaar gelooft maar is het vaak een gespreksonderwerp? Soms gaat het met deze theorieën van kwaad tot erger…
En daarnaast zou ik ook bang zijn voor een toekomst met zo iemand, gaat diegene dit dan ook aan eventuele toekomstige kids verkondigen?

5 likes

Ah wat vervelend voor je zeg! Dat hij in zulke dingen gelooft moet hij zelf weten natuurlijk maar er zit voor mij wel een verschil tussen normaal kunnen discussiëren over dergelijke onderwerpen met je partner en door je partner eigenlijk monddood gemaakt worden omdat je zogenaamd naïef zou zijn, dat valt mij eigenlijk nog wel het meeste op van wat je er over zegt hier. Ik wens je in ieder geval sterkte met de situatie :hugs:

26 likes

Wauw bedankt voor jullie lieve reacties!

@Pinkbeliever dat is waar inderdaad. Het voelt zo hard voor mij om een relatie waarin ik zo gelukkig was, te beëindigen puur vanwege dit thema. En los van zijn overtuigingen is het een heel lief iemand met dezelfde humor en hobby’s als ik. Maar ik ben hem, door deze opvattingen maar ook doordat hij dus niet bekwaam is een discussie respectvol te kunnen voeren, veel minder aantrekkelijk gaan vinden. Zoals @ClaireCharlotte zegt komt het nu vaak ter sprake omdat hij in zo ontzettend veel dingen een complot ziet. Ik merk nu aan mezelf dat ik sommige onderwerpen niet ter sprake breng omdat ik wil vermijden dat we weer een discussie krijgen. Ik heb zelf geen kinderwens maar hij heeft aangegeven een eventueel kind niet te willen vaccineren met welk vaccin dan ook. Zijn argument hiervoor is dat sinds vaccinaties (voor polio, bof etc) gegeven worden er meer kinderen met autisme en ADHD zijn. Ik probeer dan een discussie te voeren waar in ik aan de kaak stel of dit niet ligt aan de tijdsgeest waar tegenwoordig meer aandacht is voor mentale gezondheid dan vroeger en dat de diagnose toen nog niet bestond. Maar dat komt totaal niet binnen, alles is een plan van de overheid om de burgers ziek te maken.

Ook zit ik er bijvoorbeeld aan te denken om een elektrische auto te kopen, maar hij antwoordt dan dat hij nooit elektrisch zal rijden want “ze” stimuleren dat omdat de overheid elektrische auto’s op afstand kan controleren. En ik wil een huis kopen, maar hij zegt dat ik daarmee moet wachten want op korte termijn gaan er miljoenen mensen dood door de vaccinatie en zal er een overschot aan woningen ontstaan. Ik probeer hem te begrijpen maar kan er niet bij hoe iemand in zo’n andere realiteit wenst te leven. Ik probeer dus ook respectvol te blijven in discussies, ookal vind ik sommige overtuigingen ronduit lachwekkend, maar op zijn beurt noemt hij mij dus naïef en zegt hij dat het vast leuk zal zijn om in zo’n vrolijke zorgeloze bubbel te leven als ik doe (letterlijk zijn woorden).

@lisaanna Ik heb nu bijna 8 maanden een relatie met hem, dus toen ik hem leerde kennen raakte de coronacrisis al meer op de achtergrond. Ook was ik zo ontzettend verliefd waardoor ik alles met een roze bril bekeek en ik was van mening dat ik ook voor andermans ideeën moet openstaan. Het doet me zoveel verdriet dat iets dat zo mooi had kunnen zijn nu kapot gaat doordat iemand zo vast zit in zijn skeptische manier van denken. Ik voel me zo uitgeput door steeds maar weer in een discussie te zitten die toch nergens op uitdraait, want van echt discussiëren is geen sprake zoals @Honey ook zegt.

@Branko bedankt voor de tip, ga ik zeker naar kijken!

