Het complottheorieën topic

Ik wil hier toch nog even op reageren, omdat ik in precies dezelfde situatie zat en dit ook wel de hoofd reden is geweest dat het uit is:

Ook nog maar kort een relatie en het complot denken van mijn vriend werd steeds heftiger. We hadden het echt heel leuk samen, maar dan kwam er weer een discussie over een onderwerp en dan voelde hij zich niet begrepen door mij en vond het vervelend dat ik altijd niks geloofde(maar ik geloofde het ook standaard niet, omdat het dan weer van een wappie website kwam). Ook alle argumenten die ik aanhaalde klopte niet, want wat jij zegt, die waren afkomstig uit de mainstream media en mainstreammedia heeft altijd verkeerde belangen :roll_eyes:. Sowieso ging het vaak over belangen. Hij was ook lid van de andere krant(da waren journalisten zonder belang!) en begon naar demonstraties te gaan en daardoor werder zijn ideeën nog meer versterkt.

Heel herkenbaar verder wat jij schrijft en wij hebben het bijvoorbeeld ook gehad over waarom hoog opgeleide mensen sneller dingen aannemen van de overheid(mijn vriend was wel hoog opgeleid) en mijn exvriend kon bijvoorbeeld ook niet snappen hoe zijn vrienden het niet leken te willen begrijpen… (die dachten er ook anders over). Ik maakte me soms ook zorgen daardoor dat hij vrienden ging verliezen. Hij maakte zich dan weer zorgen over mijn gezondheid, want ik was gevaccineerd en er waren al duizenden mensen overleden aan het vaccin.

Ik probeerde wel altijd begrip te tonen en zijn ideeën niet af te schrijven. Zo hebben we ook samen de docu gezien van tim gielen en toen begreep ik ook wel dat als je dit echt gelooft hoe anders je naar de wereld kijkt. En voor hem was het de absolute waarheid en hij kon zich niet voorstellen hoe ik dit niet zag! Corona mag dan wel voorbij zijn the great reset niet. Hij had het ook altijd over alle dingen die nog gingen gebeuren en idd, alles in het nieuws was dan te herleiden tot het vooropgezette plan.

En het stomme is dat we altijd diepe gesprekken hadden over bijvoorbeeld meerdere bronnen tot je nemen, uit je bubbel komen, bedenken waarom je iets betrouwbaar acht, enz en vervolgens gelooft hij die onzin???

Nouja uiteindelijk begon hij op vakantie ineens over chemtrails in de lucht en hoe dat toegegeven was door de overheid en toen we langs bergen met mist liepen vroeg hij zich af of "ze’ dat expres gedaan hadden??? Het was gewoon mist???:smiling_face_with_tear:

Sorry dat ik jou verhaal nu een beetje kaap, maar ik merk dat ik er eigenlijk ook nog over wil praten. Ik denk dat er geen andere optie is dan het inderdaad uitmaken, omdat het zo alles omvattend is en helaas alleen maar erger lijkt te worden. Ik hoop echt dat beide jongens ooit inzien dat dit niet de waarheid is, maar ik weet het niet. Veel sterkte in ieder geval, want het einde klonk wel behoorlijk bot :frowning:

31 likes

Wauw dit is allemaal zo herkenbaar! Bedankt voor het delen van je verhaal. Om mij heen ken ik niemand die in een dergelijke situatie zit.

Die opmerking over mist in de bergen :weary: Mijn vriend begon ook regelmatig over chemtrails als ik met hem in de auto zat. De laatste keer dat we het daarover hadden was ik toevallig ook met hem op vakantie en we zaten midden op zee. Op dat moment zei hij: “Hier zie je dan weer geen chemtrails, vreemd”. Alsof de chemtrails dus alleen in de bewoonde gebieden te zien zijn om zo de inwoners te beïnvloeden. Tsja, of er vliegen gewoon geen vliegtuigen.

Wat me misschien nog steeds het meest irriteert zijn de herinneringen aan de zonnebrandcrèmediscussies met hem. Volgens hem was spf een middel van de farmaceutische industrie om zo juist huidkanker te veroorzaken en hier weer aan te verdienen (zoals ook beschreven in de printscreens in eerdere posts in dit topic). Nu ben ik best wel into skincare en kon ik hem veel vertellen over de afzonderlijke ingrediënten, onderzoeken naar de werkzaamheid van spf én dat de stijging van het aantal mensen met huidkanker te wijten is aan tal van andere redenen. Veel mensen smeren zich niet voldoende in, zonvakanties zijn pas vanaf de jaren 80 een ding, etc. Maar geen één van mijn argumenten heeft hij serieus genomen. Hij heeft dus meer vertrouwen in ongefundeerde uitspraken dan de conclusies van meerdere wetenschappelijke onderzoeken, “want de farmaceutische industrie is niet te vertrouwen”. Zo vermoeiend.

