Haha sorry hier moest ik om lachen.
Nee ik werk daar niet, maar vond al die berichtgeving daarover echt zo klote voor de betreffende afdeling diëtetiek. Mensen met aandoeningen hebben soms een heel afwijkend voedingsschema nodig. Voor een leek kan dat ongezond lijken (op de lange termijn is het dat vaak ook), maar voor die persoon is het op dat moment de beste optie. Doe je als diëtist keihard je best om patiënten niet ondervoed te laten raken, krijg je een hele mediastorm over je heen .
Wat ik soms heb is dat ik het deels “eens” ben met de andersdenkenden. Het gaat vaak over onvrede over het huidige beleid. Ik ben van mening dat door falend politiek beleid er veel leed is in de samenleving. Het gaat nou niet bepaald lekker op deze manier waarop de verschillende crises aanpakt worden. Dat er bijvoorbeeld anders naar de gezondheidszorg gekeken moet worden is duidelijk. En dat betekent niet dat de werknemers in de zorg hun werk niet goed doen, integendeel! Maar de lastige onderwerpen worden echt vermeden.
Wanneer ik uitcheck is als het over de zogenaamde elite gaat en het wantrouwen daarvan. Ik denk dat er heel veel prutsende mensen op bepaalde posities zitten. Dat het meer onkunde is dan kwade intenties, ben ik van overtuigd (Thierry uitgezonderd natuurlijk). De kapitalistische samenleving schuurt soms wel met het willen behouden van een verzorgingsstaat.
Goed, ik ga nu maar weer terug naar mijn linkse, licht-communistische bubbel.
Dat is zeker waar. De boodschap van mijn bericht was eigenlijk dat ik vind dat het gesprek wel gevoerd moet blijven worden tussen de verschillende hoeken. Dat het soms haast onmogelijk is, zoals hierboven beschreven, maakt het zo lastig.
Ik ervaar dit zelf met een vriend. Hij heeft zich compleet ondergedompeld in de complotwereld en gesprekken escaleren snel. Maar wanneer ik naar hem luister en aangeef dat ik hem deels snap, valt er wel een opener en rustiger gesprek te voeren. Veel mensen gaan het gesprek ook niet meer met hem aan. Daardoor voelt hij zich zo onbegrepen, gaat ie zich meer omringen met gelijkdenkenden en zakt ie alleen maar dieper in de complotten.
Huh maar er stonden toch ook bifi worstjes en m&ms en dergelijke op die lijst. Dat is toch voor niemand goed. Op korte of lange termijn.
Vond het niet gek dat daar ophef over ontstond.
Toen mijn moeder in het ziekenhuis lag kwam de diëtiste elke avond langs met de “eiwittendoos” om aan te sterken. De keuze was een mars, snicker of twix ….
Echt bizar dat dat kan in een ziekenhuis. En idd niet gek dat wappies dit dan aangrijpen want het slaat ook echt nergens op.
In het ziekenhuis raden ze bij sommige dingen zelfs aan gewoon hele dagen te eten waar je zin in hebt, al is het enkel taart. Als je maar wat binnen krijgt, da’s belangrijker dan niks!
Zo’n bifi zit veel vet en proteïnen in dus kan me echt wel voorstellen dat dat voor sommige mensen op de korte termijn heel goed en vooral nodig is om binnen te krijgen!
Ik heb er verder zelf geen verstand van, maar werk bij een organisatie waar diëtisten zitten die veel met ondervoeding doen. En die zeggen eigenlijk allemaal altijd dat als iemand echt heel erg verzwakt is of heel erg ondervoed is dat je eerste prioriteit is dat diegene calorieën binnenkrijgt en daarna komen de vitamines. Calorieën kun je niet supplementeren, vitamines wel.
Wat @Twijfelkont inderdaad ook al zegt: zolang je maar iets binnenkrijgt.
Eens. Ik vond haar filmpjes ook echt heel informatief, hoe complot theorieën ook linken aan racisme/ anti semitisme etc, zij ging toen viral
En ja ik link YT want geen tiktok meer.
Zie nu dat zij in NL woont, geinig wist ik niet
Ja ik snap dat het in sommige gevallen misschien wel van levensbelang is dat iemand iets eet en dat je dan alles aangrijpt….
Maar dat vind ik iets anders dan een poster maken met m&ms en bifi worstjes als “go-to”.
Ik neem aan dat je eerst probeert gezondere voeding aan te bieden voordat je junk food geeft aan zieke patiënten…
Maar goed wat ik al zei: de standaard eiwitproducten die op de afdeling werden aangeboden waar mijn moeder lag (een afdeling waar mensen niet in levensgevaar waren) waren alleen maar snacks/ suikerbommmen. Dat vind ik echt belachelijk. Dat vind ik geen voeding die een ziekenhuis moet aanbieden aan mensen die proberen beter te worden. En daarom snap ik de wappies (helaas) op dat punt.