9 likes

Wat heftig en ook totaal onrespectvol… Heel veel sterkte met je besluit.

3 likes

Ik heb niet echt advies voor je (sorry) maar wat ik herken bij mensen die er in geloven is dat er een soort wij/zij denken ontstaat. Zij zien zichzelf als superieur en wij zijn dan schapen ofzo… en het vervelende is, elke dag willen ze erover praten, je overtuigen en heel veel onderwerpen worden opeens gelinkt aan complottheorieen, zo irritant!

7 likes

“What is not reasoned in, cannot be reasoned out” oftewel: als iemand niet met logische argumenten tot diens mening is gekomen, zullen ze er ook niet door argumenten vanaf gebracht worden.

Dat is het lastige aan veel complottheorieën, ze zijn gestaafd op onderbuikgevoelens en hearsay, maar niet op goede argumenten. Als iemand er dan toch in is gaan geloven dan is het praktisch onmogelijk om ze toch nog te overtuigen.
Beetje een zijspoor, maar ik moest hier aan denken vanwege die serie.

@macrame heel vervelend dat je in deze situatie zit en ik snap dat je er niet zomaar een beslissing over wilt maken.

14 likes

Wat lastig! Ikzelf zou dit niet kunnen en zou veel te veel de discussie aangaan met iemand en zou het lastig vinden als je beide zo’n andere kijk op de wereld hebt. Ik keek laatst een aflevering van Filemon en de complotten en daarin was ook een koppel waarvan de vrouw er niet in geloofde. Zij hadden samen de afspraak staan om het er gewoon niet over te hebben of zoveel mogelijk te beperken en dit leek voor hun wel te werken. Ik weet alleen even niet meer zo snel welke aflevering dit is.

4 likes

Ik heb inmiddels het gesprek met hem aangegaan waarin ik aangaf dat ik het een moeilijke situatie vind en er moeite heb met hoe hij tegen mij doet in discussies. In dit gesprek deed hij een aantal uitspraken waardoor ik zeker wist dat ik deze relatie moest beëindigen. Ik zal jullie deze uitspraken niet onthouden, ik quote: “Het valt me op dat juist de hoogopgeleide mensen de waarheid niet kunnen zien. Ik denk dat dit komt omdat zij tijdens hun opleiding hebben geleerd om volgens het systeem te denken en alles van hogerop direct te accepteren.” Ik heb dus gestudeerd en hij niet. Los van deze zaken kwam hij op mij als een intelligent persoon over (waarschijnlijk lastig voor te stellen nu).

Naast dat ik dus klaar met hem ben heeft hij sinds corona een zeer oppervlakkig contact met zijn familie en enkele vrienden, omdat daar is afgesproken elk onderwerp rondom een complot te vermijden. Over het verslechteren van deze contacten en ook het verliezen van mij als vriendin zei hij: “Ik wist dat ik mensen ging verliezen op dit pad”. Ik denk dat hij in zijn hoofd een heldhaftige kruistocht aan het voeren is.

Verder wenste hij mij nog succes voor de toekomst (als in: overleven als straks iedereen bij bosjes neervalt door de vaccinatie) en dat ik “er nog wel achter zal komen”. Ok. Wellicht komt hij er ook ooit achter.

Meerdere keren per dag denk ik nog aan deze uitspraken, hoe kom je erop? Hoe kan iemand zich zo blind staren op één bepaalde overtuiging? Dus nu ben ik single en ik ben eigenlijk wel opgelucht dat ik deze discussies niet meer hoef te voeren (en dat ik kon stoppen met de pil).

55 likes

Jemig, good riddance, wat een wappie. Begrijp ik nou goed dat 'ie antivaxx was maar er wel helemaal oké mee was dat jij ‘voor hem’ aan de pil ging, waarvan daadwerkelijk is aangetoond dat er best een grote kans is op negatieve effecten? :roll_eyes:

13 likes

Oh nee dat was wel mijn eigen beslissing hoor, de spiraal zetten en verwijderen vond ik een afgrijselijke ervaring en condooms vind ik ook niet ideaal als ik een relatie heb. Dus bij gebrek aan beter koos ik voor de pil.