Ik vraag me af hoe het komt dat sommige mensen zo sterk aangetrokken zijn tot complottheorieën, zonder dat mensen in hun naaste omgeving dit doen. Ik had zijn familie gevraagd of zij weten waar zijn achterdocht richting de overheid vandaan komt. Zij zeiden dat hij aanvankelijk juist bang was voor corona. Dit sloeg daarna om in achterdocht. Maakte jouw vriend ook deze kentering door? En hoe reageerde hij toen jij het uitmaakte?

9 likes

“Fijn” dat jij je er ook zo in herkend! En die discussie over zonnebrand klinkt zo vervelend maar ook herkenbaar! Jij weet daar dan wel veel van, maar toch meent hij dat zijn andere bronnen betrouwbaarder zijn. Gelukkig was dit zonnebrand issue nog niet bekend bij mijn ex, maar het zal mij niks verbazen als hij nu ook anti is :sweat_smile:

Wij hadden op onze laatste dag dan een discussie over een voedingsguru die in zijn kringen heel groot is en mijn vakgebied is voeding en ik was het gewoon niet met hem eens op veel gebieden! En ik vond ook vooral dat hij gewoon veel geld wilde verdienen aan alles wat hij verkocht, ipv dat hij echt wilde dat mensen gezonder werder, zoals hij zelf zegt. Mijn ex was het daar weer niet mee eens, maar ik moet ook zeggen dat ik er zelf vaak al negatief in ging, omdat ik veel mensen die in zulke podcast aan het woord kwamen al niet geloofde :sweat_smile:

En interessant dat jouw ex eerst juist heel anders was! En ook wel herkenbaar dat hij niet uit een omgeving kwam waar mensen er hetzelfde over dachten. Mijn ex was volgens mij altijd al sceptisch en ook altijd een beetje een “vreemde eend”. Hij wilde zich niet graag bij groepen aansluiten en deed met veel trends niet mee(geen social media, vroeger geen hyves of msn enz). Hij vond het ook altijd interessant als iedereen er op 1 manier over dacht en 1 iemand dan iets anders riep, dan was hij juist geïnteresseerd in die andere persoon.

En hij heeft het zelf uitgemaakt! Niet met dit als reden, maar het heeft zeker bijgedragen. Daarna hebben we nog 5 maanden contact gehouden en zijn we samen op vakantie geweest(omdat we het nog steeds leuk hadden en het gevoel er nog was) en twijfelde we zelfs om weer terug samen te komen, maar daarbij was dit wel doorslaggevend om dat niet te doen…heel pijnlijk en voor veel mensen niet te begrijpen dat dit zo veel impact heeft. Ik moet dus ook wel zeggen dat na het uitging hij steeds extremer werd!

4 likes

Wel herkenbaar, maar ik heb dit met mijn moeder. Ik probeer het onderwerp zoveel mogelijk te vermijden, omdat we er allebei gefrustreerd van raken (en ik het heel lastig vind om niet boos te worden), maar de laatste keer wilde ze het er heel graag over hebben. Ze overviel me er nogal mee, want ik ben al maanden het corona-nieuws niet meer aan het volgen, maar zij zit daar nog heel erg in. En vanuit haar standpunt begrijp ik wel dat ze angstig voor me is. Als je die dingen inderdaad gelooft, dan wil je de mensen die je graag ziet, daar wel voor behoeden. Alleen zie ik het als complottheorieën en is het ook erg moeilijk om het er met haar over te hebben. Als ik maar enigszins meega in het “mainstream narratief”, betekent dat voor haar meteen dat ik het hele coronabeleid en de farmaciesector steun, terwijl dat voor mij veel genuanceerder is. Volgens mij linkt zij ook vanalles aan de stijgende energie- en voedselprijzen en de oorlog in Oekraïne. Het is gewoon niet zwart-wit, maar dat maakt zij wel zo. In alles wat ze zegt, zit er wel iets van waarheid, maar als ik ertegenin ga, dan doe ik “geen onderzoek” en volg ik de mainstream media e.d. Ze gaf me een folder mee (“Handboek burgerschap in roerige tijden”) om te lezen en ze wil zich tegen volgende keer dat ik ga, beter voorbereid hebben om het er uitgebreider over te hebben. En ik kijk daar nu al zo tegenop. Die folder is ook 1 grote grap, er staat nergens geen enkele verwijzing naar auteurs, enkel een website die al niet meer bestaat.