Plus mogelijk kankerverwekkende stoffen aldus de WHO……
Ik neem aan (vind) dat het ziekenhuis dus wel andere opties kan bedenken dan bifi worstjes…
Maar daar zit bij ondervoeding vaak het probleem. Je kunt wel proberen om ze aan te laten sterken met volkoren pasta, avocado en noten. Maar die mensen hebben vaak geen honger, hebben problemen met structuur van eten, vinden alles raar smaken etc. Dus dan snap ik heel goed dat je met gebakjes en snickers aankomt omdat ze dat wel kennen en makkelijker naar binnen krijgen.
Daarom vind ik het argument wat ik hier eerder las van dat de ziekenhuisvoeding ervoor zorgt dat je er langer ligt een beetje vreemd. Want om een ziekenhuis uit te komen, moet je aansterken. En in de ideale wereld zou je dat doen met producten die wel ‘gezond’ zijn maar veel calorieën bevatten, maar dat gaat veel moeilijker en dan houd je waarschijnlijk ook veel langer bedden bezet.
Overigens wel met je eens dat het ziekenhuisvoedsel echt wel verbeterd kan worden hoor! Zeker ook qua vegetarische en plantaardige opties, die zijn lang niet altijd even fijn geloof ik.
Maar ik vraag me wel af wat je dan aan zou moeten bieden qua eiwitrijke opties ook? Niet vervelend bedoelt naar jou, maar ik kan niet echt dingen bedenken die én makkelijk eetbaar zijn én voor vrijwel iedereen geschikt.
Ik weet niet waarvoor je moeder in het ziekenhuis lag en het ene ziekenhuis is beter dan het andere wat betreft de catering. In de ziekenhuizen waar ikzelf gelegen heb waren er trouwens zat gezonde menu opties. Er mag vast wat meer maatwerk komen m.b.t. voeding in ziekenhuizen, maar heb je al gehoord dat de zorg overbelast is?
Verder slaat wat je zegt echt helemaal nergens op. Een patiënt gevoed houden is vaak een harde strijd waarvoor zowel de diëtist als de patiënt keihard moeten werken.
Wist je dat ondervoeding vaker wel dan niet een ontzettend grote factor is bij overlijdens aan andere oorzaken, zoals bij oncologische aandoeningen?
Het belangrijkste is dat de patiënt eet. Wat de patiënt eet is aan ondergeschikt belang. De patiënt kan vaak niet eens meer goed eten, wil niet meer eten, of houdt niet meer alles binnen.
Dus als de patiënt dan vla met roombotercake erdoorheen gemixt wél kan eten, ben je allang blij.
Ik zou even bij jezelf nagaan waarom je het liever eens bent met de “wappies” zoals jij ze noemt, dan dat je vertrouwt op de handelingsbekwaamheid van mensen die er jarenlang voor gestudeerd hebben.
Doel je op rood/bewerkt vlees eten?
Het is echt niet zo dat je een bifi worst eet en meteen gedoemd bent natuurlijk. En de situatie met die menukaart is een heel korte termijn iets, iemand zal niet 50 jaar elke dag kilo’s worsten eten. Juist op de korte termijn kan zo’n worst voor iemand in bepaalde omstandigheden heel veel opleveren. Wat op dat moment nodig is!
Sommige mensen krijgen na kanker zelfs bepaalde medicijnen die ze moeten slikken die vervolgens een ‘verhoogd risico’ geven op een andere vorm van kanker. Is dat ook voer (hehe, voer) voor ‘wappies’ dan?
Citaat Ik zou even bij jezelf nagaan waarom je het liever eens bent met de “wappies” zoals jij ze noemt, dan dat je vertrouwt op de handelingsbekwaamheid van mensen die er jarenlang voor gestudeerd hebben
Nou omdat ik dus zelf met eigen ogen heb gezien dat er meteen naar twix, mars etc werd gegrepen zonder ook maar iets anders aan te bieden (En dan heb ik het dus niet over mensen die ondervoed zijn). En ik heb toen ook uitgebreide gesprekken gehad met de diëtisten van de afdeling en die vonden dat geen enkel probleem… Dat noem ik niet echt handelingsbekwaam. En ik snap dat de zorg overbelast is. Maar gezond eten lijkt me toch echt wel de basis. Er zijn nu gelukkig ook veel artsen die dit beamen en zich hier hard voor maken.