2 likes

Ik wil hier toch nog even op reageren, omdat ik in precies dezelfde situatie zat en dit ook wel de hoofd reden is geweest dat het uit is:

Ook nog maar kort een relatie en het complot denken van mijn vriend werd steeds heftiger. We hadden het echt heel leuk samen, maar dan kwam er weer een discussie over een onderwerp en dan voelde hij zich niet begrepen door mij en vond het vervelend dat ik altijd niks geloofde(maar ik geloofde het ook standaard niet, omdat het dan weer van een wappie website kwam). Ook alle argumenten die ik aanhaalde klopte niet, want wat jij zegt, die waren afkomstig uit de mainstream media en mainstreammedia heeft altijd verkeerde belangen :roll_eyes:. Sowieso ging het vaak over belangen. Hij was ook lid van de andere krant(da waren journalisten zonder belang!) en begon naar demonstraties te gaan en daardoor werder zijn ideeën nog meer versterkt.

Heel herkenbaar verder wat jij schrijft en wij hebben het bijvoorbeeld ook gehad over waarom hoog opgeleide mensen sneller dingen aannemen van de overheid(mijn vriend was wel hoog opgeleid) en mijn exvriend kon bijvoorbeeld ook niet snappen hoe zijn vrienden het niet leken te willen begrijpen… (die dachten er ook anders over). Ik maakte me soms ook zorgen daardoor dat hij vrienden ging verliezen. Hij maakte zich dan weer zorgen over mijn gezondheid, want ik was gevaccineerd en er waren al duizenden mensen overleden aan het vaccin.

Ik probeerde wel altijd begrip te tonen en zijn ideeën niet af te schrijven. Zo hebben we ook samen de docu gezien van tim gielen en toen begreep ik ook wel dat als je dit echt gelooft hoe anders je naar de wereld kijkt. En voor hem was het de absolute waarheid en hij kon zich niet voorstellen hoe ik dit niet zag! Corona mag dan wel voorbij zijn the great reset niet. Hij had het ook altijd over alle dingen die nog gingen gebeuren en idd, alles in het nieuws was dan te herleiden tot het vooropgezette plan.

En het stomme is dat we altijd diepe gesprekken hadden over bijvoorbeeld meerdere bronnen tot je nemen, uit je bubbel komen, bedenken waarom je iets betrouwbaar acht, enz en vervolgens gelooft hij die onzin???

Nouja uiteindelijk begon hij op vakantie ineens over chemtrails in de lucht en hoe dat toegegeven was door de overheid en toen we langs bergen met mist liepen vroeg hij zich af of "ze’ dat expres gedaan hadden??? Het was gewoon mist???:smiling_face_with_tear:

Sorry dat ik jou verhaal nu een beetje kaap, maar ik merk dat ik er eigenlijk ook nog over wil praten. Ik denk dat er geen andere optie is dan het inderdaad uitmaken, omdat het zo alles omvattend is en helaas alleen maar erger lijkt te worden. Ik hoop echt dat beide jongens ooit inzien dat dit niet de waarheid is, maar ik weet het niet. Veel sterkte in ieder geval, want het einde klonk wel behoorlijk bot :frowning:

31 likes

Wauw dit is allemaal zo herkenbaar! Bedankt voor het delen van je verhaal. Om mij heen ken ik niemand die in een dergelijke situatie zit.

Die opmerking over mist in de bergen :weary: Mijn vriend begon ook regelmatig over chemtrails als ik met hem in de auto zat. De laatste keer dat we het daarover hadden was ik toevallig ook met hem op vakantie en we zaten midden op zee. Op dat moment zei hij: “Hier zie je dan weer geen chemtrails, vreemd”. Alsof de chemtrails dus alleen in de bewoonde gebieden te zien zijn om zo de inwoners te beïnvloeden. Tsja, of er vliegen gewoon geen vliegtuigen.