5 likes

wow, ik vind het echt heftig dat je hiermee hebt moeten dealen, klinkt echt alsof je een goede keuze hebt gemaakt

7 likes

Ik kende Richard de Leth niet dus ik heb zijn website bekeken. Het komt idd wel over dat hij zo veel mogelijk cursussen wilt slijten. Weet je nog wat de dingen waren die hij zei waar je het zelf niet mee eens was? En heftig dat jouw ex nog extremer is geworden na jullie break up. Ik ben benieuwd hoe hij hier in 20 jaar op terugkijkt. Goed dat je van hem af bent denk ik.

@Hinkje Wat vervelend voor je, dat klinkt echt heel zwaar. Dat is nog veel lastiger dan samen zijn met een wappie, die relatie kan je tenminste verbreken. Handboek Burgerschap klinkt echt verschrikkelijk :joy: Onvoorstelbaar dat iemand een folder met die titel serieus kan nemen. Succes met het gesprek :frowning:

4 likes

Goed moment om jorn luka even terug te halen

1 like

Een van zijn eerste zinnen “het ziekenhuisvoedsel zorgt ervoor dat je langer in het ziekenhuis blijft liggen” doet me denken aan dat er in een van de eerste Coronagolven op Twitter een menukaart uit een ziekenhuis werd gedeeld waarop voedsel stond waarmee Coronapatiënten zogenaamd zouden aansterken en daar stonden alleen maar ongezonde dingen zoals een Mars etc op :sweat_smile: ben nog steeds benieuwd of dat echt was of door wappies gemaakt.

1 like

Je rukt het weer lekker uit z’n verband. Het betreffende ziekenhuis heeft dat hier toegelicht: In het nieuws | Maastricht UMC+

5 likes

Haha werk jij daar ofzo. Ik ruk niks, ik haal een wappietweet die ik maanden geleden las aan. Ik kon hem helaas niet meer terugvinden. Ik ben niet voor niks benieuwd of het echt was of niet. Ik kan me iets voorstellen bij vetrijke voeding om aan te sterken maar het werd verder niet toegelicht op de menukaart en wappies maken wel meer van zulke dingen.
Maar leuk om de toelichting te lezen, thanks.

2 likes

Haha sorry hier moest ik om lachen.
Nee ik werk daar niet, maar vond al die berichtgeving daarover echt zo klote voor de betreffende afdeling diëtetiek. Mensen met aandoeningen hebben soms een heel afwijkend voedingsschema nodig. Voor een leek kan dat ongezond lijken (op de lange termijn is het dat vaak ook), maar voor die persoon is het op dat moment de beste optie. Doe je als diëtist keihard je best om patiënten niet ondervoed te laten raken, krijg je een hele mediastorm over je heen :roll_eyes:.

6 likes

Wat ik soms heb is dat ik het deels “eens” ben met de andersdenkenden. Het gaat vaak over onvrede over het huidige beleid. Ik ben van mening dat door falend politiek beleid er veel leed is in de samenleving. Het gaat nou niet bepaald lekker op deze manier waarop de verschillende crises aanpakt worden. Dat er bijvoorbeeld anders naar de gezondheidszorg gekeken moet worden is duidelijk. En dat betekent niet dat de werknemers in de zorg hun werk niet goed doen, integendeel! Maar de lastige onderwerpen worden echt vermeden.

Wanneer ik uitcheck is als het over de zogenaamde elite gaat en het wantrouwen daarvan. Ik denk dat er heel veel prutsende mensen op bepaalde posities zitten. Dat het meer onkunde is dan kwade intenties, ben ik van overtuigd (Thierry uitgezonderd natuurlijk). De kapitalistische samenleving schuurt soms wel met het willen behouden van een verzorgingsstaat.

Goed, ik ga nu maar weer terug naar mijn linkse, licht-communistische bubbel. :raising_hand_woman:

3 likes

Dat is zeker waar. De boodschap van mijn bericht was eigenlijk dat ik vind dat het gesprek wel gevoerd moet blijven worden tussen de verschillende hoeken. Dat het soms haast onmogelijk is, zoals hierboven beschreven, maakt het zo lastig.