Ik schrik echt van de stelligheid waarmee je dit zegt en het feit dat je de handelingsbekwaamheid van de diëtisten in twijfel trekt. Ik ken de situatie van je moeder niet, maar ik neem aan dat je niet 24 uur per dag op de afdeling aanwezig was. Er worden tijdens een ziekenhuisopname echt wel voldoende alternatieven aangeboden die wél gezond zijn, maar het belangrijkste is dat iemand herstelt van de aandoening waarvoor hij/zij opgenomen is. Als mijn patiënt er dan voor kiest om zichzelf na een lange, zware dag in het ziekenhuis te belonen met een Mars (want die optie geven ze inderdaad bij de avondronde) omdat hij daar trek in heeft en eindelijk eens niet misselijk is, moet ie dat helemaal zelf weten. In het ziekenhuis liggen is al kut genoeg!
Is gezond eten de basis? Ja. Daar komt ook steeds meer aandacht voor in de meeste ziekenhuizen, er is in mijn ziekenhuis bv altijd een selectie aan fruit aanwezig en je kunt keuzes aangeven mbt voorkeuren voor het eten/broodbeleg/etc. Er worden ook altijd duidelijke voedingsadviezen meegegeven bij ontslag. Maar jij kunt niet alle diëtisten en ziekenhuizen over één kam scheren op basis van wat jij tijdens het bezoekuur hebt gezien bij je moeder.
Citaat
Uhm dit was over eenperiode van 5 maanden waarin mijn moeder in het ziekenhuis lag… en er werden dus heel weini gezonde dingen aangeboden… waardoor ik dus iedere dag voor mijn moeder heb gekookt… alle maaltijden 5 maanden lang… dus dat was niet op basis van 1 bezoekuurje of 1 gesprek met de diëtisten. En de behandeld artsen waren het er overigens mee eens en zij maken zich ook hard voor verbetering… dus ik ben niet stellig zonder reden
Met deze achtergrondinformatie kan ik je stelligheid iets beter begrijpen, maar ik ben van mening dat de diëtetiek echt een ondergewaardeerde beroepsgroep is binnen het ziekenhuis, daarom sloeg ik aan op je opmerking. Ik ben zelf geen diëtiste maar verpleegkundige, en ik zie hoe hard ze (in mijn ziekenhuis) werken om maatwerk te leveren bij individuele patiënten (die niks kunnen/mogen/willen/durven eten). Natuurlijk heb je ziekenhuizen waar het minder goed geregeld is, of diëtisten die zichzelf er wellicht gemakkelijk vanaf maken. Misschien hebben je moeder en jij net de pech gehad die te treffen. Maar over het algemeen zijn het mensen die heel hard werken om een goede, individuele balans te vinden tussen gezonde voeding en nodige calorieën/eiwitten voor iedere patiënt, binnen de mogelijkheden die hun ziekenhuis daarvoor biedt.
Ik snap het wel een beetje, ik heb zelf een aantal jaar geleden een kleine week in het ziekenhuis gelegen en het eten was echt om te huilen. Een voorverpakte boterham met een voorverpakt plakje kaas als ontbijt, zelfde verhaal voor de lunch. Alleen bij het ontbijt kon je fruit krijgen (banaan of appel), bij lunch cup a soup. Het avondeten was echt niet te eten (ik had heel graag puree met boter gewild, maar helaas droge gekookte aardappels met doorgekookte boontjes).
Mijn moeder ligt daarentegen de laatste twee jaar regelmatig in een ander ziekenhuis (meestal afdeling oncologie of interne geneeskunde) en het eten is daar werkelijk geweldig. Uitgebreide menukaart, altijd volop vers met salades, soepen, broodjes en omelet voor de lunch. 'S avonds inderdaad een snackmenu maar daar staan ook dingen als yoghurtparfait of cake met vers fruit op. En alles op heel mooi servies en mooi opgemaakt. Ze ligt daar meestal om aan te sterken en dat lukt dus prima met zo’n menu.
Het ligt misschien ook heel erg aan het ziekenhuis en daarom is het niet terecht een hele beroepsgroep of sector te beoordelen aan de hand van 1 ervaring (hoe rot ook want elke avond moeten koken omdat je moeder anders niks eet lijkt me heel vervelend!)
Zelfde vond ik ook toen ik er een aantal dagen heb gelegen. Vond het niet lekker en m’n avondeten leek wel een hoopje hondenkots. Maakte niet uit wat ik van het menu koos haha. Maar het was verre van alleen ongezonde dingen te krijgen en ik lag niet heel de dag marsen te eten. En kon heel de dag door gewoon fruit krijgen bv. Maar dat het lekkerder kan ben ik heus mee eens. Maar ja, als dat het ergste is waarover we te klagen hebben…
Volgens mij benoemen nu meerdere mensen dat er zeker verbeteringen zitten bij een aantal ziekenhuizen. Maar het ging de wappies er toch om dat ze je expres zieker maken etc. Dat lijkt me gewoon evident niet waar. Dat er dan nog veel stappen te zetten zijn over overal gezond gevarieerd eten (met dus ook de mars en twix) staat daar toch los van?