Wat me misschien nog steeds het meest irriteert zijn de herinneringen aan de zonnebrandcrèmediscussies met hem. Volgens hem was spf een middel van de farmaceutische industrie om zo juist huidkanker te veroorzaken en hier weer aan te verdienen (zoals ook beschreven in de printscreens in eerdere posts in dit topic). Nu ben ik best wel into skincare en kon ik hem veel vertellen over de afzonderlijke ingrediënten, onderzoeken naar de werkzaamheid van spf én dat de stijging van het aantal mensen met huidkanker te wijten is aan tal van andere redenen. Veel mensen smeren zich niet voldoende in, zonvakanties zijn pas vanaf de jaren 80 een ding, etc. Maar geen één van mijn argumenten heeft hij serieus genomen. Hij heeft dus meer vertrouwen in ongefundeerde uitspraken dan de conclusies van meerdere wetenschappelijke onderzoeken, “want de farmaceutische industrie is niet te vertrouwen”. Zo vermoeiend.

Ik vraag me af hoe het komt dat sommige mensen zo sterk aangetrokken zijn tot complottheorieën, zonder dat mensen in hun naaste omgeving dit doen. Ik had zijn familie gevraagd of zij weten waar zijn achterdocht richting de overheid vandaan komt. Zij zeiden dat hij aanvankelijk juist bang was voor corona. Dit sloeg daarna om in achterdocht. Maakte jouw vriend ook deze kentering door? En hoe reageerde hij toen jij het uitmaakte?

9 likes

“Fijn” dat jij je er ook zo in herkend! En die discussie over zonnebrand klinkt zo vervelend maar ook herkenbaar! Jij weet daar dan wel veel van, maar toch meent hij dat zijn andere bronnen betrouwbaarder zijn. Gelukkig was dit zonnebrand issue nog niet bekend bij mijn ex, maar het zal mij niks verbazen als hij nu ook anti is :sweat_smile:

Wij hadden op onze laatste dag dan een discussie over een voedingsguru die in zijn kringen heel groot is en mijn vakgebied is voeding en ik was het gewoon niet met hem eens op veel gebieden! En ik vond ook vooral dat hij gewoon veel geld wilde verdienen aan alles wat hij verkocht, ipv dat hij echt wilde dat mensen gezonder werder, zoals hij zelf zegt. Mijn ex was het daar weer niet mee eens, maar ik moet ook zeggen dat ik er zelf vaak al negatief in ging, omdat ik veel mensen die in zulke podcast aan het woord kwamen al niet geloofde :sweat_smile:

En interessant dat jouw ex eerst juist heel anders was! En ook wel herkenbaar dat hij niet uit een omgeving kwam waar mensen er hetzelfde over dachten. Mijn ex was volgens mij altijd al sceptisch en ook altijd een beetje een “vreemde eend”. Hij wilde zich niet graag bij groepen aansluiten en deed met veel trends niet mee(geen social media, vroeger geen hyves of msn enz). Hij vond het ook altijd interessant als iedereen er op 1 manier over dacht en 1 iemand dan iets anders riep, dan was hij juist geïnteresseerd in die andere persoon.

En hij heeft het zelf uitgemaakt! Niet met dit als reden, maar het heeft zeker bijgedragen. Daarna hebben we nog 5 maanden contact gehouden en zijn we samen op vakantie geweest(omdat we het nog steeds leuk hadden en het gevoel er nog was) en twijfelde we zelfs om weer terug samen te komen, maar daarbij was dit wel doorslaggevend om dat niet te doen…heel pijnlijk en voor veel mensen niet te begrijpen dat dit zo veel impact heeft. Ik moet dus ook wel zeggen dat na het uitging hij steeds extremer werd!