Ik ervaar dit zelf met een vriend. Hij heeft zich compleet ondergedompeld in de complotwereld en gesprekken escaleren snel. Maar wanneer ik naar hem luister en aangeef dat ik hem deels snap, valt er wel een opener en rustiger gesprek te voeren. Veel mensen gaan het gesprek ook niet meer met hem aan. Daardoor voelt hij zich zo onbegrepen, gaat ie zich meer omringen met gelijkdenkenden en zakt ie alleen maar dieper in de complotten.

2 likes

Huh maar er stonden toch ook bifi worstjes en m&ms en dergelijke op die lijst. Dat is toch voor niemand goed. Op korte of lange termijn.

Vond het niet gek dat daar ophef over ontstond.

Toen mijn moeder in het ziekenhuis lag kwam de diëtiste elke avond langs met de “eiwittendoos” om aan te sterken. De keuze was een mars, snicker of twix ….
Echt bizar dat dat kan in een ziekenhuis. En idd niet gek dat wappies dit dan aangrijpen want het slaat ook echt nergens op.

3 likes

In het ziekenhuis raden ze bij sommige dingen zelfs aan gewoon hele dagen te eten waar je zin in hebt, al is het enkel taart. Als je maar wat binnen krijgt, da’s belangrijker dan niks!

Zo’n bifi zit veel vet en proteïnen in dus kan me echt wel voorstellen dat dat voor sommige mensen op de korte termijn heel goed en vooral nodig is om binnen te krijgen!

24 likes

Ik heb er verder zelf geen verstand van, maar werk bij een organisatie waar diëtisten zitten die veel met ondervoeding doen. En die zeggen eigenlijk allemaal altijd dat als iemand echt heel erg verzwakt is of heel erg ondervoed is dat je eerste prioriteit is dat diegene calorieën binnenkrijgt en daarna komen de vitamines. Calorieën kun je niet supplementeren, vitamines wel.

Wat @Twijfelkont inderdaad ook al zegt: zolang je maar iets binnenkrijgt.

18 likes

Eens. Ik vond haar filmpjes ook echt heel informatief, hoe complot theorieën ook linken aan racisme/ anti semitisme etc, zij ging toen viral

En ja ik link YT want geen tiktok meer.
Zie nu dat zij in NL woont, geinig wist ik niet

7 likes

Ja ik snap dat het in sommige gevallen misschien wel van levensbelang is dat iemand iets eet en dat je dan alles aangrijpt….
Maar dat vind ik iets anders dan een poster maken met m&ms en bifi worstjes als “go-to”.

Ik neem aan dat je eerst probeert gezondere voeding aan te bieden voordat je junk food geeft aan zieke patiënten…

Maar goed wat ik al zei: de standaard eiwitproducten die op de afdeling werden aangeboden waar mijn moeder lag (een afdeling waar mensen niet in levensgevaar waren) waren alleen maar snacks/ suikerbommmen. Dat vind ik echt belachelijk. Dat vind ik geen voeding die een ziekenhuis moet aanbieden aan mensen die proberen beter te worden. En daarom snap ik de wappies (helaas) op dat punt.

4 likes

Plus mogelijk kankerverwekkende stoffen aldus de WHO……

Ik neem aan (vind) dat het ziekenhuis dus wel andere opties kan bedenken dan bifi worstjes…

4 likes

Maar daar zit bij ondervoeding vaak het probleem. Je kunt wel proberen om ze aan te laten sterken met volkoren pasta, avocado en noten. Maar die mensen hebben vaak geen honger, hebben problemen met structuur van eten, vinden alles raar smaken etc. Dus dan snap ik heel goed dat je met gebakjes en snickers aankomt omdat ze dat wel kennen en makkelijker naar binnen krijgen.

Daarom vind ik het argument wat ik hier eerder las van dat de ziekenhuisvoeding ervoor zorgt dat je er langer ligt een beetje vreemd. Want om een ziekenhuis uit te komen, moet je aansterken. En in de ideale wereld zou je dat doen met producten die wel ‘gezond’ zijn maar veel calorieën bevatten, maar dat gaat veel moeilijker en dan houd je waarschijnlijk ook veel langer bedden bezet.

Overigens wel met je eens dat het ziekenhuisvoedsel echt wel verbeterd kan worden hoor! Zeker ook qua vegetarische en plantaardige opties, die zijn lang niet altijd even fijn geloof ik.

Maar ik vraag me wel af wat je dan aan zou moeten bieden qua eiwitrijke opties ook? Niet vervelend bedoelt naar jou, maar ik kan niet echt dingen bedenken die én makkelijk eetbaar zijn én voor vrijwel iedereen geschikt.

20 likes