4 likes

Wel herkenbaar, maar ik heb dit met mijn moeder. Ik probeer het onderwerp zoveel mogelijk te vermijden, omdat we er allebei gefrustreerd van raken (en ik het heel lastig vind om niet boos te worden), maar de laatste keer wilde ze het er heel graag over hebben. Ze overviel me er nogal mee, want ik ben al maanden het corona-nieuws niet meer aan het volgen, maar zij zit daar nog heel erg in. En vanuit haar standpunt begrijp ik wel dat ze angstig voor me is. Als je die dingen inderdaad gelooft, dan wil je de mensen die je graag ziet, daar wel voor behoeden. Alleen zie ik het als complottheorieën en is het ook erg moeilijk om het er met haar over te hebben. Als ik maar enigszins meega in het “mainstream narratief”, betekent dat voor haar meteen dat ik het hele coronabeleid en de farmaciesector steun, terwijl dat voor mij veel genuanceerder is. Volgens mij linkt zij ook vanalles aan de stijgende energie- en voedselprijzen en de oorlog in Oekraïne. Het is gewoon niet zwart-wit, maar dat maakt zij wel zo. In alles wat ze zegt, zit er wel iets van waarheid, maar als ik ertegenin ga, dan doe ik “geen onderzoek” en volg ik de mainstream media e.d. Ze gaf me een folder mee (“Handboek burgerschap in roerige tijden”) om te lezen en ze wil zich tegen volgende keer dat ik ga, beter voorbereid hebben om het er uitgebreider over te hebben. En ik kijk daar nu al zo tegenop. Die folder is ook 1 grote grap, er staat nergens geen enkele verwijzing naar auteurs, enkel een website die al niet meer bestaat.

5 likes

wow, ik vind het echt heftig dat je hiermee hebt moeten dealen, klinkt echt alsof je een goede keuze hebt gemaakt

7 likes

Ik kende Richard de Leth niet dus ik heb zijn website bekeken. Het komt idd wel over dat hij zo veel mogelijk cursussen wilt slijten. Weet je nog wat de dingen waren die hij zei waar je het zelf niet mee eens was? En heftig dat jouw ex nog extremer is geworden na jullie break up. Ik ben benieuwd hoe hij hier in 20 jaar op terugkijkt. Goed dat je van hem af bent denk ik.

@Hinkje Wat vervelend voor je, dat klinkt echt heel zwaar. Dat is nog veel lastiger dan samen zijn met een wappie, die relatie kan je tenminste verbreken. Handboek Burgerschap klinkt echt verschrikkelijk :joy: Onvoorstelbaar dat iemand een folder met die titel serieus kan nemen. Succes met het gesprek :frowning:

4 likes

Goed moment om jorn luka even terug te halen

1 like

Een van zijn eerste zinnen “het ziekenhuisvoedsel zorgt ervoor dat je langer in het ziekenhuis blijft liggen” doet me denken aan dat er in een van de eerste Coronagolven op Twitter een menukaart uit een ziekenhuis werd gedeeld waarop voedsel stond waarmee Coronapatiënten zogenaamd zouden aansterken en daar stonden alleen maar ongezonde dingen zoals een Mars etc op :sweat_smile: ben nog steeds benieuwd of dat echt was of door wappies gemaakt.

1 like

Je rukt het weer lekker uit z’n verband. Het betreffende ziekenhuis heeft dat hier toegelicht: In het nieuws | Maastricht UMC+

5 likes

Haha werk jij daar ofzo. Ik ruk niks, ik haal een wappietweet die ik maanden geleden las aan. Ik kon hem helaas niet meer terugvinden. Ik ben niet voor niks benieuwd of het echt was of niet. Ik kan me iets voorstellen bij vetrijke voeding om aan te sterken maar het werd verder niet toegelicht op de menukaart en wappies maken wel meer van zulke dingen.
Maar leuk om de toelichting te lezen, thanks.

2 likes